|
|
תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר........................................................................................... 3
1. תיקון סעיף 8.............................................................................................................................. 4
2. תיקון סעיף 15............................................................................................................................ 4
3. הוספת סעיף 15א......................................................................................................................... 4
4. תיקון סעיף 22ג........................................................................................................................... 5
5 . הוספת תוספת שביעית.................................................................................................................... 5
תוספת שביעית .................................................................................................................................. 5
(סעיף 15א(ד)).................................................................................................................................... 5
6. תחילה......................................................................................................................................... 7
דברי הסבר......................................................................................................................................... 7
חוק הגנת הצרכן (תיקון מס׳...)(מכירה מיוחדת), התשפ"ב - 2022
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
חוק הגנת הצרכן מסדיר את מישור היחסים שבין עוסק לצרכן מתוך הכרה בפערים המובנים בין הצדדים לעסקה באופן שלעוסק קיים יתרון משמעותי מול הצרכן הן מבחינת יכולת כלכלית והן מבחינת הידע. לצד פערים אלו קיימות פרקטיקות שיווק המשפיעות באופן בלתי הוגן על הצרכן בבואו להתקשר בעסקה.
החוק בנוסחו הנוכחי קובע הוראות ייעודיות לעניין מכירה מיוחדת. הוראות אלו מחייבות עוסק שהודיע על מכירה מיוחדת להבהיר אילו טובין או שירותים כלולים בה, את מחירם לפני המכירה המיוחדת ואת המחיר לאחר ההנחה או את שיעור ההנחה, וכן את תנאי המכירה המיוחדת.
יחד עם זאת, החוק הנוכחי אינו קובע כללים הנוגעים למשך תקופת המכירה המיוחדת ואינו קובע מהו מחיר הייחוס שממנו ניתן לגזור מבצע. המטרה של קביעת כללים כאלה היא למנוע מסחר לא הוגן, הטעיה והטיה קוגניטיבית של הצרכן, באשר למשמעות האמיתית של הצעת הנכס או השירות במבצע ולכדאיות הרכישה, בין היתר מתוך הבנה שלעצם הודעה על מכירה מיוחדת יש השפעה לא מבוטלת על העניין שמגלה הצרכן בטובין או בשירות ועל ההחלטה להתקשר בעסקה.
החוק המוצע מבקש למעשה לקבוע שני עקרונות מרכזיים :
עקרון ראשון - המחיר של הנכס או השירות לפני המכירה המיוחדת, יהיה המחיר הנמוך ביותר שבו הציע העוסק את הנכס או השירות בתקופת המכירה הרגילה, במהלך שלושה חודשים שקדמו למכירה המיוחדת. עקרון שני - סך כל תקופות המכירה המיוחדת (להלן - התקופות המותרות) במהלך חצי שנה קלנדרית לא יעלה על סך כל התקופות שבהן הציע עוסק לצרכן את הנכס או השירות במכירה רגילה במהלך אותה חצי שנה.
תנאים אלו בצירוף ההוראות הקיימות בחוק לעניין חובות הגילוי מקום בו הודיע עוסק על מכירה מיוחדת יוצרים הסדרה שלמה ובאים להבטיח צמצום פערי הכוחות בין העוסק לצרכן ומתן מידע הוגן למלא שיסייע לצרכן בקבלת החלטה מושכלת לעניין התקשרות בעסקה.
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות לא רלוונטי
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
לא רלוונטי
הצעת חוק הגנת הצרפן (תיקון מס׳...((מפירה מיוחדת(, התשפ"ב- 2022
תיקון סעיף 8 1. בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981 [1] (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 8,
בהגדרה "מכירה מיוחדת", בכל מקום במקום "הטובין" יבוא "הנכסים".
תיקון סעיף 15 2. בסעיף 15 לחוק העיקרי -
(1) במקום כותרת השוליים יבוא "הודעה ברבים או במקום העסק על מכירה מיוחדת";
(2) בכל מקום במקום "טובין" יבוא "נכסים" ובמקום "הטובין" יבוא "הנכסים".
הוספת סעיף 15א 3. אחרי סעיף 15 לחוק העיקרי יבוא:
"הגבלות על מכירה 15א. (א) המחיר שאותו יפרסם או יציג עוסק בהתאם מיוחדת להוראות סעיפים 15 או 17ב עד 17ו, לפי העניין,
כמחיר של הנכס או השירות לפני המכירה המיוחדת, יהיה המחיר הנמוך ביותר שבו הציע העוסק את הנכס או השירות בתקופת המכירה הרגילה, במהלך שלושה חודשים שקדמו למכירה המיוחדת.
(ב) סך כל תקופות המכירה המיוחדת (להלן - התקופות המותרות) במהלך חצי שנה קלנדרית לא יעלה על סך כל התקופות שבהן הציע עוסק לצרכן את הנכס או השירות במכירה רגילה במהלך אותה חצי שנה.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), פרסם או הציג העוסק למכירה מיוחדת נכס או שירות עונתיים ולא קדמו להם שלושה חודשים של מכירה, יהיה המחיר שקדם למכירה המיוחדת, המחיר הנמוך מיום תחילת מכירת הנכס או השירות ועד מועד המכירה המיוחדת, ובלבד שתקופה זו לא תפחת מארבעה עשר ימים. בסעיף קטן זה -
"נכס או שירות עונתיים" - נכס או שירות שמציע עוסק למכירה לצרכן במהלך עונה;
"עונה" - תקופה שאינה עולה על ארבעה חודשים רצופים במהלך שנה;
(ד) הוראות סעיף זה וסעיף 15 כולן או חלקן לא יחולו על מקרים, נסיבות וסוגי עסקאות המנויים בתוספת השביעית; השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת רשאי לשנות את התוספת השישית -
4. בסעיף 22ג(ב) לחוק העיקרי, אחרי פסקה (16ב) יבוא:
(16ג) לא פרסם או לא הציג את המחיר הנמוך שבו הציע את הנכס או השירות בתקופת המכירה הרגילה, כמחיר של הנכס או השירות לפני המכירה המיוחדת, בניגוד להוראות סעיף 15א(א) או (ג);
(16ד) פרסם או הציג מכירה מיוחדת במשך תקופה העולה על התקופה הקבועה בסעיף 15א(ב);
5. אחרי התוספת השישית לחוק העיקרי יבוא:
1. הוראות סעיף 15א(א) ו - (ג) לא יחולו על נכס או שירות חדשים המוצעים למכירה במחיר היכרות.
לעניין סעיף זה "נכס או שירות חדשים" - נכס או שירות חדשים בשוק בישראל וכן נכס או שירות חדשים בבית העסק שלא הוצעו למכירה לצרכן במהלך השנה שקדמה להצעה ואין לגביהם מחיר שקדם למחיר ההיכרות ולמעט נכס או שירות עונתיים.
2. הוראות סעיף 15א(א) ו - (ג) לא יחולו על מכירה מיוחדת המוצעת על ידי יצרן, יבואן או מרכז קניות, לרבות מקוון, שאינם מוכרים את הנכס או השירות בעצמם ובלבד שגילו לצרכן כי המחיר שקדם למכירה המיוחדת שונה בין העוסקים המוכרים את הנכס או השירות ויש לבררו אצלם; על אף האמור בסעיף 15א(ב), מכירה מיוחדת של יצרן יבואן או מרכז קניות כאמור, לא תבוא במניין הימים של מכירה מיוחדת של עוסק כאמור.
3. הוראות סעיפים 15א לא יחולו על הצעה למכירת שני נכסים או שירותים ומעלה שאינם זהים, אף על פי שכוללת הטבה או הוזלה ובלבד שהעסקה מוצעת לצרכן כעסקה אחת עם מחיר אחד ואינה מוצעת כמכירה מיוחדת.
4. הוראות סעיפים 15א לא יחולו על הצעה למכירת ארבעה נכסים או שירותים זהים ומעלה, אף על פי שכוללת הטבה או הוזלה, ובלבד שהעסקה מוצעת לצרכן כעסקה אחת עם מחיר אחד ואינה מוצעת כמכירה מיוחדת.
5. הוראות סעיפים 15א(א) ו - (ב) לא יחולו על הצעה למכירת רכב משומש, אף על פי שההצעה כוללת הטבה או הוזלה לעומת מחיר מחירון שמוצג בהצעה ובלבד שהמחירון הוא מחירון מקובל וקיים גילוי של שם המחירון.
6. הוראות סעיפים 15 ו - 15א לא יחולו על מכירה מיוחדת שהיא מכירת
חיסול; לעניין זה, "מכירת חיסול" היא אחת מאלה -
(א) מכירה עקב סגירת העסק ובלבד שהעוסק מודיע כי מכירת החיסול היא עקב סגירת העסק.
(ב) מכירה עקב הפסקת מכירה של נכס או שירות מסוימים בבית העסק, למעט נכס או שירות עונתיים ובלבד שתקופת מכירת החיסול לא תעלה על 30 ימים רצופים שאינם ימי מנוחה.
7. הוראות סעיף 15 ו - 15א(א) לא יחולו על מכירה מיוחדת שניתנת בה
הנחה על סך רכישה (כגון קנה ב - x ושלם ב -
8. הוראות סעיפים 15 ו- 15א לא יחולו על מכירה של קופון המוצע על ידי מי שאינו מספק את הנכס או השירות בעצמו לצרכן ובלבד שאם היה הקופון מיועד לרכישת נכס או שירות מסוימים בבית עסק מסוים, יציג העוסק גם את המחיר של הנכס או השירות כפי שמוצע בבית העסק עצמו בתקופת מכירת הקופון.
9. הוראות סעיפים 15 ו- 15א לא יחולו על הטבה הניתנת במסגרת תכנית הטבות, למעט הטבה מוגבלת בזמן ושתנאיה אינם ידועים מראש.
10. הוראות סעיף 15א לא יחולו על מכירה של שירותי תעופה ושירותי הארחה.
תחילה 6. (א) תחילתו של חוק זה שישה חודשים מיום פרסומו.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) תחילתו של החוק על מכירה של שירותי תעופה ושירותי הארחה יהיה 12 חודשים מיום כניסתו לתוקף; השר רשאי לדחות את הכניסה לתוקף בצו, לתקופה של שנה בכל פעם ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
כללי
מכירה מיוחדת מוגדרת בסעיף 8 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981 (להלן - החוק) כ"מכירת סוף עונה, מכירת חיסול מלא או חלקי, מכירה לרגל אירוע כלשהו, מכירה שבה מוצעת לצרכן הטבה נוסף על הטובין או על השירותים שבעבורם שילם או כל מכירה אחרת שבה מוצעים הטובין או השירותים של העסק, כולם או חלקם, במחירים מוזלים לתקופה מסוימת, שלא בדרך מתן הנחה לצרכן פלוני".
על פי ההגדרה האמורה, מכירה מיוחדת יכולה להיות הוזלה במחיר של מוצר, קניה של מוצר וקבלת מוצר נוסף בלא תמורה או בהנחה, וכיוצ"ב. בכל מקרה, משך הזמן של המכירה המיוחדת הוא מוגבל בזמן.
סעיף 15 לחוק דן בהודעה ברבים או במקום העסק על מכירה מיוחדת, ועל פיו עוסק המפרסם מבצע חייב להבהיר אילו טובין או שירותים כלולים במבצע ואילו אינם כלולים, את המחיר לפני המכירה המיוחדת ואת שיעור ההנחה או המחיר לאחר ההנחה, וכן את תנאי המכירה המיוחדת. כמו כן, קובע הסעיף הוראות בדבר החובה לכלול בפרסום את המספר המזערי של הפריטים המוצעים במבצע ואת המספר המזערי של הפריטים המוצעים בהנחה מרבית. זאת ועוד, על העוסק להחזיק מלאי סביר של הפריטים המוצעים במבצע וזאת בהתחשב במהותה ובהיקפה של ההודעה ברבים או במקום העסק כאמור.
הוראות סעיף 15 לחוק אינן גורעות מהוראות כל דין אחר בעניין הצגת מחירים של טובין או שירותים. על פי סעיף 17ב לחוק עוסק המציע, המציג או המוכר טובין לצרכן חייב להציג על גביהם או על אריזתם את מחירם הכולל. בתקופת מבצע, מחירו הכולל של המוצר (ככל שהמוצר נמכר בהנחה), הוא מחיר המבצע ועל כן ככלל, יש להציג מחיר זה על גבי המוצר (ראו גם רע"א 4729/20 בילי האוס בע"מ ני מדינת ישראל
- הרשות להגנת הצרכן).
יחד עם זאת, תקנה 2 לתקנות הגנת הצרכן (כללים שונים לפרסום מחירי נכסים ושירותים), התשנ"א
- 1991 קובעת כי כאשר מהות המבצע היא מחיר נמוך יותר מהמחיר הרגיל המוצג על גבי המוצר, וכאשר המבצע הוא לתקופה שאינה עולה על 35 ימים, הצגת מחיר המבצע, יכולה להיות בשלט או בתווית מדף בסמוך למצרך המוצע במבצע שבהם יש לפרט את המחיר לפני ההנחה וכן את מחיר המבצע.
מטרתה של הצעת חוק זו, לקבוע הוראות משלימות להוראות הקיימות בעניין מכירה מיוחדת. החוק כנוסחו היום קובע הוראות בעניין גילוי נאות בפרסום והצגת מחירים, אולם אינו קובע מהו משך התקופה למבצע, ואינו קובע מהו מחיר הייחוס שממנו ניתן לגזור מבצע. המטרה של קביעת כללים כאלה היא למנוע מסחר לא הוגן, הטעיה והטיה קוגניטיבית של הצרכן, באשר למשמעות האמיתית של הצעת הנכס או השירות במבצע ולכדאיות הרכישה.
בהקשר זה יצוין כי בתקנה 6(1) לתקנות הגנת הצרכן (מכירות באשראי, מכירה מיוחדת ועסקה ברוכלות), התשמ"ג - 1983 קבועה הוראה שלפיה אם מחיר הטובין שלפני המכירה המיוחדת לא היה בתוקף 21 ימים רצופים לפחות לפני התחלת המכירה המיוחדת, על העוסק לציין בהודעתו את התקופה שבה המחיר בתוקף. תקנה זו לא נאכפה בשל ספק בתוקפה, אולם הממונה על הגנת הצרכן וסחר הוגן דאז הביעה את עמדתה בהנחיה מיום כי באייר התשע"ג (30 באפריל 2013) כי העלאת מחיר לתקופה קצרה לצורך הורדתו והצגתו כמבצע נדיב במיוחד לצרכן, יכולה להוות מסחר שאינו הוגן.
בספרות המחקרית קיימת הסכמה רחבה כי קידום מכירות באמצעות הוזלת מחיר, דהיינו עריכת מבצע, הוא בעל השפעה גדולה על התנהגות הצרכנים, קרי, מוביל לעלייה בכמויות הנרכשות של הנכס או השירות. על פי רוב, העלייה במכירות נובעת מכך שהשימוש במילה "מבצע" גורם לצרכנים להעריך באופן חיובי יותר את אותו נכס או שירות, בשל מחירו הנמוך, ולכן הם יבחרו לרכוש אותו על פני מוצרים תחליפיים אחרים.
ממצאי הספרות מעלים כי לפחות בעבור חלק מהצרכנים, השפעות אלו מתקיימות גם בהיעדר הוזלת מחירים ממשית. כלומר, עבור חלק מהצרכנים השימוש במילה "מבצע", לבדו, ללא הורדת מחירים אמיתית נלווית, מספיק כדי ליצור העדפה לרכוש את אותו מוצר.
בשל העובדה כי בישראל עושים שימוש תדיר במילה "מבצע", גם כאשר לא ברור האם קיימת הוזלת מחירים אמיתית בהשוואה למחיר הרגיל שבו נמכר הנכס או השירות, ובשל העובדה כי כיום לא קיימות הגבלות על כך בחוק, מבקשת הצעת החוק לקבוע כללים אשר יבטיחו כי מבצע המוצע לצרכן הוא אמיתי ולא מכירה רגילה בכסות של מבצע קרי, מבצע פיקטיבי או מבצע שקיים ספק לגבי אמיתותו.
סעיף 1 מוצע לתקן את ההגדרה "מכירה מיוחדת" שבסעיף 8 לחוק כך שבמקום "הטובין" יבוא "הנכסים". הגדרת המונח "נכס" כוללת טובין וכן מקרקעין, זכויות, ניירות ערך ואגרות חוב ממשלתיות. מכיוון שייתכן כי יחול מבצע גם על חוזה שעניינו מתן זכות למשל, מוצע להרחיב את תחולת ההגדרה על נכסים ולא רק על טובין.
סעיף 2 בהתאם לתיקון המוצע בהגדרה "מכירה מיוחדת" שבסעיף 8 לחוק (ר׳ סעיף 1 לעיל) ולאור ההסדר המוצע בסעיף 15א כנוסחו המוצע (ר׳ סעיף 3 להלן), מוצעות התאמות גם בסעיף 15 לחוק שעניינו הודעה ברבים על מכירה מיוחדת.
לסעיף קטן (א) מוצע לקבוע כי המחיר שאותו יפרסם או יציג עוסק בהתאם להוראות סעיפים 15
או 17ב עד 17ו, לפי העניין, כמחיר של הנכס או השירות לפני המכירה המיוחדת, יהיה המחיר הנמוך ביותר שבו הציע העוסק את הנכס או השירות בתקופת המכירה הרגילה, במהלך שלושה חודשים שקדמו למכירה המיוחדת. הוראה זו למעשה קובעת מהו המחיר אותו יציג או יפרסם העוסק, "כמחיר שקדם למכירה המיוחדת" אשר ממנו נקבע שיעור ההנחה או המחיר לאחר הנחה. מטרת הסעיף היא למנוע שימוש לרעה בהצגת מחיר גבוה ופיקטיבי רק לצורך יצירת שיעור הנחה גבוה, כמו כן סעיף זה יבטיח כי המחיר שקדם למכירה המיוחדת לא יהיה מחיר שהיה בתוקף לפני זמן רב אלא בתקופה של שלושת החודשים התכופים ליציאה במבצע.
לסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי סך כל תקופות המכירה המיוחדת (להלן - התקופות המותרות)
במהלך חצי שנה קלנדרית לא יעלה על סך כל התקופות שבהן הציע עוסק לצרכן את הנכס או השירות במכירה רגילה במהלך אותה חצי שנה. מטרת הסעיף להבטיח כי מכירה מיוחדת היא אכן מיוחדת ואינה מוצעת באופן קבוע או באופן תדיר, לאור ההטיה הקוגניטיבית של הצרכן באשר לנכס או שירות המוצעים למכירה במבצע.
לסעיף קטן (ג) מוצע לקבוע הוראה מיוחדת הנוגעת לנכס או שירות עונתיים. נכס או שירות
עונתיים מוגדר כ "נכס או שירות שמציע עוסק למכירה לצרכן במהלך עונה" ועונה מוגדרת כ תקופה שאינה עולה על ארבעה חודשים במהלך שנה. מוצע לקבוע כי אם העוסק פרסם או הציג למכירה מיוחדת נכס או שירות עונתיים ולא קדמו להם שלושה חודשים של מכירה, יהיה המחיר שקדם למכירה המיוחדת, המחיר הנמוך מיום תחילת מכירת הנכס או השירות ועד מועד המכירה המיוחדת, ובלבד שתקופה זו לא תפחת מארבעה עשר ימים. סעיף זה יוצר מנקודת הנחה שמוצר עונתי יכול ולא יהיו לו שלושה חודשים של מכירה, לפני יציאה במבצע ואשר מהם יש לקחת את המחיר הנמוך ביותר שהוצע במכירה רגילה. על כן קובע הסעיף כי ניתן במקרה זה לגזור את מחיר המבצע מהמחיר הנמוך שבו נמכר המוצר מיום תחילת המכירה ועד מועד המכירה המיוחדת ובכל מקרה לא פחות מארבעה עשר ימים. המשמעות היא שלא ניתן לצאת במבצע לגבי מוצר עונתי מיד בתחילת מכירתו, שכן המחיר שקדם למכירה המיוחדת הוא מחיר שבו המוצר כלל לא נמכר בו.
לסעיף קטן (ד) מוצע להסמיך את שר הכלכלה לקבוע מקרים, נסיבות וסוגי עסקאות בתוספת
השביעית, אשר יוחרגו מהוראות סעיפים 15א ו - 15 כולן או חלקן.
לסעיף 22ג המוצע מוצע לתקן את סעיף 22ג לחוק שעניינו עיצום כספי, ולהוסיף לרשימת ההוראות המנויות בסעיף קטן (ב) את ההוראות לפי ההסדר המוצע בסעיף 15א שבשל הפרתן ניתן יהיה להטיל עיצום כספי לפי המדרג הגבוה קרי, 46,080 ₪ למפר שהוא תאגיד ו- 25,610 ₪ למפר שאינו תאגיד.
לתוספת השביעית המוצעת מוצע כבר עכשיו לקבוע רשימה של חריגים כאמור להלן -
1. נכס או שירות חדשים המוצעים למכירה במחיר היכרות. יוחרגו מהוראות סעיפים 15א (א) ו - (ג) הנוגע למחיר שקדם למכירה המיוחדת. "נכס או שירות חדשים" - נכס או שירות חדשים בשוק בישראל וכן נכס או שירות חדשים בבית העסק שלא הוצעו למכירה לצרכן במהלך השנה שקדמה להצעה ואין לגביהם מחיר שקדם למחיר ההיכרות ולמעט נכס או שירות עונתיים.
2. מכירה מיוחדת המוצעת על ידי יצרן, יבואן או מרכז קניות, לרבות מקוון, שאינם מוכרים את הנכס או השירות בעצמם - חריג מהוראות סעיפים 15א (א) ו - (ג) הנוגע למחיר שקדם למכירה המיוחדת. ובלבד שגילו לצרכן כי המחיר שקדם למכירה המיוחדת שונה בין העוסקים המוכרים את הנכס או השירות ויש לבררו אצלם; כמו כן, לעניין סעיף 15א(ב), יובהר כי מכירה מיוחדת של יצרן יבואן או מרכז קניות כאמור, לא תבוא במניין הימים של מכירה מיוחדת של עוסק כאמור.
3. הצעה למכירת שני נכסים או שירותים ומעלה שאינם זהים, אף על פי שכוללת הטבה או הוזלה ובלבד שהעסקה מוצעת לצרכן כעסקה אחת עם מחיר אחד ואינה מוצעת כמכירה מיוחדת. חריג להוראות סעיף 15א.
4. הצעה למכירת ארבעה נכסים או שירותים זהים ומעלה, אף על פי שכוללת הטבה או הוזלה, ובלבד שהעסקה מוצעת לצרכן כעסקה אחת עם מחיר אחד ואינה מוצעת כמכירה מיוחדת. חריג להוראות סעיף 15א.
5. הצעה למכירת רכב משומש, אף על פי שההצעה כוללת הטבה או הוזלה לעומת מחיר מחירון שמוצג בהצעה ובלבד שהמחירון הוא מחירון מקובל וקיים גילוי של שם המחירון. חריג לסעיפים 15א(א) ו - (ב).
6. מכירת חיסול שהיא אחת מאלה - א. מכירה עקב סגירת העסק ובלבד שהעוסק מודיע כי מכירת החיסול היא עקב סגירת העסק. ב. מכירה עקב הפסקת מכירה של נכס או שירות מסוימים בבית העסק, למעט נכס או שירות עונתיים ובלבד שתקופת מכירת החיסול לא תעלה על 30 ימים רצופים שאינם ימי מנוחה. מכירת חיסול תוחרג הן מסעיף 15 והן מסעיף 15א.
7. מכירה מיוחדת שניתנת בה הנחה על סך רכישה (כגון קנה ב - x ושלם ב - חריג הוראות סעיף 15 ו - 15א(א).
8. מכירה של קופון המוצע על ידי מי שאינו מספק את הנכס או השירות בעצמו לצרכן ובלבד שאם היה הקופון מיועד לרכישת נכס או שירות מסוימים בבית עסק מסוים, יציג העוסק גם את המחיר של הנכס או השירות כפי שמוצע בבית העסק עצמו בתקופת מכירת הקופון. חריג מהוראות סעיפים 15 ו- 15א.
9. הטבה הניתנת במסגרת תכנית הטבות, למעט הטבה מוגבלת בזמן ושתנאיה אינם ידועים מראש. חריג מהוראות סעיפים 15 ו- 15א.
10. מכירה של שירותי תעופה ושירותי הארחה. חריג מהוראות סעיף 15א. חריג זה הינו חריג זמני לשנה ואשר ניתן להארכה על ידי השר וזאת כדי להמשיך בשיח למציאת מתווה מתאים לענף זה.
סעיף 6 סעיף זה קובע את תחילתו של החוק ואת תחילתה הנדחית של פסקה 10 לחריגים כאמור לעיל.