תזכיר טיוטת תקנות התכנון והבנייה (הקלות, שימוש חורג וסטייה מתכנית), התשפ"ב-2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור] 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות התכנון והבניה (הקלה, שימוש חורג וסטייה מתכנית), תשפ"ב-2022. 3

1.  הגדרות. 3

2.  שימוש חורג 3

3.  הקלות. 3

4.  שמירת סמכויות מוסד תכנון 5

5.  סטייה מהוראות תכנית. 5

6.  ביטול. 6

7.  תחילה, תחולה והוראת מעבר. 6

דברי הסבר. 8


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התכנון והבנייה (הקלות, שימוש חורג וסטייה מתכנית), התשפ"ב-2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

במסגרת תיקון מס' 134 לחוק התכנון והבנייה שונה במהותו ההסדר הנוגע לאישור הקלה מתכנית. בחוק נקבע שהוועדה המקומית תהיה רשאית לתת הקלה רק בנושאים שייקבעו בתקנות ואין בהם סטייה ניכרת מתכנית. עוד נקבע כי נושאים אלה לא יכללו הוספת שטח, בניה, הוספת יחידות דיור והוספת קומות. זאת, בשונה מהמצב החוקי ערב התיקון לחוק שלפיו ניתן לבקש ולתת הקלה מתכנית בכל עניין אלא אם הוא נקבע כסטייה ניכרת בחוק, בתקנות או בתכנית.

לאור התיקון לחוק ושינוי ברירת המחדל הנוגעת להקלה מתכנית, תקנות התכנון והבניה (סטיה ניכרת מתכנית), התשס"ב-2002 יבוטלו  ובמקומן יותקנו התקנות המוצעות הכוללות את רשימת ההקלות המותרות.

עוד נקבע בחוק, כי שר הפנים יקבע רשימת נושאים לגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לתת היתר בסטייה מהוראות תכנית בלא צורך בהליך של הקלה, ובלבד שהסטייה עומדת בתנאים שפורטו בחוק. בהתאם לחוק, התקנות המוצעות כוללות את הנושאים שלגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לאשר סטייה מהוראות תכנית.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות התכנון והבניה (הקלה, שימוש חורג וסטייה מתכנית), תשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 145(ב)(2), 151 ו-265 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבניה, אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"בניין עזר" – בניין שנבנה ליד הבניין העיקרי, בחצרו, בחלק ממנו, או על גגו ומשרת את הבניין העיקרי;

 

 

"בקשה להקלה" – בקשה להיתר הכוללת הקלה, לפי סעיף 147 לחוק;

 

 

"הבניין העיקרי" – בניין המוקם לצורך השימוש הקבוע בתכנית;

 

 

"החייב בביצוע נגישות" – מי שהוטלה עליו חובת הנגישות לפי סעיף 19ח(ג) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות;

 

 

"חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות" - חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[2];

 

 

"מקום ציבורי קיים" – כהגדרתו בסעיף 19ז לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובכלל זה מקומות ציבוריים קיימים שהם מוסדות חינוך, מוסדות על-תיכוניים, או שניתנים בהם שירותי בריאות;

 

 

"מרחב מוגן דירתי" – כהגדרתו בתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990[3];

 

 

"תקנות סטייה ניכרת" - תקנות התכנון והבנייה (סטייה ניכרת מתכנית), התשס"ב-2022[4].

שימוש חורג

2.  

שימוש בבניין או בקרקע שיש בו שינוי מהשימוש שנקבע בתכנית והוא משנה את אופייה של הסביבה הקרובה, יהווה סטייה ניכרת.

הקלות

3.  

בנושאים המפורטים להלן רשאית הוועדה המקומית לתת הקלה למבקש היתר לפי סעיף 145 לחוק, למעט אם נקבע בתכנית כי סטייה מהוראותיה בנושאים אלה, מהווה סטייה ניכרת:

 

 

(1)  

בניה מעבר לקו שנקבע בתכנית כגבול לבניה בחזית המגרש בהתאם לקו שלפיו בנויים רוב הבניינים, באותו קטע רחוב, בין שני צמתים;

 

 

(2)  

שינוי במספר הבניינים במגרש המותר לפי התכנית, בקרקע שהינה בייעוד מבני ציבור;

 

 

(3)  

הקמת בניין עזר או חלק מבניין, בחריגה מקווי הבניין הקבועים בתכנית והמיועד לשמש כאחד או יותר מהמפורטים להלן:

 

 

 

(א)   

ביתן שמירה ובלבד ששום חלק מהביתן לא יבלוט מעבר לגובה של 2.60 מטרים מפני הקרקע הסופיים, ובתנאי שהיתר הבניה לביתן שמירה בבניין מגורים יינתן לתקופה מוגבלת;

 

 

 

(ב)  

מקלט או מרחב מוגן דירתי המוקם כתוספת לבניין קיים;

 

 

 

(ג)   

פיר מעלית או פיר מעלון המוקם כתוספת לבניין קיים;

 

 

 

(ד)  

מדרגות וכבשים בלתי מקורים המשמשים כיציאת חירום כתוספת לבניין קיים;

 

 

 

(ה)   

מיתקן עזר לטיפול או ניטור סביבתי כגון טיפול בשפכים, באוויר, בקרקע מזוהמת, ברעש וכדומה, חדר לאחסנת מכלים או מכולה לאצירת אשפה, כתוספת לבניין קיים, כולם בגבהים ובגדלים הנדרשים בידי הרשות המוסמכת על פי דין לאותו ענין;

 

 

 

(ו)   

בית שימוש נגיש, מעלון או הרחבת יחידת אכסון כדי להפכה ליחידת אכסון מיוחדת המוקמים לצורך ביצוע התאמת נגישות במקום ציבורי קיים או בבניין קיים המשמש למגורים; לעניין זה, "יחידת אכסון מיוחדת" – כהגדרתה בפרט 8.180 לתוספת השנייה בתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970[5];

 

 

(4)  

צמצום מספר מקומות החניה שנקבעו בתכנית באופן התואם את הקבוע בתקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה), התשמ"ג-1983[6];

 

 

(5)

בתחומי מגרש שבו נמצא בניין מגורים קיים או מקום ציבורי קיים שהוא בניין (להלן – מגרש), ואין פתרון להסדרת נגישות לאדם עם מוגבלות ממדרכה או שביל ציבוריים (להלן – מדרכה) לתוך מגרש, לצורך ביצוע התאמת נגישות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בקשר למגרש, רשאי להתיר להקים במדרכה אחד מאלה:

 

 

 

(1)  

כבש אשר –

 

 

 

 

(א)   

לא יחרוג יותר מ-1.5 מטרים מעבר לגבול המגרש הפונה לרחוב ובלבד שיישאר במדרכה מעבר חופשי שרוחבו לא יפחת מ-1.6 מטרים ובכלל זה שפת המדרכה;

 

 

 

 

(ב)  

הפרש הגובה בין הנקודה הגבוהה על פניו לכל אורכו בתחומי במדרכה, ביחס לפני המדרכה, לא יעלה על 75 סנטימטרים;

 

 

 

(2)

לא ניתן לאפשר נגישות לאדם עם מוגבלות באמצעות כבש כאמור בפסקה (1) או שלא ניתן להקימו, רשות הרישוי רשאית להתיר הקמת מעלון משופע אשר –

 

 

 

 

(א)   

בעת שהוא פועל יישמר מעבר חופשי של 1.3 מטרים לאורך המדרכה;

 

 

 

 

(ב)  

יימצאו אמצעים שיזהירו את הציבור שמצוי במדרכה, באופן חזותי וקולי, מפני המעלון המשופע בעת שהוא פתוח או נע בתחום המדרכה;

 

 

 

 

בפסקה זו, "מעלון משופע" – משטח הרמה חשמלי המותקן דרך קבע, ומסלול תנועתו משופע למישור הרצפה.

שמירת סמכויות מוסד תכנון

4.

(א)

אין בתקנות אלה כדי לחייב מוסד תכנון לאשר מתן היתר לשימוש חורג או מתן הקלה מתכנית;

 

 

(ב)

בבוא מוסד תכנון לדון בבקשה להקלה שעניינה ביצוע התאמת נגישות במקום ציבורי קיים לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ייתן מוסד תכנון משקל ראוי למטרות החוק האמור, לחובות המוטלות על החייב בביצוע נגישות ולהתאמות הנדרשות למימושן.

סטייה מהוראות תכנית

5.

רשות הרישוי רשאית לתת היתר אף אם העבודה בעדה מבוקש ההיתר היא בסטייה מהוראות תכנית, לגבי הנושאים המפורטים להלן ובהתאם לסעיף 145(ב)(2) לחוק:

 

 

(1)  

בניה מעבר לקו בניין צידי או אחורי, החורגת עד 10 אחוזים מהמרווח שנקבע בתכנית כגבול לבניה;

 

 

(2)  

סטייה בשיעור התכסית המותרת במגרש, שלא תעלה על 5 אחוזים משטח המגרש;

 

 

(3)  

סטייה מיעד נפח ניהול הנגר שלא תעלה על 10 אחוזים מהיעד שנקבע בתכנית;

 

 

(4)  

שינוי השימוש בשטח בבניין, שנועד לשמש על פי תכנית כשטח עיקרי, לשטח למטרת שירות;

 

 

(5)  

העברת שטחי בנייה למטרה עיקרית מעל הקרקע לתת הקרקע, בהתקיים התנאים הבאים:

 

 

 

(א)   

שטחי הבנייה המועברים לתת הקרקע הם בהיקף של עד 10 אחוזים משטחי הבנייה במגרש מעל הקרקע המיועדים לאותה מטרה עיקרית;

 

 

 

(ב)  

שטחי הבנייה המועברים לתת הקרקע ישמשו לאותו שימוש אליו היו מיועדים מעל הקרקע;

 

 

 

(ג)   

התכנית התירה בתת הקרקע את השימוש המבוקש שלשמו נועדה העברת שטחי הבנייה, כשימוש למטרה עיקרית.

 

 

(6)

העברת שטחי בנייה למטרת שירות המותרים לבניה במגרש, מעל הקרקע לתת הקרקע;

 

 

(7)

סטייה בגובה בניין שנקבע בתכנית שלא תעלה על 2 מטרים, שאין בה תוספת קומות, ובלבד שהסטייה נועדה לצורך התקנת מתקנים טכניים;

 

 

(8)

סטייה בגובה מפלס הכניסה הקובעת לבניין שנקבע בתכנית, שלא תעלה על 0.5 מטר, ובלבד שהסטייה נדרשת משיקולים הנדסיים ובכלל זה ניקוז, מי נגר או חיבור הבניין לתשתיות;

 

 

(9)

סטייה בגובה קומה שנקבע בתכנית שאין בה סטייה מאלה:

 

 

 

(א)   

גובה הבניין שנקבע בתכנית;

 

 

 

(ב)  

סך הגובה המתקבל ממכפלת מספר הקומות המרבי שנקבע בתכנית בגובה קומה שנקבע בתכנית.

ביטול

6.

תקנות סטייה ניכרת – בטלות.

תחילה, תחולה והוראת מעבר

7.

(א)   

תחילתן של תקנות אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) (להלן – יום התחילה);

 

 

(ב)  

תקנות אלה יחולו על בקשה להיתר שהוגשה ביום התחילה או לאחריו ולעניין סטייה מהוראות תכנית כאמור בתקנה 5, לגבי תכנית שהוחלט להפקידה לאחר יום התחילה;

 

 

(ג)   

על בקשה להיתר שהוגשה ערב יום התחילה יחולו תקנות סטייה ניכרת;

 

 

(ד)  

על אף האמור בתקנת משנה (ב), על בקשה למתן הקלה מתכנית שאושרה לפני יום התחילה או שהוחלט להפקידה עד יום התחילה, שהוגשה בתוך שנתיים מיום התחילה או בתוך המועד שקבע השר בצו לפי סעיף 60(ג) לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021[7], יחולו תקנות סטייה ניכרת.

                                                                                                                

 

___________ התשפ"ב (__________ 2022)

 (חמ _____-3)

 

__________________

איילת שקד

שרת הפנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

במסגרת תיקון מס' 134 לחוק התכנון והבנייה שונה במהותו ההסדר הנוגע לאישור הקלה מתכנית. בחוק נקבע שהוועדה המקומית תהיה רשאית לתת הקלה רק בנושאים שייקבעו בתקנות ואין בהם סטייה ניכרת מתכנית. עוד נקבע כי נושאים אלה לא יכללו הוספת שטח, בניה, הוספת יחידות דיור והוספת קומות. זאת, בשונה מהמצב החוקי ערב התיקון לחוק שלפיו ניתן לבקש ולתת הקלה מתכנית בכל עניין אלא אם הוא נקבע כסטייה ניכרת בחוק, בתקנות או בתכנית.

לאור התיקון לחוק ושינוי ברירת המחדל הנוגעת להקלה מתכנית, תקנות התכנון והבניה (סטיה ניכרת מתכנית), התשס"ב-2002 יבוטלו  ובמקומן יותקנו התקנות המוצעות הכוללות את רשימת ההקלות המותרות.

עוד נקבע בחוק, כי שר הפנים יקבע רשימת נושאים לגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לתת היתר בסטייה מהוראות תכנית בלא צורך בהליך של הקלה, ובלבד שהסטייה עומדת בתנאים שפורטו בחוק. בהתאם לחוק, התקנות המוצעות כוללות את הנושאים שלגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לאשר סטייה מהוראות תכנית.

תקנה 1

כוללת הגדרות רלוונטיות שנעשה בהן שימוש בתקנות

תקנה 2

הוראה בדבר שימוש חורג המהווה סטייה ניכרת מתכנית בנוסח זהה לנוסח הקיים כיום בתקנות סטייה ניכרת.

תקנה 3

פירוט הנושאים שלגביהם הוועדה המקומית תהיה רשאית לתת הקלה:

(1) בניה מעבר לקו בנין קדמי בהתאם למרבית הבניינים ברחוב – הוראה הקיימת כיום בתקנות סטייה ניכרת כהקלה מותרת. מדובר בהקלה לטובת הציבור - שיפור תכנוני של חזות הרחוב.

(2) שינוי מספר הבניינים על מגרש בייעוד מבני ציבור – הוראה קיימת בתקנות סטייה ניכרת כהקלה מותרת, מדובר בהקלה לטובת הציבור ובקרקע ציבורית.

(3) הקמת בניין עזר או חלק מבניין בחריגה מקווי בניין לטובת המטרות הבאות שתכליתן היבטי ביטחון, בטיחות, בריאות הציבור ונגישות –

(א) ביתן שמירה

(ב) מקלט או ממ"ד

(ג)  פיר מעלית או פיר מעלון

(ד) מדרגות וכבשים בלתי מקורים ליציאת חירום

(ה) מתקנים לטיפול וניטור מפגעים 

(ו) התאמות נגישות

(4) צמצום מקומות חניה שנקבעו בתכנית עד למספר שנקבע בתקנות התקנת מקומות חנייה. הוראה הקיימת כיום בתקנות סטייה ניכרת.

(5) בניית כבש או מעלון במדרכה הגובלת במגרש בו נמצא בנין מגורים קיים או מקום ציבורי קיים, לטובת הסדרת נגישות. הוראה הקיימת כיום בתקנות סטייה ניכרת ביחס לבניין ציבורי קיים ומוצע להחילה גם לבניין מגורים קיים.

תקנה 4

מוצע לכלול בתקנות את ההוראה הקיימת כיום בתקנות סטייה ניכרת, המבהירה כי אין חובה על מוסד תכנון ליתן הקלה או שימוש חורג וכן קובעת כי בעת מתן החלטה על הקלה הנוגעת לנגישות יש לתת משקל למטרות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

תקנה 5

פירוט הנושאים שרישוי הרישוי ראשית לאשר לגביהם סטייה מהוראות תכנית בלא צורך בהליך של מתן הקלה. על רשות הרישוי לוודא כי הסטייה המבוקשת עומדת בהוראות סעיף 145ב(2) לחוק ובכלל זה קבלת חוות דעת מהנדס הוועדה כי השפעתה של הסטייה מעטה וזניחה:

(1) בניה מעבר לקו בנין צידי או אחורי עד 10%– סטייה זו מתאפשרת כיום כהקלה לפי תקנות סטייה ניכרת.

(2) סטייה מהוראות תכנית לעניין תכסית עד 5% - מדובר בסטייה בהיקף שהשפעתו זניחה.

(3) סטייה מיעד נפח ניהול הנגר שלא תעלה על 10%- פרק המים בתמ"א 1 קובע כי כל תכנית מפורטת שמכוחה ניתן להוציא היתר בניה תכלול יעד כמותי נפחי לניהול מי הנגר הצפויים להצטבר במגרש לאחר מימוש היתר הבניה. התקנה מקנה סמכות לרשות הרישוי לאשר, במקים מסוימים בהם תמצא לנכון, סטייה של עד 10% מהיעד הנפחי שקבע בתכנית המפורטת לניהול מי הנגר במגרש.

(4) שינוי במטרת שטחי הבנייה משטח עיקרי לשירות – הואיל ומדובר בשינוי שלרוב אין למבקש ההיתר תמריץ כלכלי לבקשו, ההנחה היא כי הסטייה בעניין זה תתבקש רק באותם מקרים בהם קיים צורך תכנוני אמיתי. אין כל השפעה של שינוי זה על הסביבה הואיל ואין שינוי בסך השטחים.

(5) העברת שטחי בנייה מותרים למטרה עיקרית מעל הקרקע לתת הקרקע, בהיקף של עד 10% מהשטחים המותרים מעל הקרקע, לאותו שימוש ובתנאי שהתכנית התירה את השימוש הנ"ל בתת הקרקע.  הואיל ומדובר בשינוי שלרוב אין למבקש ההיתר תמריץ כלכלי לבקשו, ההנחה היא כי הסטייה תתבקש רק באותם מקרים בהם קיים צורך תכנוני אמיתי. יצוין כי העברת שטחים לתת הקרקע בדרך כלל מיטיבה עם הסביבה הקרובה שכן נפח הבניה העל קרקעי קטן.

(6) העברת שטחי בניה למטרת שירות מעל הקרקע לתת הקרקע. יצוין כי העברת שטחים לתת הקרקע בדרך כלל מיטיבה עם הסביבה הקרובה שכן נפח הבניה העל קרקעי קטן.

(7) סטייה בגובה בניין עד  2 מטר שנדרשת לצורך התקנת מתקנים טכניים.

(8) סטייה במפלס הכניסה הקובעת עד 0.5 מטר הנדרשת משיקולים הנדסיים כגון חיבור לתשתיות ניקוז וכד'.

(9) סטייה בגובה קומה ללא סטייה בגובה הכולל של הבניין. להבדיל מסטייה בגובה בניין שניתן לאשר לטובת מתקנים טכניים בלבד, סטייה בגובה קומה ניתן לאשר גם משיקולי תכנון אחרים ובלבד שלא יהא שינוי בגובה הכולל של הבניין, בין אם נקבע במפורש בתכנית ובין אם הוא תוצאה של גובה קומה כפול מספר הקומות המותרות בתכנית.

תקנה 6

לאור השינוי שנקבע בחוק מוצע לבטל את תקנות סטייה ניכרת.

תקנה 7

הוראת תחילה, תחולה והוראת מעבר – מוצע לקבוע בתקנות הוראות בהתאם להוראות שנקבעו בחוק לעניין זה, כמפורט להלן:

ההסדרים החדשים יחלו ביום 1.1.2023 ויחולו על בקשות להיתר שיוגשו ממועד זה ואילך.

ההוראות הנוגעות לאישור סטייה מהוראות תכנית יחולו על בקשות לסטייה מהוראות תכנית שהוחלט להפקידה לאחר תחילת התקנות.

נקבעה הוראת מעבר לגבי תכניות שאושרו או שהוחלט להפקידן טרם יום התחילה כך שעל בקשות להקלה מאותן תכניות שיוגשו במהלך השנתיים שלאחר יום התחילה יחולו תקנות סטייה ניכרת (לפי החוק השר רשאי להאריך מועד זה בצו לשנתיים נוספות לכל היותר).

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשפ"ב, עמ' 1062.

[2] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152; התשפ"ב, עמ' 1114.

[3] ק"ת התש"ן, עמ' 1020; התשע"ח, עמ' 2139.

[4] ק"ת התשס"ב, עמ' 824; התשע"ו, עמ' 1446.

[5] ק"ת התש"ל, עמ' 1841; התשפ"ב, עמ' 1052.

[6] ק"ת התשמ"ג, עמ' 1737; התשע"ו, עמ' 1436.

[7] ס"ח התשפ"ב, עמ' 224.