תזכיר טיוטת תקנות העבירות המינהליות (מורשה להיתר), התשפ"ב-2022

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות העבירות המינהליות (מורשה להיתר), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - מורשה להיתר) (תיקון), התשפ"ב-2022

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-2 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985 (להלן – חוק העבירות המינהליות), בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

 

1.

עבירה על סעיף 251א בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – החוק), היא עבירה מינהלית.

 

2.

(א) לעבירה מנהלית כאמור בתקנה 1 יהיה קנס מנהלי קצוב-

(1)  לגבי יחיד – כקבוע לצידה בטור ב' בתוספת;

(2)  לגבי תאגיד – כפל הקנס באמור בפסקה (1).  

 

3.

(א)

 "נעברה עבירה כמפורט בפרטים 1 עד 4 לתוספת, לא יוטל הקנס בשל העבירה לפי תקנה 2(א) אלא אם כן הומצאה לנקנס התראה המכילה את הפרטים כאמור בסעיף 8(ב) לחוק העבירות המינהליות, שלפיה אם לא יתקן את ההפרה או יבטל אישור שניתן שלא כדין, יוטל על הנקנס קנס מינהלי בהתאם לתקנות אלה;

 

 

(ב)

תיקון ההפרה או ביטול האישור שניתן שלא כדין במקרה של עבירה לפי סעיף 251(א)(1) יעשה בתוך 14 יום. תיקון ההפרה או ביטול האישור שניתן שלא כדין במקרה של עבירה לפי סעיפים 251(א)(2) או (3) יעשה בתוך 7 ימים.

 

 

(ג)

ההתראה תהיה ערוכה לפי טופס שיורה עליו מנהל הרשות לאכיפה במקרקעין בתוקף סמכותו לפי סעיף 204 לחוק, אשר יפורסם באתר האינטרנט של הרשות לאכיפה במקרקעין; לעניין זה, "הרשות לאכיפה במקרקעין" ו"מנהל הרשות לאכיפה במקרקעין" – כהגדרתם בסעיף 203 לחוק."

 

 

תוספת (תקנות 1 ו-2)

 

 

טור א'

הסעיף בחוק

טור ב'

קנס מינהלי קצוב (בשקלים חדשים)

251א(א)(1) ביחס לעמידה בתנאי סעיף 158מח (2), (3), (4), (5) ו-(6), וביחס לעמידה בתנאי סעיף 158נב(א) (4) ו-(5)

100,000

251א(א)(1) ביחס לעמידה בתנאי סעיף 158נב(א)(2) ו-(3)

150,000

251א(א)(2)

100,000

251א(א)(3)

100,000

 

 

___ ב________ התשפ"ב                                                                 __________________(

(___ ב________ 2022)                                                                                    גדעון סער

                                                                                                                                שר המשפטים            

 

(חמ _____-3)

 

דברי הסבר לתקנות העבירות המנהליות (קנס מינהלי - מורשה להיתר)

 

ביום 4.11.21 אושר בכנסת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021, במסגרתו התווספו, בין היתר, סעיפים לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), המסדירים פעילות של מורשים להיתר – אדריכלים שניתנה להם הסמכות לתת היתר בנייה בהתאם להסדרים חדשים שנקבעו בחוק התכנון והבניה, והכל במטרה לייעל וקצר את תהליכי הרישוי.

בעקבות תיקון החוק ומתן האפשרות למורשים להיתר להוציא היתרים, נוסף סעיף עבירה שמיוחס למורשים להיתר (סעיף 251א לחוק). סעיף העבירה נועד לתת מענה עונשי למי שמשמש כמורשה להיתר אך פועל שלא על פי הוראות החוק. עבירה זו חלה על מגוון של חריגות שעלול לבצע מורשה להיתר. העבירה נקבעה כעבירה מסוג אחריות קפידה שלצידה קנס לפי סעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, תשל"ז-1977.

על מנת לאפשר קיום אכיפה מהירה ואפקטיבית כלפי מורשים להיתר שחרגו מהוראות החוק ונוכח אופי העבירה, שהיא כאמור עבירת אחריות קפידה בעלת יסוד עובדתי פשוט יחסית להוכחה, מוצע לקבוע את העבירה כעבירה מנהלית עם קנס קצוב לצידה (ר' סעיף 2.2.4 לנוהל והנחיות להפעלת חוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1995 בהנחיות היועצת המשפטית לממשלה).

בהתאם לסעיף 35א לחוק העבירות המנהליות, תשמ"ו-1985 הרשות לאכיפה במקרקעין וועדות מקומיות עצמאיות מוסמכים לפעול בהתאם לחוק העבירות המנהליות ותקנות שהותקנו מכוחו. בתחומי וועדות שלא הוסמכו כוועדות עצמאיות, על פי סעיף 31א לחוק התכנון והבנייה, הסמכות לאכוף על פי התקנות תהיה בלעדית של הרשות לאכיפה במקרקעין.

התקנות מסדירות את הקנס המנהלי לצד כל אחד מסעיפי העבירה בהתאם לחומרתו. הקנס המירבי על פי סעיף העבירה הוא סך של 226,000 ₪, בהתאם לקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, תשל"ז-1973. גובה הקנסות המנהליים הקבוצים נגזר מגובה הקנס האמור.

כך, עבירות של מורשה להיתר שלא עמד באחד או יותר מהתנאים הבאים יישא בקנס של 100,000 ₪:

א. מתן היתר למבנה שאינו נמנה על רשימת המבנים המותרים;

ב.  המורשה להיתר לא קיבל את הסכמת כל בעלי הזכויות במקרקעין ובכלל זאת הסכמת רשות מקרקעי ישראל;

ג.  ההיתר הוא למבנה לשימור;

ד.  ההיתר ניתן למרות שלא שולמו כל החיובים שעל מבקש ההיתר לשלם;

ה. המורשה להיתר לא קיבל את האישורים הנדרשים על פי המידע להיתר או שלא התקבלו תוצאות מכון הבקרה לבקרת תכן או שהתוצאות אינן תקינות.

 

מורשה להיתר שלא עמד באחד או יותר מהתנאים הבאים יישא בקנס של 150,000 ₪:

א. ההיתר אינו תואם את ההוראות והתנאים במידע למורשה להיתר;

ב.  העבודה או השימוש בהיתר אינם תואמים את התוכניות וההנחיות המרחביות החלות על המקרקעין.

 

מורשה להיתר שלא עמד באחד או יותר מהתנאים הבאים יישא בקנס של 100,000 ₪:

א. המורשה נתן אישור התחלת עבודה שלא על פי היתר בתוקף;

ב.  המורשה נתן תעודת גמר לעבודות שבוצעו שלא על פי היתר בתוקף שטרם התקבל אישור מכון בקרה על בקרה הביצוע.

 

בנוסף, נקבעה הוראה המחייבת מתן התראה למורשה להיתר לפני מתן הודעת קנס.

הוראה דומה קיימת בתקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי-תכנון ובנייה), תשע"ח-2018. ההתראה מאפשרת למורשה להיתר לבטל את ההיתר או האישור, שניתן על ידו, בתוך פרק זמן קצוב על מנת להימנע מהטלת קנס.

משך ההתראה משתנה על פי סוג ההפרה של המורשה להיתר – לגבי מתן היתר בניגוד לתנאים המחייבים ניתנו 14 ימים לביטול, ולגבי מתן אישור תחילת עבודות ואישור תעודת גמר שלא בהתאם לתנאים המחייבים ניתנו 7 ימים לביטול.