התקנות המוצעות נועדו לשפר את נגישות השירותים לציבור הרחב בעניין ביצוע פעולות במאגר המשכונות באמצעות עיגון הסדר שיאפשר ליחידים ולנושים שאינם מורשים לפי התקנות לבצע פעולות במשכון באופן מקוון. בנוסף, נועדו התקנות המוצעות להקל נטל בירוקרטי, לשפר את מהימנות הפרטים במאגר ולהבהיר הוראות ומושגים שאינם ברורים דיים בתקנות.
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
טיוטת תקנות המשכון (סדרי רישום ועיון) (תיקון), תשפ"ב- 2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(3) ו- 25 לחוק המשכון, תשכ"ז-1967 (להלן – החוק) [1], אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות המשכון (סדרי רישום ועיון), תשנ"ד-1994[2] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 1, בהגדרה "מספר זיהוי", אחרי פרט (3) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"(3א) לגבי ישות משפטית שאינה רשומה במרשם לפי חוק בישראל – מספר הרישום שלה במרשם ישויות ללא רשם בחוק המנוהל על ידי רשות המסים;" |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 5 |
2. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "(להלן- מבקש) ימציא" יבוא "לרשם", והמילים "ללשכה שבתחום פעולתה נמצא מענו של החייב"- יימחקו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ג), במקום "30 ימים" יבוא "45 ימים"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) |
תקנת משנה (ד)- תימחק; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) |
אחרי תקנה משנה (ד) יבוא: "(ה) בהודעת משכון שמצוין בה חייב או ממשכן לחיובו של אחר שנפטר (להלן בתקנת משנה זו – החייב), יציין המבקש את המילים "זכרו לברכה" לאחר שמו של החייב בהודעה. ההודעה תיחתם בידי מנהל העיזבון או יורשיו של החייב ותוגש בצירוף צו קיום צוואה, צו ירושה או החלטת בית המשפט על מינוי מנהל העיזבון ובמידת הצורך – על סמכותו למשכן את הנכס לפי סעיף 97 לחוק הירושה, התשכ"ה- 1965 [3]". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
החלפת תקנה 6 |
3. |
במקום תקנה 6 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"רישום מען במאגר |
6. |
(א) מענו של יחיד כפי שיירשם במאגר הוא המען הרשום במאגר מרשם האוכלוסין, והרשם רשאי למלא פרט זה בעצמו או על ידי מי מטעמו. (ב) מענו של אדם שהוא שותפות, תאגיד אחר או גוף משפטי שעליו חל החוק, כפי שיירשם במאגר הוא המען הרשום שלו במרשם המנוהל לגבי אותו אדם, ובאין מרשם כאמור – המען שמסר; הרשם רשאי למלא פרט זה בעצמו או על ידי מי מטעמו." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 9 |
4. |
בתקנה 9 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (א) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) |
"(א) משנרשמה הודעה כאמור בתקנה 4(ב), ימסור הרשם לנושה או יעמיד לעיונו אישור על הרישום, בציון מספר רישום המשכון, באופן דיגיטלי או באופן שבו הומצאה ההודעה כאמור לרשם." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), במקום "יישלח" יבוא "יימסר". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 10 |
5. |
בתקנה 10 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), במקום "לאותה לשכה שהמציא לה את הודעת המשכון" יבוא "לרשם"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), במקום "תסיבה" יבוא "הודעה בדבר הסבה" ובמקום "לאותה לשכה שהמציא לה" יבוא "לרשם". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 12 |
6. |
בתקנה 12א(ב) לתקנות העיקריות, במקום "בקשה" יבוא "הודעה". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון כותרת פרק ג' |
7. |
בכותרת פרק ג' לתקנות העיקריות, המילים "בידי נושה מורשה"- יימחקו. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13ב |
8. |
בתקנה 13ב לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) |
בפרט (2) להגדרה "נושה מוסדי", המילים ",ויש לו היקף פעילות של מעל 5,000 פעולות רישום משכון בשנה שקדמה למועד הבקשה לאישור הרשם לפי תקנה 13ג"- יימחקו. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) |
בהגדרה "שדר", אחרי "מבקש הפעולה" יבוא "וביחס לנושה מורשה –". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) |
בהגדרה "פעולה מקוונת", המילים "של הנושה"- יימחקו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת כותרת סימן א' |
9. |
אחרי תקנה 13ב לתקנות העיקריות, יבוא: "סימן א: פעולות מקוונות במאגר בידי נושה מורשה".
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13ג |
10. |
בתקנה 13ג(ג) לתקנות העיקריות, במקום "של פעולות במשכון" יבוא "שיש בה ערך מוסף לשכלול שוק האשראי", ואחרי "כולן או חלקן" יבוא "אשר נדרשות לפעילותו זו". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13ה |
11. |
בתקנה 13ה לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (א) יבוא: "(א1) מבלי לגרוע מכלליות האמור בתקנת משנה (א), הרשם ירשום במאגר הודעה שלא נכלל בה מען החייב, ובלבד שייכללו בה כתובת דואר אלקטרוני ומספר טלפון נייד של החייב." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13ו |
12. |
בתקנה 13ו לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "וכן את פרטי הדואר האלקטרוני" יבוא "ומספר הטלפון הנייד", והסיפה החל במילים "אם החייב הסכים"- תימחק; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ג)(2), במקום הסיפה החל במילים "נרשם המשכון במאגר" יבוא " נרשם המשכון במאגר, ימסור הרשם לחייב או יעמיד לעיונו אישור בדבר רישומו של המשכון, כאמור בתקנה 9(ב)" . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13ז |
13. |
בתקנה 13ז(א) לתקנות העיקריות, בסופה, יבוא: " ואולם, ברישום הודעה לפי תקנה 5(ג) אי ציון מספר שלדה בהודעת המשכון האלקטרונית לא תהווה אי התאמה, ובלבד שניתנה הסכמת החייב בכתב לכך שמספר השלדה יישלח בשדר המקורי מאחר שהמספר כאמור לא היה ידוע בעת חתימת החייב על הודעת המשכון האלקטרונית והסכמתו זו תוצג לרשם, לפי דרישה.". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13י |
14. |
בתקנה 13י(ב) לתקנות העיקריות, במקום "תישלח" יבוא "תימסר". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13יד |
15. |
בתקנה 13יד לתקנות העיקריות, במקום הסיפה החל במילים "בדואר אלקטרוני" יבוא "כאמור בתקנה 9(ב)." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13טו |
16. |
בתקנה 13טו לתקנות העיקריות, ברישה, במקום "בקשה" יבוא "הודעה", ובמקום "הוגשה בידי" יבוא "הנושה בהודעה הוא". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת סימן ב' |
17. |
אחרי תקנה 13טז לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
הוראות לעניין הגשה באופן מקוון |
"סימן ב: פעולות מקוונות במאגר בידי מי שאינו נושה מורשה 13יז. (א) פעולות במאגר לפי תקנה 4(ב) לתקנות אלה, יכול שייעשו באופן מקוון באמצעות אתר האינטרנט של משרד המשפטים. (ב) חייב, נושה או מגיש בקשה המבקש לבצע פעולה מקוונת במאגר (בסימן זה- המבקש) יציין במקום המיועד לכך כתובת דואר אלקטרוני ומספר טלפון נייד ליצירת קשר עימו. (ג) עם רישום הפעולה במאגר, ימסור הרשם או יעמיד לעיונו של המבקש אסמכתה לביצוע הפעולה, הכוללת את פרטי המשכון כאמור בתקנה 9(ב) . (ד) המבקש יזדהה באתר באמצעות תעודה אלקטרונית או הזדהות אלקטרונית בטוחה ויאשר באתר את הפרטים שציין בבקשה או במסמך המצורף לה. לעניין זה – "הזדהות אלקטרונית בטוחה" – הזדהות אלקטרונית באמצעות אימות רב-גורמים, הכולל שני פרטי אימות לפחות; "פרט אימות" – פרט ייחודי שנועד לאמת זהות; "תעודה אלקטרונית" – אחת מאלה: (1) תעודה אלקטרונית כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001 (להלן – חוק חתימה אלקטרונית); (2) תעודה אלקטרונית לאימות כהגדרתה בסעיף 23א לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965; (3) תעודה אחרת שאישר השר לפי הצעת הרשם ורשם הגורמים המאשרים כמשמעותו בחוק חתימה אלקטרונית; הודעה על אישור תעודה כאמור תפורסם בידי השר ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד המשפטים. (ה) רישום משכון בפעולה מקוונת לפי סימן זה בידי נושה מוסדי שאינו נושה מורשה באתר האינטרנט של משרד המשפטים יכול שייעשה בהזדהות של הנושה המוסדי בלבד בצירוף העתק סרוק של הודעת משכון כאמור בתקנה 13ד(א). הוראות תקנות 13ז ו-13ח יחולו, בשינויים מחויבים, על רישום לפי סעיף קטן זה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
13יח. (א) לא תירשם פעולה מקוונת במאגר אם הרשם נוכח לדעת כי ההודעה לא כללה את כל הפרטים הנדרשים או אם לא צורפו לה המסמכים הנדרשים לפי תקנות אלה, ויכול שיתבצעו בדיקות תקינות אוטומטיות באשר לפרטים הכלולים בהודעה או במסמכים שצורפו לה. (ב) בלי לגרוע מכלליות האמור בתקנת משנה (ב), שדר שצורף אליו העתק ייפוי כוח, כאמור בתקנה 13יז(ג), יירשם במאגר רק לאחר בחינתו בידי הרשם, וכן רשאי הרשם לפרסם באתר האינטרנט של משרד המשפטים סוגי פעולות מקוונות נוספות שיהיו טעונות בחינה כאמור. (ג) אין באמור בתקנה זו כדי לגרוע מאחריותו של המבקש להבטיח כי השדר וצרופותיו תקינים וכוללים את כל הנתונים והמסמכים הנדרשים לפי תקנות אלה." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 14 |
18. |
בתקנה 14(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "בביצוע פעולה מקוונת במשכון" יבוא "בידי נושה מורשה". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון התוספת הראשונה |
19. |
בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות-
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
______________, התשפ"ב
______________, 2022
דברי הסבר
כללי
מאגר המשכונות מנוהל בידי רשם המשכונות בהתאם להוראות תקנות המשכונות (סדרי רישום ועיון), התשנ"ד-1994 (להלן – התקנות העיקריות), אשר הותקנו מכוח הוראות סעיפים 4(3) ו- 25 לחוק המשכון, תשכ"ז-1967.
במסגרת תקנות המשכון (סדרי רישום ועיון) (תיקון), התשע"ד-2014 נקבעו בפרק ג' לתקנות העיקריות הוראות לביצוע פעולות מקוונות במאגר בידי נושה מורשה, אשר קיבל אישור מהרשם לביצוע פעולות כאמור לפי תקנה 13ג לתקנות המשכון. בתיקון המוצע, נכללים מספר תיקונים בפרק ג' לתקנות העיקריות כדי לאפשר למי שאינו נושה מורשה כהגדרתו בתקנות העיקריות, לבצע פעולות מקוונות במאגר המשכונות לפי הפרק האמור, ולאפשר לכלל הציבור לבצע פעולות במאגר המשכונות באופן מהיר, עדכני ומהימן. כמו כן, תיקון זה צפוי להקל נטל בירוקרטי, לשפר את מהימנות הפרטים במאגר ולהבהיר הוראות ומושגים שאינם ברורים דיים בתקנות.
תקנה 1 לתקנות המוצעות (תיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות)
מוצע לעדכן את הגדרת "מספר זיהוי" כך שתאפשר גם לגופים שאינם רשומים במרשמים סטטוטוריים לבצע פעולות במאגר באופן מקוון וישיר. כחלק משמירת מהימנות המאגר, מתבצע תיקוף אוטומטי לגבי חלק מפרטי המידע הקיימים בו אשר מנוהלים במאגרי מידע ממשלתיים נוספים. תהליכי תיקוף אלה מעוררים קשיים כאשר אחד מהצדדים להודעה הוא גוף שאינו רשום במרשמים סטטוטוריים ולא מצוין מספרו, על כן לא קיימת יכולת לערוך תיקוף אוטומטי ובכך יש אף כדי להקשות על ביצוע רישום מקוון מיידי. לכן מוצע כי ההגדרה האמורה תפרט גם מהו מספר הזיהוי של ישויות משפטיות שאינן רשומות במרשם לפי חוק בישראל או מחוץ לישראל, כך שמספר הזיהוי שלהן יהיה זה שניתן לאותן ישויות משפטיות במרשם ישויות ללא רשם בחוק (חסרי רשם), המנוהל בידי רשות המיסים בישראל. כתוצאה מהתיקון, תוגבר מהימנות המידע במאגר ביחס לגופים כאמור.
תקנות 2(1) ו-5(1) לתקנות המוצעות (תיקון תקנות 5(א) ו-10(א) לתקנות העיקריות)
מוצע להתאים את נוסח התקנות למצב בפועל של ניהול מאגר ארצי, שאינו מחייב רישום לפי מחוז מענו של החייב וממילא החלק הארי של הפעולות מבוצעות בו באופן מקוון, כך שהוראת הדין תאפשר הגשה בכל לשכה של רשם המשכונות.
תקנות 2(2) ו-13 לתקנות המוצעות (תיקון תקנות 5(ג) ו- 13ז לתקנות העיקריות)
התקנות העיקריות מאפשרות לרשום משכון בגין כלי רכב חדש ללא ציון סימן הרישוי (תוך ציון מספר השלדה), ולהשלים את הפרט של סימן רישוי כעבור 30 ימים מיום הרישום (אחרת יתבטל רישום המשכון), אשר במהלכם יתאפשר העיון רק באמצעות מספר הזהות של החייב. לאור פניות שהתקבלו ביחס לתקופת הזמן האמורה, מוצע להאריך את התקופה לעדכון הפרט האמור ל-45 ימים במקום 30 ימים, אשר על פי בדיקה שנעשתה על ידי הרשם המשכונות בפועל באמצעות מדיניות אכיפה, הוא זמן מספק ברוב המקרים להשלמת הפרט האמור. כמו כן, ברישום מקוון של משכון על כלי רכב חדש בידי נושה מורשה, מוצע לאפשר לנושה לקבל את הסכמת החייב בכתב לציין את מספר השלדה בשדר המקורי בלבד, מאחר שהמספר כאמור לא היה ידוע בעת חתימת החייב על הודעת המשכון האלקטרונית, ובלבד שהסכמתו זו תוצג לרשם על פי דרישה. מספר השלדה המוצמד לכלי הרכב הינו פרט חובה ברישום משכון, אולם האשראי בגין רכישת כלי הרכב ניתן בטרם העברת הנכס לידי החייב. לכן, על מנת לאפשר את קבלת הסכמת החייב על פרטי הודעת המשכון כבר בעת קבלת האשראי מוצע לאפשר לנושה לקבל את הסכמת החייב מראש לעדכון מספר השלדה של כלי רכב חדשים שמושכנו במסגרת השדר שישלח למאגר.
תקנות 2(3) ו- 17(1)(ה) לתקנות המוצעות (תיקון תקנות 5(ד) וטופס 1 לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות)
התקנה הותקנה בתקופת המעבר לרישום ארצי ממוחשב ונועדה לעודד את השימוש במאגר המשכונות. בפועל, סימון הערה אינו מעלה או מוריד מיכולת הנושה לממש משכון רשום על נכס נחלף או על היקף רחב יותר של זכויות לגבי אותו נכס המצוין במשכון הרשום. בשל היעדר יכולת מחשובית לא ניתן לכמת את השימוש בתקנה לאורך השנים, אולם ההערכה הינה כי נערך שימוש מצומצם ביותר. תיקון דומה נערך בטופס 1 לתקנות העיקריות.
תקנה 2(4) לתקנות המוצעות (הוספת תקנה 5(ה) לתקנות העיקריות)
לצורך רישום משכון על נכס של חייב שנפטר, באופן שיאפשר את המשך הניהול של אותם נכסים, נדרש לציין בהודעת המשכון את זהות החייב. כאשר החייב נפטר, לא ניתן לציין את זהותו, אך עדיין קיים צורך לאפשר לנושים אשר נתנו אשראי בטרם מותו של הנפטר אולם לא הספיקו לרשום את המשכון במאגר בטרם פטירתו, לרשום את הבטוחה בגין האשראי שניתן. כמו כן, לצורך הרישום במאגר נדרשת אינדיקציה מהימנה לתקפות הסכמת החייב לרישום ההודעה ופרטיה גם לאחר פטירתו ולשקף במאגר את עצם השינוי במצב המשפטי בעקבות פטירת החייב.
התיקון המוצע מבקש להבהיר את דרישות הרישום במקרים אלה, לרבות הדרישה לצירוף צו בית משפט המסמיך את המבקש לחתום בשם הנפטר. באופן זה, יוכל הרשם לקבל אינדיקציה מתאימה להסכמת החייב לפרטי הודעת המשכון ולרישומה במאגר המשכונות תוך מתן ביטוי מתאים לפטירתו של החייב באמצעות פרסום במאגר לפיו המשכון נרשם על נכסו של נכס אדם שנפטר (ז"ל) ופרטי התקשרות של מי שפעל מטעמו לרישום.
תקנות 4,3, 11-13, 17(1)(ב)-(ד) לתקנות המוצעות (תיקון תקנות 6, 9, 13ו(א), 13ו(ג)(2), 13יד וטופס 1 והוספת תקנה 13ה(א1) לתקנות העיקריות)
בתקנות העיקריות קבועות חובות יידוע מסוימות החלות על רשם המשכונות באשר לפעולות שבוצעו במשכון, בפרט בנוגע לפעולות שאינן דורשות חתימת כל הצדדים למשכון. הודעות כאמור נשלחות כיום בדוא"ל, ככל שצוין בהודעה (ציון דוא"ל אינו חובה), או בדואר ישראל- למען שצוין בהודעה (שאיננו דווקא המען הרשום של הצדדים למשכון), דבר הפוגע באפקטיביות היידוע לאור הזמן הממושך מרגע שליחת ההודעה בדואר ועד לקבלתה בפועל, בפרט לאור העובדה כי ניתן לרשום משכון לתקופה ממושכת (עד 99 שנים), וכי במהלכה יתכן כי ישתנה מען החייב או הנושה. כיון שמאגר המשכונות הוא ארצי ואין עוד חשיבות לרישום מחוזי, מוצע לקבוע כי המען של כל יחיד המצוין בהודעת משכון המוגשת לרשם יהיה מענו הרשום במרשם האוכלוסין. כמו כן, מוצע להחיל חובה לציין בהודעת המשכון כתובת דוא"ל ומספר טלפון נייד, באופן שיאפשר להרחיב את אמצעי היידוע בידי הרשם לצדדים למשכון תוך העדפה של יידוע באופן דיגיטלי, ובכך להגביר את האפקטיביות של יידוע כאמור ולקיים באופן מיטבי יותר את תכליתו. יובהר כי בנוסף למען האמור של פרטי הצדדים, באפשרות הצדדים למשכון לציין מען למשלוח דואר בהודעת המשכון, השונה מהמען הרשום שלהם.
תקנות 5(2), 6, 10, 14, 17(1)(א), 17(1)(א)(ה), 17(2) לתקנות המוצעות (תיקון תקנות 10(ב), 12א(ב), 13ג(ג), 13טו וטפסים 1 ו-4 לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות)
התיקונים מוצעים לשם הבהרת אי בהירויות והסרת כפילויות בהוראות או במונחים בתקנות העיקריות, כמפורט להלן: הבהרת המונח "תסיבה" בתקנה 10(ב) לתקנות העיקריות לאור חלוף השנים וחוסר הבנתו בידי הציבור, כך שיובהר כי הכוונה ל"הסבה"; החלפת המילה "בקשה" ב"הודעה" במקומות הרלוונטיים בכל התקנות לצורך אחידות הנוסח; הבהרת המונח "היקף פעילות משמעותי" בתקנה 13ג(ג) לפיה רשאי הרשם לאשר גם למי שאינו נושה מוסדי לבצע פעולות באופן מקוון במאגר, שאינן דורשות הסכמת חייב, אם קיים לו היקף פעילות משמעותי – לצורך הגברת הוודאות לציבור, מוצע לתת קונקרטיזציה למונח על ידי הבהרה כי היקף הפעילות המשמעותי נמדד על פי איכותן קרי בערך מוסף לשכלול שוק האשראי, ובכלל זה בדרך של מתן שירותים שלא ניתנים כיום לציבור על ידי רשם המשכונות; הבהרת משמעות המונח "מגיש הבקשה" בתקנה 13טו לתקנות וכי לא ניתן להגיש הודעות לרישום במאגר באופן ידני, כאשר אחד הצדדים להודעה הוא תאגיד בנקאי שהוא נושה מורשה לפי התקנות. זאת, כדי למנוע מצב של עקיפת חובת ההגשה המקוונת החלה על תאגידים בנקאיים החל מיום 1/1/2020 באמצעות הגשת ההודעה לרשם על ידי החייב;; מחיקת המילים המיותרות "תאריך _/ _ / _" בראשית טופס 1 "הודעת משכון"; הוספת הבהרה להערה בטופס 1 לפיה סימון הערה בטופס לעניין מגלבה על יצירת משכון נוסף מתייחס להסכם המשכון לגביו הוגשה ההודעה ולא להסכם משכון שונה מחיקת המילים "משך הארכת הרישום:___ הארכת התקופה:___" המיותרות ויש לגביהן כפילות בטופס 4 לתוספת הראשונה.
תקנות 7-9, 15-16 לתקנות המוצעות (תיקון כותרת פרק ג' והוספת סימן א' וב' לפרק ג'; תיקון של תקנות 13ב' ו- 14ב' והוספה של תקנות 13יז'-יח' לתקנות העיקריות)
מוצע לבצע מספר תיקונים בפרק ג' כדי להרחיב את הגורמים המורשים לבצע פעולות מקוונות במשכון לפי הוראות הפרק האמור כך שיתאפשר גם למי שאינו נושה מורשה לפי התקנות העיקריות לבצע פעולות במאגר באופן מקוון תוך קביעת דרישות ההזדהות והמידע שיידרשו מהמבקשים לבצע פעולות כאמור. כמו כן, כהשלמה להסדר מוצע זה, נדרש גם תיקון הגדרות וכותרות בפרק ג' על מנת להבהיר את תחולתן או אי תחולתן על פעולות מקוונות במאגר שיבוצעו בידי מי שאינו נושה מורשה. בנוסף, מוצע להרחיב את הגדרת "נושה מוסדי" בתקנה 13ב' לתקנות העיקריות ולהשמיט את החיוב בהיקף של 5000 פעולות רישום משכון בשנה שקדמה למועד הבקשה ביחס לנושים שהם בעלי רישיון לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016, ובכך להשוות את הדרישה בין נושים אלה לבין נושים שהם בעלי רישיון לפי חוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981, ובלבד ששוכנע הרשם כי קיימת בין הנושה המוסדי לבין הרשם תקשורת אלקטרונית, ישירה ומאובטחת, שתאפשר לנושה המוסדי משלוח שדר לביצוע הפעולה המקוונת, כהגדרתו בתוספת השלישית לתקנות. הרחבה מוצעת זו מתאפשרת לאור סיום הקמת ממשקים עם כלל התאגידים הבנקאיים שקיבלו אישור וחויבו לפעול בממשק המקוון בהתאם להוראות תקנה 13טו לתקנות המשכון ולאור ההבנה כי קיימים גורמים נותני אשראי העומדים בדרישות הפיקוח הרגולטורי המבוקש אולם אינם מבצעים את היקף הפעילות המינימלי הקבוע בתקנות ועל כן, אינם יכולים לקבל אישור כנושים מורשים במצב הדין הנוכחי. אולם, ההסדר המוצע ביחס לכלל הציבור אינו מהווה חלופה מתאימה עבורם וצירופם להסדר הנושים המורשים יהא בעל ערך לשוק האשראי לאור היקף פעולות רישום המשכונות הרחב אותן הם מבצעים.