תקנות מחלות בעלי חיים (שחיטת בהמות)(תיקון), התשפ"ב–2022
לפי תקנות מחלות בעלי חיים (שחיטת בהמות), התשכ"ד–1964 (להלן – התקנות), מותרת הקמת בתי מטבחיים רק במקומות המפורטים בתוספת השלוש עשרה. בתוספת זו מנויים 20 ישובים בהם ניתן להקים בתי מטבחיים לשחיטת בקר וצאן, ושלושה ישובים בהם ניתן להקים בתי נחירה לחזירים.
בחינת ההסדר הקיים העלתה שאין כיום טעמים מקצועיים להגבלת הקמת בתי מטבחיים באותם ישובים בלבד. לעמדת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ניתן לאשר הקמת בית מטבחיים בכל אזור גיאוגרפי ובלבד שהקמתו של בית המטבחיים מתבצעת בהתאם לדרישות הווטרינריות שבתקנות.
אשר על כן מוצע לבטל את התוספת השלוש עשרה לתקנות ואת ההוראות בתקנות המפנות אליה. הסרת מגבלה זו תאפשר הקמת בתי מטבחיים נוספים בישראל, ותתרום להגברת התחרות בענף.
התיקון המוצע בטיוטת התקנות נבחן במסגרת דוח בחינת רגולציה חדשה בנושא "מגבלה גיאוגרפית על פתיחת בתי מטבחיים" מחודש מאי 2022, ואשר פורסם באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר.
https://www.gov.il/he/Departments/Guides/regulation_policy?chapterIndex=4
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 22(א)(8) לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985[1], אני מתקין תקנות אלה: |
|
תיקון תקנה 3 |
1. |
בתקנה 3 לתקנות מחלות בעלי חיים (שחיטת בהמות), התשכ"ד-1964[2] (להלן התקנות העיקריות) - |
|
|
|
(1) המילים "אלא לבתי מטבחיים במקומות המפורטים בתוספת שלוש עשרה" – ימחקו; |
|
|
|
(2) המילים "לאחר התייעצות במנהל שירותי הרפואה" – ימחקו. |
|
ביטול תקנה 4א |
2. |
תקנה 4א לתקנות העיקריות – בטלה. |
|
ביטול התוספת 13 |
3. |
התוספת שלוש-עשרה לתקנות העיקריות – בטלה. |
|
|
|
|
___ ב________ התשס"ב (___ ב________ 2022)
(חמ _____-3)
______________________
עודד פורר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
כללי
לפי תקנות מחלות בעלי חיים (שחיטת בהמות), התשכ"ד–1964 (להלן – התקנות), מותרת הקמת בתי מטבחיים רק במקומות המפורטים בתוספת השלוש עשרה. בתוספת זו מנויים 20 ישובים בהם ניתן להקים בתי מטבחיים לשחיטת בקר וצאן, ושלושה ישובים בהם ניתן להקים בתי נחירה לחזירים.
בחינת ההסדר הקיים העלתה שאין כיום טעמים מקצועיים להגבלת הקמת בתי מטבחיים באותם ישובים בלבד. לעמדת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ניתן לאשר הקמת בית מטבחיים בכל אזור גיאוגרפי ובלבד שהקמתו של בית המטבחיים מתבצעת בהתאם לדרישות הווטרינריות שבתקנות. יובהר כי אין בכך ליתר את הצורך מעמידה בהוראות דין נוספות הנוגעות לעניין.
אשר על כן מוצע לבטל את התוספת השלוש עשרה לתקנות ואת ההוראות בתקנות המפנות אליה. הסרת מגבלה זו תאפשר הקמת בתי מטבחיים נוספים בישראל, ותתרום להגברת התחרות בענף.
כמו כן מוצע לבטל את הצורך בהתייעצות של השירותים הווטרינרים עם מנהל שירותי הרפואה טרם מתן היתר הקמה לבית מטבחיים. במסגרת חלוקת הסמכויות בין הרגולטורים העוסקים בפיקוח על מזון מן החי נקבע כי השירותים הווטרינרים אחראים, בין היתר, על הפיקוח בבתי מטבחיים. לפיכך ניתן לבטל את ההתייעצות בין המשרדים, ואין צורך בכפילות רגולטורית בבדיקת הבקשות להקמת מתקנים אלה.
לתקנה 1 – מוצע לבטל את ההגבלה המעוגנת בתקנה 3 לתקנות לפיה מנהל השירותים הווטרינרים רשאי לתת היתר הקמה לבית מטבחיים רק אם הוא במקום המנוי בתוספת השלוש עשרה כמו כן, מוצע לבטל את הצורך בהתייעצות עם מנהל שירותי הרפואה לפני מתן אישור כאמור.
בפרק ח' לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו – 2015 בו מוגדרת חלוקת הסמכויות בין משרד הבריאות למשרד החקלאות ופיתוח הכפר בנושאי הפיקוח על מתקנים המייצרים מזון מן החי. במסגרת חלוקת הסמכויות משרד החקלאות הוא הרגולטור האחראי לכלל המתקנים העוסקים בשחיטת בעלי חיים וייצור מוצרים גולמיים מן החי, ובכלל זה בתי מטבחיים. מטרת החלוקה, בין היתר, היא למנוע כפילות רגולטורית במפעלים המייצרים מזון מן החי. לפיכך, התייתר הצורך בהוראה הקובעת שעל מנהל השירותים הווטרינרים להתייעץ עם מנהל שירותי הרפואה.
לתקנה 2 – מהטעמים המפורטים לעיל, מוצע לבטל את תקנה 4א לתקנות, הקובעת כי מנהל השירותים הווטרינרים לא ייתן היתר הקמה או היתר הפעלה לבית מטבחיים לשחיטת בקר או חזירים אלא אם הוא הוקם באחד המקומות המפורטים בתוספת השלוש עשרה.
לתקנה 3 – מוצע לבטל את התוספת השלוש עשרה לתקנות. יובהר כי אין בכך ליתר את הצורך מעמידה בהוראות דין נוספות הנוגעות לעניין, לרבות בהוראות חוק התכנון והבניה, התשכ"ה–1965.