תזכיר טיוטת תקנות בתי המשפט (רשימת מומחים מטעם בית המשפט), התשפ"ב-2022

טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

תקנות בתי המשפט (רשימת מומחים מטעם בית המשפט), התשפ"ב-2022

 

מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

לבתי המשפט יש סמכות למנות מומחים מטעם בית המשפט לפי תקנה 88 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018. המומחה נותן חוות דעת בעניינים מקצועיים שלבית המשפט אין את המומחיות והידע המקצועי לגביהם כגון רפואה, הנדסה, שמאות ועוד. תכליתה של חוות דעת המומחה הממונה מטעם בית המשפט היא לסייע לבית המשפט ולבעלי הדין להגיע לפתרון יעיל של הסכסוך. חוות הדעת של המומחה מהווה נדבך חשוב בהכרעה השיפוטית.

מומחים מתחומים שונים ומגוונים מתמנים מדי יום בעשרות הליכים כמומחים מטעם בית המשפט. הגורם השיפוטי ממנה את המומחה, בדרך כלל בהליכים אזרחיים, מתוך רשימה המצויה ברשותו המבוססת על רשימה שהתהוותה תוך כדי עבודתו או על המלצות עמיתים, בהתאם לשיקול דעתו ועל בסיס שיקולים מקצועיים, צרכי ההליך וניסיונו המצטבר. נוכח מצב דברים זה והעובדה שעד היום לא הועמדה רשימה אחת של מומחים לרשות בתי המשפט, התעורר הצורך להסדיר רשימה כאמור באופן שיעלה בקנה אחד עם הצורך להבטיח שקיפות במינוי מומחים, מניעת ניגוד עניינים, מינוי מומחים שלא דבק בהם רבב מבחינה פלילית או משמעתית, איכות ומקצועיות ומתן הזדמנות שווה למומחים שונים המבקשים להתמנות כמומחים מטעם בית המשפט, והכל תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת השיפוטי במינוי מומחים.

לשם כך, הותוו בתקנות אלה כללים ליצירת רשימת מומחים איכותית המבוססת על תנאי סף ידועים מראש, תנאים להתלייה, עיכוב ומחיקה מהרשימה כפי שנקבע.

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות בתי המשפט (רשימת מומחים מטעם בית המשפט), התשפ"ב-2022

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 108 ו-109 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"יחידת מומחים" – יחידה בהנהלת בתי המשפט הממונה על ניהול רשימת המומחים;

 

 

"ועדה להקמת רשימת המומחים" או "הוועדה" – ועדה כמשמעותה בתקנה 3 לתקנות אלה;

 

 

"מומחה" – מי שמוכר כמומחה לפי כל דין ובאין דין כאמור, בעל ניסיון וידע בעניין שבמדע, במחקר, באמנות או במקצוע, למעט בעניין שבמשפט שאינו דין זר;

 

 

"ממונה על יחידת המומחים" – משפטן בהנהלת בתי המשפט בעל ניסיון מקצועי של לפחות 5 שנים;

 

 

"רשימת מומחים" – כמשמעותה בתקנה 2 לתקנות אלה.

יחידת המומחים

2.  

(א)  יחידת המומחים תעמיד לרשות בתי המשפט ולרשות הציבור רשימת מומחים בתחומי המומחיות המפורטים בתוספת הראשונה שתשמש את בתי המשפט לצורך מינוי מומחה מטעם בית המשפט.

 

 

(ב) רשימת המומחים תפורסם באתר האינטרנט של הרשות השופטת שכתובתו www.court.gov.il  (להלן – אתר האינטרנט של הרשות השופטת).

הוועדה להקמת רשימת המומחים

3.  

(א)  שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון ימנה ועדה להקמת רשימת המומחים ואלה יהיו חבריה:

 

 

 

(1) שופט בית משפט בדימוס והוא יהיה יושב ראש הוועדה;

 

 

 

(2) הממונה על יחידת המומחים או מי מטעמו;

 

 

 

(3) נציג לשכת עורכי הדין שימונה בהתייעצות עם יושב ראש לשכת עורכי הדין.

 

 

(ב) תקופת הכהונה של   החברים המנויים בתקנה משנה (א)(1) ו-(3) היא לשלוש שנים מיום מינויים, וניתן למנותם לתקופת כהונה אחת נוספת.

 

 

(ג)  שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט עליון רשאי למנות מספר ועדות, לפי הצורך.

 

 

(ד) הוועדה תקבע את סדרי עבודתה ותפרסמם באתר האינטרנט של הרשות השופטת.

תפקידי הוועדה לניהול רשימת המומחים

4.

תפקידי הוועדה לניהול רשימת המומחים הם אלה:

 

 

(א) לאשר בקשה להיכלל ברשימת המומחים כאמור בתקנה 9;

 

 

(ב)  לאשר בקשה לחידוש רישום כאמור בתקנה 10;

 

 

(ג) לאשר לכלול ברשימת המומחים מי שלא עמד בתנאי הכשירות כאמור בתקנה 7.

 

 

(ד)  לעכב או להתלות רישום ברשימת המומחים כאמור בתקנה 11;

 

 

(ה) למחוק מומחה מרשימת המומחים כאמור בתקנה 13;

החלטות הוועדה לניהול רשימת המומחים

5.

(א) החלטות הוועדה כאמור בתקנה 4(א) עד (ג) יינתנו על יסוד מסמכים שהוגשו לה בכתב ואולם הוועדה רשאית לזמן מועמד לראיון אישי לצורך בחינת התאמתו להיכלל ברשימת המומחים במקרה בו הוועדה התרשמה כי קיים ספק לגבי עמידת המועמד בתנאי הכשירות הקבועים בתקנות אלה.

 

 

(ב) החלטות הוועדה יהיו מנומקות, תינתנה בכתב ותיחתמנה בידי חבריה.

כשירות להיכלל ברשימת המומחים

6.

מי שהתקיימו בו כל אלה כשיר להיכלל ברשימת המומחים:

 

 

(א)  הוא מחזיק בידו רישיון לעיסוקו בארץ, ככל שנדרש על פי הדין רישיון כאמור או שהוא הוכר על ידי הגוף המקצועי הסטטוטורי בארץ המסדיר את תחום העיסוק הרלוונטי ככל שקיים גוף מקצועי כאמור;

 

 

(ב) הוא בעל חמש שנות ניסיון מוכח לפחות בתחום המומחיות, מתוך שבע השנים שקדמו למועד הגשת המועמדות; אם תחום המומחיות מחייב תקופת התמחות טרם קבלת רישיון, לא תימנה תקופת ההתמחות בחמש שנות הניסיון כאמור.

 

 

(ג)  הוא בעל ניסיון מוכח בכתיבת חוות דעת בתחום מומחיותו שנערכו לצורך הליך משפטי המעידות בין השאר, על כושר ביטוי גבוה, דיוק בניתוח הסוגיה הדרושה וידע בתחום נשוא חוות הדעת, על יכולת לתת מענה לסוגיות השנויות במחלוקת תוך התבססות על אסמכתאות, כולל הנמקה ומסקנה ברורה; לצורך הוכחת ניסיון כאמור, יצרף המועמד לבקשתו להיכלל ברשימת המומחים חמש חוות דעת שכתב בתחום מומחיותו בחמש השנים שקדמו להגשת הבקשה.

אישור חריגים

7.

על אף האמור בתקנה 6, רשאית הוועדה, מטעמים מיוחדים שיפורטו, לכלול ברשימת המומחים מועמד שלא עמד בתנאי הכשירות כאמור בתקנה 6, אם מצאה כי למועמד מומחיות וניסיון המצדיקים הכללתו ברשימה או שמדובר בתחום מומחיות שלגביו לא ניתן לעמוד בתנאי הכשירות להיכלל ברשימת המומחים.

סייגים מלהיכלל ברשימת המומחים

8.

על אף האמור בתקנה 6, לא ייכלל ברשימת המומחים מי שהתקיים בו אחד או יותר מאלה:

 

 

(א)  הוא הורשע בעבירה או הוגש נגדו כתב אישום בעבירה שמפאת חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת הוועדה, לשמש מומחה מטעם בית המשפט;

 

 

(ב) הוא הורשע בעבירת משמעת לפי כל דין או הוגשה נגדו קובלנה בעבירת משמעת שמפאת חומרתה, מהותה או נסיבותיה, אין הוא ראוי, לדעת הוועדה, לשמש מומחה מטעם בית המשפט.

בקשה להיכלל ברשימת המומחים

9.

בקשה להיכלל ברשימת המומחים תוגש ליחידת המומחים באופן מקוון במועד שיקבע ולכל הפחות אחת לשנתיים; הבקשה תכלול, בין השאר, את פרטי ההתקשרות של המועמד, אזורי פעילותו, השפות שהוא דובר, מידע בדבר ניגוד עניינים אפשרי וכן נתונים המעידים כי התקיימו במומחה תנאי הכשירות המנויים בתקנה 6 בצירוף מסמכים התומכים בכך ובכלל זה:

 

 

(א)  העתק רישיון לעיסוקו ככל שנדרש על פי הדין או העתק אישור מאת הגוף המקצועי הסטטוטורי המסדיר את תחום העיסוק הרלוונטי ככל שקיים גוף מקצועי כאמור;

 

 

(ב) העתקים של חמש חוות דעת שנערכו על ידי המומחה, בלא ציון שמות ופרטים מזהים;

חידוש רישום

10.

(א)  מומחה ייכלל ברשימת המומחים לתקופה של חמש שנים וניתן לחדש את הרישום לחמש שנים בכל פעם. בקשה לחידוש רישום תוגש באופן מקוון ליחידת המומחים:

 

 

(ב) הוועדה תאשר בקשה לחידוש רישום בהתקיים תנאים אלה:

 

 

 

(1) מתקיימים התנאים הקבועים בתקנה 6 ולא התקיימו הסייגים המנויים בתקנה 8 או עילות לעיכוב או התלית רישומו כאמור בתקנה 11;

 

 

 

(2) המומחה עמד בהצלחה בביצוע תפקידו לרבות עמידה בלוחות זמנים במהלך התקופה שבה נמנה על רשימת המומחים;

 

 

 

(3) לא התקיימו עילות למחיקתו של המומחה מרשימת המומחים כאמור בתקנה 13.

עיכוב או התליה של רישום ברשימת המומחים

11.

הוועדה רשאית לעכב או להתלות רישום של מומחה ברשימת המומחים, לאחר שנתנה למומחה הזדמנות לטעון את טענותיו לפניה, אם מתנהלת נגדו חקירה בשל חשד לביצוע עבירה כאמור בתקנה 8(א) או 8(ב).

השהייה של רישום ברשימת המומחים

12.

(א)  הממונה על יחידת המומחים רשאי, לבקשתו של המומחה, להשהות את רישומו של מומחה ברשימת המומחים.

 

 

(ב) במניין תקופת הרישום ברשימת המומחים כאמור בתקנה 10(א) תיכלל גם תקופת ההשהיה.

מחיקה מרשימת המומחים

13.

הוועדה רשאית למחוק את שמו של מומחה מרשימת המומחים, לאחר שנתנה למומחה הזדמנות לטעון את טענותיו לפניה, אם התקיים אחד מאלה:

 

 

(א)  מתקיים אחד או יותר מהסייגים להיכלל ברשימת המומחים כאמור בתקנה 8;

 

 

(ב) קיימות נסיבות שבשלהן אין הוא ראוי לשמש מומחה מטעם בית המשפט, ובין השאר,  בשל אי קיום החלטות בית משפט לרבות בשל אי עמידה בלוחות זמנים שקבע בית המשפט וכן בשל החלטה של בית משפט הקובעת ממצאים כנגדו או כנגד רמתו המקצועית אשר ניתנה במהלך התקופה שבה הוא נמנה על רשימת המומחים.

עדכון פרטים

14.

המומחה יודיע לממונה על יחידת המומחים על כל שינוי שחל בפרטים שציין בבקשה להיכלל ברשימת המומחים או בבקשה לחידוש רישום לרבות שינוי שחל בהכשרתו המקצועית וכן על כל הגבלה או איסור לעסוק במקצועו לפי כל דין, או על כל עניין אחר אשר עשוי להעלות חשש למניעות מלשמש מומחה מטעם בית המשפט, והכל תוך 15 ימים מיום שנודע לו על כך.

מינוי מומחה מטעם בית המשפט

15.

(א)  בית המשפט ימנה מומחה מטעם בית המשפט מתוך רשימת המומחים ואולם רשאי הוא למנות מומחה מחוץ לרשימה מטעמים שירשמו.

 

 

(ב) מינויו של מומחה מטעם בית המשפט יעשה משיקולים מקצועיים וככל האפשר, באופן שוויוני.

איסור ניגוד עניינים

16.

(א)  לא ימונה מומחה מטעם בית המשפט אם המומחה הוא בן משפחה של שופט היושב בדין, או אם יש לשופט היושב בדין עניין אישי ממשי במצבו הכלכלי של המומחה, או שקיימת ביניהם קרבה ממשית אחרת.

 

 

(ב) בית המשפט רשאי למנות מומחה שהוא בן משפחה של שופט אחר באותו בית משפט, לאחר שהודיע לבעלי הדין ולבאי  כוחם על דבר הכוונה למנות את אותו מומחה, ולאחר שנתן להם הזדמנות להשמיע את טענותיהם בנוגע לזהות המומחה טרם החלטת בית המשפט.

 

 

(ג)  לא ימונה מומחה מטעם בית המשפט אם המומחה עלול להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים.

 

 

(ד) מבלי לגרוע מכלליות האמור בתקנת משנה (ג), יראו את המומחה במצבים המפורטים להלן כמי שעלול להימצא במצב של ניגוד עניינים:

 

 

 

(1) המומחה הוא בן משפחה של אחד מבעלי הדין או באי כוחם או של אחד המומחים האחרים בתיק בית המשפט, או שקיימת ביניהם קרבה אחרת;

 

 

 

(2) המומחה מקיים קשר אישי, כספי או מקצועי עם אחד מבעלי הדין או עם באי כוחם או עם אחד המומחים מטעמם בתיק בית המשפט;

 

 

 

(3) המומחה נתן בשנתיים האחרונות חוות דעת או שירות אחר לאחד מבעלי הדין;

 

 

 

(4) יש למומחה עניין כספי או אישי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך או בבאי כוחו;

 

 

(ה) לעניין זה -– "בן משפחה" – כהגדרתו בסעיף 77א (א1) (3) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984.

 

 

(ו)  מצא בית משפט כי קיימת זיקה אחרת בין מומחה לבין בעל דין או בא כוחו, שאינה מנויה בתקנת משנה (ד), ואינה מעוררת חשש סביר לניגוד עניינים, רשאי למנותו למומחה מטעם בית המשפט, ובלבד שנתן לצדדים הזדמנות להביע את עמדתם.

 

 

(ז)   לצורך מניעת מינוי מומחה המצוי בניגוד עניינים, יחולו ההוראות הבאות:

 

 

 

(1) מומחה מטעם בית המשפט יצהיר מיד עם קבלת המינוי בהליך מסוים ובטרם יחל בתפקידו על זיקות אישיות העשויות להיות לו בנוגע להליך, לבעלי הדין או לאחד המומחים האחרים בתיק בית המשפט או לבית המשפט; ההצהרה תהיה ערוכה לפי טופס 1 שבתוספת השנייה והמומחה יגיש אותה לבית המשפט וימציא אותה לבעלי הדין.

 

 

 

(2) מינוי המומחה ייכנס לתוקף עם המצאת ההצהרה האמורה בפסקת משנה (1) לבית המשפט ואולם אם הצהיר המומחה על זיקות העשויות להיות לו בנוגע להליך, רשאי בית המשפט להתלות או לבטל את מינויו מיוזמתו או לבקשת בעל דין.

 

 

(ח) על אף האמור בתקנות אלה, בית המשפט רשאי למנות מומחה העלול להימצא במצב של ניגוד עניינים, לאחר שנתן דעתו לסוג המינוי, לאופי הנושא הנדון, לכך שהמומחה הוא בעל ידע, כישורים ומיומנויות מיוחדים באותו התחום שבעניינו נדרשת המומחיות, וכן אם בית המשפט מצא כי לא ניתן למנות מומחה אחר שאינו עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים וכי הדבר דרוש לשם עשיית צדק; טרם מתן החלטה כאמור ייתן בית המשפט לבעלי הדין הזדמנות להשמיע את טענותיהם בנוגע לזהות המומחה.

התנהלות מומחה מטעם בית המשפט

17.

(א)  במסגרת תפקידו כמומחה מטעם בית המשפט יפעל המומחה במקצועיות, ביעילות ולפי לוחות הזמנים שנקבעו על ידי בית המשפט, בהגינות וביושרה על מנת לסייע לבית המשפט לקיים הליך ראוי והוגן.

 

 

(ב) אם סבר המומחה שמי מבעלי הדין או צדדים אחרים להליך המשפטי עלול לפגוע במילוי תפקידו כנדרש בתקנת משנה (א), יפנה המומחה ללא שיהוי לבית המשפט בבקשה למתן הוראות בעניין זה.

סודיות

18.

המומחה לא יעשה שימוש במידע שהגיע אליו תוך כדי מילוי תפקידו ועקב מילוי תפקידו ולא יגלה אותו לאחר, אלא במידה הדרושה למילוי תפקידו או על פי צו של בית משפט.

שקיפות

19.

מינויו של מומחה מטעם בית המשפט בהליך יפורסם באתר האינטרנט של הרשות השופטת.

תחולה

20.

(א)  תקנות אלה יחולו על תחומי המומחיות המנויים בתוספת הראשונה.

 

 

(ב) תקנות 15-19(ב) יחולו בהתאמות הנדרשות גם על מי שמונה להיות מומחה מטעם בית המשפט ואינו נכלל ברשימת המומחים או על תחומי מומחיות שאינם מנויים בתוספת הראשונה.

תחילה ותחולה

21.

תחילתן של תקנות אלה תוך 30 ימים מיום פרסומן והן יחולו על הליכים תלויים ועומדים שטרם מונה בהם מומחה מטעם בית המשפט.

 


 

 

 

תוספת ראשונה

(תקנה 19)

תחומי מומחיות (לפי סדר א"ב)

1.  הנדסת בניין

2.  הנדסת גאודזיה

3.  הנדסת אלקטרוניקה

4.  הנדסת חשמל

5.  הנדסת מכונות

6.  הנדסת מחשבים

7.  הנדסת תעשיה וניהול

8.  הנדסת כימיה

9.  הנדסת תוכנה

10. הנדסת מים

11. הנדסת קירור ומיזוג אויר

12. הנדסת מזון

13. הנדסת חקלאות

14. הנדסת תחבורה

15. הנדסת חומרים

16. הנדסת תקשורת

17. אדריכלות

18. נגישות

19. שמאות

20. כלכלן

21. ראיית חשבון

22. פסיכולוגיה

 

 


 

 

 

תוספת שניה

טופס 1

(תקנה 16(ז))

 

 

 

הצהרת מומחה מטעם בית המשפט בדבר היעדר ניגוד עניינים בתיק בית משפט

 

 

אני החתום מטה:

 

שם: _________________________ מספר תעודת זהות:  ________________

 

מס' התיק : ________________בעניין: צד א ________נ' צד ב'_________

בית המשפט:____________   המותב: ______________

 

 

לאחר שקראתי בעיון את תקנה 16 לתקנות בתי המשפט (רשימת מומחים מטעם בית המשפט), התשפ"ב 2022, הנני מצהיר/ה ומתחייב בזאת בכתב כדלקמן (מחק את המיותר):

 

1.  יש לי/אין לי קרבה משפחתית[1] או קרבה ממשית אחרת לשופט שמינה אותי.

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

2.  יש לי/ אין לי קרבה משפחתית לשופט אחר באותו בית משפט

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

 

3.  יש לי/ אין לי קרבה משפחתית או קרבה אחרת לאחד מבעלי הדין או באי כוחם או של אחד המומחים האחרים בתיק בית המשפט.

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

4.  יש לי/ אין לי קשר אישי, כספי או מקצועי עם אחד מבעלי הדין או עם באי כוחם או עם אחד המומחים מטעמם בתיק בית המשפט;

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

5.  ניתנו/ לא ניתנו על ידי בשנתיים האחרונות חוות דעת או שירות אחר לאחד מבעלי הדין;

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

 

6.  יש לי / אין לי  עניין כספי או אישי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך או בבאי כוחו;

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

7.  יש / אין לי זיקה אחרת העלולה להעמידני במצב של חשש לניגוד עניינים בין מילוי תפקידי ובין עניין אישי או תפקיד אחר שלי.

אם השבת בחיוב על סעיף זה פרט:

________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

זהו שמי וזאת חתימתי וכל הצהרותיי אלו, הינן אמת לאמיתה.

 

 

                                                                                                               חתימת המצהיר

 

 

 

              

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____22)

 

__________________

גדעון סער

שר המשפטים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

"... ובעוד שהמומחה יכול שיקבע בנושא העובדה, לא כן הוא בנושא המשפט שבו אמור להכריע בית המשפט. יחד עם זאת, ידענו כי חוות דעתו של מומחה נודע לה, כעקרון, משקל רב ביותר – גם אם לא משקל מכריע – ומקומה הוא בכותל המזרח של הכרעת הדין"

 (דבריו של כב' השופט חשין ז"ל בע"א 3798/94 פלוני נ' פלונית, פ"ד נ(3) 133, עמ' 156).

לבתי המשפט יש סמכות למנות מומחים מטעם בית המשפט לפי תקנה 88 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018. המומחה נותן חוות דעת בעניינים מקצועיים שלבית המשפט אין המומחיות והידע המקצועי לגביהם כגון רפואה, הנדסה, שמאות ועוד. תכליתה של חוות דעת המומחה הממונה מטעם בית המשפט היא לסייע לבית המשפט ולבעלי הדין להגיע לפתרון יעיל של הסכסוך. חוות הדעת של המומחה מהווה נדבך חשוב בהכרעה השיפוטית.

מומחים מתחומים שונים ומגוונים מתמנים מדי יום בעשרות הליכים כמומחים מטעם בית המשפט. הגורם השיפוטי ממנה את המומחה, בדרך כלל בהליכים אזרחיים, מתוך רשימה המצויה ברשותו המבוססת על רשימה שהתהוותה תוך כדי עבודתו או על המלצות עמיתים, בהתאם לשיקול דעתו ועל בסיס שיקולים מקצועיים, צרכי ההליך וניסיונו המצטבר. נוכח מצב דברים זה והעובדה שעד היום לא הועמדה רשימה אחת של מומחים לרשות בתי המשפט, התעורר הצורך להסדיר רשימה כאמור באופן שיעלה בקנה אחד עם הצורך להבטיח שקיפות במינוי מומחים, מניעת ניגוד עניינים, מינוי מומחים שלא דבק בהם רבב מבחינה פלילית או משמעתית, איכות ומקצועיות ומתן הזדמנות שווה למומחים שונים המבקשים להתמנות כמומחים מטעם בית המשפט, והכל תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת השיפוטי במינוי מומחים.

לשם כך, הותוו בתקנות אלה כללים ליצירת רשימת מומחים איכותית המבוססת על תנאי סף ידועים מראש, תנאים להתליה, עיכוב ומחיקה מהרשימה כפי שנקבע.

 

תקנה 1 – הגדרות

בתקנות אלה נקבעו מספר הגדרות. במסמך זה נתייחס להגדרות המוצעות במסגרת התקנות שבהן יוזכרו.

תקנה 2

מוצע להקים בהנהלת בתי המשפט יחידת מומחים שבראשה יעמוד משפטן, בעל ניסיון מקצועי של חמש שנים לפחות. יחידת המומחים תעסוק, בהיבטים תפעוליים הנוגעים לניהול רשימת המומחים, תרכז את הטיפול בתלונות מומחים וגורמים שיפוטיים, תבצע בקרה על יישום התקנות ותפעל להתוויית מדיניות לאור המידע שיצטבר. תחילה, ובשלב ראשון, תעמיד היחידה לרשות בתי המשפט רשימה הכוללת מומחים בתחומי מומחיות מסוימים כפי שנקבעו בתוספת הראשונה וזאת לאחר שתפנה לציבור הרחב ותשלים את מלאכת בחינת המומחים והכללתם ברשימה. במסגרת הצורך להבטיח את עקרון השקיפות, מוצע לקבוע שרשימת המומחים תפורסם באתר הרשות השופטת ותעודכן כל העת.

 

 

תקנה 3

שר המשפטים בהסכמת נשיא בית משפט העליון ימנה ועדה להקמת רשימת מומחים שבראשה יעמוד שופט מחוזי בדימוס, ובנוסף יכהנו בה שופט שלום בדימוס, הממונה על יחידת המומחים בהנהלת בתי המשפט או מי מטעמו, נציג לשכת עורכי הדין שימונה בהתייעצות עם יושב ראש לשכת עורכי הדין ונציג ציבור כגון נציג של איגוד מקצועי רלוונטי. הרכבה של הוועדה מביא לידי ביטוי את הנציגים שצריכים לתת את הדעת לעניינים שבסמכותה. תקופת הכהונה של חברי הוועדה, למעט הממונה על יחידת המומחים תהא למשך שלוש שנים מיום מינויים וניתן למנותם לתקופת כהונה נוספת.  המטרה היא לאפשר ריענון של השורות כפי שנהוג ומקובל בנוגע לוועדות בעלות תפקידים דומים.

תקנה 4

הוועדה להקמת רשימת מומחים תעסוק במיון המועמדים לרשימת המומחים, תדון בעיכוב, התליה, השהייה, מחיקה וחידוש רישום של מומחה ברשימה. מוצע לקבוע כי תפקידי הוועדה הם לאשר בקשה להיכלל ברשימת המומחים לפי התנאים שנקבעו בתקנה 9, לאשר בקשה לחידוש רישום כל 5 שנים לפי התנאים שנקבעו בתקנה 10, לקבוע כי מטעמים מיוחדים שיפורטו בהחלטה מועמד ייכלל ברשימת המומחים אף אם לא עמד בתנאי הכשירות הקבועים בתקנה 6. טעמים כאמור יכולים להיות מומחיות וניסיון המצדיקים הכללתו ברשימה או שמדובר בתחום מומחיות שלגביו לא ניתן לעמוד בתנאי הכשירות להיכלל ברשימת המומחים. כמו כן, הוועדה תדון בעיכוב, התלייה או מחיקה של מומחה הנכלל ברשימה בהתאם לתקנות 11 ו-13 בעניין זה.

תקנה 5

מוצע לקבוע שהוועדה תקבל את החלטתה בעניין הכללת המומחה ברשימה לפי תקנות 4(א) עד (ג), על יסוד מסמכים שהוגשו לה בכתב. החלטת הוועדה תהא מנומקת זאת בהתאם לעקרונות הכלליים של המשפט המנהלי, תיחתם בידי חברי הוועדה ותינתן בכתב למועמד. מוצע לערוך תיקון בהתאם בתוספת לחוק בית המשפט לעניינים מנהליים על מנת לאפשר ערעור על החלטות אלה לפי חוק זה.

כמו כן, מוצע לקבוע כי במקרה שבו הוועדה סבורה שישנו ספק לגבי עמידת המועמד בתנאי הכשירות הקבועים בתקנות אלה, היא רשאית לזמנו לראיון אישי לצורך בחינת התאמתו ולא להסתפק בהכרח במסמכים שבכתב. ההסדר המוצע מאזן, מחד, בין הצורך לקבוע ראיון במקרים המתאימים לכך על מנת שלא תיחסם ההזדמנות של מומחה מסוים להיכלל ברשימה משום שהמסמכים שהוגשו בכתב מעלים ספקות לגבי כשירותו, לבין הצורך לאפשר את הקמת הרשימה באופן יעיל ומהיר ומבלי להטיל נטל שחברי הוועדה יתקשו לעמוד בו נוכח המשאבים שיעמדו לרשותם ובשים לב להיקף הבקשות שצפויות להיות מוגשות, מאידך.

תקנה 6

במטרה להבטיח שרשימת המומחים תכלול מומחים מקצועיים הראויים לשמש כמומחים מטעם בית המשפט, מוצע לקבוע בתקנות תנאי סף אחידים, ידועים מראש, ההולמים את תפקידו ומעמדו של המומחה מטעם בית המשפט והדרושים על מנת להיכלל ברשימה כאמור. לאור מעמדה של חוות דעתו של מומחה מטעם בית המשפט, השכלתו הרלבנטית וניסיונו המקצועי הם בסיס הכרחי וחיוני להכללתו ברשימת המומחים. בשל כך, הבטחת מינויים מקצועיים וראויים מחייבת הגדרה ברורה של הניסיון המקצועי על בסיס קריטריונים קבועים וידועים מראש.

לפיכך, מוצע לקבוע כי על המועמד להציג רישיון לעיסוקו בתחום המומחיות בארץ או שהוא הוכר על ידי הגוף המקצועי הסטטוטורי בארץ המסדיר את תחום המומחיות; מובהר כי ניסיון עבודה בחו"ל יילקח בחשבון וייחשב לניסיון מקצועי רלבנטי, בהינתן שהמומחה יחזיק בידו רישיון לעיסוקו בארץ, מקום בו נדרש רישיון על פי הדין או שהוא הוכר על ידי הגוף המקצועי הסטטוטורי הקיים בארץ והמסדיר את תחום העיסוק הרלוונטי ככל שקיים גוף מקצועי כאמור.

כמו כן, על מועמד להציג הוכחה לפיה הוא בעל לפחות חמש שנות ניסיון בתחום המומחיות מתוך שבע השנים האחרונות, ולעניין מספר שנות הניסיון הדרוש בתחום מומחיות אשר מחייב תקופת התמחות טרם קבלת רישיון, הרי שמוצע לקבוע שלא להביא בחשבון את תקופת ההתמחות שחלה טרם קבלת הרישיון. הדרישה לחמש שנות ניסיון מבוססת, בין היתר, על דרישות לניסיון הקבועות בחוקים שונים, לדוגמא: תקנות התכנון והבניה (כשירות בקר מורשה בריאות), תשע"ח -2018 (ראה סעיף 2(1)), חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח, 2018 (ראה סעיף 37(ב)), תקנות אימוץ ילדים (בעלי מקצוע בעמותה מוכרת), תשנ"ח- 1998 (ראה תקנה 2), תקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (סיווג קבלנים רשומים), תשמ"ח-1988 (תקנה 7).  ההסדר המוצע הולם את הרצון לקבוע כללים אחידים העולים בקנה אחד עם דרישות שנקבעו זה מכבר במגוון רחב של מקצועות. דרישה זו תואמת גם את הפרקטיקה הנוהגת בבית הדין לעבודה בעת מינוי מומחים רפואיים בתובענות לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995.

לאור החשיבות, כפי שפורטה לעיל, של שנות הניסיון בפועל והדרישה להיותו של המומחה מעודכן מקצועית, מוצע לקבוע שעל המומחה לעסוק בתחום מומחיותו לפחות חמש שנים מתוך שבע השנים שקדמו להגשת המועמדות בתחום התמחותו.

עוד מוצע לקבוע כי על מנת לוודא שהמועמד מנוסה בכתיבת חוות דעת ובעל יכולת הבעה בכתב, על המבקש להיכלל ברשימת המומחים לצרף לבקשתו חמש חוות דעת שכתב לצורך הליך משפטי במהלך חמש השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה, בתחום המומחיות אשר בו הוא מבקש להתמנות למומחה מטעם בית המשפט. המועמד נדרש להוכיח כי יש ביכולתו להציג בכתב לפני בית המשפט עמדה מקצועית, אובייקטיבית בסוגיות השנויות במחלוקת, בין בעלי הדין תוך חתירה לחשיפת האמת באמצעות כתיבה בהירה ותמציתית. הוועדה תבחן, בין השאר ובהתאם לנסיבות, אם חוות הדעת שהוצגה כתובה באופן ברור עם רצף לוגי, כוללת דיוק בניתוח הסוגיה הדרושה, נותנת מענה לסוגיות השנויות במחלוקת, מציגה ידע בתחום נשוא חוות הדעת וכוללת הנמקה ומסקנה ברורה, מפרטת את הבדיקות שנערכו לצורך מתן  חוות הדעת ומתעדת אסמכתאות. כדי לאפשר הזדמנות למומחים שלא שימשו עד היום כמומחים מטעם בית המשפט להיכלל ברשימה, מוצע כי הדרישה להצגת חוות דעת לא תוגבל לחוות דעת שהוגשו בהכרח במסגרת הליך בבית המשפט והמועמד יוכל להציג גם חוות דעת שערך עבור בעלי דין, גופים מעין שיפוטיים, גורמים פרטיים או מוסדיים וכדומה.

תקנה 7

מוצע לקבוע שמועמד רשאי להיכלל ברשימת המומחים אף אם לא עמד בתנאי הסף כאמור בתקנה 6, לרבות אם מידת מומחיותו של המועמד גבוהה באופן מיוחד או שהמדובר בתחום מומחיות שלגביו לא ניתן לעמוד בכשירות להיכלל ברשימת המומחים. הצורך בהוראה זו נעוץ בכך שלא ניתן לצפות את כל התרחישים ביחס לצרכי המערכת בנוגע לרשימת המומחים ובשים לב לכניסתם של מקצועות וענפי מקצוע חדשים ומתפתחים, הטעונים הכרעה משפטית, כגון תחום הנגשת אתרים, מטבעות דיגיטאליים ועוד, שבעניינם יכול להיות שהדרישה לחמש שנות ניסיון לא תהיה ישימה. מכאן שנדרשת גמישות בנוגע לתנאי הסף כפי שנקבעו בתקנה 6. לסיכום, הוראה זו תאפשר לוועדה לקבוע כי מטעמים מיוחדים אשר יפורטו, מועמד יהיה כשיר להיכלל ברשימת המומחים אף אם לא עמד בתנאי הסף, למשל בתחומי התמחות שאינם מוכרים כיום.

תקנה 8

תקנה זו מגדירה את הסייגים מלהיכלל ברשימת המומחים. על המועמד לעמוד בסטנדרטים של התנהגות נורמטיבית שעיקרם, העדר עבר פלילי ועבר משמעתי, שבשלהם אין הוא ראוי, לדעת הוועדה, לשמש כמומחה מטעם בית המשפט. מומחה מטעם בית המשפט צריך להיות אדם ללא רבב כדי שבית המשפט וגם הצדדים יוכלו לתת בו אמון מלא. לפיכך, לצורך בדיקה זו, תקבל הוועדה מידע מהמרשם הפלילי.

תקנה 9

מוצע לקבוע כי בקשה להיכלל ברשימת המומחים תוגש ליחידת המומחים בטופס מקוון במועד שייקבע ויצורפו לה המסמכים המתאימים אשר מעידים כי נתקיימו לגבי המומחה תנאי הכשירות הנדרשים להיכללות ברשימה.  

תקנה 10

בקשה לחידוש רישום תוגש באמצעות טופס מקוון באתר האינטרנט של הרשות השופטת. כמו כן, על המבקש לצרף לבקשתו את המסמכים המתאימים אשר מעידים כי נתקיימו תנאי הכשירות להיכללות ברשימת המומחים.

מוצע לקבוע כי בתום חמש שנות היכללות ברשימת המומחים, מומחה המעוניין להמשיך להיכלל ברשימה זו, יידרש להגיש בקשה לחידוש מועמדותו. בקשה לחידוש רישום נועדה להבטיח כי הרשימה תשאר עדכנית וכי המומחים הנכללים ברשימה אכן ראויים להיכלל בה. בהקשר זה ייבדק האם מתקיימים התנאים הקבועים בתקנה 6 ולא התקיימו הסייגים המנויים בתקנה 8 או עילות לעיכוב או התליית רישומו כאמור בתקנה 11, המומחה עמד בהצלחה בביצוע תפקידו לרבות עמידה בלוחות זמנים במהלך התקופה שבה נמנה על רשימת המומחים ולא התקיימו עילות למחיקתו של המומחה מרשימת המומחים כאמור בתקנה 13.

 

תקנה 11

מוצע לקבוע שהוועדה תהיה רשאית לעכב או להתלות רישום של מומחה ברשימת המומחים אם מתנהלת נגד המומחה חקירה בשל חשד לביצוע עבירה או עבירת משמעת שמפאת חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת הוועדה, לשמש מומחה מטעם בית המשפט. הוועדה תתלה או תעכב את רישומו של מומחה בהתאם לתקנה זו רק לאחר שנתנה למומחה הזדמנות לטעון את טענותיו לפניה.  

תקנה 12

מוצע לקבוע שהממונה על יחידת המומחים יהיה רשאי, לבקשתו של המומחה, להשהות את רישומו של מומחה ברשימת המומחים. מטרת הוראה זו היא לייעל את תהליכי המינוי ולמנוע מצבים שבהם על בית המשפט להידרש למינויים חוזרים, בעת שמומחה אינו זמין, למשל בשל עומס עבודה או יציאה מהארץ. במניין חמש השנים שלאחריהן יש לחדש את הרישום לרשימת המומחים לפי תקנה 10 תיכלל גם תקופת ההשהיה לפי תקנה זו.

תקנה 13

מוצע לקבוע שהוועדה תהיה רשאית למחוק את שמו של מומחה מרשימת המומחים אם הוא הורשע בעבירה, הוגש נגדו כתב אישום, הוא הורשע בעבירת משמעת או הוגשה נגדו קובלנה שמפאת חומרתם, מהותם או נסיבותיהם, אין הוא ראוי, לדעת הוועדה, לשמש מומחה מטעם בית המשפט. עוד מוצע לקבוע שהוועדה תהיה רשאית למחוק את שמו של מומחה מרשימת המומחים אם קיימות נסיבות בגינן הוא אינו ראוי לשמש מומחה מטעם בית המשפט, לרבות בשל אי עמידה בלוחות זמנים שקבע בית המשפט וכן בשל החלטה של בית משפט הקובעת ממצאים כנגדו או כנגד רמתו המקצועית אשר ניתנה במהלך התקופה שבה הוא נמנה על רשימת המומחים. הוועדה תמחק את שמו של מומחה מרשימת המומחים רק לאחר שנתנה למומחה הזדמנות לטעון את טענותיו לפניה. 

תקנה 14

מוצע לקבוע שהמומחה יודיע לממונה על יחידת המומחים, על כל שינוי שחל בפרטים שציין בבקשה להיכלל ברשימת המומחים או בבקשה לחידוש רישום, לרבות שינוי שחל בהכשרתו המקצועית או על כך שהורשע בעבירה, הוגש נגדו כתב אישום, הוא הורשע בעבירת משמעת או הוגשה נגדו קובלנה. כמו כן המומחה יודיע לממונה על יחידת המומחים על כל הגבלה או איסור לעסוק במקצועו לפי כל דין, או כל עניין אחר אשר עשוי להעלות חשש למניעה מלשמש מומחה מטעם בית המשפט. הודעה כאמור בתקנה זו תימסר תוך לא יאוחר מ- 15 ימים מיום שנודע למומחה על העניין. 

תקנה 15

מוצע לקבוע שבית המשפט ימנה מומחה מטעם בית המשפט מתוך רשימת המומחים, ואולם רשאי בית המשפט למנות מומחה מחוץ לרשימה מטעמים שירשמו. מינויו של מומחה מטעם בית המשפט יעשה משיקולים מקצועיים וככל האפשר, באופן שוויוני. בכדי לסייע לגורמים השיפוטיים למנות מומחים, ככל האפשר באופן שוויוני, מוצע כי בתכנון המערכת המחשובית, יקבע כלל או אלגוריתם אשר ישקלל את מספר המינויים של כל מומחה ויתעדכן באופן שוטף כך שיציג לגורם השיפוטי מומחים מתאימים, תוך מתן עדיפות למומחים שטרם מונו על פני מומחים שמונו.

תקנה 16

בתקנות משנה 16(א) ו-16(ב) מוצע לקבוע בתקנות כללים שמטרתם למנוע מצב שעשוי לעלות כדי ניגוד עניינים או מראית עין של ניגוד עניינים של המותב היושב בדין. במסגרת כך מוצע לקבוע שלא ימונה מומחה מטעם בית המשפט אם המומחה הוא בן משפחה של שופט היושב בדין, או אם יש לשופט היושב בדין עניין אישי ממשי במצבו הכלכלי של המומחה, או שקיימת ביניהם קרבה ממשית אחרת. לעניין מומחה שהוא בן משפחה של שופט אחר באותו בית משפט, בית המשפט רשאי למנותו, לאחר שהודיע לבעלי הדין ולבאי כוחם על דבר הכוונה למנות את אותו מומחה ונתן להם הזדמנות להשמיע את טענותיהם בנוגע לזהות המומחה טרם החלטת בית המשפט.

בתקנת משנה 16(ג) מוצע לקבוע שלא ימונה מומחה מטעם בית המשפט אם המומחה עלול להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים.

בתקנת משנה 16(ד) מוצע לקבוע שיראו את המומחה כמי שעלול להימצא במצב של ניגוד עניינים, בין היתר, במצבים הבאים:

א. המומחה הוא בן משפחה של אחד מבעלי הדין או באי כוחם או של אחד המומחים האחרים בתיק בית המשפט, או שקיימת ביניהם קרבה אחרת.

ב.  המומחה מקיים קשר אישי,  קשר כספי או קשר מקצועי מקביל או תדיר, עם אחד מבעלי הדין או עם באי כוחם או עם אחד המומחים מטעמם בתיק בית המשפט.

ג.  המומחה נתן בשנתיים האחרונות חוות דעת או שירות אחר לאחד מבעלי הדין.

ד. יש למומחה עניין כספי או אישי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך או בבאי כוחו.

בתקנת משנה 16(ו) מוצע לקבוע כי אם ימצא בית המשפט כי קיימת זיקה אחרת בין מומחה לבין בעל דין או בא כוחו, שאינה מנויה בתקנה 16(ד) כאמור, ואינה מעוררת חשש סביר לניגוד עניינים, רשאי למנותו למומחה מטעם בית המשפט, ובלבד שנתן לצדדים הזדמנות להביע את עמדתם.

בתקנת משנה 16(ז) מוצע לקבוע כי לצורך מניעת ניגוד עניינים, מומחה מטעם בית המשפט יצהיר מיד עם קבלת המינוי בהליך מסוים ובטרם יחל בתפקידו על זיקות אישיות העשויות להיות לו בנוגע להליך, לבעלי הדין או לאחד המומחים האחרים בתיק בית המשפט או לבית המשפט. ההצהרה תהיה ערוכה לפי טופס 1 שבתוספת השניה. בטופס יצהיר המומחה על קרבה משפחתית שלו לשופט הממנה, לשופט אחר באותו בית משפט, לאחד מבעלי הדין ולאחד המומחים האחרים שמונו בתיק. כמו כן יצהיר המומחה על שירות שנתן לאחד מבעלי הדין בשנתיים האחרונות, עניין כספי או אישי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך או בבאי כוחו, או על זיקה אחרת שעלולה להעמיד את המומחה במצב של חשש לניגוד עניינים.  המומחה יגיש את הצהרתו לבית המשפט וימציא אותה לבעלי הדין.

 מינוי המומחה יכנס לתוקף עם המצאת ההצהרה לבית המשפט כפי שמופיעה בתוספת. אם הצהיר המומחה על זיקות אישיות העשויות להיות לו בנוגע להליך רשאי בית המשפט לבטל את מינויו מיוזמתו או לבקשת בעל דין.

הסדר דומה לזה הקבוע בתקנה משנה 16(ו) היה קיים בתקנה 89 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018  (להלן "תקנות סדר הדין האזרחי") ערב כניסתן לתוקף של תקנות אלו. מוצע למחוק הסדר זה מתקנות סדר הדין האזרחי במטרה למנוע כפילות או סתירה בין ההסדרים הנוגעים למומחים הקבועים בתקנות סדר הדין האזרחי לתקנות אלה.

תקנה 17

מוצע לקבוע כיצד על מומחה מטעם בית המשפט להתנהל. בין היתר, עליו לנהוג במקצועיות, ביעילות ותוך עמידה בלוחות הזמנים שקבע בית המשפט, בהגינות וביושרה על מנת לסייע לבית המשפט לקיים הליך ראוי והוגן. עוד מוצע, שאם יסבור המומחה, שמי מבעלי הדין או צדדים אחרים להליך המשפטי עלול לפגוע במילוי תפקידו בהתאם לתקנה זו, יפנה המומחה ללא שינוי לבית המשפט בבקשה למתן הוראות בעניין זה. 

תקנה 18

מוצע לקבוע כי מומחה שמונה מטעם בית המשפט ישמור על סודיות המידע שהגיע אליו תוך כדי מילוי תפקידו ועקב מילוי תפקידו, לא יעשה שימוש במידע זה ולא יגלה אותו לאחר, אלא במידה הדרושה למילוי תפקידו או על פי צו בית משפט.

תקנה 19

במטרה לשמור על עקרונות השקיפות והשוויון, מוצע לקבוע שמינויו של מומחה מטעם בית המשפט בתיק מסוים יפורסם באתר האינטרנט של הרשות השופטת.

תקנה 20

מוצע להחיל את התקנות הנוגעות לרשימת המומחים על תחומי המומחיות שייקבעו בתוספת הראשונה לתקנות. הדבר יאפשר את בנייתה ההדרגתית של רשימת המומחים ואת עדכונה מפעם לפעם בהתאם לצרכים המשתנים מעת לעת.

עוד מוצע לקבוע שתקנות 15(ב) עד  19 הנוגעות למינוי מומחה מטעם בית המשפט משיקולים מקצועיים ובאופן שוויוני, איסור ניגוד עניינים, התנהלות מומחה מטעם בית המשפט, סודיות ושקיפות יחולו בהתאמות הנדרשות ביחס לכלל המומחים המתמנים מטעם בתי המשפט בהליכים משפטיים, לרבות מומחים שאינם נכללים ברשימת המומחים או בתחומי המומחיות המנויים בתוספת הראשונה.

תקנה 21

מוצע לקבוע שתקנות אלו יחולו תוך 30 ימים מיום פרסומן וכן גם על הליכים תלויים ועומדים שטרם מונה בהם מומחה מטעם בית המשפט. לעומת זאת, בכל הנוגע לוועדה להקמת רשימת המומחים – הרי שהחל ממועד החתימה על תקנות אלה ניתן יהיה לפעול להקמתה.

 



[1] לעניין זה "קרבה משפחתית" מסוג של "בן משפחה" כהגדרתו בסעיף 77א(א1)(3) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984. להלן ההגדרה: "בן משפחה" – בן זוג, הורה, הורה של בן זוג, ילד, אח, סב, נכד וכן ילד או בן זוג של כל אחד מאלה ולרבות מי שהיה אפוטרופוס או מי ששימש משפחה אומנת של השופט או שהשופט היה אפוטרופסו או שימש משפחה אומנת שלו;