טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס'__), התשפ"ב-2022 [לעניין בוחן טיסה ומדריך טיסה]

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

התאמת תקנות 438 ו- 439 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות) העוסקות בכישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה, והאימונים הנדרשים עבורם, לנוסח העדכני של הוראות פ.א.ר 121, עליהן הן מבוססות, זאת לאור העובדה שמאז נקבעו התקנות האמורות עודכנו הוראות הפ.א.ר., מבלי שעדכונן קיבל ביטוי התקנות העיקריות.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס'...), התשפ"ב-2022

.

בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), בעניינים שלגביהם אני מוסמכת להתקין תקנות לפי סעיפים 19, 46 ו- 168 לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) ובהתאם לסעיף 197 לחוק, אני מתקינה תקנות אלה: 

 

 

תיקון תקנה 438

1.  

בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981[2] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 438 -  

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א) -

 

 

 

 

(א)  ברישא - 

 

 

 

 

 

(1) אחרי "כמדריך טיסה" יבוא "במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה";

 

 

 

 

 

(2) אחרי "בסימן זה" יבוא "או במסגרת מבחן כאמור בפרק זה".

 

 

 

 

(ב) בפסקה (2), אחרי "המתאימים" יבוא "בשורות מחזיק הרישיון";

 

 

 

 

(ג)  בפסקה (3), אחרי "הנדרשים" יבוא "בשורות מחזיק הרישיון";

 

 

 

 

(ד) בפסקה (4), אחרי "האימונים" יבוא "בשורות מחזיק הרישיון";

 

 

 

 

(ה)  במקום פסקה (4א) יבוא:

 

 

 

 

"(4א)  עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459;

 

 

 

 

(4ב) לעניין בוחן טיסה - המנהל אישר אותו לכך";

 

 

 

 

(ו)  בפסקה (5) -

 

 

 

 

 

(1) במקום "(4א)" יבוא "(4ב)";

 

 

 

 

 

(2) אחרי "(4ב)" יבוא "או מדריך טיסה";

 

 

 

 

 

(3) המילה "לפחות" - תימחק;

 

 

 

 

 

(4) במקום "חייב להחזיק בתעודה רפואית סוג 2" יבוא "חייב להחזיק בתעודה רפואית סוג 1 או סוג 2";

 

 

 

 

 

(5) בסיפה, אחרי "בוחן טיסה" יבוא "או מדריך טיסה".

 

 

 

(2) במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב) לא יעסיק מחזיק רישיון אדם ולא יעסוק אדם בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה של דגם מטוס מסוים, בקורס אימונים לפי סימן זה או במסגרת מבחן כאמור בפרק זה, אלא אם כן אותו אדם -

 

 

 

 

(1) מחזיק ברישיון עובד טיס ובהגדרים שיש להחזיקם, למעט תעודה רפואית, כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה, לפי העניין;

 

 

 

 

(2) סיים בהצלחה את כל שלבי האימון המתאימים אצל מחזיק הרישיון לאותו דגם מטוס לרבות אימון חוזר, הנדרשים כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

 

 

 

 

(3) סיים בהצלחה את מבחני הכשירות או מבחני הרמה הנדרשים אצל מחזיק הרישיון כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

 

 

 

 

(4) עמד בהצלחה בדרישות האימונים אצל מחזיק הרישיון, כאמור בתקנה 439;

 

 

 

 

(5) לעניין בוחן טיסה - המנהל אישר אותו לכך;

 

 

 

 

(6) מתקיים לגביו אחד מאלה -

 

 

 

 

 

(א)  הוא עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459;

 

 

 

 

 

(ב) הוא ביצע לפחות 2 מקטעי טיסה כאיש צוות נדרש באותו דגם מטוס בשנים עשר החודשים שקדמו להצבתו בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה לפי תקנה זו;

 

 

 

 

 

(ג)  הוא השלים בהצלחה, טרם הצבתו לתפקיד בוחן טיסה או לתפקיד מדריך טיסה לפי תקנה זו, טיסות משקיף שנערכו בהתאם לתוכנית אימונים שאישר המנהל למחזיק הרישיון לעניין זה."

 

 

 

(3) תקנת משנה (ד) - תימחק.

תיקון תקנה 439

2.  

בתקנה 439 לתקנות העיקריות -  

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א) -

 

 

 

 

(א)  ברישא - 

 

 

 

 

 

(1) המילים "ואימון הסבה" - ימחקו;

 

 

 

 

 

(2) במקום "קרקעיים" יבוא "קרקעי";

 

 

 

 

 

(3) אחרי "לבוחן טיסה" יבוא "או למדריך טיסה";

 

 

 

 

 

(4) במקום "יכללו" יבוא "יכלול את".

 

 

 

 

(ב) בפסקה (1) -

 

 

 

 

 

(1) אחרי "בוחן טיסה" יבוא "או מדריך טיסה";

 

 

 

 

 

(2) אחרי "ואחריותו" יבוא "לפי העניין".

 

 

 

 

(ג)  במקום בפסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

"(2) ההוראות לפי החוק הנוגעות לעניין, ונוהלי מחזיק הרישיון;";

 

 

 

 

(ד) במקום פסקה (6) יבוא:

 

 

 

 

"(6) שיטות, נהלים ומגבלות שאושרו לביצוע נוהלי תפעול במצב רגיל (normal), במצב בלתי שגרתי (abnormal) ובחירום (emergency) במטוס;"

 

 

 

 

(ה)  אחרי פסקה (6) יבוא:

 

 

 

 

"(7) עבור בוחן טיסה או מדריך טיסה המבצע את האימון במדמה טיסה, הנושאים הבאים הנוגעים למדמה הטיסה ולסוג המטוס המדומה -

 

 

 

 

 

(א)      תפעול מתאים של אמצעי השליטה והמערכות;

 

 

 

 

 

(ב)      תפעול מתאים של בקרת תנאי מזג האוויר ולוח התקלות;

 

 

 

 

 

(ג)       נתוני תפעול ומגבלות תנועה של מדמה הטיסה;

 

 

 

 

 

(ד)      רשימת הציוד המזערי למדמה, עבור כל תמרון או תהליך הנדרש לביצוע בו."

 

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (א) -

 

 

 

"(א1)  אימון הסבה קרקעי לבוחן טיסה או למדריך טיסה יכלול את האמור בפסקת משנה (א)(6) ו- (7)."

 

 

 

(3) בתקנת משנה (ב), ברישא במקום "הדרכה" יבוא "מדריך טיס".

 

 

 

(4) בתקנת משנה (ג) -

 

 

 

 

(א)  ברישא -

 

 

 

 

 

(1) במקום "ולמדריך" יבוא "או למדריך";

 

 

 

 

 

(2) אחרי "למדריך טיסה" יבוא "המיועדים לשמש בתפקידם בטיסה";

 

 

 

 

(ב) בפסקה (1) -

 

 

 

 

 

(1) במקום "והמיוחדים" יבוא "הבלתי שגרתיים";

 

 

 

 

 

(2) במקום "בסימן" יבוא "בפרק";

 

 

 

(5) אחרי תקנת משנה (ה) יבוא -

 

 

 

"(ו) אימון ראשוני ואימון הסבה בטיסה לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה יכללו את כל אלה:

 

 

 

 

(1)      אימון בבחינה או בהדרכה של התהליכים הרגילים, הבלתי רגילים ותהליכי החירום, שיבטיח את יכולתו של הבוחן או המדריך בביצוע מבחן או הדרכה לפי פרק זה;

 

 

 

 

(2)      אימון בתפעול מדמה הטיסה, שיבטיח את יכולתם לבצע את תפקידם.

 

 

 

(ז)       אימון חוזר קרקעי לבוחן טיסה או מדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה יבוצע כל 12 חודשים ויכלול את הנושאים המפורטים בתקנת משנה (א)(7).

 

 

 

(ח)      לא יעסיק מחזיק רישיון אדם ולא יעסוק אדם בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה, אלא אם כן אותו אדם -

 

 

 

 

(1)      סיים בהצלחה אימון ראשוני או אימון הסבה אצל מחזיק הרישיון בהתאם לתפקיד בו הוא מיועד לשמש;

 

 

 

 

(2)      ביצע מבחן טיסה או אימון טיסה בתפקיד בו הוא מיועד לשמש, תחת השגחתו של מפקח, ב-24 החודשים שקדמו להצבתו בתפקיד; מבחן הטיסה או אימון הטיסה יכולים להתבצע בחלקם או במלואם במטוס או במדמה טיסה.

 

 

 

(ט) השלים בוחן טיסה או מדריך טיסה מבחן טיסה או אימון טיסה לפי תקנת משנה (ח)(2), בחודשיים שלפני החודש שבו היה עליו לבצעו או עד לתום החודש שבו היה עליו לבצעו, יראו את בוחן הטיסה או את מדריך הטיסה כאילו השלים את המבחן או האימון כאמור, לפי העניין, במועד שבו היה עליו לבצעו."

תחילה

3.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה חצי שנה מיום פרסומן.

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), תחילתה של תקנה 438(ב)(1) לתקנות העיקריות, כנוסחה בתקנה 1(2) לתקנות אלה - 30 ימים מיום הפרסום.

 

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)

 (חמ 1299- 3 - ת1)

 

__________________

מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 


 

דברי הסבר

כללי

תקנות 438 ו- 439 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), תשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות) עוסקות בכישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה, והאימונים הנדרשים עבורם, בהתאמה. תקנות אלו מבוססות על המקבילות להן בפ.א.ר 121 בדיני הטיס האמריקאים. נוסח התקנות האמריקאיות התעדכן, ולבקשת המפעילים האוויריים בפרק ה- 13, התיקון המוצע מיועד להתאים את תקנות 438 ו- 439 להסדרים הקבועים בדין האמריקאי, בשינויים המתחייבים.

גורמי המקצוע ברת"א הגיעו למסקנה כי מדובר בשינוי שיתרום לבטיחות הטיסה מחד-גיסא, שכן הוא מוסיף ומפרט על לשון התקנות דהיום, ולהקלה נקודתית על המפעילים האוויריים הפועלים לפי הפרק ה- 13 במתן גמישות בהצבת מדריכים ובוחנים בסימולטור, מאידך-גיסא. בכך למעשה, תתאפשר העסקת קברניטים אשר אינם כשירים עוד לשמש כטייסים פעילים לפי הפרק ה- 13 (אם משום שאינם זכאים לתעודה רפואית, ואם משום שעברו את מגבלות הגיל המותרות לטיסה מסחרית כמפורט בתקנה 21א לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), תשמ"א-1981)) להמשיך להדריך ולבחון בסימולטור ולפטור אותם מחובת תעודה רפואית שאיננה נדרשת במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה.

לתקנה 1 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון תקנה 438"

תקנה 438 לתקנות העיקריות עניינה: "כישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה".

התקנה, בנוסחה הנוכחי, מפרטת את התנאים הנדרשים על מנת לשמש בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה. תקנת משנה (א) מפרטת את התנאים לשמש בתפקידים אלה במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה, ואילו תקנת משנה (ב) מפרטת את התנאים לשמש בתפקידים אלה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה.

נוסח התקנה הנוכחי מבוסס על תקנת פ.א.ר §121.411 Qualifications: Check airmen (airplane) and check airmen (simulator) (תנאים לשמש כבוחן טיסה או כמדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה) ועל תקנת פ.א.ר §121.412 Qualifications: Flight instructors (airplane) and flight instructors (simulator)  (תנאים לשמש כבוחן טיסה או כמדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה).

לאור העובדה שישנם הבדלים מינוריים בין 2 ההסדרים בפ.א.ר (עבור בוחן טיסה ועבור מדריך טיסה) הוחלט לשמור על מבנה התקנה הקיים ולא להפריד את התנאים לבוחן טיסה ולמדריך טיסה לשתי תקנות נפרדות, וזאת בד-בבד עם תיקון הנוסח והתאמתו להסדרים הנהוגים היום לפי הפ.א.ר.

לתיקונים בתקנה 438(א) לתקנות העיקריות

מבוקש לחדד, ברישה, כי את דרישות האימונים (המפורטות בפסקאות (2) ו- (4)) וכן מבחני הכשירות או מבחני הרמה (פסקה (3)) נדרש לבצע אצל מחזיק הרישיון המסוים בשורותיו מבקשים לעסוק (להבדיל ממחזיק רישיון אחר, גם אם הוא בעל רישיון מקביל לפי התקנות העיקריות), שכן הם מותאמים לא רק לכלי הטיס, אלא גם לנהלי המפעיל האווירי המסוים.

לכן, לא די בכך שיבוצעו אצל מחזיק רישיון אחר, ונדרש שיבוצעו בשורות מחזיק הרישיון המסוים, לפני שבוחן הטיסה או מדריך הטיסה משמשים בתפקידם בשורותיו.

מבוקש לחדד כי תקנת משנה (א) נוגעת לבוחן טיסה או מדריך טיסה המבקשים לבצע את תפקידם בטיסה, וזאת על ידי הוספת המילים "במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה". בכך מבוקש להפריד את ההוראות הישימות לגביהם, מאלו הקבועות בתקנת משנה (ב), ונוגעות לבוחן טיסה או מדריך טיסה המבקשים לבצע את תפקידם במדמה טיסה.

עוד מבוקש לקבוע במפורש כי התנאים שיפורטו בהמשך התקנה נוגעים גם למבחנים בפרק ה- 13, ולא רק לתכניות האימונים המצוינות בסימן ז'. יצוין כי בפ.א.ר, לא ניתן למצוא נוסח דומה, זאת שכן בפ.א.ר הדרישות לביצוע מבחנים קבועות באותו הסדר עם דרישות האימונים, ולא מופרדות זו מזו כמו אצלנו (לתקנה 1(1)(א) עד (ד) המוצעת). 

עוד מבוקש להחליף את פסקה "(4א)", בפסקה חדשה שעניינה קביעת דרישות ניסיון עדכני, שלא היו קיימות עד כה, אגב הפנייה לדרישות הניסיון העדכני הקבועות בתקנה 459 לתקנות העיקריות, בהתאם להסדר הקיים לעניין זה ב בפ.א.ר (סעיף משנה (b)(6)) ["(6) Has satisfied the recency of experience requirements of §121.439 of this part, as applicable; and"]. זאת משום שאין דרישות לניסיון עדכני כלל בתקנה 438 בנוסחה הנוכחי. לשון ההוראה בפ.א.ר מחייבת עמידה בדרישות הניסיון העדכני המפורטות בפ.א.ר 121.439 הכוללות 3 המראות ו-3 נחיתות ב-90 יום האחרונים. הוראה זו שקולה לתקנה 459 לתקנות העיקריות ולכן נדרש לאמץ את הוראת הפ.א.ר כלשונה עם הפנייה לדרישות הניסיון העדכני המופיעות בתקנה 459 לתקנות העיקריות.

בהמשך לכך מבוקש כי תוכן פסקה (4א) בנוסחה הנוכחי - לפיה מינוי בוחן טיסה טעון את אישור המנהל - יועבר לפסקה חדשה "(4ב)" מספרה (לתקנה 1(1)(ה) המוצעת). 

עוד מבוקש לתקן את פסקה (5) כך שהיא תוחל גם על מדריך טיסה. במקור הוחלה פסקה זו לגבי בוחן טיסה בלבד, בעוד הדרישה לתעודה רפואית חלה גם על מדריך טיסה (לעניין זה ראו סעיפי (b)(5) בפ.א.ר 121.411 לבוחן טיסה ופ.א.ר 121.412 למדריך טיסה).

בנוסף, לשם ההבהרה הוחלט לשנות את המינוח "חייב להחזיק לפחות בתעודה רפואית סוג 2" ל- " חייב להחזיק בתעודה רפואית סוג 1 או סוג 2".

כן מבוקש לערוך בה התאמות נוסח, כך שתהלום את התיקונים שנעשו לעיל (לתקנה 1(1)(ו) המוצעת).

להחלפת תקנה 438(ב) לתקנות העיקריות

תקנת משנה (ב), בנוסחה הנוכחי, קובעת את התנאים להעסקת אדם, ולעיסוקו של אדם, בתור מדריך במדמה טיסה בקורס אימונים הניתן במדמה טיסה, ובכללם: היותו בעל רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר והשלמת אימונים וקורסים כנדרש שם.  

תקנת משנה (ב), בנוסחה הנוכחי, חסרה התייחסות למבחני הכשירות ולמבחני הרמה וכן דרישות האימונים הנדרשים לעניין זה, כפי שאלה מפורטים בתקנת משנה (א). כמו-כן, התקנה חסרה את הדרישה לפיה בוחן יהיה מי שאושר בידי המנהל לכך.

לפיכך, מבוקש להחליף את תקנת משנה (ב), כך שתיוחד לבוחן טיסה או למדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה, ובכך שתהיה בהלימה להוראות הפ.א.ר. המתאימות, וממילא גם לתיקונים שנערכו בתקנת משנה (א).

לאור מספר ומהות התיקונים שמבוקש לערוך בתקנת משנה (ב), מבוקש להחליפה בשלמותה.

כך, מבוקש לעשות שימוש בלשון זהה לזו שבתקנת משנה (א), למעט החלפת המילה "בטיסה" במילים "במדמה טיסה" על מנת להבדילה מתקנת משנה (א) ולייחדה, כאמור, לבוחן טיסה או מדריך טיסה המבקשים לבצע את תפקידם במדמה טיסה.

בפסקה (1), שעניינה הרישיונות וההגדרים הנדרשים, מבוקש ליישם את הדרישות שבתקנת משנה (א)(1) המוצעת, למעט לגבי תעודה רפואית, אותה אין כוונה לדרוש, שכן גורמי המקצוע ברת"א מסכימים עם הקבוע בפ.א.ר, כי אין צורך בתעודה רפואית על מנת לשמש כבוחן או כמדריך במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה ["(1) Holds the airman certificates and ratings, except medical certificate, required to serve as a pilot in command or a flight engineer, as applicable, in operations under this part;"], זאת משום שבשונה ממבחן או הדרכה הנערכים בטיסה, אין לכשירותו הרפואית של בוחן טיסה או מדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה השפעה על הבטיחות. במידה ואכן כשירותו של האחרון נפגעת באופן פתאומי במהלך המבחן או ההדרכה אין חשש לכלי הטיס, לצוותו או לנוסעים שבו.

יש לציין כי הגורמים המקצועיים ברת"א החליטו כי התנאי לגבי מהות הרישיון הנדרש בתקנה בנוסחה הנוכחי - קרי, הדרישה ל: "מחזיק ברישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר" - הינו תנאי מחמיר על הנדרש, ויש לקבוע הסדרים זהים לתנאים המפורטים בתקנת משנה (א) במקומם. זאת משום שאין הגיון לקבוע דרישה מחמירה במדמה טיסה על פני הדרישה בטיסה באוויר. יתר על כן, לא נדרש לקבוע דרישות רישיון מחמירות על אלו הדרוש לטייס מפקד באותה הפעלה.

עוד מבוקש להוסיף לתקנת משנה (ב) פסקאות חדשות, "(3)" עד "(6)" מספרן.

לפי פסקה (2) בנוסחה הנוכחי, התנאי השני הוא כי מי שמבוקש להעסיקו/מבקש לעסוק בתור מדריך או בוחן במדמה, יהיה כזה ש:

"(2) השלים בהצלחה ובאישור בוחן טיסה או המנהל שני אלה –

(א) אימון קרקעי ראשוני של טייס ושל מדריך טיסה כאמור בתקנה 439;

(ב) קורס אימונים במדמה טיסה שבו אותו אדם עומד להדריך כאמור בתקנה 437(ב)."

כלומר, הפסקה, בלשונה הנוכחית, מתייחסת לאימון ראשוני בלבד וחסרה הוראות מתאימות לנושא אימון חוזר, אימון הסבה, מבחני כשירות ומבחני רמה.

הפ.א.ר, בניגוד לכך, דורש את אותן דרישות בנושאים אלו, כפי שנדרשו עבור בוחן טיסה או מדריך טיסה המבקשים לבצע את תפקידם במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה.

לכן, מבוקש לקבוע את דרישות האימונים (פסקאות (2) ו- (4)) וכן מבחני הכשירות או מבחני הרמה (פסקה (3)), באופן זהה לקבוע בתקנת משנה (א) המוצעת, שכן ההוראות בפ.א.ר זהות עבור מדריך טיסה או בוחן טיסה, בין אם הוא מבצע את תפקידו בטיסה או במדמה טיסה. מעבר לכך, מבוקש להוסיף גם בתקנה משנה (ב) המוצעת את הדרישה הטכנית לכך שבוחן טיסה יהיה אדם שאושר לכך על ידי המנהל, זאת בדומה לתקנת משנה (א).

עוד מבוקש, בפסקה חדשה שמספרה "(6)", להוסיף דרישות לעניין הניסיון העדכני. כך, גורמי המקצוע ברת"א סבורים כי נדרשת הקלה מדרישות הניסיון העדכני לבוחן טיסה או למדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה. הקלה זו מקבלת את ביטויה בכך שניתן להכיר בדרכים נוספות לעמידה בדרישות הניסיון העדכני המנויות בתקנה 459 לתקנות העיקריות, שכן טייס שאינו כשיר לשמש כטייס פעיל, אינו יכול לעמוד בדרישות אילו במסגרת טיסותיו הפעילות, ולכן נדרש למצוא דרכים חלופיות לוודא שבוחן הטיסה או מדריך הטיסה שומר על ניסיון עדכני, אף אם אינו טייס פעיל (למשל, בשל מגבלות הגיל או מגבלות רפואיות).

לכן, מבוקש לאמץ את ההסדרים הקבועים בפ.א.ר לדרישות הניסיון העדכני הקבועות, בסעיפי משנה (f) ו- (g) שלשונם:

"(f) A check airman (simulator) must accomplish the following—

(1) Fly at least two flight segments as a required crewmember for the type airplane involved within the 12-month period preceding the performance of any check airman duty in an FFS; or

(2) Satisfactorily complete an approved line-observation program within the period prescribed by that program and that must precede the performance of any check airman duty in an FFS.

(g) The flight segments or line-observation program required in paragraph (f) of this section are considered to be completed in the month required if completed in the calendar month before or in the calendar month after the month in which it is due."

בהמשך לכל אלה, וכפי שפורט לעיל, בשים לב למספר השינויים בתקנה 438(ב) ולמהותם, מבוקש להחליפה בשלמותה (לתקנה 1(2) המוצעת).

למחיקת תקנת משנה (ד)

תקנת משנה (ד) בנוסחה הנוכחי אינה אלה הוראות מעבר, שנקבעה לכתחילה בשנת 2014 ובעת הזו אינה ישימה עוד, ואין לה למעשה כל תוצאה חוקית ממשית.

יצוין כי בתקנות המוצעות ייקבעו, כמקובל, הוראות תחילה ומעבר מתאימות לתקנות המוצעות, אולם אלה ייקבעו במסגרת התיקון המוצע ולא בגוף התקנות המתוקנות/מוחלפות עצמן (לתקנה 1(3) המוצעת).

לתקנה 2 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון תקנה 439"

תקנה 439 לתקנות העיקריות, עניינה: "אימוני בוחן טיסה ומדריך טיסה ".

תקנה 439 מפרטת את האימונים הראשוניים ואימוני ההסבה הנדרשים על מנת לשמש בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה.

בין השאר, תקנת משנה (א) מפרטת את דרישות אימון ראשוני ואימון הסבה קרקעיים, תקנת משנה (ב) מפרטת דרישות אימון ראשוני ואימון הסבה קרקעיים נוספות למדריך טיסה אשר איננו מחזיק ברישיון מדריך טיס תקף ותקנת משנה (ג) מפרטת דרישות אימון ראשוני ואימון הסבה לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם בטיסה.

נוסח התקנה הנוכחי מבוסס על תקנות פ.א.ר §121.413 Initial, transition and recurrent training and checking requirements: Check airmen (airplane), check airmen (simulator). ותקנת פ.א.ר §121.414 Initial, transition and recurrent training and checking requirements: flight instructors (airplane), flight instructors (simulator).

בדומה למה שנעשה לגבי תקנה 438 לתקנות העיקריות, גם כאן, לאור העובדה שישנם הבדלים מינוריים בין 2 ההסדרים בפ.א.ר (עבור בוחן טיסה ומדריך טיסה), הוחלט לשמור על מבנה התקנה הקיים ולא להפריד את התנאים לבוחן טיסה ולמדריך טיסה לשתי תקנות נפרדות.

כך, מבוקש לתקן את הרישה כך שתקנת משנה זו תוחל גם על מדריך טיסה, שכן תקנה זו נכתבה לכתחילה לגבי בוחן טיסה בלבד בעוד הדרישה לאימון ראשוני נוגעת גם למדריך טיסה (לעניין זה ראו פסקה (c) בפ.א.ר 121.413 לגבי בוחן טיסה ופ.א.ר 121.414 לגבי מדריך טיסה) (לתקנה 2(1)(א)(3) המוצעת).

בהמשך לכל אלה, מבוקש להפריד את הדרישות לאימון הסבה קרקעי (ראו תקנת משנה (א1) שתוסף להלן) מאלו של האימון הראשוני הקרקעי, שכן הפ.א.ר קובע רשימה חלקית בלבד לדרישות לאימון הסבה (פסקה (d)) מתוך רשימת הדרישות לאימון ראשוני (פסקה (c)) והגורמים המקצועיים ברת"א סבורים שאין להחמיר על הפ.א.ר בנושא זה ויש להסתפק בדרישות הפ.א.ר. לפיכך מבוקש למחוק את המילים "ואימון הסבה" מהרישה ולהמיר את לשון "קרקעיים" ללשון יחיד, ולבצע את ההתאמות הלשוניות הנדרשות משינויים אלה (לתקנה 2(1)(א)(1), (2) ו- (4) המוצעת).

 עוד מבוקש לתקן את פסקה (1) כך שתחול גם על מדריך טיסה, שכן פסקה זה נכתבה במקור לגבי בוחן טיסה בלבד (לתקנה 2(1)(ב)(1) המוצעות).

מבוקש גם להוסיף בסוף פסקה (1) את הסיפא: "לפי העניין" שכן לבוחן טיסה ולמדריך טיסה תפקידים שונים ואחריות שונה במסגרת מילוי תפקידם (לתקנה 2(1)(ב)(2) המוצעת).

עוד מבוקש לתקן את פסקה (2), כך שתרחיב את הדרישה מעבר לתקנות העיקריות, אשר מתוארות בנוסח הנוכחי בתור: "תקנות אלה", לכלל ההוראות הרלוונטיות לפי חוק הטיס וכן נהלי מחזיק הרישיון, זאת בהלימה להוראה בפ.א.ר: "The applicable Code of Federal Regulations and the certificate holder's policies and procedures.". לשם כך מבוקש להחליף את פסקה (2) בשלמותה.

יש לציין כי רת"א בחנה ומצאה כי במקרי עבר מרבית נהלי המפעיל הינם "נוגעים לעניין", ולכן סבורה שנדרש להכיל דרישה עבור כל נהלי המפעיל ולאו דווקא אלה "הנוגעים לעניין" כפי שהנוסח הקיים דורש (לתקנה 2(1)(ג) המוצעת).

עוד מבוקש להחליף את פסקה (6), וזאת בשל שורה של שינויים שמבוקש לערוך בנוסחה הנוכחי.

כך, מבוקש לשנות את המינוח "כללים" ל- "נהלים", שכן הינו מינוח הולם יותר למונח "methods" הקבוע הפ.א.ר ונועד לתאר את נהלי המפעיל האווירי לתכנון ולתפעול. בנוסף, מבוקש לשנות את הטרמינולוגיה, כך שבמקום: "הנהלים הרגילים והמיוחדים ונהלי החירום" לפי הנוסח הנוכחי, ייכתב: "נוהלי תפעול במצב רגיל (normal), במצב בלתי שגרתי (abnormal) ובחירום (emergency)", שהוא הניסוח המדויק מבחינה מקצועית.

כפי שצוין לעיל, בשל מספר השינויים בפסקה ומהותם, מבוקש להחליפה בשלמותה (לתקנה 2(1)(ד) המוצעת).

עוד מבוקש להוסיף פסקה חדשה, "(7)" מספרה, שעניינה קביעת דרישות אימון ראשוני נוספות עבור בוחן טיסה או מדריך טיסה המיועדים לבצע את תפקידם במדמה טיסה, שלא היו קיימות עד כה. דרישות אלו מיועדות להבטיח כי אותו בוחן טיסה או מדריך טיסה יהיה בעל ידע טכני מתאים לתפעול המדמה ולביצוע סימולציות בו.

 הדרישות מבוססות על ההסדר הקיים לעניין זה ב בפ.א.ר:

"For check airmen/flight instructors who conduct training or checking in an FFS or a flight training device, the following subjects specific to the device(s) for the airplane type:

(i) Proper operation of the controls and systems;

(ii) Proper operation of environmental and fault panels;

(iii) Data and motion limitations of simulation; and

(iv) The minimum airplane simulator equipment required by this part or part 60 of this chapter, for each maneuver and procedure completed in an FFS or a flight training device.

 (לתקנה 2(1)(ה) המוצעת).

כאמור לעיל, מוצע להוסיף תקנת משנה חדשה, "(א1)" מספרה, על מנת להפריד את הדרישות לאימון הסבה קרקעי מאלו של האימון הראשוני הקרקעי, כפי שהפ.א.ר עושה זאת. עם זאת, בניגוד לפ.א.ר, המפרט מחדש רשימה חלקית של אימונים נדרשים לאימון הסבה קרקעי, מצאו לנכון גורמי המקצוע ברת"א להפנות לסעיפים אלו מתוך רשימת האימונים הנדרשים לאימון ראשוני (לתקנה 2(2) המוצעת).

עוד מבוקש, בתקנת משנה (ב), לתקן את המינוח "רישיון הדרכה" ל- "רישיון מדריך טיס", אשר הינו המינוח המתאים לרישיון השייך לעניין (לתקנה 2(3) המוצעת).

עוד מבוקש, ברישא לתקנת משנה (ג), לבצע תיקון תחבירי, כך שבמקום "לבוחן טיסה ולמדריך טיסה" ייכתב "לבוחן טיסה או למדריך טיסה", זאת על מנת להיות עקביים עם הנוסח של שאר התקנה (לתקנה 2(4)(א)(1) המוצעת). 

עוד מבוקש לציין באופן מפורש כי אימון בטיסה זה נדרש רק עבור בוחן טיסה או מדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה בהתאם להוראה בפ.א.ר: "(e) The initial and transition flight training for check airmen (airplane) must include the following:" (לתקנה 2(4)(א)(2) המוצעת).

עוד מבוקש לתקן את פסקה (1), ולהחליף את המילה "המיוחדים" במילים "הבלתי שגרתיים", שהינו המינוח המדויק מבחינה מקצועית ל- abnormal, כפי שמבוקש בתיקון של תקנת משנה (א)(6) לתקנות העיקריות לעיל (לתקנה 2(4)(ב)(1) המוצעת).

עוד מבוקש להחליף את המילה "בסימן" במילה "בפרק" שכן קיימים מבחני הטיסה האמורים אינם כלולים במסגרת סימן זה אלא בפרק ה- 13 בכללותו (לתקנה 2(4)(ב)(2) המוצעת).

עוד מבוקש להוסיף תקנת משנה חדשה, "(ו)" מספרה, אשר מפרטת את דרישות האימון הראשוני ואימון ההסבה בטיסה, לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה, שכן אלו לא היו כלולות עד כה בתקנה. כך, תקנות משנה (א) ו- (א1) מתארות את דרישות האימון הראשוני ואימון ההסבה הקרקעיים לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה או בטיסה; תקנת משנה (ג) מתארת את דרישות האימון הראשוני ואימון ההסבה בטיסה, לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה, אולם חסרה הוראה מתאימה לדרישות אימון ראשוני ואימון הסבה בטיסה לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם בטיסה.

את החלל הזה מבוקש להשלים, כאמור.

לשון התקנה המוצעת נסמך על ההוראה הבאה בפ.א.ר:

"The initial and transition flight training for flight instructors who conduct training in an FFS or a flight training device must include the following:

(1) Training and practice in the required normal, abnormal, and emergency procedures to ensure competence to conduct the flight instruction required by this part. This training and practice must be accomplished in full or in part in an FFS or in a flight training device.

(2) Training in the operation of FFSs or flight training devices, or both, to ensure competence to conduct the flight instruction required by this part."

עוד מבוקש להוסיף תקנת משנה חדשה, "(ז)" מספרה, הקובעת כי יש לבצע ריענון שנתי עבור בוחן טיסה או מדריך טיסה המבצעים את תפקידם במדמה טיסה, בנושאים המנויים בתקנת משנה (א)(7), זאת על מנת להבטיח את שמירת הכשירות של אלו.  

לשון התקנה המוצעת נסמכת על סעיף 121.413/414(h) לפ.א.ר, לפיו: "Recurrent flight instructor ground training for flight instructors who conduct training in an FFS or a flight training device must be completed every 12 calendar months and must include the subjects required in paragraph (c)(7)/(8) of this section.".

עוד מבוקש להוסיף תקנת משנה חדשה, "(ח)" מספרה, ובה דרישות הן לעניין אימון ראשוני או אימון הסבה אצל מחזיק הרישיון (תקנה 439(ח)(1) לתקנות העיקריות המוצעת), והן לעניין ביצוע מבחן טיסה או אימון טיסה בתפקיד בו הוא מיועד לשמש, תחת השגחה ובתוך 24 חודשים מהצבתו לתפקיד (לתקנה 439(ח)(2) לתקנות העיקריות המוצעת).

את הדרישה לעניין אימון ראשוני ואימון הסבה אצל מחזיק הרישיון מבוקש לבסס על סעיף 121.413/414(a)(1) לפ.א.ר., לפיו: "(a) No certificate holder may use a person nor may any person serve as a flight instructor unless -… That person has satisfactorily completed initial or transition flight instructor training; and, ואילו את הדרישה לעניין מבחן טיסה או אימון טיסה תחת השגחה ובתוך 24 חודשים שקדמו להצבה מבוקש לבסס על סעיף 121.413/121.414(a)(2), לפיו: ""Within the preceding 24 calendar months, that person satisfactorily conducts instruction under the observation of an FAA inspector, an operator check airman, or an aircrew designated examiner employed by the operator. The observation check may be accomplished in part or in full in an airplane, in an FFS, or in a flight training device.".

עוד מבוקש לקבוע כי מבחן טיסה או אימון טיסה ייעשו תחת השגחה של מפקח הרשות דווקא, וזאת בשונה מההוראה בפ.א.ר, לפיה השגחה על מבחן או אימון כאמור יכולים להיעשות גם בידי מי מטעם המפעיל האווירי שמעסיק את הנבחן או המאומן ("under the observation of [an FAA inspector or] an aircrew designated examiner employed by the operator. ", כלשון סעיף 121.413/414(a)(2) לפ.א.ר.; "בוחן חברה" בעגה המקובלת). זאת לאור השוני בסמכויות המצומצמת יחסית המוענקות בדרך כלל ל"בוחן חברה" בתקנות העיקריות לעומת אלו המוענקות לו לפי הפ.א.ר.

כן מבוקש להוסיף תקנת משנה חדשה, "(ט)" מספרה", המאפשרת להשלים את מבחן הטיסה או אימון טיסה האמורים מעלה, בחודשיים שקדמו לתום החודש שבו היה נדרש להשלימם.

בכך קובעים הסדר שונה מההוראה בסעיף 121.413/414(b) לפ.א.ר [לפיה: "The observation check required by paragraph (a)(2) of this section is considered to have been completed in the month required if completed in the calendar month before, or the calendar month after, the month in which it is due"], וזאת על מנת לשמור על אחידות ועקביות עם הסדרים דומים בתקנות העיקריות (לתקנה 2(5) המוצעת).

 

לתקנה 3 המוצעת, שעניינה: "תחילה"

מבוקש לקבוע כי תקנות 438 ו- 439 לתקנות העיקריות, כנוסחן בתקנות אלה, יחולו בחלף שישה חודשים מיום פרסומן, ואת על מנת להבטיח כי בעלי העניין יוכלו להיערך לביצוען כהלכה, בעיקר בכל הנוגע להדרכות לגבי אופן השימוש במדמים ומבחני הרמה הנדרשים.

בתום חצי שנה, בוחן או מאמן שלא יתקיימו בהם תקנות 438 ו- 439 לתקנות העיקריות, כנוסחן בתקנות אלה, לא יוכלו להמשיך לשמש בתפקיד בוחן או מאמן, לפי העניין (לתקנה 3(א) המוצעת).

עם זאת, מבוקש כי ההוראות לעניין היעדר הצורך בכך שבוחן או מדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה יחזיק בתעודה רפואית מתאימה ותקפה יחולו בתוך 30 ימים מיום הפרסום, וזאת לנוכח העובדה שהוראות אלה מהוות הקלה מובהקת, בכך שהן מאפשרות גם למי שאין לו תעודה רפואית תקפה לשמש בתפקידים אלה, בניגוד לקבוע בתקנות היום (לתקנה 3(ב) המוצעת).  

 

 

 

 


 

נוסח משולב

438.  (א)  לא יעסיק מחזיק רשיון אדם ולא יעסוק אדם כבוחן טיסה או כמדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה בדגם מטוס מסויים במסגרת תוכנית אימונים כאמור בסימן זה או במסגרת מבחן כאמור בפרק זה, אלא אם כן אותו אדם –

(1) מחזיק ברשיון עובד טיס ובהגדרים שיש להחזיקם כדי לשרת כטייס מפקד, כטכנאי טיס או כנווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(2) סיים בהצלחה את כל שלבי האימון המתאימים בשורות מחזיק הרישיון לאותו דגם מטוס לרבות אימון חוזר, הנדרשים כדי לשרת כטייס מפקד, כטכנאי טיס או כנווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(3) סיים בהצלחה את מבחני הכשירות או מבחני הרמה הנדרשים בשורות מחזיק הרישיון כדי לשרת כטייס מפקד, כטכנאי טיס או כנווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(4) עמד בהצלחה בדרישות האימונים בשורות מחזיק הרישיון כאמור בתקנה 439;

 (4א)            עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459.

 (4ב) לעניין בוחן טיסה – המנהל אישר אותו לכך;

 (5) בנוסף לאמור בפסקאות (1) עד (4ב), בוחן טיסה או מדריך טיסה שאושר לגבי אותו מטוס ולגבי ההפעלות המיועדות, חייב להחזיק בתעודה רפואית סוג 1 או סוג 2; אולם בוחן טיסה או מדריך טיסה המחזיק בתעודה רפואית סוג 2 בלבד, אינו רשאי להמנות עם צוות האויר הנדרש בהפעלה לפי פרק זה;

  (ב)  לא יעסיק מחזיק רישיון אדם ולא יעסוק אדם בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה של דגם מטוס מסוים, בקורס אימונים לפי סימן זה או במסגרת מבחן כאמור בפרק זה,  אלא אם כן אותו אדם  -

(1) מחזיק ברישיון עובד טיס ובהגדרים שיש להחזיקם, למעט תעודה רפואית, כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(2)   סיים בהצלחה את כל שלבי האימון המתאימים אצל מחזיק הרישיון לאותו דגם מטוס לרבות אימון חוזר, הנדרשים כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(3)   סיים בהצלחה את מבחני הכשירות או מבחני הרמה הנדרשים אצל מחזיק הרישיון כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(4)   עמד בהצלחה בדרישות האימונים אצל מחזיק הרישיון, כאמור בתקנה 439;

(5) לעניין בוחן טיסה – המנהל אישר אותו לכך;

(6)   מתקיים לגביו אחד מאלה -

(א)       הוא עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459;

(ב)       הוא  ביצע לפחות 2 מקטעי טיסה כאיש צוות נדרש באותו דגם מטוס בשנים עשר החודשים שקדמו להצבתו בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה לפי תקנה זו;

(ג)        הוא השלים בהצלחה, טרם הצבתו לתפקיד בוחן טיסה או לתפקיד מדריך טיסה לפי תקנה זו, טיסות משקיף שנערכו בהתאם לתוכנית אימונים שאישר המנהל למחזיק הרישיון לעניין זה.

  (ג) לא יעסיק מחזיק רשיון אדם ולא יעסוק אדם כמדריך מדמה טיסה בקורס אימונים הניתן במדמה טיסה לטכנאי טיס לפי סימן זה, אלא אם כן אותו אדם –

(1) מחזיק ברשיון טכנאי טיס;

(2) השלים בהצלחה ובאישור בוחן טיסה או המנהל את שני אלה –

(א) אימון קרקעי ראשוני של טכנאי טיס ושל מדריך טיסה כאמור בתקנה 439;

(ב) קורס אימונים במדמה טיסה שבו אותו אדם עומד להדריך כאמור בתקנה 437.

439.  (א)  אימון ראשוני קרקעי לבוחן טיסה או למדריך טיסה יכללו את כל אלה –

(1) חובות בוחן טיסה או מדריך טיסה, תפקידיו ואחריותו, לפי העניין;

(2) ההוראות לפי החוק הנוגעות לעניין, ונוהלי מחזיק הרישיון;

(3) שיטות, נהלים וטכניקות לביצוע מבחנים;

(4) הערכה נכונה של ביצועי איש צוות אויר לרבות אבחנה של –

(א) אימון בלתי מתאים ובלתי מספיק;

(ב) קווי אופי אישיים העלולים להשפיע לרעה על בטיחות הטיסה;

(5) פעולות תיקון מתאימות במקרה של אי עמידה במבחנים;

 (6) שיטות, נהלים ומגבלות שאושרו לביצוע נוהלי תפעול במצב רגיל (normal), במצב בלתי שגרתי (abnormal) ובחירום (emergency)  במטוס;

(7) עבור בוחן טיסה או מדריך טיסה המבצע את האימון במדמה טיסה, הנושאים הבאים הנוגעים למדמה הטיסה ולסוג המטוס המדומה -

(א)       תפעול מתאים של אמצעי השליטה והמערכות;

(ב)       תפעול מתאים של בקרת תנאי מזג האוויר ולוח התקלות;

(ג)        נתוני תפעול ומגבלות תנועה של מדמה הטיסה;

(ד)       רשימת הציוד המזערי למדמה, עבור כל תמרון או תהליך הנדרש לביצוע בו.

(א1) אימון הסבה קרקעי לבוחן טיסה או מדריך טיסה יכלול את האמור בפסקת משנה (א)(6) ו- (7).

(ב)  אימון ראשוני ואימון הסבה קרקעיים למדריך טיסה, למעט למחזיק ברשיון מדריך טיס תקף, יכללו כל אלה –

(1) עקרונות בסיסיים של תורת ההדרכה והלמידה;

(2) שיטות ונהלי הדרכה;

(3) יחסי מדריך מתלמד.

  (ג) אימון ראשוני ואימון הסבה בטיסה לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם בטיסה יכללו כל אלה –

(1) אימון בטיסה וביצוע מבחני טיסה מכל אחד ממושבי הטייס – השמאלי והימני, בביצוע התמרונים הרגילים, הבלתי שגרתיים ותמרוני החירום, הנדרשים על מנת להבטיח את יכולתו של אותו אדם לבצע מבחני טיסה ואימוני טיסה כאמור בפרק זה;

(2) אמצעי הבטיחות המתאימים שיש לנקוט בהם מכל אחד ממושבי הטייס כאמור, במצבי חירום העלולים להתפתח בעת האימון;

(3) התוצאות האפשריות מנקיטת אמצעי בטיחות בלתי מתאימים בעת האימון.

  (ד)  ניתן לעמוד בדרישות האימון כאמור בתקנת משנה (ג) בביצוען בטיסה או במדמה טיסה מאושר.

  (ה)  אימון ראשוני ואימון הסבה קרקעיים ובטיסה לטכנאי טיס ולנווט טיס יהיו כאלה המספיקים להבטיח יכולתם לביצוע תפקידיהם;

(ו) אימון ראשוני ואימון הסבה בטיסה לבוחן טיסה או למדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה יכללו את כל אלה:

(1)   אימון בבחינה או בהדרכה של התהליכים הרגילים, הבלתי רגילים ותהליכי החירום, שיבטיח את יכולתו של הבוחן או המדריך בביצוע מבחן או הדרכה לפי פרק זה;

(2)   אימון בתפעול מדמה הטיסה, שיבטיח את יכולתם לבצע את תפקידם.

(ז) אימון חוזר קרקעי לבוחן טיסה או מדריך טיסה המיועדים לשמש בתפקידם במדמה טיסה יבוצע כל 12 חודשים ויכלול את הנושאים המפורטים בתקנת משנה (א)(7).

(ח) לא יעסיק מחזיק רישיון אדם ולא יעסוק אדם בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה, אלא אם כן אותו אדם –

(1)   סיים בהצלחה אימון ראשוני או אימון הסבה אצל מחזיק הרישיון בהתאם לתפקיד בו הוא מיועד לשמש;

(2)   ביצע מבחן טיסה או אימון טיסה בתפקיד בו הוא מיועד לשמש תחת השגחתו של מפקח ב-24 החודשים שקדמו להצבתו בתפקיד; מבחן הטיסה או אימון הטיסה יכולים להתבצע בחלקם או במלואם במטוס או מדמה טיסה.

(ט) השלים בוחן טיסה או מדריך טיסה מבחן טיסה או אימון טיסה לפי תקנת משנה (ח)(2), בחודשיים שלפני החודש שבו היה עליו לבצעו או עד לתום החודש שבו היה עליו לבצעו, יראו את בוחן הטיסה או את מדריך הטיסה כאילו השלים את המבחן או האימון כאמור, לפי העניין, במועד שבו היה עליו לבצעו.

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830 ועמ' 949.

[2] ק"ת  התשע"ה,  בעמ' 1090; התשפ"ב, עמ' __.