טיוטת היתר

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת הודעה על תיקון ההיתר הכללי להעסקת עובדי הכנסת בשעות נוספות (תיקון מס' ...) לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951

 

 

 

ב. מטרת התיקון המוצע להיתר והצורך בו :

לאור הניסיון שהצטבר עד כה מיישום ההיתר המקורי (כהגדרתו להלן) בכנסת מוצע לתקן את סעיף 1 להיתר המקורי כך שיתווספו בעלי התפקידים הבאים, אשר נדרשת פעילותם הרצופה על מנת לשמור על רציפות הדיונים וניהול תקין של הכנסת, הן בוועדות הכנסת והן במליאת הכנסת:

 

עובדי מחלקת הדפוס של הכנסת, הצוות האדמיניסטרטיבי והמתמחים בלשכה המשפטית של הכנסת והרשמים הפרלמנטרים במחלקת פרוטוקולים בכנסת.

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת ההיתר המוצע:


 

טיוטת הודעה על תיקון ההיתר הכללי להעסקת עובדי הכנסת בשעות נוספות (תיקון מס'...)

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951

 

 

אני מודיעה לפי סעיף 15 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951[1] (להלן - החוק) כי בתוקף סמכותי[2] לפי סעיפים 11(7) ו-(8) לחוק תיקנתי את ההיתר הכללי להעסקת עובדי הכנסת בשעות נוספות[3] כלהלן:

תיקון סעיף 1

1.  

בהגדרת "עובדים" במקום המילים "ועורכי הדין בלשכה המשפטית של הכנסת" יבוא ", עובדי מחלקת הדפוס של הכנסת, הצוות האדמיניסטרטיבי, המתמחים ועורכי הדין בלשכה המשפטית של הכנסת והרשמים הפרלמנטרים במחלקת פרוטוקולים בכנסת";

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-4281)

 

__________________

 אורנה ברביבאי

שרת הכלכלה והתעשייה

דברי הסבר

 

רקע

 

     ביום 29 באוקטובר 2018 ניתן היתר כללי להעסקת עובדי הכנסת בשעות נוספות (י"פ התשע"ט, עמ' 2454) (להלן: "ההיתר המקורי").

 

ההיתר כאמור ניתן בהתחשב בייחודיותה ובתפקידה של הכנסת וסדרי העבודה המשתנים בה, נוכח לוח הזמנים הפרלמנטרי החורג מהמקובל במקומות עבודה אחרים והנתון לשינויים בהתאם לאינטרסים הציבוריים והלאומיים שבהם מטפלים בבית המחוקקים.

עבודת הכנסת  הינה עבודה המתבצעת פעמים רבות באינטנסיביות ולאורך שעות ארוכות ורצופות על מנת לקדם הליכי חקיקה דחופים, לתת מענה לצרכים רשמיים לאומים, ולפעול למען קשרים דיפלומטיים. עובדי הכנסת, המהווים את המעטפת המקצועית המאפשרת את עבודת הכנסת במליאת הכנסת ובוועדות הכנסת, נדרשים לעיתים להמשיך ולעבוד על מנת לשמור על רציפות תקינה של דיונים וקבלת החלטות.

משך הדיונים והאירועים נקבע לפי צרכיה של מדינת ישראל ותהליכי החקיקה והאירועים הפרלמנטריים שמתנהלים במשכן הכנסת. לאור זאת, נוצר לעיתים מצב שבו העובדים החיוניים להמשך הליכי החקיקה ולמתן מענה לצרכים פרלמנטריים נדרשים לעבוד בשעות מרובות, לפעמים אף מעבר לשעות הקבועות בהיתר הכללי לשעות נוספות לכלל המשק (י"פ התשע"ח, עמ' 6284) (להלן: "ההיתר הכללי לכלל המשק").

התיקון להיתר המקורי, יאפשר לעובדי הכנסת החיוניים לשמירה על רציפות דיוני ועדות הכנסת והמליאה, להמשיך ולתת את התמיכה והסיוע הנדרש כדי לאפשר המשך הדיונים והליכי קבלת ההחלטות.

 

 

ההיתר המקורי יוצר איזון בין הנורמות הכלליות לבין הצרכים המיוחדים של הכנסת. לאור זאת הוגדרו בסעיף 1 להיתר המקורי בעלי התפקידים שנדרשים לעבוד בשעות נוספות כדי להבטיח את רציפות פעילות הכנסת.

 

בסעיף 2 להיתר המקורי נקבע כי בימים שבהם מתקיימות ועדות של הכנסת או מתכנסת המליאה ניתן יהיה להעסיק עובדים עד 16 שעות ביום עבודה, לרבות שעות נוספות על מנת לאפשר רציפות הדיונים בועדות ובמליאה. כן נקבע כי ניתן לחרוג מהיקף שעות יומי זה עד ל- 20 שעות ביום עבודה (כולל שעות נוספות) בכפוף לאישור מיוחד של יו"ר הכנסת או מנכ"ל הכנסת, אם יו"ר הכנסת הסמיכו.

 

לענין שבוע עבודה, נקבע בסעיף 3 להיתר המקורי כי בתקופות מושב הכנסת (הכולל את כנס החורף וכנס הקיץ של הכנסת), ניתן יהיה להעסיק עובדים עד 20 שעות נוספות במצטבר בשבוע. לעומת זאת, בתקופת פגרות הכנסת יועסקו עובדים לפי הנורמה הכללית הקבועה בהיתר הכללי לכלל המשק.

במקרים חריגים יכול יו"ר הכנסת או המנכ"ל, אם הוסמך לכך, לאפשר העסקת העובדים עד 25 שעות נוספות בשבוע שבו מתקיימות ועדות או מליאת הכנסת.

 

לעניין חודש עבודה, נקבע בסעיף 4 להיתר המקורי כי מספר השעות הנוספות בחודש שבהן מותר להעסיק עובדים לא יעלה על מספר השעות הנוספות בחודש כפי שיחושב בהיתר הכללי לכלל המשק. כן נקבע כי על אף האמור, במקרים חריגים יכול יו"ר הכנסת או המנכ"ל, אם הוסמך לכך, לאפשר העסקת העובדים במספר שעות נוספות בחודש החורג מהאמור, בכפוף למגבלת השעות המרבית לשבוע הקבועה בסעיף 3 להיתר המקורי.

 

תיקון סעיף 1 להיתר המקורי :

לאור הניסיון שהצטבר עד כה מיישום ההיתר המקורי בכנסת מוצע לתקן את סעיף 1 להיתר המקורי כך שיתווספו בעלי התפקידים הבאים אשר נדרשת פעילותם הרצופה על מנת לשמור על רציפות הדיונים ועל הניהול התקין של הכנסת, הן בוועדות הכנסת והן במליאת הכנסת:

 

עובדי מחלקת הדפוס של הכנסת, הצוות האדמיניסטרטיבי והמתמחים בלשכה המשפטית של הכנסת והרשמים הפרלמנטרים במחלקת פרוטוקולים בכנסת.



[1] ס"ח התשי"א, עמ' 204.

[2] י"פ התשפ"ב, עמ' 1738.

[3] י"פ התשע"ט, עמ' 2454.