תזכיר טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2022. 3

1.  תיקון תקנה 1. 3

2.  תיקון תקנה 33. 3

3.  תיקון תקנה 41. 3

4.  תיקון תקנה 42. 3

5.  תיקון תקנה 44. 3

6.  תחילה ותחולה. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 145(ב)(2) לחוק התכנון והבנייה קובע כי שר הפנים יקבע רשימת נושאים שהשפעתם מעטה וזניחה ולגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לתת היתר בסטייה מהוראות תכנית בלא צורך בהליך של מתן הקלה כל עוד עומדת הסטייה בתנאים המפורטים בחוק.

התיקון המוצע לתקנות רישוי הבנייה קובע הוראות להסדרת הליך הגשת הבקשה לסטייה מהוראות תכנית ומתן ההחלטה בבקשה כאמור.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 145 ו-265 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1], ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי ההגדרה "בעל תשתית" יבוא:

 

 

 

""בקשה לסטייה מהוראות תכנית" – בקשה לאשר סטייה מהוראות תכנית כאמור בתקנה  5 לתקנות התכנון והבניה (הקלות וסטייה מהוראות תכנית), התשפ"ב – 2022[3];".

תיקון תקנה 33

2.  

בתקנה 33(א) לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (18) יבוא:

 

 

 

"(19)  בבקשה להיתר הכוללת בקשה לסטיה מהוראות תכנית -

 

 

 

 

(א)  פירוט הסטייה המבוקשת;

 

 

 

 

(ב) פירוט הנימוקים לצורך בסטייה המבוקשת."

תיקון תקנה 41

3.  

בתקנה 41 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ג) יבוא:

 

 

 

"(ג1)   עורך הבקשה רשאי להגיש, במועד האמור בתקנת משנה (ג), בקשה לסטייה מהוראות תכנית לגבי שינוי שהתבקש כאמור בתקנות משנה (א) או (ב) אם ניתן להגיש באותו עניין בקשה לסטייה מהוראות תכנית; הבקשה תכלול את האמור בתקנה 33(א)(19) והתקיים לגביה האמור בתקנה 36."

תיקון תקנה 42

4.  

בתקנה 42 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ד) יבוא:

 

 

 

"(ד1)  רשות הרישוי תחליט בבקשה להיתר הכוללת בקשה לסטייה מהוראות תכנית, לאחר שהונחה בפניה חוות דעת המהנדס כאמור בסעיף 145(ב)(2)(א) לחוק  ותנמק את החלטתה."

תיקון תקנה 44

5.  

בתקנה 44 לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), אחרי פסקה (3) יבוא:

 

 

 

 

"(4)    רשות הרישוי דחתה את הבקשה לסטייה מהוראות תכנית.";

 

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ג)     החליטה רשות הרישוי לדחות את הבקשה להיתר אך ורק בשל אחד מאלה, רשאי עורך הבקשה להגיש בקשה להיתר מתוקנת בהתאם להחלטת רשות הרישוי, שתיקלט במועד הגשתה:

 

 

 

 

 

(1) רשות הרישוי דחתה את הבקשה לסטייה מהוראות תכנית, כולה או חלקה;

 

 

 

 

 

(2) רשות הרישוי דחתה בקשה בנושא מסוים, כולה או חלקה, שלגביו נדרשה החלטת רשות הרישוי לפי התכנית המפורטת שלפיה הוגשה הבקשה להיתר."

תחילה ותחולה

6.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) (להלן – יום התחילה) והן יחולו על בקשה להיתר שהוגשה ביום התחילה או לאחריו הכוללת בקשה לסטייה מהוראות תכנית שהוחלט להפקידה לאחר יום התחילה.

 

 

___________ התשפ"ב (___________ 2022)

 (חמ 3-5221)

 

__________________

איילת שקד

שרת הפנים

 


 

דברי הסבר

 

כללי

סעיף 145(ב)(2) לחוק התכנון והבנייה קובע כי שר הפנים יקבע רשימת נושאים שהשפעתם מעטה וזניחה ולגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לתת היתר בסטייה מהוראות תכנית בלא צורך בהליך של מתן הקלה כל עוד עומדת הסטייה בתנאים המפורטים בחוק.

התיקון המוצע לתקנות רישוי הבנייה קובע הוראות להסדרת הליך הגשת הבקשה לסטייה מהוראות תכנית ומתן ההחלטה בבקשה כאמור.

תקנה 1

תיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות והוספת הגדרת "בקשה לסטייה מהוראות תכנית" על דרך הפנייה לתקנות המגדירות מהי הסטייה מהוראות תכנית שניתן לאשר.

תקנה 2

תיקון תקנה 33 לתקנות העיקריות והוספת פסקה ובה מפורטים הפרטים שיש לכלול בבקשה להיתר הכוללת בקשה לסטייה מהוראות תכנית. הואיל ומדובר בסטייה מהוראות תכנית על המבקש לצרף נימוקים לצורך בסטייה.

תקנה 3

תיקון תקנה 41 לתקנות העיקריות והוספת תקנת משנה המאפשרת לעורך הבקשה, לאור חוות דעת מהנדס שניתנה בבקרה המרחבית, לתקן את הבקשה להיתר כך שתכלול בקשה לסטייה מהוראות תכנית, אף אם לא נכללה בקשה כאמור בעת הגשת הבקשה להיתר המקורית.  האפשרות האמורה מותנית בכך שהבקשה לסטייה מתכנית תוגש רק לגבי שינויים בבקשה שהתבקשו על ידי המהנדס בחוות דעתו ושניתן להגיש לגביהם בקשה לסטייה מהוראות תכנית. עוד נקבע, כי הבקשה נדרשת לעמוד בהוראות הקבועות בתקנה 33 לתקנות העיקריות בנוגע לבקשה לסטייה מהוראות תכנית וכן נדרשת הסכמת בעלים או מסירת הודעה ומתן אפשרות להתנגדות בעלים כאמור בתקנה 36 לתקנות העיקריות.

תקנה 4

תיקון תקנה 42 והוספת הוראה לפיה על רשות הרישוי להחליט בבקשה לסטייה מהוראות תכנית במסגרת החלטתה בבקשה להיתר ולנמק את החלטתה. הואיל ואחד התנאים הקבועים בחוק לכך שרשות הרישוי תהא מוסמכת לאשר סטייה מהוראות תכנית הוא כי השפעת הסטייה היא מועטה וזניחה על פי חוות דעת מהנדס הוועדה המקומית, מוצע לקבוע הוראה כי החלטת רשות הרישוי תינתן לאחר שהונחה בפניה חוות דעת המהנדס כאמור בחוק.

תקנה 5(1)

תיקון תקנה 44(א) לתקנות העיקריות והוספת פסקה שיפורט בה כי דחיית בקשה לסטייה מהוראות תכנית משמעה דחיית הבקשה להיתר.

תקנה 5(2)

תיקון תקנה 44 לתקנות העיקריות והוספת הוראה לפיה אם רשות הרישוי החליטה לדחות את הבקשה להיתר רק בשל דחיית הבקשה לסטייה מהוראות תכנית, או אם רשות רישוי דחתה בקשה בנושא שלגביו נדרשת החלטת רשות רישוי על פי תכנית מפורטת, עורך הבקשה יהיה רשאי להגיש בקשה להיתר מתוקנת בהתאם לתנאים שקבעה רשות הרישוי בהחלטתה.  הוגשה בקשה מתוקנת כאמור, היא תיקלט במועד הגשתה ללא צורך לעבור בדיקת תנאים מוקדמים ותועבר ישירות לשלב הבקרה המרחבית.

תקנה 6

קביעת הוראת תחילה ותחולה בהתאם להוראת התחילה והתחולה שבחוק לפיה בקשה לסטייה מהוראות תכנית יכולה להיות מוגשת רק לגבי תכנית שהוחלט על הפקדתה לאחר 1 בינואר 2023.



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307, התשפ"ב, עמ'

[2] ק"ת התשע"ו, עמ' 1512;

[3] יש לעדכן בהתאם לפרסום במקביל