תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (מסירת פרטי הרישום למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי), התשפ"ב-2022.
חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019 (להלן – החוק) קובע בסעיף 2(ב) כי על גוף המנהל הליך פלילי למסור למשטרת ישראל פרטי רישום פלילי, פרטי רישום משטרתי ונתונים נלווים, וזאת בדרך ובמועד שיקבעו שר המשפטים והשר לביטחון הפנים.
מטרתן של תקנות אלו היא להסדיר את אופן שבו יימסרו פרטי רישום כאמור למערכת המידע הפלילי המנוהלת על ידי משטרת ישראל, לרבות האופן שבו תוגשנה ותטופלנה בקשות לתיקון טעות במרשם הפלילי.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים והמשרד לביטחון הפנים
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 2(ב) ו-43(א) לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 (להלן – החוק), ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה: |
||
|
|
|
סימן א' : דרך מסירת פרטי הרישום למשטרה |
||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
||
|
|
|
"גוף המנהל הליך פלילי"- כהגדרתו בסעיף 1 לחוק; |
||
|
|
|
"הממונה על החקירה" – חוקר שמונה להיות אחראי על החקירה; |
||
|
|
|
"מוסר מידע" - |
||
|
|
|
|
(א) תובע – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק; |
|
|
|
|
|
(ב) הממונה על החקירה; |
|
|
|
|
|
(ג) מנהל היחידה הארצית לאכיפה לפי סעיף 204 לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 (להלן – המנהל); |
|
|
|
|
|
(ד) תובע לפי סעיף 264 לפקודת העיריות; |
|
|
|
|
"מידע פלילי" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק; |
||
|
|
|
"פרט רישום משטרתי" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק; |
||
|
|
|
"פרט רישום פלילי" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק; |
||
|
|
|
"תיק תלוי ועומד" – כאמור בסעיף 27(א)(1) לחוק. |
||
|
דרך מסירת מידע |
2. |
(א) מוסר מידע ימסור למשטרה את פרטי הרישום הפלילי ופרטי הרישום המשטרתי (להלן – "פרטי הרישום") באמצעות ממשק ממחושב; אופן ההעברה, מבנה הקבצים והרשומות ותכולת הנתונים שיועברו יהיו לפי דרישת המשטרה; |
||
|
|
|
(ב) מסירת פרטי הרישום למשטרה שלא בדרך האמורה בתקנת משנה (א), תהיה בהסכמת המשטרה ובהתחשב, בין היתר, בהיקף ובתכיפות העברת פרטי הרישום ותבוצע באחת מאלה: |
||
|
|
|
|
(1) מוסר המידע יזין את פרטי הרישום במתקן משטרתי; הזנה כאמור יכול שתיעשה בידי גורם שמונה על ידי גוף המנהל הליך פלילי מסירת מידע כאמור טעונה תיאום וקבלת אישור מראש של המשטרה לעניין אבטחת המידע; |
|
|
|
|
|
(2) מוסר המידע ימסור למשטרה את פרטי הרישום הפלילי ופרטי הרישום המשטרתי באמצעות טפסי הדיווח הקבועים בתוספת הראשונה עד החמישית, לפי העניין, בדרך שתיקבע המשטרה. |
|
|
מועדי המסירה |
3. |
מוסר המידע ימסור את פרטי הרישום במועדים המפורטים להלן - |
||
|
|
|
|
(א) מסירת פרט רישום משטרתי – פתיחת תיק תלוי ועומד, הגשת כתב אישום או סגירת תיק, לא יאוחר מ-30 ימים ממועד מתן ההחלטה נשוא המידע; בתקנות אלו – "פתיחת תיק תלוי ועומד" פתיחה בחקירה פלילית כלפי האדם שהמידע עליו לאחר שנחקר באזהרה, אלא אם מצא הממונה על החקירה בגוף המנהל את ההליך הפלילי כי אין בסיס לחשד לביצוע עבירה, או ביום שהיה עליו להתייצב לחקירה בהתאם להודעת גוף כאמור. |
|
|
|
|
|
(ב) מסירת פרט רישום פלילי – לא יאוחר מ-30 ימים ממועד קבלת ההחלטה נשוא המידע אצל מוסר המידע; |
|
|
|
|
|
(ג) הזנת פרט רישום פלילי או פרט רישום משטרתי למרשם הפלילי או למרשם המשטרתי, לפי העניין, לפי תקנת משנה 2(ב)(2) תבוצע על ידי המשטרה לא יאוחר מ-30 ימים ממועד קבלתו. |
|
|
|
|
|
(ד) היתה העבירה עבירת קנס או עבירה מנהלית יימסר המידע כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
|
(1) לא יימסר מידע על פתיחה בחקירה; (2) החליט תובע להגיש כתב אישום לפי סעיף 15 לחוק העבירות המנהליות, תשמ"ו-1985[1] (להלן - "חוק העבירות המינהליות") או לפי סעיף 228(ד) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982[2] (להלן – חוק סדר הדין הפלילי) יימסר המידע לא יאוחר מ-30 ימים ממועד הגשת כתב האישום; |
|
|
|
|
|
(3) הוגש כתב אישום בעקבות הודעה מאת מי שנמסרה לו הודעת תשלום קנס לפי סעיף 229(א)(2) לחוק סדר הדין הפלילי או של הנקנס לפי סעיף 8 לחוק העבירות המנהליות כי ברצונו להישפט על העבירה, לא יימסר מידע על הגשת כתב אישום. |
|
|
|
|
|
(4) פרט רישום פלילי בעקבות כתב אישום שהוגש כאמור בפסקה 3 ידווח לא יאוחר מ-30 ימים ממועד קבלת ההחלטה נשוא המידע אצל מוסר המידע ויסומן כפרט רישום שנוצר בעקבות בקשה להישפט. |
|
פרט רישום מוטעה או בלתי ברור |
4. |
פרט רישום מוטעה, חסר או בלתי ברור, שנמסר בדרך הקבועה בתקנה 2(ב)(2) יוחזר למוסרו בתוך 30 ימים מקבלתו, יתוקן על ידי מוסר המידע ויוחזר למשטרה תוך 15 ימים מקבלתו. הזנת פרט הרישום המתוקן למרשם תבוצע על ידי המשטרה תוך 15 ימים מקבלתו. |
||
|
|
|
סימן ב': תיקון מידע |
||
|
בקשה לתיקון במרשם |
5. |
(א) בקשה לתיקון טעות במידע פלילי תהיה באמצעות פנייה כתובה של האזרח לגוף שניהל את ההליך הפלילי שבו נפלה הטעות. |
||
|
|
|
(ב) לבקשה יצורפו, במידת האפשר, אסמכתאות שיש בהן כדי לתמוך בה. |
||
|
|
|
(ג) משטרת ישראל תפרסם באתר האינטרנט את רשימת הגופים המנהלים הליכים פליליים ואת דרכי ההתקשרות עמם. |
||
|
הודעה על תיקון או סירוב |
6. |
(א) נענה הגוף שניהל את ההליך הפלילי לבקשת התיקון, יפעל כמפורט להלן: |
||
|
|
|
|
(1) הוזן פרט הרישום על ידי הגוף שניהל את ההליך כאמור בתקנה 2(א) או בתקנה 2(ב)(1), ידווח על תיקון הטעות למערכת באמצעות ממשק ממוחשב כאמור או באמצעות הזנה במתקן משטרתי וישלח בתוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה הודעה על תיקון הטעות לאדם שהמידע עליו ולמקבל המידע – אם הוא פנה לתיקון הטעות. |
|
|
|
|
|
(2) הוזן פרט הרישום בדרך האמורה בתקנה 2(ב)(2) יעביר הגוף שניהל את ההליך הפלילי בתוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה מידע על התיקון הנדרש באמצעות טפסי הדיווח שבתוספת הראשונה עד התוספת החמישית; משטרת ישראל תעדכן את פרט הרישום בהתאם למועדים הקבועים בתקנה 4 ותדווח לגוף שניהל את ההליך על ביצוע התיקון; קיבל הגוף המנהל את ההליך הודעה ממשטרת ישראל כאמור, ישלח בתוך 10 ימים הודעה על תיקון הטעות לאדם שהמידע עליו ולמקבל המידע – אם הוא פנה לתיקון הטעות. |
|
|
|
|
(ב) נמצא שאין מקום להיענות לבקשה, יודיע הגוף שניהל את ההליך הפלילי על כך למבקש תוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה. |
||
|
תחילה |
7. |
(א) תחילתן של תקנות אלו במועד כניסת החוק לתוקף. |
||
|
|
|
(ב) על אף האמור בפסקה (א), תקנה 3(ד) תיכנס לתוקף ביום ה בניסן התשפ"ג (27 במרץ 2023). |
||
|
|
|
תוספת ראשונה |
|
|
|
טופס דיווח על פתיחת תיק תלוי ועומד |
|
|
|
|
|
|
|
תוספת שנייה |
|
|
|
טופס דיווח על הגשת כתב אישום |
|
|
|
|
|
|
|
תוספת שלישית |
|
|
|
טופס דיווח על תיקים סגורים |
|
|
|
|
|
|
|
תוספת רביעית |
|
|
|
טופס דיווח ערכאה ראשונה |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
תוספת חמישית |
|
|
|
טופס דיווח ערכאה נוספת |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________ __________________ [חתימה] [חתימה]
[שם מלא של המתקין] [שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין] [התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
כללי חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019 (להלן – החוק) קובע בסעיף 2(ב) כי על גוף המנהל הליך פלילי למסור למשטרת ישראל פרטי רישום פלילי, פרטי רישום משטרתי ונתונים נלווים, וזאת בדרך ובמועד שיקבעו שר המשפטים והשר לביטחון הפנים.
מטרתן של תקנות אלו היא להסדיר את האופן שבו יימסרו פרטי רישום כאמור למערכת המידע הפלילי המנוהלת על ידי משטרת ישראל, לרבות האופן שבו תוגשנה ותטופלנה בקשות לתיקון טעות במרשם הפלילי.
החוק והתקנות המוצעות מיישמים את המלצות הוועדה לבחינת חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981 בראשות פרופ' רות קנאי (להלן - ועדת קנאי) שפורסמו בשנת 2010. דו"ח ועדת קנאי דן בתופעה לפיה גופי חקירה ותביעה חוץ משטרתיים ניהלו מאגרי מידע פלילי נפרדים ממאגר המרשם הפלילי המנוהל על ידי משטרת ישראל, ואף לא דיווחו למרשם הפלילי על פרטי רישום המנוהלים על ידם. הדו"ח הצביע על כך שקיומם של מאגרי מידע פלילי נפרדים מביאים לכך שהתמונה המתקבלת מהמרשם הפלילי המנוהל על ידי משטרת ישראל אינה שלמה ובד בבד פוגע באנשים שהרישומים עליהם כיוון שהמאגרים המקבילים אינם מיישמים את כללי התיישנות והמחיקה הקבועים בחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981. לפיכך, המליצה ועדת קנאי כי חוק המרשם הפלילי יחייב דיווח מכל גורמי אכיפת החוק והחקירה על פרטי רישום פלילי המנוהלים על ידם. בנוסף, המליצה הוועדה כי כל גורמי אכיפת החוק והחקירה ידווחו למאגר המידע הפלילי על כל שלבי ההליך הפלילי המנוהל על ידם, החל משלב פתיחת החקירה, דרך הגשת כתב אישום ועד לתוצאות ההליך המשפטי.
לתקנה 1 מוצעות הגדרות שבהן יעשה שימוש בתקנות, חלקן מפנות להגדרות כפי שמופיעות בסעיף 1 לחוק. מוצע להגדיר מיהו "מוסר מידע" שעליו חלה החובה למסור פרטי רישום פלילי ופרטי רישום משטרתי למשטרה: תובע, ממונה על החקירה, תובע לפי סעיף 264 לפקודת העיריות, וכן מנהל היחידה הארצית לאכיפה לפי סעיף 204 לחוק התכנון והבנייה.
לתקנה 2 מוצע לקבוע את הדרכים שבהן "מוסר המידע" ימסור למשטרה את פרטי הרישום הפלילי והמשטרתי. מוצע לקבוע כי הדרך המרכזית היא באמצעות ממשק ממוחשב, כאשר אופו ההעברה, מבנה הקבצים והרשומות ותכולת הנתונים שיועברו יהיו לפי דרישת המשטרה; מסירת מידע שלא באמצעות ממשק ממוחשב כאמור תתאפשר בהסכמת המשטרה בהתחשב, בין היתר, בהיקף ובתכיפות העברת פרטי הרישום, ותבוצע באחת משתי דרכים: באמצעות הזנת פרטי הרישום למערכת המידע הפלילי במתקן משטרתי, כאשר העברה בדרך זו יכול שתבוצע בידי גורם שמונה על ידי גוף שמנהל הליך פלילי ולא בידי מוסר מידע; או באמצעות מסירת טפסי דיווח הקבועים בתוספת הראשונה עד החמישית.
לתקנה 3 מוצע לקבוע את המועדים שבהם מוסר המידע ימסור למשטרה את פרטי הרישום המשטרתי והפלילי. מוצע כי בכל הנוגע לפרטי רישום משטרתי, הכוללים פתיחת תיק תלוי ועומד, הגשת כתב אישום או סגירת תיק - יימסר המידע למשטרה לא יאוחר מ-30 ימים ממועד מתן ההחלטה נשוא המידע. בנוסף, מוצע להגדיר "פתיחת תיק תלוי ועומד" כפתיחה בחקירה פלילית כלפי אדם שהמידע עליו לאחר שנחקר באזהרה, אלא אם הממונה על החקירה בגוף המנהל את ההליך הפלילי מצא כי אין בסיס לחשד לביצוע עבירה. לחילופין, אם זומן אדם להתייצב לחקירה ולא התייצב מועד פתיחת התיק יהיה ביום שהיה עליו להתייצב לחקירה בהתאם להודעת גוף כאמור. בכל הנוגע לפרטי רישום פלילי - יימסר המידע לא יאוחר מ-30 ימים ממועד קבלת ההחלטה נשוא המידע אצל מוסר המידע. עוד מוצע לקבוע כי הזנת פרטי רישום משטרתי או פרטי רישום פלילי שנשלחו למשטרה באמצעות טפסי דיווח, תבוצע על ידי המשטרה לא יאוחר מ-30 ימים ממועד קבלתם.
באשר לעבירות קנס ולעבירות מנהליות קובע סעיף 8(ג) כי לא ייכללו במרשם הפלילי, למעט במקרים שקבע השר, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט. הוראה זו מתייחסת לעבירות קנס ועבירות מנהליות הנאכפות בדרך של הטלת קנס. בצד זאת, עבירת קנס או עבירה מנהלית תדון בהליך פלילי בבית המשפט בהתקיים אחת משתי חלופות: האחת, כאשר התובע מחליט על הגשת כתב אישום בשל התקיימותן של נסיבות מיוחדות לפי סעיף 228(ד) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן – חוק סדר הדין הפלילי) או לפי סעיף 15 לחוק העבירות המנהליות, תשמ"ו-1985 (להלן - "חוק העבירות המינהליות"); והשניה, כאשר מוגש כתב אישום לבקשת הנקנס לפי סעיף 229(א)(2) לחוק סדר הדין הפלילי או לפי סעיף 8 לחוק העבירות המנהליות. לפיכך, מוצע לקבוע את מועדי מסירת פרטי הרישום למערכת המידע הפלילי במשטרה ביחס לעבירות קנס ועבירות מנהליות כמפורט להלן: לא יימסר מידע על פתיחה בחקירה כיוון שהחקירה עשויה להוביל, בדרך כלל, להטלת קנס ולא להגשת כתב אישום; על כתב אישום שמוגש בהתאם להחלטת תובע ידווח לא יאוחר מ-30 ימים ממועד הגשת כתב האישום, כיוון שהמדינה הביעה דעתה כי על אף האפשרות לנקוט בדרך מנהלית לאור חומרתן של הנסיבות יש הצדקה לממש את המעמד הפלילי של המעשה ששני ההסדרים שימרו; על הגשת כתב אישום שהוגש לפי בקשת הנקנס לא יימסר מידע למשטרה במטרה שלא להכתים את האדם בתקופה שבה קיימת אפשרות שיזוכה ועל מנת לצמצם את האפקט המצנן על הגשת בקשות להישפט; ככל שבית המשפט לא זיכה את הנקנס ידווחו תוצאות ההליך בבית המשפט לא יאוחר מ-30 ימים ממועד קבלת ההחלטה נשוא המידע אצל מוסר המידע.
ההחלטה לסמן את פרט הרישום שנוצר בעקבות בקשה להישפט נובעת מן הקושי ברישום הליכים אלה במרשם הפלילי, במיוחד בשל החשש לפגיעה בזכות הגישה לערכאות, בשל החשש מעצם התיוג וכן מהשפעת הרישום על התיישנות ומחיקת עבירות אחרות – ככל שקיימות. זאת, בהינתן שאין הבדל באופן בו נתפסת העבירה מבחינת חומרתה על ידי המדינה ומבחינת תיוג עובר העבירה בין מצב בו אדם החליט לשלם את הקנס ובין מצב בו בחר לבקש להישפט (להבדיל ממצב בו התובע מצא חומרה שהצדיקה הגשת כתב אישום). לפיכך, נראה כי במובן זה אין הצדקה לתייג את עובר העבירה. עם זאת, נוכח קשיים יישומיים הנוגעים למעקב אחר עונשים צופי פני עתיד (כגון התחייבויות ועונשי מאסר על תנאי), ליצירת תמריץ שלילי לניהול הליכי סרק וחשש מניצול לרעה של האפשרות להגיש בקשות להישפט, כמו גם מורכבות התאמת מערכת המידע הפלילי לחלופות אחרות והזמן הנדרש לכך, מוצע לאמץ מודל של רישום שילווה בהערה כי ההליך הוא בעקבות בקשה להישפט. החלטה זו תאפשר בבוא היום, כאשר תושלם עבודת המטה בעניין דה-פליליזציה של עבירות קנס ועבירות מנהליות, לבחון את ההחלטה שהתקבלה בעניין זה.
לתקנה 4 בתקנה זו מוצע להסדיר את האופן שבו תטפל המשטרה בפרט רישום מוטעה, חסר או בלתי ברור שנמסר לה באמצעות טפסי הדיווח הקבועים בתוספת הראשונה עד החמישית. מוצע לקבוע כי בכל הנוגע לפרט רישום כאמור, הוא יוחזר למוסרו תוך 30 ימים מקבלתו. פרט רישום זה יתוקן על ידי מוסר המידע ויוחזר למשטרה בתוך 15 ימים מקבלתו. המשטרה תזין את פרט הרישום המתוקן למרשם תוך 15 ימים מקבלתו.
לתקנה 5-6 סעיף 7 לחוק קובע חובה לתקן טעויות ברישומים של פרטי רישום משטרתיים ופרטי רישום פליליים ואת החובה למסור הודעות בדבר התיקון שבוצע לאדם שהמידע עליו ולמקבל המידע, אם הוא פנה לתיקון הטעות. בתקנות אלה מוצע להסדיר את האופן שבו תוגשנה ותטופלנה בקשות לתיקון טעות במידע הפלילי שמוגשות על ידי האזרח. מוצע כי הבקשה לתיקון טעות במידע פלילי תהיה באמצעות פנייה בכתב של האזרח לגוף שניהל את ההליך הפלילי כיוון שהבדיקה המהותית של הטענה יכולה להתבצע רק על ידו, וכי לבקשה יצורפו במידת האפשר אסמכתאות שיש בהן כדי לתמוך בה. על מנת להקל על האזרח בהגשת בקשה זו, מוצע כי משטרת ישראל תפרסם באתר האינטרנט את רשימת הגופים המנהלים הליכים פליליים ואת דרכי ההתקשרות עמם.
עוד מוצע לקבוע כי ככל שהגוף שניהל את ההליך הפלילי נענה לבקשה לתקן את הטעות במידע הפלילי, הוא ידווח למשטרה על תיקון הטעות בפרט הרישום באותה הדרך שבה דווח פרט הרישום במקור (באמצעות ממשק ממוחשב או באמצעות הזנת המידע במתקן משטרתי) וישלח בתוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה הודעה על תיקון הטעות לאדם שהמידע עליו, וכן למקבל המידע אם הוא פנה לתיקון הטעות. ככל שמסירת פרטי הרישום נעשתה באמצעות טפסי דיווח, הגוף שניהל את ההליך הפלילי יעביר למשטרה בתוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה, מידע על התיקון הנדרש באמצעות טפסי הדיווח, והמשטרה תזין את פרט הרישום המתוקן בהתאם למועדים הקבועים בתקנה 4 ותדווח לגוף המנהל שניהל את ההליך הפלילי על ביצוע התיקון. עם קבלת הודעת המשטרה כאמור, הגוף שניהל את ההליך הפלילי ישלח בתוך 10 ימים הודעה על תיקון הטעות לאדם שהמידע עליו, ולמקבל המידע אם הוא פנה לתיקון הטעות.
עוד מוצע לקבוע כי ככל שהגוף שניהל את ההליך הפלילי מצא כי אין מקום להיענות לבקשה לתיקון הטעות, הוא יודיע על כך למבקש תוך 60 ימים מיום קבלת הבקשה.
לתקנה 7 מוצע לקבוע כי התקנות ייכנסו לתוקף במועד כניסת החוק לתוקף. עם זאת, לאור הצורך להתאים את מערכות המשטרה ומערכותיהם של הגורמים המנהלים הליכים פליליים לכללי הדיווח הייחודיים לעבירות קנס ולעבירות מנהליות, מוצע לקבוע כי תקנה 3(ד) תיכנס לתוקף כ-9 חודשים לאחר מועד כניסת החוק לתוקף.