תוכן עניינים
טיוטת צו הבלו על דלק (הטלת בלו) (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 3), התשפ"ב-2022
1. תיקון סעיף 1
2. תנאי לתחולה
צו הבלו על דלק (הטלת בלו) (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 3), התשפ"ב-2022
תעריפי הבלו החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת לצו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004. על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן- על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, התוספת האמורה תוקנה באמצעות צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022 במסגרתו הופחת הבלו החל על בנזין וסולר, וזאת לצורך הפחתת מחירי הדלקים האמורים בתחנות הדלק בחצי שקל לליטר. בהמשך לכך, הוראת השעה תוקנה כך שהבלו על בנזין הופחת מ- 3,184.31 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים ל2,329.61 שקלים חדשים לכל אלף ליטר, וזאת בתקופה שמיום ד' באב התשפ"ב (1 באוגוסט 2022) עד יום ד' באלול התשפ"ב (31 באוגוסט 2022) וכמו כן הבלו הופחת לגובה 3,154.31 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים, וזאת לתקופה שמיום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022) עד יום ט' בשבט התשפ"ג (31 בינואר 2023).
בהמשך לכך, על מנת לשמר במהלך החודשים הקרובים רמת מחיר בנזין לצרכן אשר נותנת מענה להתייקרות, מוצע בצו זה לתקן את הוראת השעה ולקבוע כי שהבלו על בנזין יופחת לגובה 2,444.94 ש"ח לאלף ליטר, וזאת לתקופה שמיום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022) ועד ליום כ"א בחשון התשפ"ג (15 בנובמבר 2022). הפחתה כאמור תפחית 89 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
בנוסף, נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות בה מכהנת ממשלת מעבר, מוצע לקבוע באופן חריג מנגנון אשר נועד להתאים את השינוי בתעריף הבלו לשינויים מסוימים במחיר הבנזין. יודגש כי תעריף הבלו מגלם הפנמת עלויות חיצוניות כגון זיהום סביבתי, גודש בכבישים וכיוצא באלה והגבלת השינויים בתעריף בדרך המוצעת בצו נועדה לצמצם את האפשרות לכך שהשלכות הצו יחרגו מעבר לצרכים הנקודתיים הקיימים ערב פרסומו, על רקע תקופת הבחירות.
בהתאם לכך, מוצע לקבוע כי במקרה בו עלה מחיר הבנזין לליטר מעל ל6.50 שקלים חדשים ביום 1 באוקטובר או בנובמבר 2022, הבלו יופחת ב-11 אגורות נוספים לליטר, כך שיופחת שקל אחד ממחיר של ליטר בנזין לעומת המחיר ללא הוראת השעה. עוד מוצע לקבוע כי במקרה בו מחיר הבנזין לליטר במועד הבחינה יהיה בטווח בין 6.25 עד 6.15 שקלים חדשים לליטר ההפחתה תעמוד על 76 אגורות לליטר לעומת המחיר ללא הוראת השעה, ואילו אם המחיר יהיה מתחת ל-6.15 שקלים חדשים לליטר ההפחתה תעמוד על 50 אגורות לליטר לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
עוד מוצע לקבוע כי הבלו על בנזין יופחת לגובה 2,848.73 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים, וזאת לתקופה שמיום כ"ב בחשון התשפ"ג (16 בנובמבר 2022) עד יום ו' בכסלו התשפ"ג (30 בנובמבר 2022). הפחתה כאמור תפחית 50 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לחוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958[1], אני מצווה לאמור: |
|||
|
|
|
|
|||
|
1. |
בסעיף 1 לצו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022[2] (להלן- הצו העיקרי), בסעיף קטן (א)- |
||||
|
|
|
|
(1) אחרי סעיף קטן (4) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(4א) בתקופה שמיום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022) עד יום כ"א בחשון התשפ"ג (15 בנובמבר 2022) יראו כאילו- |
|
|
|
|
|
|
|
(א) בפרטים 1 ו-9, במקום האמור בא "2,444.94 ש"ח לאלף ליטר"; |
|
|
|
|
|
|
(ב) בפרט 11, במקום האמור בא "2,202.84 ש"ח לאלף ליטר; |
|
|
|
|
|
(4ב) בתקופה שמיום כ"ב בחשון התשפ"ג (16 בנובמבר 2022) עד יום ו' בכסלו התשפ"ג (30 בנובמבר 2022) יראו כאילו- |
|
|
|
|
|
|
|
(א) בפרטים 1 ו-9, במקום האמור בא "2,848.73 ש"ח לאלף ליטר"; |
|
|
|
|
|
|
(ב) בפרט 11, במקום האמור בא "2,599.66 ש"ח לאלף ליטר"; |
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (5), במקום "ה' באלול התשפ"ג (1 בספטמבר 2022)" יבוא "ז' בכסלו התשפ"ג (1 בדצמבר 2022)". |
||
|
2. |
על אף האמור בסעיף 1 לצו זה- |
||||
|
|
|
|
(1) עלה המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין במועד בחינה על 6.50 שקלים חדשים, יקראו את פסקאות (א) ו-(ב) בסעיף 4א לצו העיקרי כאילו הסכומים המופיעים בהן גדולים ב-11 אגורות לליטר מהסכומים המופיעים בפסקאות אלו כנוסחן בצו זה; |
||
|
|
|
|
(2) היה המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין במועד בחינה בין 6.25 שקלים חדשים ל-6.15 שקלים חדשים, יקראו את פסקאות (א) ו-(ב) בסעיף 4א לצו העיקרי כאילו הסכומים המופיעים בהן הופחתו ב-13 אגורות לליטר מהסכומים המופיעים בפסקאות אלו כנוסחן בצו זה ואולם אם הפחתת הסכומים כאמור בפסקה זו הביאה לעליה במחיר המרבי המחושב לליטר בנזין ביחס למחירו בחודש הקודם לחודש בו חל מועד הבחינה – יקראו את הפסקאות האמורות כאילו הסכומים המופיעים בהן יופחתו בסכום אשר אינו משנה את המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין ביחס למחירו בחודש הקודם לחודש בו חל מועד הבחינה; |
||
|
|
|
|
(3) היה המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין במועד בחינה נמוך מ- 6.15 שקלים חדשים, יקראו את פסקאות (א) ו-(ב) בסעיף 4א לצו העיקרי כאילו הסכומים המופיעים בהן הופחתו ב-39 אגורות לליטר מהסכומים המופיעים בפסקאות אלו כנוסחן בצו זה ואולם אם הפחתת הסכומים כאמור בפסקה זו הביאה לעליה במחיר המרבי המחושב לליטר בנזין ביחס למחירו בחודש הקודם לחודש בו חל מועד הבחינה – יקראו את הפסקאות האמורות כאילו הסכומים המופיעים בהן יופחתו בסכום אשר אינו משנה את המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין ביחס למחירו בחודש הקודם לחודש בו חל מועד הבחינה; |
||
|
|
|
לעניין סעיף זה, "המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין"- המחיר המרבי לפי צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירים מרביים בתחנות תדלוק), התשס"ב-2002[3] כשהוא מחושב כאילו נכנסה ההוראה האמורה בסעיף 1(1) לצו זה לתוקף; "מועד בחינה"- ו' בתשרי התשפ"ג (1 באוקטובר 2022) וז' בחשוון התשפ"ג (1 בנובמבר 2022). |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-764-ת1)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
תעריפי הבלו החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת לצו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004. על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן- על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, התוספת האמורה תוקנה באמצעות צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022 במסגרתו הופחת הבלו החל על בנזין וסולר, וזאת לצורך הפחתת מחירי הדלקים האמורים בתחנות הדלק בחצי שקל לליטר. בהמשך לכך, הוראת השעה תוקנה כך שהבלו על בנזין הופחת מ- 3,184.31 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים ל2,329.61 שקלים חדשים לכל אלף ליטר, וזאת בתקופה שמיום ד' באב התשפ"ב (1 באוגוסט 2022) עד יום ד' באלול התשפ"ב (31 באוגוסט 2022) וכמו כן הבלו הופחת לגובה 3,154.31 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים, וזאת לתקופה שמיום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022) עד יום ט' בשבט התשפ"ג (31 בינואר 2023).
בהמשך לכך, על מנת לשמר במהלך החודשים הקרובים רמת מחיר הבנזין לצרכן אשר נותנת מענה להתייקרות,, מוצע בצו זה לתקן את הוראת השעה ולקבוע כי שהבלו על בנזין יופחת לגובה 2,444.94 ש"ח לאלף ליטר, וזאת לתקופה שמיום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022) ועד ליום כ"א בחשון התשפ"ג (15 בנובמבר 2022). יצוין כי סכום זה יוצמד למדד ביום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022). הפחתה כאמור תפחית 89 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
בנוסף, נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות בה מכהנת ממשלת מעבר, מוצע לקבוע באופן חריג מנגנון אשר נועד להתאים את השינוי בתעריף הבלו לשינויים מסוימים במחיר הבנזין. יודגש כי תעריף הבלו מגלם הפנמת עלויות חיצוניות כגון זיהום סביבתי, גודש בכבישים וכיוצא באלה והגבלת השינויים בתעריף בדרך המוצעת בצו נועדה לצמצם את האפשרות לכך שהשלכות הצו יחרגו מעבר לצרכים הנקודתיים הקיימים ערב פרסומו, על רקע תקופת הבחירות.
בהתאם לכך, בנוסף, מוצע לקבוע כי במקרה בו עלה מחיר הבנזין לליטר מעל ל6.50 שקלים חדשים ביום 1 באוקטובר או בנובמבר 2022, הבלו יופחת ב-11 אגורות נוספים לליטר, כך שיופחת שקל אחד ממחיר של ליטר בנזין לעומת המחיר ללא הוראת השעה. עוד מוצע לקבוע כי במקרה בו מחיר הבנזין לליטר במועד הבחינה יהיה בטווח בין 6.25 עד 6.15 שקלים חדשים לליטר ההפחתה תעמוד על 76 אגורות לליטר לעומת המחיר ללא הוראת השעה, ואילו אם המחיר יהיה מתחת ל-6.15 שקלים חדשים לליטר ההפחתה תעמוד על 50 אגורות לליטר לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
עוד מוצע לקבוע כי הבלו על בנזין יופחת לגובה 2,848.73 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים, וזאת לתקופה שמיום כ"ב בחשון התשפ"ג (16 בנובמבר 2022) עד יום ו' בכסלו התשפ"ג (30 בנובמבר 2022). הפחתה כאמור תפחית 50 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם תיקון מקביל לצורך הפחתת מס הקנייה על הדלקים המיובאים במסגרת תיקון של צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017.
הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 712 מיליון ש"ח.