א. שם התקנות המוצעות
טיוטת תקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רישיון וחובות בעל רישיון) (תיקון...), התשפ"ב -2022
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
תקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רשיון וחובות בעל רישיון), תשנ"ח – 1997, קובעות בין היתר את התנאים שבהם נדרש לעמוד מבקש רישיון לייצור חשמל ואת אופן הגשת בקשת רישיון כאמור.
מטרת תיקון זה ליישם את החלטת ממשלה מס' 987 לעניין "מתווה מהיר לשיפור איכות הרגולציה והקלה על המשק – "ניקיון אביב", ביחס לקידום תיקון תקנה להפחתת הדרישה לזכויות במקרקעין שהן שכירות או בעלות כמשמעותן בחוק המקרקעין, בדרישה מרוככת יותר.
לפיכך, התיקון מציע לבטל את התנאי לפיו מבקש רישיון לייצור חשמל הוא בעל זכויות במקרקעין כהגדרתם בתקנות הנוכחיות, שהוקמה או תוקם בהם יחידת הייצור או תחנת הכוח, לצורך ייצור חשמל על פי הרשיון.
במקום זאת, מוצע, כי מבקש רישיון ייצור יידרש להיות בעל זכויות במקרקעין שהוקמה בהם יחידת ייצור או תחנת כוח , המאפשרות שימוש במקרקעין לצורך ייצור החשמל למשך כל תקופת הרשיון. עמידה בתנאי זה תוכח בדרך של תצהיר. בנוסף לכך יידרש מבקש רישיון לייצור חשמל להמציא מסמכים נוספים כמפורט בתיקון המוצע.
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רישיון וחובות בעל רישיון) (תיקון...), התשפ"ב -2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7 ו-63 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[1], ולפי הצעת רשות החשמל, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רישיון וחובות בעל רישיון), התשנ"ח-1997[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 – |
||
|
|
|
(1) ההגדרה "זכויות במקרקעין" – תימחק; |
||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "מבקש" יבוא: |
||
|
|
|
|
""מקרקעי ישראל" – כמשמעותם בחוק יסוד: מקרקעי ישראל;". |
|
|
תיקון תקנה 20 |
2. |
בתקנה 20(א) לתקנות העיקריות, במקום פסקה (3) יבוא: |
||
|
|
|
" (3) במבקש יתקיימו כל אלה: (א) המבקש הוא בעל זכויות במקרקעין שהוקמה בהם יחידת ייצור או תחנת כוח, המאפשרות לו שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל; המבקש יוכיח את קיומן של זכויות כאמור באמצעות תצהיר ערוך לפי הטופס שבתוספת השלישית א' אשר חתום בידי המבקש ומאומת בידי עורך דין; (ב) אם הוקמה יחידת הייצור או תחנת הכוח במקרקעין שהם מקרקעי ישראל – בידי המבקש אסמכתה כי ניתנה הסכמת רשות מקרקעי ישראל להיתר בנייה לפי תקנה 36(ה) לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016[3]; ואולם אם יחידת הייצור או תחנת הכוח שהוקמה במקרקעין שהם מקרקעי ישראל היא מהמפורטות בסעיף 60א(ב)(4) ו-(6) לחוק והחזקה בה תועבר מחברת החשמל למבקש מכוח הסכם מכר – בידי המבקש אישור מרשות מקרקעי ישראל שלפיו אין מניעה לתת למבקש הרישיון זכויות המאפשרות לו שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל למשך כל תקופת הרישיון;".
|
||
|
הוספת תוספת שלישית א' |
3. |
אחרי התוספת השלישית יבוא: " תוספת שלישית א' (תקנה 20(א)(3)(א)) תצהיר אני החתום מטה ______ נושא ת.ז. מס' _________ לאחר שהוזהרתי כי עליי לומר את האמת ואם לא כן אהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק, מצהיר בזה לאמור: 1. אני הח"מ , מס' ת"ז , המורשה בחתימתי לחייב את מבקש/ת הרישיון , מס' חברה . 2. אני נותן את תצהירי זה בתמיכה לבקשה לקבלת רישיון ייצור כהגדרתו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן: "הרישיון"). 3. אני מצהיר כי מבקש הרישיון הוא בעל זכויות במקרקעין שהוקמה בהם יחידת הייצור או תחנת הכוח מסוג _____________, הנמצאת ב _____________________, המאפשרות שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל למשך כל תקופת הרישיון, כנדרש לפי תקנה 29 לתקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רישיון וחובות בעל רישיון), התשנ"ח-1997. 4. ידוע לי כי אין במתן הרישיון כדי להוות אישור על קיומן של זכויות במקרקעין. ______________ ______________ חתימה תאריך אישור אני הח"מ, _________________, מספר רישיון ____________________, מאשר בזה כי ביום _____________, הופיע/ה בפני במשרדי ברחוב _____________________________,מר/גב'____________________, שזיהה/זיהתה עצמו/ה בפני לפי ת.ז. _______________/ המוכר/ת לי באופן אישי, ולאחר שהזהרתיו/ה כי עליו/ה להצהיר את האמת, וכי יהיה/תהיה צפוי/ה לעונשים הקבועים בחוק אם לא יעשה/תעשה כן, אישר/ה את נכונות ההצהרה הנ"ל וחתם/ה עליה. ______________ ______________ חתימה וחותמת עו"ד תאריך". |
||
|
תחולה |
4. |
תקנות 1 ו- 20 והתוספת השלישית א' לתקנות העיקריות, כתיקונן בתקנות 1, 2 ו- 3 לתקנות אלה, יחולו על בקשה לקבלת רישיון ייצור שהוגשה ביום פרסומן של תקנות אלה או לאחריו; על אף האמור רשאי אדם שהגיש בקשה לפי התקנות העיקריות כנוסחן ערב תחילתן של תקנות אלה וטרם התקבלה החלטה בבקשתו, לבקש כי תקנות 1 ו- 20 והתוספת השלישית א' לתקנות העיקריות, כתיקונן בתקנות אלה, יחולו לגביו (להלן – בקשה לתחולת התיקון); הגיש אדם בקשה לתחולת התיקון, יידרש להשלים לרשות את המסמכים לפי תקנה 20(3) לתקנות העיקריות, כנוסחה בתקנה 2 לתקנות אלה, והרשות תיבחן את הבקשה בכפוף לצירוף המסמכים הנדרשים כאמור. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
_________________
קארין אלהרר
שרת האנרגיה
דברי הסבר
כללי
בהתאם לחוק משק החשמל, תשנ"ו-1996 (להלן- חוק משק החשמל) פעילות ייצור חשמל במתקנים בהספק מעל 16 מגה וואט, טעונה רישיון (סעיפים 3(א) ו-3(ב)(1)(א) לחוק משק החשמל).
תקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רשיון וחובות בעל רישיון), תשנ"ח – 1997 (להלן- התקנות העיקריות), קובעות בין היתר את התנאים שבהם נדרש לעמוד מבקש רישיון לייצור חשמל, ואת האופן שיש להגיש בקשת רישיון כאמור.
"זכויות במקרקעין" מוגדרות בתקנות העיקריות כ"בעלות או שכירות כמשמעותם בחוק המקרקעין, תשכ"ט - 1969" (להלן - חוק המקרקעין). בהתאם לקבוע בסעיף 7 לחוק המקרקעין, בעלות על קרקע או זכות שכירות בה (לתקופה של מעל חמש שנים) טעונות רישום.
לפי סעיף 20(א)(3) לתקנות העיקריות על מבקש רישיון ייצור להיות בעל זכויות במקרקעין שהוקמה או תוקם בהם יחידת הייצור או תחנת הכוח (להלן - מיתקן ייצור), לצורך ייצור חשמל על פי הרשיון, למשך כל תקופת הרשיון (תקנה 29 לתקנות העיקריות (להלן- הדרישה לזכויות במקרקעין).
מטרת דרישת הזכויות במקרקעין היא להבטיח שבעל רישיון ייצור יהא רשאי, בהיבט של זכויותיו במקרקעין, להפעיל את מתקן הייצור במשך כל תקופת רישיונו. דרישה זו מבטיחה קיומן של זכויות קנייניות חזקות אשר נותנות רמת וודאות גבוהה ביותר לכך שלא יהיו קשיים ליצרן להפעיל את התחנה במשך כל תקופת הרישיון בהיבט של השימוש במקרקעין עליהן מוקמת התחנה.
במשך השנים מאז תיקון התקנות העיקריות נצבר ניסיון רב לעניין פעילות גורמים פרטיים במקטע הייצור והתגבשו תובנות לעניין הרגולציה החלה על הפעילות ובכלל זה לעניין תנאי הסף למתן רשיונות ייצור.
ביום 16 בינואר 2022 התקבלה החלטת ממשלה מס' 987 לעניין "מתווה מהיר לשיפור איכות הרגולציה והקלה על המשק – "ניקיון אביב", במסגרתה נקבע בין היתר כי תקודם הצעה להפחתת דרישת הוכחת הזכות בקרקע המוטלת כיום לפי התקנות העיקריות על מי שמבקש לקבל רישיון לייצור חשמל..
מטרת תיקון זה, היא לטיוב הרגולציה ושיפורה ולהפחית את הדרישה להוכחת זכויות במקרקעין, כהגדרתה לעיל, בדרישה מרוככת יותר.
לפי ההערכה המעודכנת, הדרישה הנוכחית בתקנות לעניין הוכחת הזכות בקרקע היא דרישה מכבידה ליישום, שעמידה עליה עלולה לגרום לעיכובים בהפעלה המסחרית של תחנת כוח שהוקמה ואף עשויה לצמצם את הקרקעות אשר עליהן ניתן יהיה להקים מתקן ייצור חשמל שדורש רישיון ייצור קבוע.
בנוסף, ספק אם אי עמידה בדרישה זו באופן המוצע עלולה להוביל לסיכון משמעותי שהיצרן לא יוכל להפעיל את התחנה למשך כל תקופת הרישיון.
לפיכך, התיקון מציע לבטל את התנאי לפיו מבקש רישיון לייצור חשמל הוא בעל זכויות במקרקעין כהגדרתם בתקנות הנוכחיות, שהוקמה או תוקם בהם יחידת הייצור או תחנת הכוח, לצורך ייצור חשמל על פי הרשיון. במקום זאת, מוצע, כי מבקש רישיון ייצור יידרש להיות בעל זכויות במקרקעין שהוקמה בהם יחידת ייצור או תחנת כוח, המאפשרות שימוש במקרקעין לצורך ייצור החשמל. עמידה בתנאי זה תוכח בדרך של תצהיר. בנוסף לכך יידרש מבקש רישיון לייצור חשמל להמציא מסמכים נוספים כמפורט בתיקון המוצע.
לתקנה 1 המוצעת שעניינה תיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות
הגדרת "זכויות במקרקעין" בתקנות העיקריות היא "בעלות או שכירות כמשמעותן בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969". במסגרת תיקון זה מוצע למחוק את הגדרת "זכויות במקרקעין" המופיעה כיום בתקנה 1 לתקנות העיקריות, משום שההגדרה אינה רלוונטית לאור ביטול תקנה 20(3) שעושה בה שימוש. כמו כן, זכויות המאפשרות שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל, אינן רק זכויות של שכירות או בעלות כמשמעותן בחוק המקרקעין, אלא משמעותן זכויות נוספות במקרקעין.
לתקנה 2 המוצעת שעניינה תיקון תקנה 20 לתקנות העיקריות
תקנה 20 לתקנות העיקריות קובעת תנאים למתן רישיון ייצור, אשר מבקש רישיון ייצור נדרש לעמוד בהם.
תקנת משנה (א)(3) בנוסחה הנוכחי, קובעת תנאי לפיו על מבקש רישיון הייצור להיות בעל זכויות במקרקעין עליהם הוקמה או תוקם יחידת הייצור או תחנת הכוח, לצורך ייצור חשמל על פי הרשיון. "זכויות במקרקעין" בנוסח הנוכחי הם כהגדרתם בתקנות העיקריות.
במסגרת תיקון זה, מוצע להחליף את הדרישה המופיעה כיום בתקנת משנה (א)(3), בדרישות מצטברות ומרוככות יותר, כמפורט להלן:
(א) מבקש הרישיון יצרף לבקשתו תצהיר, בו יצהיר שבידיו זכויות במקרקעין שעליהן הוקמה יחידת הייצור או תחנת הכוח, המאפשרות לו לעשות שימוש במקרקעין, לצורך ייצור חשמל למשך כל תקופת הרשיון. לצורך הוכחת האמור יצרף המבקש תצהיר ערוך בהתאם לטופס שיצורף כתוספת שלישית לתקנות העיקריות, שנוסחו הובא לעיל.
לעניין זה מבקש רישיון יכול להיות בעל זכויות למשל של "בר רשות" או "רשות שימוש" באופן המאפשר לו להפעיל את תחנת הכח במשך כל תקופת הרישיון. למשל, זכויות כאלה מקבל מי שזכה במכרזי מדינה (PPP).
הזכויות הנדרשות כאמור, צריך שיתקיימו בבעל הרישיון במשך כל תקופת הרישיון. יוער לעניין זה כי זכויות חוזיות שיש למבקש הרישיון במקרקעין כנדרש, יחשבו לתקופת הרישיון גם כאשר הזכויות מעוגנות בחוזה שבעל הרישיון רשאי להאריך את תקופת תוקפו למשך כל תקופת הרישיון.
(א) בנוסף, במקרה בו המקרקעין עליהם הוקם מתקן הייצור הם מקרקעי ישראל, בידי מבקש הרישיון מסמך המעיד כי ניתנה הסכמת רשות מקרקעי ישראל להיתר הבנייה, בהתאם לקבוע בתקנה 36(ה) לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו- 2016.
(ב) סעיף (ג) לתקנת משנה (א)(3) קובע כי הדרישה הקבועה בסעיף (ב) לעניין הצגת אישור רמ"י על היתר בנייה לא תחול על מבקש רישיון אשר זכה במכרז לרכישת מתקן ייצור המנוי בסעיף 60א(ב) לחוק משק החשמל, במסגרת בקשה לקבלת רישיון ביחס לאותו מתקן. מטרת סעיף זה היא לפטור מדרישה זו את מי שזכה במכרז לרכישת מתקן ייצור של חברת חשמל לישראל, במסגרת הרפורמה במשק החשמל, הואיל ומדובר בתחנת כח שכבר הוקמה והופעלה בעבר על ידי חברת החשמל לישראל, לגביה אין צורך בהצגת אישור רמ"י על היתר בנייה (שספק אם ניתן להציגו בחלוף הזמן) ולכן במקומו נדרש אישור רמ"י פרטני לעניין העברת הזכויות למבקש הרישיון כמפורט בנוסח התיקון.
לתקנה 3 המוצעת לעניין תחולה
התיקון יחול על בקשה לקבלת רישיון ייצור שהוגשה ביום פרסומן של תקנות אלה או לאחריו; על אף האמור רשאי אדם שהגיש בקשה לפי התקנות העיקריות כנוסחן ערב תחילתן של תקנות אלה וטרם התקבלה החלטה בבקשתו, לבקש כי תקנות 1 ו- 20 לתקנות העיקריות, כתיקונן בתקנות אלה, יחולו לגביו.