טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ב-2022
מטרת טיוטת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים, בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות
טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940, אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
פרק א: כללי |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
""בית חולים"- בית חולים ציבורי כללי כהגדרתו בחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2021 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תקנות ההתחשבנות"- תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
חלוקת סכום תקצוב נוסף |
2. |
סכום נוסף יחולק לבתי חולים הזכאים לקבל סכום נוסף לפי הוראות תקנה 5 לתקנות ההתחשבנות, בהתאם לאמות המידה הקבועות בתקנות אלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
העברת סכומים בין פרק לפרק |
3. |
סכומים שלא חולקו באחד או יותר מהפרקים המנויים בתקנות אלה, יחולקו בין בתי החולים לפי פרק או פרקים אחרים, עד לגובה הסך הכולל של הסכום הנוסף המחולק לפי תקנות אלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
קיזוז |
4. |
המנהל רשאי לקזז סכומים עודפים שהועברו לבית חולים בגין שבית החולים דיווח עליה אך לא בוצעה ולהעביר אותם לבית חולים בעד פעילות שבוצעה לפי תקנות אלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
פרק ב: קורונה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
5. |
בפרק זה- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"בדיקה" - בדיקת קורונה מהירה, בדיקת PCR או בדיקת PCR מהירה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
" בדיקה מתוקצבת"-בדיקה, למעט בדיקה במימון פרטי ובדיקה שבוצעה במהלך אשפוז במחלקת קורונה ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"בדיקת קורונה מהירה" – בדיקת קורונה או בדיקה סרולוגית, שתוצאותיה מתקבלות על-אתר בתוך לא יותר משלושים דקות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
" בדיקת PCR"- בדיקה ל-nCoV שבוצעה בשיטת PCR; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"בדיקת PCR מהירה – בדיקת PCR שתוצאותיה מתקבלות תוך פחות מארבע שעות" |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"הוצאות נלוות" – הוצאות של בית החולים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל, עבור תחומים אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) שירותי ניקיון; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) שירותי כביסה ; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) מעבר להגשת מזון אישי; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הכשרות והדרכות לצוות בית החולים ; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) הוצאות נוספות הנובעות באופן ישיר מהנחיות שנועדו להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה שפורסמו על ידי משרד הבריאות, שיאושרו על ידי המנהל. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"כח אדם היקפי" – עובדי בית החולים בתחומי האבטחה, מינהל ומשק שירותי ניקיון וסטודנטים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
" מבטח אחר" - רוכש שירותים שאינו קופת חולים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מחיר ציוד מיגון" – עלות ליחידה אחת של ציוד מיגון ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"ציוד מיגון" – כפפות, מגן גוף שגרתי (חלוק חד פעמי); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"ריאגנט" – חומרי מיצוי והפקה לבדיקה בודדת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תייר מרפא" – כהגדרתו בחוק תיירות מרפא, תשע"ח-2018; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
סכום תקצוב נוסף בגין פעילות בתחום נגיף הקורונה |
6. |
סך התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 110 מיליון שקלים. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
שיפור תשתיות בבית חולים |
7. |
עד 23% מהסכום האמור בתקנה 5 יחולק לבית חולים שפעל לשיפור התשתיות בבית החולים, לפי המדדים הבאים: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) סך ההפרש בין הכנסת בית החולים ברוטו ממבטח אחר בחודש קלנדרי בשנת 2019 לבין הכנסת בית החולים ברוטו ממבטח אחר באותו החודש הקלנדרי בשנת 2022, בניכוי 45%; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) סך ההפרש בין הכנסת בית החולים ברוטו מפעילות שאינה רפואית בחודש קלנדרי בשנת 2019 לבין הכנסת בית החולים ברוטו מפעילות שאינה רפואית באותו חודש קלנדרי בשנת 2022 בניכוי 10%; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) סך ההפרש בין הכנסת בית החולים ברוטו מתיירי מרפא בחודש קלנדרי בשנת 2019 לבין הכנסת בית החולים ברוטו מתיירי מרפא באותו חודש קלנדרי בשנת 2022 בניכוי 23.7%. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
כח אדם היקפי בבית חולים |
8. |
עד 13% מהסכום האמור בתקנה 5, יחולק לבית חולים שפעל להגדלת כח האדם ההיקפי, לפי המדדים הבאים: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בית החולים ידווח למנהל על הפרש העלות התוספתית בגין עובדי כח אדם ההיקפי שהועסק בחודש קלנדרי בשנת 2019 לבין העלות התוספתית בגין עובדים כח האדם ההיקפי באותו חודש קלנדרי בשנת 2022; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוצאות נלוות |
9. |
עד 9% מהסכום האמור בתקנה 5, יחולק לבית חולים עבור הוצאות נלוות, לפי המדדים הבאים: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) היחס שבין מספר מיטות האשפוז בבית החולים לבין מספר מיטות האשפוז של כלל בתי החולים הציבוריים ביום א' בתמוז תשפ"ב (30 ביוני 2022). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
התייקרות ציוד מיגון |
10. |
עד 8% מהסכום האמור בתקנה 5, יחולק לבית חולים עבור התייקרות ציוד מיגון, לפי המדדים הבאים: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בית החולים הגיש למנהל דיווח המפרט את עלות מחיר ציוד המיגון הממוצע שרכש בשנת 2019 לעומת המחיר שרכש בשנת 2022 כפול כמות ציוד המיגון שנרכש בתקופה שהוגדרה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ריאגנט לבדיקת קורונה |
11. |
עד 47% מהסכום האמור בתקנה 5, יחולק לבית חולים עבור בדיקה מתוקצבת שרכש, בהתאם למדדים הבאים - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בית החולים ידווח למנהל מדי חודש על סכום מכפלת מספר הבדיקות המתוקצבות, לפי תעריפים אלה- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) תעריף לבדיקת קורונה מיידית – 6 שקלים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) תעריף לבדיקת PCR – 40 שקלים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) תעריף לבדיקת PCR מהירה – 200 שקלים. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
12. |
סכומים שלא חולקו לפי אחת או יותר מתקנות 7-11, יחולקו לפי תקנה אחרת בפרק זה, ואם לא חולקו לפי תקנה אחרת כאמור, יחולקו לפי הוראות תקנה 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
פרק ג: צמצום שחיקה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
13. |
בפרק זה- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"כמות עובדים" – מספר העובדים השכירים בבית החולים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"ממונה שחיקה מוסדי" – עובד בית החולים שמונה להוביל את כלל הפעילות המוסדית למניעה וצמצום שחיקה ובכלל זה ארגון וביצוע פעילות רווחה למניעת שחיקה באותו בית חולים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"פעילות בסיס" – סכום ההוצאות שהוציא בית החולים עבור פעילות למניעת שחיקה בשנת 2021; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"פעילות תוספתית למניעת שחיקה" - פעילות רווחה למניעת שחיקה שבוצעה בשנת 2022, שעלותה נוספת לעלויות של פעילות הבסיס; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"פעילות רווחה למניעת שחיקה"- פעילות המיועדת לעובדי בית החולים, שהיא אחת מאלה - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) הכשרת צוות פסיכוסוציאלי לשירות פנים במצבי דחק ומשבר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) הקמה והפעלה של קבוצת תמיכת עמיתים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) סדנה להתמודדות עם עומס ולחץ בעבודה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) פעילות רווחה מסוג פעילות גופנית; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) הפעלת מדריכים, מאמנים ומנחים מקצועיים לפעילות הפגה בשגרה, ובכלל זה סדנאות, ומפגשי העשרה בתחומי יצירה, פנאי ותרבות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(6) הכשרה והפעלת השירותים שמטרתם הענקת כלים לבריאות ואיכות חיים ובכלל זה ניהול אורח חיים מאוזן לצד עומסים בשגרת העבודה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(7) הפעלת מוקד שירות , ייעוץ והכוונה בנושאי בריאות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(8) הפעלת שירות הזנה, נוסף על השירות הקיים, לעובדים במשמרות ערב ולילה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(9) מופעים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(10) ימי כייף וגיבוש. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
סכום תקצוב נוסף בגין פעילות רווחה למניעת שחיקה |
14. |
סך התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 12 מיליון שקלים. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תקרת זכאות לקבלת סכום תקצוב נוסף בגין פעילות רווחה למניעת שחיקה |
15. |
תקרת הזכאות לקבלת סכום תקצוב נוסף לכל בית חולים לפי פרק זה תהיה לפי כמות העובדים במוסד כמפורט בטבלה שבתוספת. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
16. |
סכום תקצוב נוסף עבור פעילות תוספתית למניעת שחיקה יחולק לבית חולים, ובלבד שיתקיימו כל אלה - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בית החולים הגיש למנהל תכנית המפרטת את הפעילות התוספתית למניעת שחיקה שבכוונתו לבצע; התכנית אושרה על ידי המנהל; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בית החולים מינה מבין עובדי המוסד ממונה שחיקה מוסדי שיהיה אמון על ביצוע פעילות למניעת שחיקה בבית החולים; ממונה השחיקה המוסדי ידווח למנהל על הפעילות במסגרת תקציב זה וישמש נציג בית חולים לממשקי העבודה עם משרד הבריאות בכל הנושאים הנוגעים לתכנית הלאומית לחיזוק עובדי מערכת הבריאות ומניעת שחיקה . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) בית החולים העביר למנהל דיווח אודות כמות העובדים בבית החולים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) בית החולים העביר למנהל התחייבות הכוללת את סכום עלות הפעילות התוספתית למניעת שחיקה הצפויה לביצוע ופרטי אחראי השחיקה בבית החולים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) בית החולים דיווח למנהל על הפעילות שבוצעה בחתימת מנהל בית החולים וממונה השחיקה המוסדי . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
שינוי בתקרת הזכאות |
17. |
המנהל רשאי לערוך שינויים בתקרת הזכאות לכל בית חולים, הקבועה בתוספת, בהתקיים אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) נותרו כספים שלא חולקו לפי פרק זה; כספים אלו יחולקו בהתאם לחלקם היחסי של בתי החולים בהתאם לטבלה שבתוספת, עד לגובה הסך הכולל של הסכום הנוסף המחולק לפי פרק זה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) סכום התקצוב הנוסף לפרק זה נמוך מהתקציב המבוקש על ידי בתי החולים בעד הפעילות; יופחת סכום התקצוב הנוסף בהתאם לחלקם היחסי של בתי החולים המפורט בתוספת. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחולה |
18. |
הוראות פרקים ב' ו-ג' יחולו על שירותים שניתנו מיום 1 בינואר 2022. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
19. |
תוקפם של פרקים ב' ו-ג' בתקנות אלו הוא עד ליום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(סעיף 14) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
ניצן הורוביץ
שר הבריאות
דברי הסבר
חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות (להלן –השרים) , וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.
תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.
בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בסך של 236.65 מיליון שקלים חדשים בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.
סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי, וטיפול רפואי נאות בחולים.
מטרת תקנות אלו לקבוע מה התכניות הלאומיות והמודלי התמרוץ לשיפור הרפואה ואת אמות המידה לפיהן יחולק התקצוב הנוסף הקבוע בתקנה 5.
תקנה 2
תקנה 2 מפנה לתקנה 5 לתקנות ההתחשבנות, הקובעת כי סכום נוסף יחולק לבתי חולים הזכאים לקבל סכום נוסף, בהתאם לאמות המידה הקבועות בתקנות אלה.
תקנה 3
תקנה 3 מאפשרת למנהל להעביר כספים שלא נוצלו במסגרת אחד הפרקים בתקנות לפרק אחר, ובלבד שסכום הכספים שיחולקו אינו עולה על ההוצאות שהוציא בית החולים עבור הפעילות המוגדרת בפרק.
תקנה 4
תקנה 4 מסמיכה את המנהל לקזז סכומים עודפים שהועברו לבית החולים בגין פעילות שבית החולים דיווח עליה אך לא בוצעה ולהעביר אותם לבית חולים בעד שפעילות שבוצעה לפי תקנות אלה.
תקנה 6
תקנה 6 קובעת מה יהיה סכום התקציב הנוסף שיחולק לבית חולים ציבורי כללי לפי אמות המידה הקבועות בפרק זה עבור פעילות בתחום נגיף הקורונה.
תקנה 7
תקנה 7 קובעת את המדדים לפיהן יועבר תקציב לפי פרק זה עבור שיפור תשתיות בבית חולים.
תקנה 8
תקנה 8 קובעת את המדדים להעברת תקציב לפי פרק זה עבור גידול בכח האדם ההיקפי בבית חולים.
תקנה 9
תקנה 9 קובעת את המדדים להעברת תקציב לפי פרק זה עבור גידול בהוצאות נלוות בבית חולים.
תקנה 10
תקנה 10 קובעת את המדדים להעברת תקציב לפי פרק זה עבור התייקרות ציוד מיגון
תקנה 11
תקנה 11 קובעת את המדדים להעברת תקציב לפי פרק זה עבור ריאגנט לבדיקת קורונה.
תקנה 12
תקנה 12 קובעת כי סכומים שלא נוצלו על ידי אחד מהסעיפים 7-11 יחולקו לפי תקנה אחרת בפרק ב, ואם לא חולקו לפי תקנה אחרת כאמור, יחולקו לפי הוראות תקנה 3.
תקנה 14
תקנה 14 קובעת מה יהיה סכום התקציב לחלוקה בפרק בנושא צמצום שחיקה.
תקנה 15
תקנה 15 מפנה לטבלה שבתוספת, הקובעת את תקרת הזכאות לכל בית חולים, הנקבעת לפי מספר העובדים בבית החולים.
תקנה 16
תקנה 16 קובעת את תנאי הסף לקבלת סכום תקצוב נוסף לפי פרק זה, ובכלל זה הגשת תכנית המפרטת את הפעילות התוספתית למניעת שחיקה שבכוונת בית החולים לבצע, מינוי ממונה שחיקה מוסדי, העברת התחייבות ודיווחים כנדרש.
תקנה 17
תקנה 17 מאפשרת למנהל לערוך שינויים בתקרת הזכאות הקבועה בתוספת במידה ונותרו כספים שלא נוצלו לפי פרק זה או במידה והתקציב לפי פרק זה נמוך מהתקציב המבוקש בעד הפעילות.