תוכן עניינים
טיוטת צו..............................................................................................................................2
א. שם הצו המוצע........................................................................................................................2
ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו.....................................................................................................3
ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע....................................................................................................3
צו התכנון והבנייה (פטור מהיתר ומתוכנית להקמת מעקף זמני ברחוב ביאליק בקריית אתא לצורך ביצוע מחלף אתא צפון וסלילת הרכבת הקלה חיפה-נצרת) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022.....................................4
דברי הסבר
.........................................................................................................................................4
צו התכנון והבנייה (פטור מהיתר ומתוכנית להקמת מעקף זמני ברחוב ביאליק בקריית אתא לצורך ביצוע מחלף אתא צפון וסלילת הרכבת הקלה חיפה-נצרת) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022
סעיף 266ה לחוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק") מעניק סמכות לשר הפנים במקרים חריגים, בהם קיים מיזם בעל חשיבות לאומית או בעל חשיבות לכלל מחוז מסוים, ויש לגביו תכנית מאושרת, ולשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמנים שאם ביצועם יותנה באישורה של תכנית או קיומו של היתר לא יהיה ניתן לממש את המיזם במועד הדרוש ולפיכך רשאי הוא, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, לקבוע בצו פטור מהיתר או מתכנית לעבודות או לשימושים הנדרשים לביצוע אותו מיזם ובלבד שנתקיימו התנאים המפורטים בסעיף.
מדובר במיזם תחבורתי-סביבתי מובהק, המוקם מטעם ממשלת ישראל ע"י חברת חוצה ישראל ומכוח תכניות לתשתיות לאומיות מאושרות תת"ל/56 ("רכבת קלה חיפה-נצרת", אושרה בתאריך 12.7.2018) ותת"ל/56/ב ("רכבת קלה חיפה-נצרת, קטע לב המפרץ", אושרה בתאריך 20.12.20).
בתחום העיר קרית אתא, בין מחלף אתא צפון למחלף גלעם, עובר פרויקט הרכבת הקלה ב"מקטע משולב", הכולל התוויה של פרויקט הרכבת הקלה ושל דרך מס' 781. תמ"ל/1025 (תכנית למתחמים מועדפים לדיור - "קרית אתא צפון", אושרה בתאריך 24.11.2019), הממוקמת בצמוד לפרויקט, שינתה את תת"ל/56 בכל הנוגע להתוויית המקטע המשולב, וביצוע פרויקט הרכבת הקלה במקטע זה נעשה מכוח התמ"ל.
במסגרת השינויים שהוסדרו בתמ"ל/1025 כלול, בין היתר, גם מחלף אתא צפון (להלן-"המחלף"), אשר תכנונו עודכן.
ביצוע המחלף לפי התכנון הנוכחי מביא לשינויים נרחבים במחלף אתא צפון. תמ"ל/1025 צמצמה את רוחב זכות הדרך ברחוב ביאליק בקרית אתא וגרמה לכך שלא ניתן לבצע את המעקף הזמני לצורך ביצוע המחלף. הקמת מחלף אתא צפון ללא צו זה תחייב, בין היתר, סגירה זמנית של תנועת מטרונית קרית אתא-חיפה באזור זה והעברתה לנתיבי התנועה הרגילים, הסטת התנועה מספר פעמים ושינויים בזמני מחזור הרמזור הקיים בצומת המזרחי של אתא צפון. מצב זה עתיד להגביר משמעותית את עומסי התנועה במרחב, ליצור הפרעות תנועה משמעותיות ולפגוע באופן ממשי ברמת השירות של הדרך ורמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית במרחב זה.
הקמת המעקף הזמני מחייבת תוספת שטח של 5.9 דונם לטובת סטייה מצומצמת מתחום רצועת הדרך המוסדרת בתמ"ל/1025 אל תחום שטח שייעודו "פארק/גן ציבורי" מתוקף תמ"ל/1025.
עם סיום העבודות להקמת הרק"ל לא יהיה עוד צורך במעקף, הוא יפורק והשטח יושב לקדמותו.
נוכח העובדה כי מדובר במיזם בעל חשיבות לאומית, מחוזית ומטרופולינית, שנבנה מכח תכנית מאושרת, פנתה בתאריך 13.10.2021 שרת התחבורה אל שרת הפנים בבקשה כי לאחר שתתייעץ עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, תעשה שימוש בסמכותה לפי סעיף 266ה(א) לחוק, ותקבע בצו פטור מהיתר ומתכנית, לצורך עבודות להכשרת המעקף הזמני והשימוש בו.
המועצה הארצית בישיבתה מיום 1.2.2022 קיימה דיון בבקשת שרת התחבורה למתן פטור מהיתר ומתכנית לצורך עבודות להכשרת מעקף זמני והשימוש בו, לפי סעיף 266ה(א) לחוק.
המועצה הארצית, לאחר שהוצגה בפניה הבקשה להתקנת הצו והנימוקים לה, השתכנעה בצורך שבהתקנת הצו והוא קידום פרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת, במהירות, יעילות ותוך פגיעה מצומצמת ככל הניתן במרחב ובפרט המטרונית והמליצה לשרת הפנים על התקנת הצו בתנאים המפורטים בו ולתקופה של ארבע שנים.
טיוטת צו מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 266ה(א) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק), לאחר שהשתכנעתי כי מדובר במיזם בעל חשיבות לאומית ובפרט בעל חשיבות למחוזות חיפה והצפון ויש לגביו תכנית מאושרת, ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מצווה לאמור: |
|
|
הגדרה |
1. |
בצו זה, "רק"ל נופית" – קו רכבת קלה במטרופולין חיפה, בין נצרת לחיפה, המוקם מכוח תכניות מאושרות תת"ל/56, תת"ל/56/ב ותמ"ל/1025. |
|
|
פטור מהיתר ומתכנית |
2. |
העבודות הנדרשות להקמת מעקף זמני ברחוב ביאליק בקרית אתא והשימוש בו, לצורך ביצוע מחלף אתא צפון המוקם כחלק מפרויקט רק"ל נופית, בגבולות השטח כפי שמסומנים בתשריט שבתוספת, פטורים מהיתר לפי פרק ה' לחוק ומתכנית, בתנאים אלה: |
|
|
|
|
(1) |
העבודות להקמת המעקף הזמני יבוצעו בידי חברת כביש חוצה ישראל בע"מ או גוף אחר מטעם המדינה שיוסמך לכך לפי החלטת הממשלה; |
|
|
|
(2) |
העבודות או השימושים יבוצעו לפי הוראות החוק שעניינן תכן הבנייה; |
|
|
|
(3) |
העבודות לביצוע המעקף הזמני יכללו הקמת סוללות בגובה שלא יעלה על 10 מטרים, באורך מרבי של 100 מטרים והמרחק המרבי מרחוב ביאליק הקיים לא יעלה על 50 מטרים; העבודות יכללו ביצוע עבודות עפר וסלילת המעקף לרבות ביצוע הסדרת ניקוז זמני למעקף; |
|
|
|
(4) |
הנחיות למניעת מפגעים בעת ביצוע העבודות, שחלות מכח תת"ל 56, תת"ל 56ב ותמ"ל 1025 יחולו גם על ביצוע עבודות מכח צו זה; |
|
|
|
(5) |
עם פקיעת תוקפו של צו זה, ישקם מבצע העבודות את השטח לצורך השבת המצב לקדמותו כפי שהיה לפני ביצוע העבודות; |
|
|
|
(6) |
עם גמר ביצוע העבודות ושיקום השטח כאמור בפסקה (5) תיערך מפת עדות (AS MADE), כהגדרתה בתקנות המדידות (מדידות ומיפוי), התשע"ו-2016,[2] ועותק ממנה יועבר למשרדי הוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדה המחוזית חיפה, הוועדה המקומית זבולון ולמינהל התכנון במשרד הפנים.
|
|
תוקף הצו |
3. |
תוקפו של צו זה 4 שנים. |
|
תוספת
(סעיף 2)
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ ____20)
(חמ 3-6357)
__________________
איילת שקד
שרת הפנים
דברי הסבר
סעיף 266ה לחוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק") מעניק סמכות לשר הפנים במקרים חריגים, בהם קיים מיזם בעל חשיבות לאומית או בעל חשיבות לכלל מחוז מסוים, ויש לגביו תכנית מאושרת, ולשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמנים שאם ביצועם יותנה באישורה של תכנית או קיומו של היתר לא יהיה ניתן לממש את המיזם במועד הדרוש ולפיכך רשאי הוא, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, לקבוע בצו פטור מהיתר או מתכנית לעבודות או לשימושים הנדרשים לביצוע אותו מיזם ובלבד שנתקיימו התנאים המפורטים בסעיף.
פרויקט הרכבת הקלה חיפה – נצרת הינו מיזם בעל חשיבות לאומית, מחוזית ומטרופולינית, התורם לקידום התחבורה הציבורית במדינת ישראל באמצעות הקמת מערכת תחבורה עתירת נוסעים, מביא להשקעה בפיתוח צפון המדינה, מחזק את הפריפריה על ידי חיבורה למטרופולין חיפה ולמרכז הארץ ומסייע למזעור הפגיעה הסביבתית הכרוכה בשימוש ברכב פרטי.
ביצוע המחלף לפי התכנון הקיים מביא לשינויים נרחבים במחלף אתא צפון. תמ"ל/1025 שאושרה, צמצמה את רוחב זכות הדרך ברחוב ביאליק בקרית אתא וגרמה לכך שלא ניתן לבצע את המעקף הזמני לצורך ביצוע המחלף. הקמת מחלף אתא צפון ללא צו זה תחייב, בין היתר, סגירה זמנית של תנועת מטרונית קרית אתא-חיפה באזור זה והעברתה לנתיבי התנועה הרגילים, הסטת התנועה מספר פעמים ושינויים בזמני מחזור הרמזור הקיים בצומת המזרחי של אתא צפון. מצב זה עתיד להגביר משמעותית את עומסי התנועה במרחב, ליצור הפרעות תנועה משמעותיות ולפגוע באופן ממשי ברמת השירות של הדרך ורמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית במרחב זה.
על מנת להימנע מהשלכות אלה, מוצע לאפשר בצו יצירת מעקף זמני ברחוב ביאליק (להלן -"המעקף הזמני"), למשך זמן העבודות להקמת המחלף. המעקף הזמני יאפשר את ביצוע העבודות בהפרדה מלאה מהתנועה הקיימת, תוך הימנעות מהפרעות משמעותיות לתנועה. ביצוע המעקף יוביל לקיצור זמן הקמת המחלף וחיסכון בעלויותיו.
הקמת המעקף הזמני מחייבת תוספת שטח של 5.9 דונם לטובת סטייה מצומצמת מתחום רצועת הדרך המוסדרת בתמ"ל/1025 אל תחום שטח שייעודו "פארק/גן ציבורי" מתוקף תמ"ל/1025. כאמור בסעיף 2(4) לצו המוצע, הנחיות למניעת מפגעים בעת ביצוע העבודות, שחלות מכוח התכניות המאושרות במקום, יחולו גם על ביצוע עבודות מכוח צו זה.
כאמור בסעיף 2(5) לצו, עם פקיעת תוקפו של הצו, מבצע העבודות ישקם את השטח וישיב את המצב לקדמותו.
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, המליצה לשרת הפנים לעשות שימוש בסמכותה לפי סעיף 266ה(א) לחוק, על מנת לקבוע בצו פטור מהיתר ומתכנית, לצורך עבודות להכשרת המעקף הזמני והשימוש בו.