תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון מס' __), התשפ"ב-2022 [לעניין קצין מבצעי אוויר]
התאמת ההוראות בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 לעניין רישיון קצין מבצעי אוויר, לאמות המידה הבין-לאומיות המפורטות בפרק 4.6 (שעניינו: "Flight operations officer/flight dispatcher licence") לנספח 1 לאמנה (שעניינו: "Personnel licensing") הישימות לעניין זה.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 3(ב), 47 ו- 168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן – החוק), לפי הצעת הרשות לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהתאם לסעיף 197 לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה: |
|||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981[2] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי ההגדרה "רישיון עובד טיס" יבוא: |
|||||||
|
|
|
"תובלה אווירית מסחרית" - הפעלה מסחרית שבה מסיעים בכלי טיס נוסעים או מובילים בו טובין, לרבות מטען או דואר, למעט הפעלה כאמור לצורך צניחה כהגדרתה בתקנה 181 לתקנות ההפעלה." |
|||||||
|
תיקון תקנה 21א |
2. |
בתקנה 21א לתקנות העיקריות, תקנת משנה (ב) - תימחק. |
|||||||
|
החלפת תקנה 291 |
3. |
במקום 291 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||
|
|
|
"ידע מקצועי הדרוש לקבלת הרישיון |
291 |
אלה הנושאים שהבקיאות בהם דרושה להוכחת הידע המקצועי לצורך קבלת רישיון קצין מבצעי אויר: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) חוקת אוויר - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) ההוראות לפי חוק הטיס הנוגעות לבעל רישיון קצין מבצעי אוויר וליכולת להורות על ייזום טיסה, המשכה, סטייה מנתיבה המתוכנן או סיומה, לשם הבטחתה בטיחות כלי הטיס ולשם הבטחת סדירות הטיסה ויעילותה (להלן - שליטה תפעולית); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נהלי שירותי התעבורה האווירית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ידע טכני כללי - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) עקרונות הפעלת מנועים, מערכות ומכשירים במטוס; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מגבלות הפעלה של מטוסים ומנועים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) רשימת ציוד מזערי (MEL) ורשימת חריגי תצורה (CDL); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) חישובי ביצועי מטוס, תכנון טיסה והעמסה - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) השפעת העמסה ואיזון על ביצועי כלי הטיס ומאפייני הטיסה; חישוב משקל ואיזון; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תכנון טיסה מבצעית; חישובי תצרוכת דלק וזמנים; נהלי בחירת שדה משנה; בקרה בשלב השיוט; EDTO ; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) ביצועי המראה, ובכלל זה אמות מידה ומגבלות לעניין לאורך מסלול, טיפוס ומכשולים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) ביצועים בשיוט ובכלל זה גבהי טיסה מזעריים ותכנון התמודדות עם מצבי חירום כגון אובדן מנוע, אבדן דיחוס או גלגלים פתוחים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) ביצועי נחיתה, ובכלל זה אמות מידה ומגבלות לעניין טיפוס בגישה (approach climb) ואורך מסלול; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) הכנת תוכנית טיסה והגשתה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ז) עקרונות בסיסיים של מערכות תכנון ממוחשבות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) ביצועי אנוש - ביצועי אנוש הרלוונטיים למטלות שליטה תפעולית ובכלל זה עקרונות ניהול איומים וטעויות (TEM); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) מטאורולוגיה - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) מטאורולוגיה תעופתית; תנועת מערכות לחץ; מבנה חזיתות, ומקורות של תופעות מזג אוויר משמעותיות המשפיעות על תנאי ההמראה, השיוט וההנמכה ומאפייניהן; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) פיענוח ויישום של דוחות, מפות ותחזיות מטאורולוגיות; קודים וראשי תיבות נהוגים; נהלי קבלת מידע מטאורולוגי ושימוש בו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) נווטות - עקרונות הניווט האווירי, בדגש על טיסה לפי כט"מ; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) נהלים מבצעיים - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) שימוש במסמכים תעופתיים ונהלי הפעלה סטנדרטיים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נהלים תפעוליים להובלת מטענים וחומרים מסוכנים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) נהלים הנוגעים לתאונות ותקריות כלי טיס, נהלי חרום; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) נהלים הנוגעים לחטיפה ופגיעה בכלי טיס; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(8) עקרונות טיסה - עקרונות טיסה המותאמים לסוג כלי הטיס; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(9) תקשורת רדיו - נהלים לתקשורת עם כלי הטיס ותחנות קרקע רלוונטיות." |
||
|
החלפת תקנה 292 |
4. |
במקום תקנה 292 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||
|
|
|
"הניסיון הדרוש לקבלת הרישיון |
292 |
אלה דרישות הניסיון המזעריות לצורך קבלת רישיון קצין מבצעי אויר: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מתקיים במבקש אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הוא בעל ניסיון של לפחות שנתיים של שירות בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה לרישיון באחד התפקידים או בתפקידים אחדים המפורטים בפסקאות משנה (1) עד (3), ובלבד שתקופת השירות בכל אחד מהם לא תפחת משנה אחת: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) איש צוות אוויר בתובלה אווירית מסחרית או במבצעים צבאיים סדירים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מטאורולוג בארגון המספק שירותי שליטה תפעולית לכלי טיס בתובלה אווירית מסחרית, או במבצעים צבאיים סדירים |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) פקח טיסה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוא בעל ניסיון של לפחות שנה אחת של שירות בתפקיד עוזר בשיגור כלי טיס לתובלה אווירית מסחרית או למבצעים צבאיים סדירים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הוא השלים בהצלחה תוכנית אימונים שאישר לו המנהל |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המבקש ביצע מטלות שליטה תפעולית תחת פיקוחו של בעל רישיון קצין מבצעי אוויר במשך לפחות 90 ימי עבודה בששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה." |
||
|
החלפת תקנה 293 |
5. |
במקום תקנה 293 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||
|
|
|
"מיומנות מקצועית |
293 |
להוכחת מיומנותו המקצועית על המבקש להפגין בפני בוחן את יכולתו ואת כושר ביצועו במידת המומחיות הראויה לקצין מבצעי אויר, בפעולות אלה" |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) זיהוי והשגת נתונים תעופתיים וכל מידע רלוונטי אחר לניתוח מצבים תפעוליים וניתוח סיכונים; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) זיהוי והערכת גורמי הסיכון להפעלת טיסה והשלכותיהם האפשריות; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) זיהוי פעולות שיש לנקוט בהן בתרחישים מייצגים, והערכתן בהתחשב בסיכון ובהשפעה על בטיחות הטיסה וסדירותה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) קביעת דרך פעולה מתאימה על סמך המדיניות ותחומי האחריות המפורטים בספר העזר למבצעים; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) יישום נהלים לתפעול רגיל (normal) ולתפעול בלתי רגיל (abnormal) מספר העזר למבצעים לייזום, תכנון, המשך הטיסה, לסיום הטיסה ולהסטה לשדה אחר בראיית בטיחות כלי הטיס, והיעילות והסדירות של הפעלתו; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) ביצוע ניתוח מדויק ומקובל מבחינה מבצעית של מזג אוויר; יצירת תדריך תקף מבחינה מבצעית לגבי תנאי מזג האוויר השוררים בנתיב מסוים; חיזוי מגמות בתנאי מזג האוויר הרלוונטיות לתובלה אווירית עם התייחסות ספציפית לשדה היעד ולשדות המשנה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) זיהוי ויישום המגבלות המבצעיות והמינימות בשים לב לתנאי מזג האוויר, מצב כלי הטיס ותהליכי הניווט המתאימים; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(8) קביעת הנתיב האופטימאלי לקטע טיסה נתון ויצירת תוכנית טיסה מתאימה באופן ידני או ממוחשב; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(9) מעקב וסיוע לטיסה בתנאי מזג אוויר קיצוניים, אמיתיים או מדומים, כפי שישימים לתפקידיו של בעל רישיון קצין מבצעי אוויר; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(10) זיהוי וניהול איומים וטעויות (TEM)." |
||
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן. |
|||||||
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)
(חמ 669 - 3 - ת1)
__________________
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
חלק א'- דברי הסבר כלליים:
מפעיל אווירי לפי הפרק השלושה-עשר לתקנות ההפעלה נדרש להעסיק קציני מבצעי אוויר.
קצין מבצעי אוויר הינו עובד טיס שאינו צוות אוויר, הנדרש בקבלת רישיון עובד טיס מתאים לפי תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן – התקנות העיקריות).
קצין מבצעי אוויר אחראי, ביחד עם הטייס המפקד, על תכנון ושיגור הטיסה, שחרורה ומעקב אחר הטיסה בהתאם לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה). כך, קצין מבצעי אוויר אחראי, בין היתר, על מתן הנחיות ומידע הדרושים לבטיחות הטיסה, מעקב אחר התקדמות הטיסה, כמו גם ביטול או שיגור טיסה מחדש, אם לפי שיקול דעתו, או חוות דעתו של הטייס המפקד, זו אינה יכולה, מטעמי בטיחות, להתבצע כפי שתוכננה. ההוראות לעניין זה מפורטות בפרק הרביעי לחלק ה' לתקנות העיקריות (שעניינו: "רישיונות לעובדי טיס שאינם אנשי צוות אוויר"), בו מפורטים התנאים השונים לגבי הכשירות לקבלת רישיון כאמור (בתקנה 290), הידע המקצועי, הניסיון והמיומנות המקצועיים הדרושים לקבלתו (בתקנות 291 עד 293) וכן זכויותיו של בעל רישיון כאמור (בתקנה 294).
יצוין כי על מנת לקבל רישיון קצין מבצעי אוויר לפי התקנות העיקריות, נדרשים קציני המבצעים המיועדים לעמוד בתקנה 290 לתקנות העיקריות, שעניינה: "כשירות לקבלת רישיון קצין מבצעי אויר", הקבועות, בין היתר, דרישות לעניין גיל מזערי ולעניין הוכחת ידע מקצועי, ניסיון ומיומנות מקצועית. רכיבי הידע המקצועי הנדרש מפורטים בתקנה 291 לתקנות העיקריות, שעניינה: "ידע מקצועי הדרוש לקבלת הרישיון", ובה פירוט נושאים שעל מבקש הרישיון להפגין בהם בקיאות, הנבדקת במבחנים שנערכים בידי רת"א; רכיבי הניסיון הנדרש מפורטים בתקנה 292 לתקנות העיקריות, שעניינה: "הניסיון הדרוש לקבלת הרישיון", בין היתר דרישה לביצוע מטלות שליטה תפעולית תחת פיקוחו של בעל רישיון קצין מבצעי אוויר (אצל המפעיל האווירי המבקש להעסיק את מבקש/בעל הרישיון); ואילו רכיבי המיומנות המקצועית הנדרשת מפורטים בתקנה 293 לתקנות העיקריות, שעניינה: "מיומנות מקצועית", הנבדקת במסגרת מבחן מעשי שעורכת רת"א (אצל המפעיל האווירי המבקש להעסיק את מבקש/בעל הרישיון).
יצוין כי התקנות העיקריות לא קובעות הוראות לעניין אופן שמירת הכשירות בידי בעל הרישיון, אלא שההוראות לעניין זה קיימות בתקנה 466 לתקנות ההפעלה, שעניינה: "כישורי קצין מבצעי אוויר", בה מפורטות, בין היתר, הדרישות לגבי השלמת אימון (ראשוני, הסבה או קרקעי חוזר, לפי העניין) מטעם בעל רישיון ההפעלה האווירית המבקש להעסיק את בעל הרישיון והשלמת "הכרה תפעולית" של סוגי ההפעלות שמבצע בעל רישיון ההפעלה האווירית כאמור, וכן הוראות לגבי חידוש כשירות במקרה של הפסקת פעילות לתקופה העולה על 12 חודשים.
נכון להיום, בישראל ארבע חברות תעופה הפועלות לפי הפרק ה- 13 לתקנות ההפעלה: אל על נתיבי אוויר לישראל בע"ם, ישראייר תעופה ותיירות בע"ם, ארקיע קווי תעופה לישראל בע"ם וק.א.ל קווי אוויר למטען בע"ם. כן ישנה חברת תעופה נוספת הנמצאת בתהליך רישוי להפעלה תחת הפרק ה 13 – חברת עיט שירותי תעופה ותיירות בע"ם. בחברות אלה פועלים כ- 60 קציני מבצעים פעילים אשר שומרים על כשירותם.
מדינת ישראל הינה צד לאמנת התעופה האזרחית הבין-לאומית שנחתמה בשיקגו ביום 7 בדצמבר 1944 (להלן - האמנה). בחתימתה של ישראל על האמנה התחייבה המדינה לאמץ את אמות המידה שלפי האמנה ונספחיה בדין המקומי, ככל הניתן.
אמות המידה הבין-לאומיות לעניין רישוי קצין מבצעי אוויר מפורטות בפרק 4.6 (שעניינו: "Flight operations officer/flight dispatcher licence") לנספח 1 לאמנה (שעניינו: "Personnel licensing"), בו מפורטות אמות המידה המחייבות לגבי "Requirements for the issue of the licence" (קרי, הדרישות המקדמיות למתן רישיון בשורה של עניינים) וכן ה- " Privileges of the holder of the licence and the conditions to be observed in exercising such privileges " (קרי, זכויות בעל רישיון כאמור ותנאים שיש לקיימם בעת שימוש בזכויות) (להלן - נספח 1).
ביום ז' בניסן, התש"ף, 1.4.2020, פורסם מסמך: "Adoption of Amendment 176 to Annex 1" בו פורסם עדכון של הנושאים הנדרשים במבחני הרישוי לקבלת רישיון קצין מבצעי אוויר. תוצאת הדבר היא כי במצב הדברים הנוכחי, התקנות העיקריות לעניין זה לא מיישמות בצורה מלאה את הוראות נספח 1 לאמנה, וממילא קיים צורך בהתאמתן להוראות הנספח האמור, ומכאן הצורך בתיקון המוצע ותכליתו.
בעקבות מסמך זה, החליטה רת"א לעדכן את התקנות העיקריות בכל הנוגע לרישוי קצין מבצעי אוויר בהתאם להוראות נספח 1 השייכות לעניין, והחל תהליך של ניתוח השינויים הנדרשים.
התיקון המוצע לתקנות הרישיונות בא להתאים את הוראות הפרק הרביעי לחלק ה' לתקנות העיקריות על מנת שתעמודנה בהלימה מלאה לאמות המידה המפורטות בנספח 1 לעניין זה.
לפי גורמי המקצוע ברת"א, וכנתמך גם בהתייעצות מקדמית עם המובילים האוויריים המפורטים לעיל, התיקון המוצע גם מביא את התקנות להלימה עם הפרקטיקה בפועל.
לניתוח מצב קיים מול מצב מוצע, פערים והשפעתם, ותיאור תהליך ההיוועצות המקדמית עם הציבור - ראו בדוח הערכת השפעות האסדרה (RIA) מצ"ב.
הסמכות לקבוע את התקנות:
סעיף 2 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן – החוק), קובע כך:
"לא ימלא אדם תפקיד שקבע השר, באישור הוועדה, בקשר להפעלה של כלי טיס, לביצוע פעולות בדק בכלי טיס או למתן שירותי נת"א, לרבות מדריך לתפקיד כאמור, אלא אם כן בידו רישיון לכך שניתן לפי הוראות סימן זה ובהתאם להגדר שברישיון, לתנאי הרישיון ולהוראות לפי חוק זה".
קצין מבצעי אוויר הוא תפקיד בקשר להפעלה של כלי טיס, שמבוקש להתנות את העיסוק בו ברישיון, וכן לקבוע תנאים לגבי אופן מילויו.
סעיף 3(ב) לחוק קובע כך:
"השר, באישור הוועדה, רשאי לקבוע תנאים למתן רישיון עובד טיס או הגדר, ובכלל זה הוראות בעניינים אלה:
(1) דרישת גיל מזערי או גיל מרבי;
(2) הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצועי הנדרשים לצורך קבלת הרישיון או ההגדר והדרכים לבדיקתם, ובכלל זה בחינות שעל המבקש לעמוד בהן;
(3) תנאים המביאים בחשבון את עברו הפלילי של המבקש".
בתיקון המוצע מבוקש לקבוע תנאים למתן רישיון קצין מבצעי אוויר, ובין היתר לעניין הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצוע נדרשים לצורך קבלת הרישיון.
סעיף 47 לחוק קובע כך:
"השר רשאי לקבוע הוראות לעניין רישיונות, בין השאר בעניינים אלה:
(1) תנאים לקבלת רישיון המפורטים בפרק זה וכן תנאים נוספים לקבלת רישיון; תקנות לפי פסקה זו הקובעות תנאים המביאים בחשבון את עברו הפלילי של המבקש או ביטול, הגבלה או התליה קודמים של רישיון שניתן למבקש, טעונות אישור של הוועדה;
(2) ההליכים לקבלת רישיון או חידושו, לרבות הוראות בדבר אופן הגשת הבקשה לקבלה או לחידוש של רישיון, המסמכים שיש לצרף לבקשה כאמור, והתנאים הנדרשים לשם חידושו;
(3) תקופת תוקפו של רישיון ומתן רישיון זמני;
(4) פרטים שייכללו ברישיון, ובכלל זה תנאים להפעלתו ולשימוש בו;
(5) תיקון רישיון, בין ביוזמת בעל הרישיון ובין ביוזמת המנהל, לרבות הוראות לעניין אופן הגשת הבקשה וההליכים לתיקון הרישיון."
בתיקון המוצע מבוקש, בין היתר, לקבוע תנאים לקבלת רישיון.
סעיף 168 לחוק מסמיך את שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, באופן כללי: "...להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו...".
לפיכך, מבוקש לקבוע את התיקון המוצע לפי הסעיפים האמורים לחוק.
התיקון המוצע הוא פרי הצעת רת"א, אשר יזמה אותו, ניסחה אותו, קיימה לגביו את דוח ה- RIA ואת השיח עם ציבור בעלי העניין. משכך מתקיים לגבי התיקון סעיף 168(ב) לחוק, לפיו: "לא יתקין השר תקנות לפי חוק זה אלא לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה".
בשים לב למהות התיקון ולהסמכות בחוק, הרי שהתיקון טעון את אישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת.
חלק ב' – דברי הסבר מפורטים
לתקנות 1 ו- 2 המוצעות, שעניינן: "תיקון תקנה 1" ו- "תיקון תקנה 21א", בהתאמה
בתקנה 21א לתקנות העיקריות, שעניינה " גיל מירבי לטייס בתובלה אווירית מסחרית", קיימת הגדרה לצירוף המילים "תובלה אווירית מסחרית".
בעת קביעת תקנה 21א לתקנות העיקריות היה זה המופע היחיד של צירוף המילים האמור, ולכן הוא הוגדר במסגרת התקנה עצמה ולא בתקנה 1, בה מפורטות ההגדרות הכלליות המשמשות בתקנות העיקריות. במסגרת התיקון המוצע בהוראות לעניין "קצין מבצעי אוויר" מבוקש לעשות שימוש בצירוף מילים זה, כחלק מההוראות המהותיות שמבוקש לקבוע.
לפיכך, מבוקש למחוק את ההגדרה "תובלה אווירית מסחרית" מתקנה 21א לתקנות העיקריות ולהעבירה לתקנה 1 לתקנות העיקריות, כך שהיא תשרת את כלל התקנות העיקריות (לתקנות 1 ו- 2 המוצעות).
לתקנה 3 שעניינה: "החלפת תקנה 291"
תקנה 291 לתקנות העיקריות, שעניינה: "ידע מקצועי הדרוש לקבלת הרישיון", מפרטת את הנושאים בהם על מבקש רישיון קצין מבצעי אוויר להוכיח את בקיאותו במסגרת מבחני הידע המקצועי.
פירוט הנושאים בתקנה בנוסחה הנוכחי אינו הולם את הנושאים המפורטים בסעיף 4.6.1.2 לנספח 1 לאמנה. לא זו בלבד, אלא שהוא אינו תואם את הנושאים עליהם נבחנים מבקשי הרישיון בפועל במבחני הידע המקצועי ברת"א.
לכן הוחלט לתקן את התקנה כך שתכניה יהיו בהלימה להוראות נספח 1 וכן למצב הדברים הנוהג בפועל. לאור ריבוי התיקונים, מבוקש להחליף את התקנה בשלמותה.
סעיף 4.6.1.2 לנספח 1 לאמנה מצורף כנספח א' לדברי ההסבר.
לתקנה 4 שעניינה: "החלפת תקנה 292"
תקנה 292 לתקנות העיקריות, שעניינה: "הניסיון הדרוש לקבלת הרישיון", מפרטת את דרישות הניסיון לקציני מבצעי אוויר.
כפי שפורט לעיל, אין התאמה בין נוסח התקנה הנוכחי לבין דרישות נספח 1 לאמנה לעניין זה. כך, התקנה, בנוסחה הנוכחי, מגדירה תנאים מצטברים של ניסיון קודם נדרש, זאת בשעה שהדבר אינו נדרש מקצועית - שכן לא נכון לדרוש מאדם שמילא אחד מהתפקידים המפורטים בתקנה משנה 292(א) למלא עוד שנה נוספת כעוזר בשיגור כנדרש בתקנה משנה (ב) - ואף אינו מתחייב לפי הוראות נספח 1 לאמנה.
בפועל, רת"א לא אוכפת את הדרישות לעניין ניסיון קודם כתנאים מצטברים, אלא דורשת את קיומו של אחד מהתנאים המפורטים.
ככל הנראה מדובר בטעות בהעתקת דרישות הניסיון מנספח 1 לאמנה בשעתו, שיש לתקנה.
יצוין כי בהוראות נספח 1 לאמנה מצוינים שני מקצועות אשר אינם מוכרים ברת"א ואין להם למעשה מקבילה לפי מצב הדברים הנוהג - "מפקח על מערכות תובלה אווירית מסחרית" (technical supervisor of flight operations officers) ו- "מפקח על מערכות במבצעים צבאיים סדירים" (air transportation flight operations systems) - ועל כן מבוקש שלא ליישמם במסגרת החלפת התקנה.
עוד יצוין כי בתקנה 292(1)(ג) המוצעת קיימת חלופה לניסיון הדרוש לקבלת רישיון על ידי השלמת תוכנית אימונים. תכנית אימונים כאמור בתקנה לעיל, נדרשת להיות מאושרת על ידי רת"א.
בנוסף, תקנה 292 לתקנות העיקריות בנוסחה הנוכחי לא כוללת דרישה לצבירת ניסיון תחת פיקוחו של קצין מבצעי אוויר (OJT) במשך לפחות 90 ימי עבודה, כפי שנדרש לפי נספח 1 לאמנה.
בפועל ובהחמרה על המוגדר בתקנה 292 לתקנות העיקריות, דורשת רת"א הוכחת ניסיון של 90 ימי עבודה בששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה לרישיון, שהיא דרישה הכרחית לצורך הוכחת המיומנות המקצועית ברמה נאותה ואף מתחייבת על מנת לתת רישיון המקיים את הוראות נספח 1 לאמנה.
לפיכך מבוקש לתקן את תקנה 292 לתקנות העיקריות כך שתהיה בהלימה לסעיף 4.6.1.3 לנספח 1 לאמנה, באופן שתשקף את הדרישה לניסיון חלופי ולא מצטבר, וכן להוסיף לה דרישה חדשה לעניין צבירת ניסיון תחת פיקוחו של קצין מבצעי אוויר על פי הוראות נספח 1 לאמנה ולנהוג בפועל.
בשים לב להיקף התיקונים בתקנה, מבוקש להחליפה בשלמותה (לתקנה 4 המוצעת).
לתקנה 5 שעניינה: "החלפת תקנה 293"
תקנה 293 לתקנות העיקריות, שעניינה: "מיומנות מקצועית", מפרטת את הנושאים בהם נבחנים במבחן המיומנות המקצועית לקראת קבלת רישיון קצין מבצעי אויר.
אף כאן אין הלימה בין פירוט הנושאים בתקנה לבין פירוט הנושאים בסעיף 4.6.1.4 לנספח 1 לאמנה. כמו כן, התקנה בנוסחה הנוכחי אינה תואמת את הנושאים בהם נבחנים קציני המבצעים בפועל במבחני המיומנות המקצועית שנערכים בידי בוחני רת"א.
מכאן הצורך בתיקונה ובהתאמתה להוראות נספח 1 לאמנה ולנוהג בפועל.
בשל השינויים הרבים שנדרשו, מוצע להחליף את התקנה במלואה. נוסח התקנה המחודש מועתק מהוראות סעיף 4.6.1.4 לנספח 1, בתרגום לעברית.
סעיף 4.6.1.4 לנספח 1 לאמנה מצורף כנספח ב' לדברי ההסבר.
לתקנה 6 שעניינה: "תחילה"
התיקון המוצע לא דורש היערכות מקדימה של בעלי העניין או של רת"א.
מבדיקה שנעשתה עולה כל בעלי רישיונות ההפעלה האווירית לפי הפרק ה- 13 מקיימם את הוראות נספח 1 לאמנה במסגרת תהליכי ההכשרה והרישוי של קציני מבצעי אוויר.
משכך, מבוקש כי התקנות יחלו 30 ימים מיום פרסומן.
נספח א'
הידע
המקצועי הנדרש לרישיון קצין מבצעי אוויר עפ"י נספח 1 לאמנה
נספח ב'
הנושאים
לבחינת המיומנות המקצועית הנדרשת לרישיון קצין מבצעי אוויר עפ"י נספח 1 לאמנה
נוסח משולב
"רשיון עובד טיס" – רשיון עובד טיס תקף שניתן לפי תקנות אלה;
"תובלה אווירית מסחרית" – הפעלה מסחרית שבה מסיעים בכלי טיס נוסעים או מובילים בו טובין, לרבות מטען או דואר, למעט הפעלה כאמור לצורך צניחה כהגדרתה בתקנה 181 לתקנות ההפעלה.
"תנאי טיסת מכשירים" – תנאי מזג אויר המאופיינים על פי הראות, מרחק טיסה מעננים ומתיקרת העננים, הנופלים מהתנאים המיזעריים שקבע המנהל לקיום טיסת ראייה;
21א. (א) לא ישמש אדם טייס בתובלה אווירית מסחרית ולא יעסיק מפעיל אווירי טייס בתובלה כאמור –
(1) בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד – אם מלאו לטייס 60 שנים;
(2) בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר – אם מלאו לטייס 65 שנים.
291- [הוחלפה בשלמותה]
292 - [הוחלפה בשלמותה]
293 – [הוחלפה בשלמותה]