מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה לתמיכה בביצוע תכניות אסטרטגיות כלכליות על ידי מרכזי מחקר ופיתוח אזורי

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן המשרד) לתמיכה בביצוע תכניות אסטרטגיות כלכליות על ידי מרכזי מחקר ופיתוח אזורי (להלן – מרכזי המו"פ או המרכזים), כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 19-40-01-34

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד לביצוע תכניות אסטרטגיות כלכליות על ידי מרכזי מחקר ופיתוח אזורי, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל).

(ב) התמיכה שתינתן היא תמיכה רב-שנתית, על פי הגדרתה בפרק ד' סעיף 24 בנוהל. התמיכה תאושר לתקופה של שלוש שנים, כאשר בכל שנה במהלך תקופה זו, תידרש ועדת התמיכות לאשר את החלק שאושר לתמיכה באותה שנה, בהתאם לעמידה באבני הדרך והיעדים שהוצגו על-ידי המרכזים בתוכניות שאושרו על-ידי המשרד.

(ג) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ד) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד, מקצועי וענייני של מבחנים אלה;

(ה)  כל שיקולי הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

2. הגדרות

במבחנים אלה –

"חוקר פעיל" – מי שזכה בארבע השנים האחרונות במענק מחקר מגורם המקיים שיפוט מדעי תחרותי, בעבור מחקר הנערך מטעם מרכז המו"פ ומתקיים בתחומו או מי שפרסם בארבע השנים האחרונות מאמר בכתב עת מדעי תחרותי, העוסק במחקר בו השתתף מטעם המו"פ ובתחומו;   

"מרכז מחקר ופיתוח אזורי" או "מרכז" – מוסד שהוא מוסד ציבור, כהגדרתו בחוק, אשר קיבל תמיכה מהמשרד בשנת התמיכה 2022 (במלואה) לפי המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה למרכזי מחקר ופיתוח אזורי;

"מבחן תמיכה שוטפת" - מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע והטכנולוגיה למרכזי מחקר ופיתוח אזורי

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. למעט אם נאמר אחרת, כל ההגדרות במבחן התמיכה השוטף חלות גם לפי מבחן זה;

"עדיפות לאומית" – יישובים ואזורים שהוגדרו כבעלי עדיפות לאומית, לפי החלטת הממשלה 1371 מיום 10.04.2022, או מכוח כל החלטת ממשלה אשר תקבע אזורי עדיפות לאומית לעניין תחומים רלוונטיים לפעילות הנתמכת במסגרת מבחנים אלו;

"שנת 2022" – החל מה-1.1.2022 עד למועד פרסום הקול קורא לתמיכה במסגרת מבחנים אלו;

"מקדם ההשפעה" – ערך מספרי שמטרתו לבטא את מידת ההשפעה של כתב עת מדעי (Impact Factor), כפי שנקבעה על ידי Institute of Scientific Information;

"מקדם מיקום החוקר" – ערך מספרי שמטרתו לבטא את מידת התרומה של חוקר לפרסום מאמר מדעי; בעבור חוקר שנרשם בפרסום כמחבר הראשון או האחרון יהיה מקדם מיקום החוקר 1; בעבור כל חוקר שנרשם בפרסום במיקום אחר יהיה מקדם מיקום החוקר 0.3;

"מקדם התחום" – ערך מספרי שמטרתו לנרמל את מקדם ההשפעה בין תחומי מחקר שונים כגון: מדעי החיים, מדעי הטבע הפיזיקליים, מתמטיקה ומדעי המחשב, רפואה, הנדסה, רוח, מדעי החברה, חינוך, משפטים; מקדם התחום מבוסס על החלטות הות"ת כפי שמתעדכנות מעת לעת.

 

3. מטרות התמיכה

מטרת התמיכה היא מיצוב מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים כמנועי צמיחה כלכליים-אזוריים, על ידי תמיכה בתכנון ויישום תכניות אסטרטגיות להגדלת פעילויותיהם הכלכליות של המרכזים מול התעשייה והמשק.

 

4. הפעילות הזכאית לתמיכה

(א) המשרד יתמוך בתכנון ויישום של תכניות אסטרטגיות כלכליות במרכזי המחקר והפיתוח האזוריים, אשר עומדים בתנאי הסף למבחנים אלו, בנוסף על התמיכה שהם זכאים לה לפי מבחן התמיכה השוטפת. יודגש כי על המרכז לוודא שההוצאות עבור הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלו איננה מדווחת במקביל במסגרת הדיווחים עבור מבחן התמיכה השוטפת.

(ב) בשלב הראשון לביצוע התכנית, לאחר אישור התמיכה, יבצע המשרד הערכה אסטרטגית עבור כל מרכז מו"פ – הכולל מיפוי ובחינה של האקו-סיסטם האזורי בתוכו פועל מרכז המו"פ, ניתוח הזדמנויות עסקיות ומיקוד תחומי המחקר המומלצים לעיסוק מרכז המו"פ.

(ג)  בשלב השני לביצוע התכנית יידרשו מרכזי המו"פ להגיש תכניות עבודה מפורטות למשרד, בהתייחס, בין היתר, להערכה האסטרטגית שבוצעה על-ידי המשרד, להגדלת הכנסות, יצירת שיתופי פעולה עסקיים, תרומה לתעשייה ולחקלאות באזור באמצעות מחקר יישומי, ומיצוב מרכז המו"פ כעוגן לפיתוח כלכלי-אזורי (להלן – תכנית העבודה הפרטנית). תכנית העבודה הפרטנית תהווה הסכם בין המרכז לבין המשרד בהתאם לסעיף 24 לנוהל ביחס לתמיכה רב שנתית.

(ד) תכניות העבודה הפרטניות שיוגשו למשרד יכללו פירוט אסטרטגיית המרכז לפיתוח המצוינות במחקר יישומי וקידום פיתוח כלכלי-אזורי, לפי המרכיבים להלן:

(1)  שינויים ארגוניים לרבות גיוס כוח אדם וגיבוש יעדים ארגוניים להגברת התרומה של המרכז לצמיחה הכלכלית של האזור ומדדים למעקב אחריהם, גיבוש תהליכי עבודה לזיהוי ולניצול הזדמנויות עסקיות בפעילויות המחקריות של המרכז וגיבוש שיטות ארגוניות לעידוד ולמדידת מצוינות מחקרית במרכז;

(2)  מיפוי אזורי וסקר שוק לצורך בחירת עד שלושה תחומי ליבה מחקריים להתמקצעות המרכז במסגרת מבחן זה, בהתאם לצרכי האזור והשוק בכלל, נכסי האזור, ההזדמנויות ייחודיות למרכז המו"פ ויתרונותיו היחסיים;

(3)  גיבוש ותמחור הצעדים שיבצע המרכז לטובת חיזוק ופיתוח המשאבים והתשתיות הארגוניים, המדעיים והטכנולוגיים בתחומי הליבה הנבחרים, לדוגמה: השקעה בפרויקטים לפיתוח כלכלי-אזורי; גיוס חוקרים מובילים והצטיידותם בהתאם להזדמנויות עסקיות; הקמת מעבדות ושדות ניסויים בהתאם לצרכי התעשייה והאקו-סיסטם האזורי; שכירת שירותים/הקמת יחידה לפיתוח עסקי לצורך הרחבת מעגל הלקוחות לשירותי המחקר של המרכז והכוונת הפעילות המחקרית בהתאם;

(4)  גיבוש מודל כלכלי לצורך הוכחת היתכנות ליצירת עוגנים כלכליים להכנסות עצמאיות כתוצאה מיישום התכנית, לצמיחת המרכז והבטחת פעילות בת-קיימא של המרכז;

(5)  אופן חיזוק היתרונות התחרותיים של המרכז והבידול ביחס לשחקנים הקיימים בשוק באמצעות ביצוע התכנית;

(6)  פירוט מקורות עצמאיים להשתתפות של המרכז במימון התכנית;

(7)  פירוט אבני דרך לביצוע התכנית ומדדי הצלחה כמותיים. 

(ה) משך הפעילות הנתמכת לא יעלה על 36 חודשים.

(ו)  התמיכה תינתן עבור תחומי הפעילות הנתמכת המפורטים בסעיף 6 להלן.

 

5. תנאי סף

לתמיכה לפי מבחן זה זכאי רק מרכז מחקר ופיתוח אזורי, שמתקיימים בו כל תנאי הסף האלה:

(א) למרכז אושרה  תמיכה עבור פעילותו השוטפת לשנת התמיכה 2022 (במלואה) לפי מבחן התמיכה השוטפת לשנה זו;

(ב)  הוא מאוגד כדין ופועל שלא למטרות רווח;

(ג)  הוא הגיש את בקשתו כדין ולפי הוראות הנוהל;

(ד)  הוא עומד בדרישות הנוהל, ובכלל זה הוא יעמיד את עצמו לביקורת המשרד, בהתאם לדינים החלים עליו, הוראות הנוהל, להבטחת עמידתו בתנאים למתן תמיכה, וזאת בלי לפגוע בחופש המחקר והביטוי;

(ה) פעילותו תואמת את מטרות התמיכה, ועומדת לרשותו תשתית מתאימה למחקר, לרבות מבנה וציוד המתאימים לביצוע מחקרים מדעיים ברמה גבוהה;

 

6. תחומי הפעילות הנתמכת

(א)  במסגרת מבחן זה, המשרד יתמוך בפעילויות האלה בהתאם לאחוז התמיכה שנקבע לצידם:

(1) תחום פעילות א': גיבוש תכנית העבודה פרטנית לפיתוח עסקי וקידום פיתוח כלכלי-אזורי. התמיכה עבור תחום זה לא תעלה על 5% מסך התמיכה המאושרת.

(2) תחום פעילות ב': גיוס כוח אדם למרכז המו"פ, לרבות צוות מחקרי ואנשי מטה. לפחות 20% מסך התמיכה המאושרת יהיה עבור תחום זה.

(3) תחום פעילות ג': הקמת תשתיות מחקריות חדשות ושדרוג תשתיות קיימות. לפחות 20% מסך התמיכה המאושרת יהיה עבור תחום זה.

(4) תחום פעילות ד': קידום פרויקטים לפיתוח עסקי ופיתוח כלכלי-אזורי, לפי שיקול דעת המרכז ובתנאי שיאושרו מראש על-ידי וועדת התמיכות במסגרת תכנית העבודה הפרטנית, ושאינם מתוקצבים על-ידי המשרד במסגרת התמיכה השוטפת, למשל מימון שיתוף פעולה עם חברה בינלאומית לפיתוח מוצרים מבוססים מחקר של מרכז המו"פ, הקמת פורום כלכלי-אזורי הנוגע לתחומי הפעילות של מרכז המו"פ וכדומה. התמיכה עבור תחום זה לא תעלה על 20% מסך התמיכה המאושרת.

 

7. תמיכה בבינוי, פיתוח או תכנון של מבנים

לא תתאפשר רכישת מקרקעין במסגרת התמיכה. תמיכה בבינוי, פיתוח או תכנון של מבנים תתאפשר במסגרת תחום פעילות ג' בהתאם לסעיף 23 בנוהל, תחת ההגבלות הבאות:

(א)  המבנה ישמש למטרת התמיכה ויעודו לא ישונה למשך 20 השנים מיום אישור התמיכה;

(ב)  תירשם בפנקס המקרקעין, על פי חוק המקרקעין, זיקת הנאה לטובת הציבור במבנה למטרת מחקר ופיתוח לתקופה שלא תפחת מ-20 שנים;

(ג) תירשם בפנקס המקרקעין, על פי חוק המקרקעין, הערת אזהרה לתקופה שלא תפחת מ-20 שנים לפיה לא תיעשה עסקה או התחייבות לעשות עסקה במבנה;

(ד)  במידה ועלות התמיכה על פי סעיף זה אינה עולה על 200 אלף שקלים חדשים סעיפים ואינה דורשת היתר בניה על פי כל דין לא יחולו סעיפים ב' וג' לעיל.

(ה)  וועדת התמיכות תהיה רשאית לפטור את המוסד מהדרישות בסעיף ב' וג' לעיל בהתאם לסעיף 23 בנוהל.

(ו) המרכז יצרף לתכנית העבודה הפרטנית את כלל המסמכים הנדרשים בהתאם לסעיף 30 לנוהל לרבות בקשה מפורטת לבינוי או לשיפוץ של הפרויקט המתוכנן שבעדו מבוקשת התמיכה לרבות שרטוטים, כתב כמויות, הצעת מחיר והיתר בנייה או כל אישור נוסף מרשות מוסמכת הנוגעת לעניין ככל שהוא נדרש לכך.

 

8. אופן חישוב התמיכה

מרכז שעומד בתנאי הסף שבסעיף 5, זכאי לתמיכה בחלק יחסי מתקציב המשרד המוקדש למטרה זאת. הניקוד המרבי בכל אמת מידה יהיה החלק היחסי מתקציב המשרד המוקדש למטרה זאת;  החישוב ייעשה בהתאם לאמות המידה המפורטות בסעיף 9, באופן הזה:

(א) החישוב בכל אמת מידה ייעשה כך שהמרכז שנתוניו באותה אמת מידה הם הטובים ביותר יקבל את הניקוד המרבי הניתן לחלוקה בעד אותה אמת המידה, ויתר המרכזים ידורגו ביחס אליו;

(ב)  לאחר חישוב הניקוד בכל אמת מידה, יצורפו כל הנקודות שקיבל המרכז בכל אמת מידה, עד לגובה הנקודות המרבי בכל אמת מידה, לקבלת סך כל הניקוד של אותו מרכז;

(ג)  כל מרכז ייתמך בסכום שאינו עולה על חלקו היחסי בסכום שקבע המשרד לגבי כל אחד מהמשתנים שבסעיף 9, בהתאם לחלקו היחסי בניקוד מתוך סך כל הנקודות של כל מרכזי המו"פ.

 

9. אמות המידה לחלוקת התמיכה

הניקוד לו זכאי כל מוסד, יינתן לפי אמות המידה המפורטות בכל אחת מהפעילויות, ובהתאם למשקל הקבוע לצידן:

(א) היקף הפעילות במחקר יישומי ופיתוח עסקי (30%) – יימדד לפי הסכומים שקיבל המרכז בעבור מכירת שירותים לגורמים הפועלים באזור וכן מכירת שירותים עבור גורמים אחרים, בהתאם לסכומים שהוכרו על-ידי המשרד במסגרת אישורי התמיכה לפי סעיף 9(1)(ב) במבחן התמיכה השוטפת  (ללא הכפלת הסכומים עבור שירותים לגורם תעשייתי, חקלאי או כלכלי) בשנים 2019-2021  סך-הכול, ובנוסף בהתאם לסכומים שקיבל המרכז כאמור בשנת 2022 – נקודה בעד כל שקל חדש;

(ב) פוטנציאל לצמיחה כלכלית-אזורית (20%) – הניקוד בעבור פעילות זו, יינתן לפי אמות המידה שלהלן, ובהתאם למשקל הקבוע בצידן;

(1)  מדד עצימות המו"פ של המחוז בו נמצא מרכז המו"פ, לפי "נתוני הלמ"ס - ההוצאה למחקר ופיתוח במגזר העסקי בשנת 2019" (50%) – החישוב יערך בהתאם לאמור ב-ס' 8(א) לעיל.  

(2)  מספר שיתופי הפעולה במסגרת מחקר יישומי ופיתוח עסקי (50%) – יימדד לפי מספר הסכמים לשיתופי הפעולה עסקיים בין המרכז לבין גורמים הפועלים באזור וגורמים אחרים בשנים 2019-2022 סך הכול – נקודה בעד כל הסכם;

(ג)  איתנות פיננסית של מרכז המו"פ – לפי מדד אלטמן (10%) – יחושב לפי האמור בס' 8(א) לעיל.

(ד) המצוינות המחקרית של חוקרי המרכז בהתאם לביצועי החוקרים שהוכרו על ידי המשרד במסגרת אישורי התמיכה לפי סעיף 9(1)(א)(1) וסעיף 9(1)(א)(2) במבחן התמיכה השוטפת בשנים 2019-2021 סך-הכול, ובנוסף לפי ביצועי החוקרים בשנת 2022 (30%) – הניקוד בעבור פעילות זו, יינתן לפי אמות המידה שלהלן, ובהתאם למשקל הקבוע בצידן;

(1) הכנסות ממחקרים תחרותיים (60%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם לסכומים בהם זכה המרכז עבור מחקרים תחרותיים מגורם המקיים שיפוט מדעי כתנאי למימון מחקרים בממוצע לחוקר פעיל – נקודה בעד כל שקל חדש;

(2) פרסומים (40%) - הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם למספר הפרסומים בכתבי עת מדעיים בממוצע לחוקר פעיל, המקיימים שיפוט מדעי כתנאי לפרסום, ואשר פורסמו על ידי חוקר המועסק במרכז המו"פ, ובלבד שבפרסום מצוין כי המחקר נערך במרכז וניתן אזכור לתמיכת המשרד– כל פרסום יקבל נקודה; הניקוד בעבור כל פרסום יוכפל במקדם ההשפעה, במקדם התחום, ובמקדם מיקום החוקר;

(ה) עדיפות לאומית (10%) – אחוז היישובים באזור בו ממוקם מרכז המו"פ, אשר הוגדרו כבעלי עדיפות לאומית, בהתאם לאופן החישוב בס' 8(א).

 

10. אופן אישור התמיכה והעברת התשלום

(א) לאחר הגשת בקשת התמיכה ואישור עמידת המרכז בתנאי הסף, ייקבע עבור כל מרכז החלק היחסי מתקציב המשרד המוקדש למטרה זו, לפי אמות המידה הקבועות בסעיף 9.

(ב) תוך זמן שייקבע על ידי ועדת התמיכות , המרכז יגיש תכנית עבודה פרטנית לאישור המשרד.

(ג)  וועדת התמיכות תבחן ותאשר את תכנית העבודה הפרטנית על פי שיקול דעתה ובהתייעצות עם הגורמים הרלוונטיים במשרד ותקבע את פריסת אבני הדרך לכל מרכז בהתאם לתכנית שתאושר ובכפוף לזמינות תקציבית של המשרד.

(ד) תינתן אפשרות למרכז להקצות עד 10% מסכום התמיכה המבוקש לטובת שינויים בתוכנית וקידום פרויקטים חדשים שיעלו במהלך ביצוע התכנית.

(ה) בעת אישור התכנית, המשרד יהיה רשאי לקבוע כי עלות התכנית שתוכר לצורך תמיכת המשרד תהיה נמוכה מהעלות שעליה הצהיר מרכז המחקר והפיתוח ככל שתמצא כי העלות המוצהרת בתכנית אינה תואמת את עלותה בפועל.

(ו)  התשלום יתבצע לפי הוצאות המרכז בפועל כאשר סכום התמיכה לא יעלה על התקציב אשר אושר למרכז לצורך התכנית.

(ז)  עדכון התוכנית לאחר אישורה, הכולל קביעת אבני הדרך, מדדי הצלחה והסטות תקציביות בין תחומי הפעילות הנתמכת המפורטים בסעיף 6 לעיל, ובין שנות התמיכה, יאושרו על ידי ועדת התמיכות, אולם לא בניגוד להגבלות המפורטות בסעיף 6.

(ח) התשלום יתבצע לפי ביצוע ההוצאות בפועל ובכפוף לעמידה במדדים הכמותיים שנקבעו לאותה אבן דרך, כאשר מרכז שלא עמד ב-80% לפחות מדרישות אבני הדרך כפי שנקבעו על ידי המשרד יזכה לתשלום יחסי עבור התפוקות שבוצעו בפועל.

 

11. גובה התמיכה

(א) התקציב המרבי שיאושר לכל מרכז מו"פ לא יעלה על חמישה מיליון שקלים חדשים (5,000,000 ש"ח) וכן לא יעלה על חלקו היחסי מתקציב התמיכה, לפי אמות המידה הקבועות בסעיף 9.

(ב) שיעור התקורה המרבי לא יעלה על 10%.

(ג)  בעבור סכום תמיכה מאושר של עד מיליון וחצי שקלים חדשים, המרכז יעמיד 10% מעלות הפעילות הנתמכת ממקורותיו העצמאיים. בעבור תמיכה של מעל מיליון וחצי שקלים חדשים, המרכז יעמיד בנוסף 15% מעלות הפעילות הנתמכת ממקורותיו העצמאיים, על כל סכום התמיכה העולה על מיליון וחצי שקלים חדשים.

מקורות עצמאיים אלו לא יכללו חישוב שעות כוח אדם שוטפות של אנשי מרכז המו"פ, כפי שיוכח בדוחות הכספיים של המרכז.

 

12. תנאים נוספים לקבלת התמיכה

(א) המרכז הגיש את כל המסמכים הנדרשים במסגרת פרק ו' בנוהל, לרבות דרישות סעיף 30 בעבור תמיכה בשל בינוי, פיתוח או תכנון של מקרקעין או מבנים.

(ב) המרכז הגיש דו"ח חשבונאי הכולל הערכת איתנות פיננסית לפי מדד אלטמן.

(ג) אושרה למרכז תמיכה לפי מבחן התמיכה השוטפת במהלך השנים הנכללות במסגרת תקופת הפעילות הנתמכת כהגדרתה בסעיף 4(ה) לעיל; מרכז שלא תאושר עבורו תמיכה לפי מבחן התמיכה השוטפת בשנה כלשהי במהלך תקופת הפעילות הנתמכת, תופסק התמיכה עבורו מכוח מבחנים אלו בשנה זו. במידה ותחודש התמיכה לפי מבחן התמיכה השוטפת בשנת התמיכה שלאחר מכן, תשקול ועדת התמיכות בהתאם לצפי המשך התמיכה לפי מבחן התמיכה השוטפת ובכפוף לזמינות תקציבית, את המשך התמיכה לפי מבחנים אלו.

(ד)  התמיכה המאושרת לפי מבחן זה תשמש אך ורק לשם ביצוע הפעולות שיוגדרו בתוכנית העבודה המפורטת, לפי סעיף 4(ג) לעיל, ואשר נבחנו ואושרו על-ידי וועדת התמיכות.

(ה)  כלל ההוצאות עבור הפעילות הנתמכת במבחן זה, לא ידווחו כחלק מההוצאות עבור הפעילות הנתמכת במסגרת מבחן התמיכה השוטפת, זאת על מנת למנוע תמיכה ביתר.

(ו)  המרכז יציין באופן בולט את עובדת תמיכת המשרד בפעילות הנתמכת בכל פרסום הקשור לפעילויות הנהנות מתמיכת המשרד, ובכלל זה מחקרים, מודעות, פרסומים, כנסים, וכיוצא באלה; בציון תמיכת המשרד כאמור יעשה שימוש בשם המשרד בתוספת סמליל (לוגו) המשרד, בגודל סביר; בנוסף, יצוין על גבי שלט אשר יוצב על מבנה המרכז במיקום בולט הנראה לעין, כי "פעילות מרכז המו"פ נתמכת על-ידי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה", בצירוף סמליל (לוגו) המשרד. 

 

13. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם.

 

_________ התשפ"ב (__________, 2022)                                                                              

 

אורית פרקש הכהן

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה

 

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התש"פ, עמ' 482.