טיוטת תקנות
שם התקנות המוצעות
תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים) (ביטול), התשפ"ב-2022
מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
התקנות המוצעות נועדו לבטל את תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים), התשע"א-2011, במסגרתן נקבעו תשלומים בעד חלק מהשירותים הכספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 ("חוק הדואר") הניתנים על ידי חברת דואר ישראל בע"מ מטעם החברה הבת כמשמעותה בסעיף 88יא לחוק הדואר. מטרת התקנות היא לאפשר לחברת הדואר גמישות לקבוע את התשלומים בעד השירותים הכספיים שהיא נותנת תוך התאמתם לתנאי התחרות במתן שירותים אלה, תנאי השוק המשתנים ולתהליכי ההתייעלות של בנק הדואר. זאת, בכפוף לחובת גביית תשלום סביר בהתאם לסעיף 88יב לחוק הדואר וגביית תשלום מופחת עבור לקוחות המקבלים קצבת הבטחת הכנסה, קצבת נכות או קצבת זקנה בהתאם לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995.
להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים) (ביטול), התשפ"ב-2022
בתוקף סמכותי לפי סעיף 88י(א)(1) לחוק הדואר, התשמ"ו- 1986[1], בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
ביטול תקנות |
1. |
תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים), התשע"א-2011, בטלות. |
||
|
תחילה |
2. |
תחילתן של תקנות אלה ביום תחילתן של תקנות בנק הדואר (שירותים בבנק הדואר)(תיקון), התשפ"ב-2022. |
||
|
____________ התשפ"ב (_____________ 2022) (חמ 3-3598)
|
_______________ יועז הנדל שר התקשורת
|
|
||
דברי הסבר
כללי
תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים), התשע"א-2011 ("התקנות העיקריות"), קובעות את התשלומים בעד חלק מהשירותים הכספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 ("השירותים הכספיים", "חוק הדואר" בהתאמה) הניתנים על ידי חברת דואר ישראל בע"מ מטעם החברה הבת כמשמעותה בסעיף 88יא לחוק הדואר ("חברת הדואר").
כיום, חברת הדואר נותנת שירותים כספיים הכוללים בעיקר שירותי ניהול חשבונות ללקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים (ללא מתן אשראי וללא תשלום ריבית על פיקדונות) וכן שירותי ניהול מערך תשלומים וגבייה עבור לקוחות עסקיים כגון ממשלת ישראל, המוסד לביטוח לאומי, חברות תקשורת, חברות גז, רשויות מקומיות ועוד. כמו כן חברת הדואר מעניקה, לכל דורש, שירותי קניה ומכירה של מטבע חוץ, העברות כספיים בינלאומיות, הנפקה ומכירה של כרטיס חיוב נטען מראש ועוד.
מטרת התקנות המוצעות היא לאפשר לחברת הדואר גמישות בקביעת התשלומים בעד השירותים הכספיים תוך התאמתם לתנאי התחרות במתן שירותים אלו, לתנאי השוק המשתנים, ולתהליכי ההתייעלות של בנק הדואר (לרבות דיגיטציה של השירותים). זאת, בכפוף לחובת גביית תשלום סביר בהתאם לסעיף 88יב לחוק הדואר.
תקנה 1
כיום, תאגידים בנקאיים וגופים פיננסים שונים כגון נותני שירותי מטבע מציעים שירותים דומים לשירותים הכספיים כהגדרתם בחוק הדואר בתנאי תחרות מלאה. אשר על כן, מוצע לבטל את התקנות העיקריות ולאפשר לחברת הדואר גמישות לקבוע את התשלומים בעד השירותים הכספיים בכפוף לחובת גביית תשלום סביר בהתאם לסעיף 88יב לחוק הדואר. גמישות זו תאפשר לחברת הדואר להתחרות במתן השירותים הכספיים מול תאגידים בנקאיים וגופים פיננסים כאמור לעיל ותתמרץ את חברת הדואר להתייעל ולשפר את השירות לציבור.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי תחילתן של התקנות המוצעות, ביום תחילתן של תקנות בנק הדואר (שירותים בבנק הדואר)(תיקון), התשפ"ב-2022 ("תקנות בנק הדואר"). תקנות בנק הדואר פורסמו להערות הציבור יחד עם פרסומן של התקנות המוצעות.
בסעיף 26 לתקנות בנק הדואר מוצע, לקבוע כי התשלום המרבי בעד שירות כספי שנקבע על ידי חברת הדואר בהתאם להוראות סעיף 88יב לחוק הדואר, והמשולם בידי בעל חשבון סילוקים המקבל קצבת הבטחת הכנסה, קצבת נכות או קצבת זקנה, בהתאם לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, לא יעלה על מחצית התשלום אותו גובה חברת הדואר ממי שאינו מקבל קצבה.
תקנה 2 המוצעת נועדה להבטיח כי מתן גמישות בקביעת התשלומים בעד השירותים הכספיים לא יפגע במקבלי הקצבאות, כאמור לעיל, ועל כן, מוצע לכרוך את תחילתן של התקנות המוצעות בכניסתן לתוקף של תקנות בנק הדואר.