צו התקנים (פטור ממילוי אחר דרישות תקנים רשמיים), התשפ"ב–2022
לאפשר זמן היערכות להסיר רשמיות מסעיפי נצילות אנרגטית בתקינה הרשמית, לאור הרפורמה בתחום האנרגיה, על ידי מתן פטור זמני מדרישות אלו החל ממועד כניסת הרפורמה לתוקף, ביום ה-1 בספטמבר 2022 ועד ליום ה-1 בספטמבר 2023, או עד ליום סיום הליך הסרת הרשמיות, המוקדם מבין השניים.
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 16(א) לחוק התקנים, התשי"ג–1953[1], ובהתייעצות עם שרת האנרגיה, שר הבינוי והשיכון, שר הבריאות, השרה להגנת הסביבה, שר התקשורת והשר לביטחון הפנים, אני מצווה לאמור: |
||||
|
פטור מדרישות תקן רשמי |
1. |
על מצרך שחל לגביו תקן רשמי מהתקנים הרשמיים המפורטים להלן, לא יחולו הדרישות לעניין תווית דרוג האנרגיה ונצילות באנרגיה שבתקן רשמי כאמור: |
||
|
|
|
(1) ת"י 20 חלק 1 – מנורות: דרישות כלליות ובדיקות, מספטמבר 2021[2], בסעיף 0.5 – Components of luminaires, בסעיפי המשנה האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף משנה 0.5.201; |
|
|
|
|
|
(ב) סעיף משנה 0.5.202; |
|
|
|
|
(2) ת"י 900 חלק 2.5 – בטיחות מכשירי חשמל ביתיים ומכשירים דומים: דרישות מיוחדות למדיחי כלים, מנובמבר 2015[3], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 7 – Marking and instructions, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 7.201; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 7.202; |
|
|
|
|
|
(3) סעיף משנה 7.203; |
|
|
|
|
|
(4) סעיף משנה 7.204; |
|
|
|
|
|
(5) סעיף משנה 7.205; |
|
|
|
|
(ב) סעיף 10 – Power input and current, בסעיף המשנה 10.201 – נצילות האנרגייה; |
|
|
|
|
|
(ג) סעיף 204 – צריכת האנרגיה, צריכת המים, טיב ההדחה וטיב הייבוש – התאמה להצהרת היצרן, לעניין החלק המתייחס לצריכת האנרגיה וצריכת המים; |
|
|
|
|
|
(ד) סעיף 205 – צריכת הספק במצב המתנה; |
|
|
|
|
(3) ת"י 900 חלק 2.6 – בטיחות מכשירי חשמל ביתיים ומכשירים דומים: דרישות מיוחדות לתנורי בישול, לכיריים, לתנורי בישול הכוללים כיריים ולמכשירים דומים נייחים, מיוני 2018, לרבות גיליון תיקון מס' 1, מנובמבר 2021[4], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 7 - Marking and instructions, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 7.201; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 7.202; |
|
|
|
|
|
(3) סעיף משנה 7.203; |
|
|
|
|
|
(4) סעיף משנה 7.204; |
|
|
|
|
(ב) סעיף 10 – Power input and current, בסעיף המשנה 10.201 – נצילות האנרגיה; |
|
|
|
|
|
(ג) נספח א' – שיטה למדידת ביצועים; |
|
|
|
|
(4) ת"י 900 חלק 2.7 – בטיחות מכשירי חשמל ביתיים ומכשירים דומים: דרישות מיוחדות למכונות כביסה, מיולי 2018[5], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 7 - Marking and instructions, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 7.201; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 7.202; |
|
|
|
|
|
(3) סעיף משנה 7.203; |
|
|
|
|
|
(4) סעיף משנה 7.204; |
|
|
|
|
|
(5) סעיף משנה 7.205; |
|
|
|
|
(ב) סעיף 10 – Power input and current, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 10.201 – בדיקת צריכת האנרגיה; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 10.202 – טיב הכביסה; |
|
|
|
|
|
(3) סעיף משנה 10.203 – טיב הסחיטה; |
|
|
|
|
(ג) סעיף 204 – צריכת האנרגיה, צריכת המים, טיב הכביסה וטיב הסחיטה – התאמה להצהרת היצרן; |
|
|
|
|
|
(ד) סעיף 205 – צריכת הספק במצב המתנה; |
|
|
|
|
(5) ת"י 900 חלק 2.11 – בטיחות מכשירי חשמל ביתיים ומכשירים דומים: דרישות מיוחדות למייבשי כביסה, מנובמבר 2017[6], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) בסעיף 7 - Marking and instructions, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 7.201; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 7.202; |
|
|
|
|
|
(3) סעיף משנה 7.203; |
|
|
|
|
|
(4) סעיף משנה 7.204; |
|
|
|
|
|
(5) סעיף משנה 7.205; |
|
|
|
|
(ב) סעיף 10 – Power input and current, לעניין סעיף משנה 10.201 – בדיקת צריכת האנרגיה; |
|
|
|
|
|
(ג) סעיף 204 – צריכת הספק במצב המתנה; |
|
|
|
|
(6) ת"י 900 חלק 2.24 – בטיחות מכשירי חשמל ביתיים ומכשירים דומים: דרישות מיוחדות למכשירי קירור, למכשירי גלידה ולמכשירים לייצור קרח, מיוני 2018[7] - |
||
|
|
|
|
(א) במסלול התאמה לתקן האירופי, בסעיף 7 - Marking and instructions, בסעיף המשנה 7.201; |
|
|
|
|
|
(ב) במסלול התאמה לתקן האמריקני, בסעיף 7 - Marking and instructions, בסעיף המשנה 7.201; |
|
|
|
|
(7) ת"י 994 חלק 1 – מזגני אוויר: דרישות בטיחות ודרישות פעולה, מספטמבר 2013[8], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 7 - Marking and instructions, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 7.1.1; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 7.1.2; |
|
|
|
|
|
(3) סעיף משנה 7.1.3; |
|
|
|
|
|
(4) סעיף משנה 7.1.4; |
|
|
|
|
|
(5) סעיף משנה 7.201; |
|
|
|
|
(ב) סעיף 10 – Power input and current, בסעיף המשנה 10.201 – מקדם ההספק (cosɸ); |
|
|
|
|
|
(ג) סעיף 201 – דרישות פעולה ושיטות בדיקה עבור מזגנים לא מתועלים; |
|
|
|
|
|
(ד) סעיף 202 – דרישות פעולה ושיטות בדיקה עבור מזגנים מתועלים; |
|
|
|
|
(8) ת"י 62552 – מכשירי קירור ביתיים – מאפיינים ושיטות בדיקה, מספטמבר 2014[9], בסעיף 7 – Determination of linear dimensions, volumes and areas, בסעיף המשנה 7.2.4 – Storage volume of fresh-food storage, chill and cellar compartments, הקטע החל במילים "הערה: אם הנפח ברוטו אינו כולל את נפח חלל המאייד" עד המילים "הנמדד לפי סעיף 7.2.2"; |
||
|
|
|
(9) ת"י 60432 חלק 1 – נורות להט – דרישות בטיחות: נורות להט מטונגסטן לשימוש ביתי ולמטרות תאורה כלליות דומות ,מפברואר 2015, לרבות גיליון תיקון מס' 1 מיולי 2019[10], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 2.2 – Marking, בסעיף המשנה 2.2.3 – Lamps with operating position limitations, בתוספת הלאומית, הקטע החל במילים "כל אריזה אינדיווידואלית תכלול אחת מתוויות נצילות האנרגיה שלהלן" עד המילים "חישוב דרגות נצילות האנרגייה המסומנות בתוויות שלעיל, יהיה כמפורט בנספח א' שלהלן"; |
|
|
|
|
|
(ב) נספח א' – חישוב נצילות האנרגיה; |
|
|
|
|
(10) ת"י 60432 חלק 2 – נורות להט – דרישות בטיחות: נורות הלוגן מטונגסטן לשימוש ביתי ולמטרות תאורה כלליות דומות, מפברואר 2015, לרבות גיליון תיקון מס' 1, מיולי 2019[11], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 2.2 – Marking, בתוספת לאומית, בקטע החל במילים "כל אריזה אינדיווידואלית תכלול אחת מתוויות נצילות האנרגיה שלהלן" עד המילים "חישוב דרגות נצילות האנרגיה המסומנות בתוויות שלעיל, יהיה כמפורט בנספח א שלהלן"; |
|
|
|
|
|
(ב) נספח א' – חישוב נצילות האנרגיה; |
|
|
|
|
(11) ת"י 520 – שפופרות פלואורצנטיות לשימוש כללי ,מאפריל 1964, לרבות גיליון תיקון מס' 1 מינואר 1980, גיליון תיקון מס' 2 מאוקטובר 1981, גיליון תיקון מס' 3 מפברואר 1985, גיליון תיקון מס' 4 מאוקטובר 1987, גיליון תיקון מס' 5 מפברואר 2002, גיליון תיקון מס' 6 ממאי 2002 וגיליון תיקון מס' 7, מנובמבר 2007[12], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) בסעיף 103 – סימון, בסעיפי המשנה האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) סעיף משנה 103.7 - תווית מידע על צריכת האנרגיה; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף משנה 103.8 – תווית נצילות אנרגיה; |
|
|
|
|
(ב) בסעיף 308 – חישוב נצילות אנרגיה; |
|
|
|
|
(12) ת"י 60968 – נורות פלואורניות בעלות נטל עצמי לשימושי תאורה כלליים – דרישות בטיחות, מספטמבר 2021[13], בסעיפים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) סעיף 5.2 – Additional Marking, בסעיף משנה 5.2.202 – תווית נצילות אנרגיה; |
|
|
|
|
|
(ב) נספח C – חישוב נצילות האנרגיה; |
|
|
|
|
(13) ת"י 5485 – נטלים לנורות פלואורניות - שיטות לחישוב מדד נצילות האנרגיה ודרישות לסימון, מנובמבר 2015[14]; |
||
|
|
|
(14) ת"י 60034 חלק 1 – מכונות חשמל מסתובבות: דירוג וביצועים, מיולי 2019[15], בסעיף 201 – נצילות אנרגיה – דרישות ושיטות בדיקה; |
||
|
|
|
(15) ת"י 62368 חלק 1 – ציוד שמע/חוזי, ציוד טכנולוגיית המידע וציוד תקשורת: דרישות בטיחות, מנובמבר 2018[16], בסעיף 202 – צריכת הספק. |
||
|
תחילה ותוקף |
2. |
תחילתו של צו זה ביום ה' באלול התשפ"ב (1 בספטמבר 2022) (להלן – יום התחילה), והוא יעמוד בתוקפו, לגבי כל אחד מהתקנים, עד תום שנה מיום התחילה או עד מועד הסרת הרשמיות מאותו תקן, לפי המוקדם משניהם. |
||
|
|
||||
________ התשפ"ב (________2022)
(חמ 3-95-ת2)
אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה והתעשייה
דברי הסבר
ביום ה-18 בנובמבר 2021, פורסם במסגרת חוק ההסדרים, תיקון מס' 3 לחוק מקורות אנרגיה, התש"ן-1989. התיקון קובע כי על מנת לקבל אישור אנרגיה למוצרי חשמל המופיעים בתוספת השלישית לחוק מקורות אנרגיה, יבואן או יצרן יחויב לעמוד בדרישות חוקיות היבוא האירופיות לעניין תווית דרוג אנרגיה ונצילות באנרגיה. תיקון זה ייכנס לתוקף ביום ה-1 בספטמבר 2022, ולאחר מכן אישור האנרגיה יתקבל לפי הצהרת היבואן ע"י מסמכים המבססים את עמידתו בחוקיות היבוא האירופית. לחילופין, יכול היבואן לבצע בדיקת מעבדה, להתאמה לדרישות האירופיות.
כניסת רגולציה חדשה זו לשוק, עתידה להחליף ב-1 בספטמבר 2023, את תקנות מקורות האנרגיה ולמשך שנה הן ימשיכו לחול במקביל.
כיום, תקנות מקורות אנרגיה מפנות לעמידה בתקינה רשמית הכוללת שינויים לאומיים בסעיפים המתייחסים לנצילות באנרגיה. על מנת שניתן יהיה לקבל אישור אנרגיה גם על בסיס חוקיות היבוא, הרגולציה החדשה, לאחר יום ה-1 בספטמבר 2022, משרד האנרגיה פנה אל הממונה על התקינה וביקש להסיר את הרשמיות מהסעיפים המתייחסים לנצילות באנרגיה בתקינה הרשמית, כך שסעיפים אלו לא יהיו יותר במעמד רשמי ויחויבו מכוח אזכורם בתקנות של משרד האנרגיה בלבד. לאחר תקופת היערכות המתאימה, ביום ה-1 בספטמבר 2023, צפויות תקנות מקורות אנרגיה הרלוונטיות להתבטל.
היות והליך ביטול הרשמיות עשוי להימשך מעבר למועד הכניסה לתוקף של הרגולציה החדשה בתחום נצילות אנרגטית, ה-1 בספטמבר 2022, יש בכוונת שר הכלכלה והתעשייה לתת פטור מחובת העמידה בדרישות המפורטות בצו זה, עד להשלמת הליך ביטול הרשמיות או עד ליום ה-1 בספטמבר 2023, המוקדם מבין השניים.
[1] ס"ח התשי"ג, עמ' 30; התשפ"ב, עמ' 352.
[2] ק"ת התשפ"ב, עמ' 22.
[3] י"פ התשע"ו, עמ' 1353.
[4] ק"ת התשפ"ב, עמ' 1006.
[5] י"פ התשע"ח, עמ' 9706.
[6] ק"ת התשפ"א, עמ' 2918.
[7] י"פ התשע"ח, עמ' 9521.
[8] י"פ התשע"ד, עמ' 693.
[9] י"פ התשע"ה, עמ' 1726.
[10] ק"ת התשע"ט, עמ' 3552.
[11] ק"ת התשע"ט, עמ' 3552.
[12] י"פ התשס"ח, עמ' 1261.
[13] ק"ת התשפ"ב, עמ' 22.
[14] י"פ התשע"ו, עמ' 1355.
[15] ק"ת התשע"ט, עמ' 3516.
[16] ק"ת התשע"ט, עמ' 1488.