תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ב-2022
תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 מתירות לנהג לגבות תשלום תמורת הסעה ברכב פרטי, כשמדובר בהסעה שיתופית כפי שהיא מאופיינת בתקנות האמורות. על פי החלטת הממשלה חמ/1684 מיום 26.6.2022, מוצע להעלות את התעריף המותר על מנת לתמרץ את השימוש בכלי זה, שיש בו כדי להעלות את מקדם המילוי של כלי רכב ולהפחית את הגודש בדרכים.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 70 לפקודת התעבורה, אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
תיקון תקנה 84ב |
1. |
בתקנה 84ב לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[1], בסיפה - |
|
|
|
|
|
(1) בהגדרה "הוצאות ישירות", במקום "2 שקלים חדשים" יבוא "4 שקלים חדשים"; |
|
|
|
|
(2) בהגדרה "חלק יחסי", במקום "לרבות המסיע" יבוא "למעט המסיע". |
|
תחילה |
2. |
תחילתן של תקנות אלה ___ מיום פרסומן. |
|
___ ב________ התש_______
(___ ב________ ____20)
(חמ 83-3)
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
תקנה 84ב לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 קובעת את המסגרת להסעה שיתופית ברכב פרטי. הסדר זה נועד לתמרץ נהגים להסיע נוסעים נוספים חרף אי הנוחות שעשויה להיות כרוכה בכך ובכך להפחית את כמות כלי הרכב בדרכים, וזאת על ידי מתן רשות לנהג לגבות תשלום המכסה את הוצאות הנסיעה. הסכום המותר לגביה, יחד עם הגבלות נוספות שנקבעו כמו הגבלת מספר הנסיעות השיתופיות ביום ומספר הנוסעים בכל נסיעה, נועדו להבטיח שהסדר זה לא יהווה תשתית לנסיעות למטרת רווח ודרך עיסוק ברכב פרטי, שהיא הסעת נוסעים בשכר האסורה לפי תקנה 84א לתקנות התעבורה.
בהתאם להחלטת הממשלה חמ/1684 מיום 26.6.2022, מוצע לקבוע בתקנות אלה כי ערך ההוצאות הישירות של קילומטר נסיעה, לצורך חישוב הסכום המותר לגביה בנסיעה שיתופית, יעלה מ-2 ל-4 ₪, בשים לב לעליה בעלויות הנסיעה ברכב פרטי ב-5 השנים שחלפו מאז הותקנה התקנה האמורה. עוד מוצע לקבוע כי סכום זה יתחלק רק בין הנוסעים בנסיעה השיתופית, לא כולל המסיע.
תקופת בחירות – החלטת הממשלה האמורה נבחנה בהיבטי בחירות, ומדובר בתקנות למימושה.