חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה (תיקון מס'), התשס"ב-2022
החוק המוצע מבקש להבהיר כי אי קבלה לעבודה, שינוי בתנאי העבודה, התייחסות אחרת בהכשרות מקצועיות וכיו"ב, וכן פיטורים הנעשים על רקע מצבו הכלכלי של המועמד לעבודה או העובד שאינה מתחייבת מאופיו או ממהותו של התפקיד או המשרה שהוא ממלא, מהווה אפליה לפי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988.
כמפורט בתזכיר החוק.
לא רלוונטי.
תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 2 |
1. |
בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-[1]1988 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2, אחרי "מקום מגוריהם" יבוא "מצבם הכלכלי". |
|
|
|
|
דברי הסבר
חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 (להלן - החוק) אוסר על מעסיק להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת העילות הקבועות בסעיף 2(א) שבו. איסור האפליה חל על קבלה לעבודה, קביעת תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים וכן הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.
כדי להתמודד עם מקרים שבהם ההבחנה בין עובדים או מועמדים לעבודה היא על בסיס מצבם הכלכלי, מוצע להוסיף לסעיף 2(א) האמור עילה שעניינה אפליה מחמת מצב כלכלי.
מדינות שונות בעולם התייחסו בחוק לעילה של אפליה מחמת מצב כלכלי. כך, למשל, אוסטריה[2], בלגיה[3], אלבניה[4] ובולגריה[5].
באסיפה הכללית של האו"ם מיום 25.9.15 נקבע כי על המדינות החברות באו"ם, ביניהן ישראל, להעצים את השוויון בקרב אזרחיהן, כאשר עליהן לדאוג לקדם את המצב החברתי, הכלכלי והפוליטי של כל האזרחים/ות עד שנת 2030, ללא הבחנה מחמת עילות שונות, בין היתר מחמת מצב כלכלי.
התיקון המוצע בא למנוע שימוש בדעות קדומות כגון חשש בלתי מבוסס כי אדם הנמצא במצב כלכלי נמוך אינו מהימן ו/או ביצועיו בעבודה יהיו פחותים. מחקרים שנערכו בארצות הברית[6] מצאו כי לא בהכרח קיים קשר בין היסטורית אשראי למהימנות ולביצועים בעבודה וכי נסיבות שונות, שאינן קשורות למאפיינים אישיותיים, יכולות להוביל אדם למצב כלכלי קשה ולחובות.
כמו כן, תיקון זה מתבקש בהתאמה לחוק נתוני אשראי, התשע"ו–2016, שנכנס לתוקף ביום 12.4.2019 לפיו, בסעיף 110 נקבע, בין היתר, איסור לבקש מידע בדבר נתוני אשראי או דירוג אשראי של אדם לשם העסקתו במסגרת יחסי עבודה.
אחוז האזרחים החיים במדינת ישראל ונמצאים מתחת לקו העוני גבוה מאוד ביחס לרוב מדינות ה- OECD[7] . מחקרים מצביעים על כך שאנשים ממצב סוציו אקונומי נמוך נוטים לחוות יותר אפליה מאחרים ועל כן יש חשיבות רבה לקדם שוויון הזדמנויות לאוכלוסייה זו[8]. בנוסף, בעקבות משבר הקורונה הרבה מאוד אנשים איבדו את מקור פרנסתם ומצבם הכלכלי נפגע, חלה עלייה חדה במספר בקשות לצו כינוס ולפתיחת הליכים לפשיטות רגל[9], כך שאנשים רבים נוספים חשופים לאפליה מחמת מצבם הכלכלי, ומשכך מתגבר הצורך להגן על קבוצת אוכלוסייה זו, בפרט בעת הזאת.
מוצע על כן לתקן את החוק האמור ולהוסיף עילת אפליה של מצב כלכלי.
יובהר כי בדומה ליתר עילות ההפליה המנויות בחוק, הבחנה בין עובדים או בין דורשי עבודה על בסיס מצבם הכלכלי, המתחייבת מאופיים או ממהותם של התפקיד או המשרה, לא תיחשב אפליה לפי החוק.
[1] ס"ח התשמ"ח, עמ' 38; התשע"ד עמ' 662.
[2] Reporting period 1 January 2017 – 31 December 2017Dieter Schindlauer, ,Country report Non-discrimination Austria
[3] (https://www.unia.be/en/law-recommendations/legislation/act-of-february-25-2003-pertaining-to-the-combat-of-discrimination)
[4](https://equineteurope.org/wp-content/uploads/2021/04/Law-on-Protection-from-Discrimination-Albania_amended-1.pdf)
[5] https://www.refworld.org/docid/44ae58d62d5.html
[6] Littwin (2013), 420-421; Laura Koppes Bryan & Jerry K. Palmer, Do Job Applicant Credit Histories Predict Performance Appraisal Ratings or Termination Decisions?, 15 Psychol-Manager J. 106, 107, 119 (2012); Amy Traub, Discredited: How Employment Credit Checks Keep Qualified Workers out of a Job, Demos, 2013,( https://did.li/discredited-demos.)
[7] Oecd (2019). (Error! Hyperlink reference not valid.)
[8] Kadar, T., (2016). An analysis of the introduction of socio-economic status as a discrimination ground, Equality and Rights Alliance.Fredman, S., (2016). Women and Poverty - A Human Rights Approach, African Journal of International and Comparative Law, Vol. 24, Issue 4 (2016), pp. 494-517.
[9] מרכז טאוב, דוח מצב המדינה 2021 בהתבסס על נתוני האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים