כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים), התשע"ג-2012 (הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ב-2022
מוצע להאריך את תוקפם של כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים) (הוראת שעה), התשע"ג-2012, לתקופה נוספת של חמש שנים ולהתאים את נוסחם לתיקון מס' 21 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, במסגרתו שונה, בין היתר, שם החוק מ"חוק ההגבלים העסקיים" ל"חוק התחרות הכלכלית" ושם בית הדין מ"בית הדין להגבלים עסקיים" ל"בית הדין לתחרות".
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 15א לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988[1], ובאישור הועדה לפטורים ולמיזוגים, אני מתקינה כללי פטור סוג אלה: |
|
|
|
|
|
1. |
בכללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים) (הוראת שעה), התשע"ג-2012[2] (להלן – הכללים העיקריים), בשם הכללים העיקריים, במקום "ההגבלים העסקיים" יבוא "התחרות הכלכלית". |
|
|
2. |
בפתיח לכללים העיקריים, במקום "ההגבלים העסקיים" יבוא "התחרות הכלכלית". |
|
|
3. |
בסעיף 2(א) לכללים העיקריים – במקום "בית הדין להגבלים עסקיים" יבוא "בית הדין לתחרות". |
|
|
תיקון סעיף 4 |
4. |
בסעיף 4(ג) לכללים העיקריים, במקום "לכללי ההגבלים העסקיים (הוראות והגדרות כלליות), התשס"ו-2006" יבוא "לכללי התחרות הכלכלית (הוראות והגדרות כלליות) (הוראת שעה), התשס"ו-2006". |
|
תיקון סעיף 6 |
5. |
בסעיף 6 לכללים העיקריים, במקום "תחילתם של כללים אלה ביום י"א בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013) (להלן – יום התחילה) ותוקפם עד יום כ"ב בתשרי התשפ"ג (17 באוקטובר 2022)" יבוא "תוקף כללים אלה עד יום ט"ז בתשרי התשפ"ח (17 באוקטובר 2027)". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
מיכל כהן
הממונה על התחרות
נתאשר.
__________________
אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה והתעשייה
דברי הסבר
מוצע להאריך את תוקפם של כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים) (הוראת שעה), התשע"ג-2012 ("פטור הסוג הימי"), לתקופה נוספת של חמש שנים ולהתאים את נוסחם לתיקון מס' 21 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, במסגרתו שונה, בין היתר, שם החוק מ"חוק ההגבלים העסקיים" ל"חוק התחרות הכלכלית" ושם בית הדין מ"בית הדין להגבלים עסקיים" ל"בית הדין לתחרות".
פטור הסוג הימי נוגע לשיתופי פעולה תפעוליים בין חברות ספנות בהובלת מטען בקווי הפלגה הפוקדים נמלים לפי תכנון ידוע מראש, ובלוחות זמנים קבועים מראש. הסדרים תפעוליים כאלה בין חברות ספנות מאפשרים לחברות הספנות למצות יתרונות לגודל, שהם משמעותיים בתחום התובלה הימית. כמו כן הסדרים אלה מאפשרים את הגדלת תדירות השירות בקו ושיפור השירות ללקוח העושה שימוש בהובלה ימית. יחד עם זאת, פטור הסוג אינו כולל הסדרים שיש בהם כבילות מחיר. כלומר, הצדדים להסדר נשארים עצמאיים בשיווק שירותיהם. פטור הסוג מבוסס על פטור סוג להסדרים תפעוליים הקיים באיחוד האירופי, ומבקש לדמות לו ככל הניתן. זאת, על מנת לצמצם את הנטל האסדרתי העודף המושת על חברות הספנות הבינלאומיות הפוקדות את ישראל במסגרת קווי תובלה בינלאומיים.