הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 131) (הסדרת העיסוק בהתקנה ואחזקה של מונים למוניות, בהשכרת רכב, וסמכויות פיקוח), התשפ"ב-2022
העיסוק בהתקנה ובתחזוקה של מונים למוניות ובהשכרת רכב, מוסדרים כיום בצווים לפי חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957 (להלן – חוק הפיקוח): צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (רכישת מונים למוניות, התקנתם ושירותי החזקתם), התשמ"ד-1984 וצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985. בחוק הפיקוח מצויות גם סמכויות הפיקוח והאכיפה של המדינה כלפי מי שמפרים את חוק הפיקוח והצווים מכוחו.
תוקפו של חוק הפיקוח ובהתאם גם של הצווים מכוחו, מותנים בקיומה של אכרזה תקפה של מצב חירום. במסגרת המהלך הממשלתי לקידום חקיקה שנועדה לבטל את הזיקה בין דברי חקיקה שונים לבין מצב החירום, ולאור הוראות חוק יסוד: חופש העיסוק, מוצע ליצור אסדרה בחקיקה ראשית של העיסוקים המפורטים לעיל, ולעגן את סמכויות הפיקוח לגביהם, בפקודת התעבורה. מוצע כי סמכויות פיקוח אלה יחולו גם על עיסוקים נוספים המאוסדרים לפי הפקודה האמורה.
עיקר 1:
מוצע להסדיר את העיסוק בהתקנת מונים למוניות ובמתן שירותי אחזקה להם, לרבות תנאים לקבלת רישיון לעיסוק זה, חובות המוטלות על בעל הרישיון והנסיבות בהן ניתן לסרב לחדש רישיון, להתלותו או להגבילו.
(סעיף 3 לחוק המוצע)
עיקר 2:
מוצע להסדיר את העיסוק בהשכרת כלי רכב, לרבות התנאים הנדרשים מן העוסק בכך, החובות המוטלות עליו, הנסיבות בהן ניתן לבטל רישיון זה, להתלותו או להגבילו, עבירות שיחולו על הפרת הוראות אלה, וסוגי כלי הרכב שעל השכרתם תחול האסדרה המוצעת.
(סעיפים 4 , 6 ו-7 לחוק המוצע)
עיקר 3:
מוצע להעניק למאסדרים השונים לפי פקודת התעבורה – המפקח על התעבורה, רשות הרישוי, והרשות שמונתה לפי חלק י' לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, סמכויות פיקוח על מי שקיבלו מהם רישיון, הסמכה או היתר או הוכללו ברשימת זכאים לעסוק (להלן – תעודה).
(סעיף 5 לחוק המוצע)
עיקר 4:
מוצע לקבוע כי לתקופת מעבר יישארו בתוקף הרישיונות שניתנו לפי הדין הקיים, על מנת לאפשר לגורמים הפועלים בענף לפעול לעמוד בדרישות החוק.
(סעיף 9 לחוק המוצע)
ייווספו סימנים ג'3 וז' לפרק השני, פרק ששי 3 ותוספת שש-עשרה לפקודת התעבורה.
הסדרים אלה יאפשרו את ביטולום של צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (רכישת מונים למוניות, התקנתם ושירותי החזקתם), התשמ"ד-1984 ופרק ו' לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985.
הצעת החוק מביאה לשינוי משפטי שהוא בעיקרו, שאין בצידו השפעה מהותית על תקציב המדינה. יחד עם זאת, ככל שיוסמכו ויופעלו פקחים לפי החוק המוצע, הדבר יהיה כרוך בעלויות. מאחר והיקף הפיקוח שיבוצע וכן גובה האגרות אינם ידועים עדיין, לא ניתן להעריך כיום את ההשפעה התקציבית של החוק המוצע.
מוצע לקבוע אגרה חדשה בעד הכללה ברשימת המורשים לעסוק בהשכרת רכב, לכיסוי עלויות המדינה בהליך אישורן.
מימושן של סמכויות לפיקוח על עמידה בהוראות החוק המוצע והוראות רגולציה שכבר קיימות בפקודת התעבורה יחייב הפעלת פקחים; יחד עם זאת, חלק משמעותי מפעולות פיקוח אלה מבוצעות כיום מכוח דינים אחרים.
תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 1 - |
||||||||
|
|
|
(1) לפני ההגדרה "בעל" יבוא: |
||||||||
|
|
|
|
""אמצעי שליטה", "שליטה" - כהגדרתם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[2];"; |
|||||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "בעל" יבוא: |
||||||||
|
|
|
|
""בעל עניין", "נושא משרה" – כהגדרתם בחוק החברות, התשנ"ט-1999[3];"; |
|||||||
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "עגלה" יבוא: |
||||||||
|
|
|
|
""עוסק מורשה" – כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[4];". |
|||||||
|
תיקון סעיף 14ז |
2. |
בסעיף 14ז לפקודה, ההגדרות "אמצעי שליטה, בעל עניין ושליטה" ו"נושא משרה" – יימחקו. |
||||||||
|
הוספת סימן ג'3 בפרק שני |
3. |
בפרק שני לפקודה, לפני סימן ד' יבוא: |
||||||||
|
|
|
"סימן ג'3: התקנת מונים ואחזקתם |
||||||||
|
|
|
הגדרות |
14כד. |
בסימן זה - |
||||||
|
|
|
|
|
"התקנה", של מונה – לרבות ביצוע חיבורים, אימות הפעלה תקינה של המונה וחתימת המונה בחותם אלקטרוני לתיעוד השינויים האחרונים שבוצעו במונה, בתום ביצוע הפעולות האמורות, וכן הכנה של אמצעי לזיהוי נהג, התאמתו למונה ומסירתו לנהג; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"חוק הפיקוח" - חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996[5]; |
||||
|
|
|
|
|
"מונה" – מכשיר המותקן במונית ומחובר אליה, אשר מיועד לחשב ולהציג את שכר ההסעה במונית עבור כל נסיעה בה ולשמש קופה רושמת, המופעל אחרי זיהוי הנהג, לרבות התקן עזר שפעולתו משולבת עם פעולת המונה או שהמונה מפעילו, ושיש לגביו אישור שנתן המפקח על התעבורה בהתאם לתקנות לפי סעיף 70(6); |
|
|||||
|
|
|
|
|
"מתקין" – מי שניתן לו רישיון לפי סעיף 14כה ומי שפועל מטעם בעל רישיון כאמור; |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
"נתוני נסיעות" – כל אחד מאלה: שעת התחלה ושעת סיום של כל משמרת ושל כל נסיעה עסקית, מרחק נסיעה, סוג תעריף כפי שנקבע לפי חוק הפיקוח, מחיר הנסיעה לפי המונה ומחיר שנגבה בפועל; תוספות שנגבו מהנוסע וסוגם לפי חוק הפיקוח ואופן ייזום הנסיעה; |
||||
|
|
|
|
|
"שירותי אחזקה" – כל שירות הנדרש לשם הבטחת פעולתו התקינה של מונה, לרבות פירוק המונה ממונית והתקנתו במונית אחרת, התקנת מונה חלופי, בדיקות תקינות ודיוק ומתן אישורים על תוצאותיהם, תיקון, החלפת חלקים, שיפוץ, כיוונון, עדכון תוכנה, עדכון תעריפי שכר ההסעה במוניות, ניהול רישום על ביצוע הפעולות האמורות, מתן הנחיות בכתב לשימוש במונה ותפעולו, וכל שירות אחר הכרוך באלה; |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
"שכר ההסעה במוניות" – מחיר ההסעה במונית שנקבע לפי חוק הפיקוח. |
|
|||
|
|
|
רישוי מתקינים |
14כה. |
(א) לא יתקין אדם מונה, לא יעבירו לאחר בתמורה או שלא בתמורה, ולא ייתן שירותי אחזקה, אלא אם כן קיבל רישיון לכך מאת המפקח על התעבורה או אם הוא פועל מטעמו של מי שקיבל רישיון כאמור. |
|
|||||
|
|
|
|
|
(ב) רישיון לפי סעיף קטן (א) (בסימן זה – רישיון מתקין) יהיה תקף לשש שנים, ואולם השר, באישור וועדת הכלכלה של הכנסת רשאי לקבוע טעמים מיוחדים שבהתקיימם רשאי המפקח על התעבורה לתת רישיון כאמור לתקופה שונה. |
|
|||||
|
|
|
|
|
(ג) המפקח על התעבורה רשאי לתת רישיון מתקין למבקש, אם התקיימו כל אלה: |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המבקש הוא אחד מאלה: |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) עוסק מורשה שהוא תושב ישראל או אזרח ישראל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תאגיד הרשום בישראל שאחד לפחות מבעלי העניין בו, הוא תושב ישראל או אזרח ישראל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המבקש, ואם הוא תאגיד – גם בעל שליטה ונושא משרה בו, לא הורשע ולא הוגש נגדו כתב אישום שטרם ניתן בו פסק דין סופי, בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת המפקח על התעבורה, לקבל רישיון מתקין; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) אם היה המבקש תאגיד – מטרותיו, לפי מסמכי ההתאגדות שלו, מסמיכות אותו לבצע את כל אלה: קניה, מכירה והתקנה של מונים ומתן שירותי אחזקה למונים; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) לרשות המבקש מערך מחשובי מתאים לניהול, שמירה והפקת רישומים ומתן דיווחים לגבי התקנה של מונים ומתן שירותי אחזקה בהתאם לדרישות המפקח על התעבורה, שיפורסמו באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) לרשות המבקש שרת ייעודי לניהול ושמירת נתוני נסיעות שבוצעו במונית שישמרו באופן שיורה המפקח על התעבורה; הוראות כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) התנאים שקבע השר בעניינים הבאים: |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הכשרה מקצועית הנדרשת לצורך ביצוע פעולות התקנה של מונים, ומתן שירותי אחזקה כאמור בסעיף זה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מספרם ופריסתם של האתרים שבהם יינתן שירות מטעם המבקש, רמת השירות וסוג השירות שיינתן בהם, מועדי פתיחתם, לרבות לעניין פריסה הדרגתית של האתרים האמורים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הסדרי אבטחת המידע הנוגעים לניהול נתוני הנסיעות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) המבקש הפקיד בידי המפקח על התעבורה או עובד מדינה מטעמו את המידע הדרוש לשם מתן שירותי אחזקה למונים שהתקין ולניהול נתוני הנסיעות, באופן שגורם אחר מטעם המפקח על התעבורה יוכל לתת שירותי אחזקה למונים שהתקין המבקש ולנהל את נתוני הנסיעות אם רישיונו יבוטל, יותלה או לא יחודש, או אם תהיה מניעה אחרת שבשלה לא ייתן המבקש שירות אחזקה למונים אלה; מידע שנמסר כאמור היה חסוי ולא יימסר אלא לגורם שייתן שירותי תחזוקה וניהול נתוני נסיעות מטעם המפקח על התעבורה, בהתקיים נסיבות כאמור בסעיף זה. |
|||
|
|
|
|
|
(ד) המפקח על התעבורה יפרסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רשימה של שמות המתקינים בעלי הרישיונות התקפים לפי סימן זה, ויעדכן אותה מעת לעת. |
||||||
|
|
|
|
|
(ה) רישיון מתקין אינו ניתן להעברה, לשעבוד או לעיקול אלא לפי אישור מראש בכתב מאת המפקח על התעבורה ובהתאם לתנאיו, ואם ניתן רישיון מתקין לתאגיד, תהא העברת השליטה בו טעונה אישור מראש בכתב של המפקח על התעבורה; אישור כאמור יינתן אם מצא המפקח על התעבורה כי מתקיימים בנעבר או בבעל השליטה החדש, לפי העניין, התנאים המנויים בסעיף קטן ((ג)); הועברו הרישיון או השליטה, לפי העניין, בלי שניתן אישור כאמור, יראו את הרישיון כאילו הותלה עד למתן האישור. |
||||||
|
|
|
תפקידי המתקין וחובותיו |
14כו. |
(א) מתקין לא יתקין במונית - |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מונה שלא סומן בסימון המעיד על בדיקת דיוקו בהתאם לתקנות לפי סעיף 70(6); |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מיתקן שאיננו מונה אך נחזה להיות מונה; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מונה ללא סימון נראה לעין של דגם המונה. |
|||
|
|
|
|
|
(ב) נקבע מחיר מרבי למתן שירותי אחזקה לפי חוק הפיקוח, יפרסם המתקין את המחיר האמור באתר האינטרנט שלו, אם ישנו וכן יציג הודעה על מחיר זה בעברית ובערבית במקום בולט לעין, במקום עסקו ובכל אתר שבו הוא מתקין מונים או נותן שירותי אחזקה. |
||||||
|
|
|
|
|
(ג) מתקין ייתן שירותי אחזקה לגבי כל מונה שהתקין במשך שש שנים לפחות מיום שהתקין את המונה כל עוד בידו רישיון בר תוקף, וכן יספק בתקופה האמורה חלקי חילוף לגבי כל מונה שהתקין. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) |
(1) מתקין יעדכן את שכר ההסעה במוניות במונה שהתקין, במועד כניסתו לתוקף של עדכון המחיר לפי חוק הפיקוח; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מתקין ייתן שירותי אחזקה, למעט עדכון כאמור בפסקה (1), בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-14 ימי עבודה מהמועד שנמסר לו המונה לשם כך, ואולם רשאי השר לקבוע תקופה מרבית אחרת לעניין שירותי אחזקה שיקבע, ובלבד שאם משך התיקון הצפוי עולה על 12 שעות או עלה על כך בפועל – יתקין המתקין מונה חלופי במונית עד גמר שירותי האחזקה. |
|||
|
|
|
|
|
(ה) מתקין ידווח בדיווח ממוחשב למפקח על התעבורה, באופן שיורה לו, על התקנת מונה ופרטיו, לרבות פרטי מונה חלופי כאמור בסעיף קטן (ד), החלפתו, העברתו למונית אחרת, הסרתו או גריטתו, ועל פרטי המוניות שבהן בוצעו פעולות כאמור, והכל בהקדם האפשרי ולא יאוחר משלושה ימי עבודה לאחר ביצוע אותן פעולות. |
||||||
|
|
|
|
|
(ו) מתקין ימסור למפקח על התעבורה מידע מלא על עדכונים ושינויים במידע שמסר לפי סעיף 14כה(ג)(7), במועד העדכון או השינוי וכן לפי דרישת המפקח על התעבורה. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ז) מתקין יעמיד מונה מדגם שהוא מתקין לבדיקת המפקח על התעבורה או מפקח כאמור בפרק ששי 2, במועד, במקום ובדרך כפי שיקבעו על ידו. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ח) מתקין ישמור בשרת כאמור בסעיף 14ה(ג)(5) את הנתונים על נסיעות המונית שקבע השר כפי שתועדו במונה; נתונים כאמור יישמרו בנפרד מנתונים מזהים של בעל המונית ולא יוצלבו אלא לפי בקשת בעל המונית, הוראת חיקוק או צו של בית משפט. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ט) מתקין ימסור למפקח על התעבורה נתוני נסיעות, כולם או חלקם, של מונית אחת או יותר, במועדים ובאופן שיורה, ובלבד שלא ניתן יהיה לזהות את המונית או את בעל המונית אליה הם מתייחסים. |
|
|||
|
|
|
|
|
(י) תפקידי המתקין וחובותיו לפי סעיף זה יחולו, בשינויים המחויבים, על הפועל מטעמו במתן שירותי אחזקה. |
||||||
|
|
|
אי חידוש רישיון מתקין, סירוב לחדשו, התלייתו או הגבלתו |
14כז. |
המפקח על התעבורה רשאי, לאחר שנתן לבעל רישיון מתקין הזדמנות להשמיע את טענותיו, לסרב לחדש את רישיון המתקין, להתלותו, להגבילו או לקבוע בו תנאים, אם נוכח שהתקיים אחד מאלה: |
||||||
|
|
|
|
|
(1) חדל להתקיים בבעל הרישיון תנאי מן התנאים למתן הרישיון לפי סעיף 14כה(ג); |
||||||
|
|
|
|
|
(2) הרישיון ניתן על יסוד מידע חסר, ואולם המפקח על התעבורה לא יפעיל סמכויותיו לפי סעיף זה, אלא אם כן נתן לבעל הרישיון הזדמנות להשלים את המידע החסר בתוך תקופה שיורה, והוא לא עשה כן בתוך התקופה האמורה; |
||||||
|
|
|
|
|
(3) הרישיון ניתן על יסוד מידע שגוי, ואילו היה המידע הנכון והמלא בפני המפקח על התעבורה בעת מתן הרישיון, לא היה נותן את הרישיון; |
||||||
|
|
|
|
|
(4) הרישיון ניתן על יסוד מידע כוזב; |
||||||
|
|
|
|
|
(5) בעל הרישיון הפר את חובותיו לפי סימן זה; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(6) בעל הרישיון הפר תנאי מהותי מתנאי הרישיון." |
||||
|
הוספת סימן ז' לפרק שני |
4. |
בפרק שני לפקודה, אחרי סימן ו', יבוא: |
||||||||
|
|
|
"סימן ז': השכרת רכב |
||||||||
|
|
|
הגדרות |
16לד. |
בסימן זה - |
||||||
|
|
|
|
|
"החכר" – השכרת רכב לתקופה של שלושה חודשים או יותר; |
||||||
|
|
|
|
|
"השכרה", "השכרת רכב" - התקשרות בתשלום שבמסגרתה המשכיר נותן לשוכר זכות שימוש ברכב לתקופה קצובה ושירותים בקשר לרכב, ובכלל זה שירותי אחזקה תקופתיים; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"חוק הגנת הצרכן" - חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981[6]; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"משכיר זעיר" – עוסק בהשכרת רכב שבבעלותו עד 19 רכבי השכרה; |
||||
|
|
|
|
|
"רכב" – רכב מסוג המנוי בתוספת השש עשרה. |
||||||
|
|
|
תנאים לעיסוק בהשכרת רכב |
16לה. |
(א) לא יעסוק אדם בהשכרת רכב, אלא אם כן נכלל ברשימה שפרסם המפקח על התעבורה באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; רשימה כאמור תעודכן מעת לעת. |
||||||
|
|
|
|
|
(ב) המפקח על התעבורה יכלול ברשימה לפי סעיף קטן (א), מבקש שהתקיימו בו התנאים הבאים: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא תאגיד הרשום בישראל שלפחות אחד מבעלי העניין בו הוא תושב או אזרח ישראל; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) כל רכב המושכר על ידו יהיה מבוטח בביטוח אחריות כלפי צד שלישי בשל נזקי רכוש, על ידי מבטח כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[7]; השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע תנאים לעניין ביטוח כאמור, ובכלל זה רשאי הוא לקבוע תנאים לפי סוג העסקה וסוג הרכב המושכר; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת המפקח על התעבורה לעסוק בהשכרת רכב או לא הוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור, ואם היה המבקש תאגיד – לא הורשעו כאמור גם בעל שליטה או נושא משרה בו או לא הוגש נגדם כתב אישום כאמור. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) בבעלותו חמישה רכבי השכרה, לפחות; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) הוא מקבל שירותי קצין בטיחות בתעבורה בהתאם להוראות לפי הפקודה למעט ההוראות לעניין מספר כלי הרכב המקים חובת קבלת שירותים כאמור; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) לרשותו אמצעים לתקשורת ממוחשבת עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כפי שקבע השר; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) המבקש שילם את האגרה שנקבעה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), משכיר זעיר ייכלל ברשימה, תוך ציון היותו משכיר זעיר, אף אם לא התקיימו בו התנאים האמורים בפסקה (ב)(1), ובלבד שהוא עוסק מורשה אזרח או תושב ישראל. |
||||
|
|
|
|
|
(ד) המפקח על התעבורה רשאי להסיר אדם מן הרשימה האמורה בסעיף קטן (א) או להתלות את הכללתו בה עד לקיום תנאים שיקבע, לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם נוכח שהתקיים בו אחד מאלה: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) חדל להתקיים בו תנאי מן התנאים המנויים בסעיף קטן (ב)(1) עד (6) או התנאי שבסעיף קטן (ג), לפי העניין; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הכללתו ברשימה נעשתה על יסוד מידע כוזב; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הכללתו ברשימה נעשתה על יסוד מידע חסר, ואולם המפקח על התעבורה לא יפעיל סמכויותיו לפי סעיף זה, אלא אם כן נתן למי שנכלל ברשימה כאמור הזדמנות להשלים את המידע החסר בתוך תקופה שיורה, והוא לא עשה כן בתוך התקופה האמורה; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הכללתו ברשימה נעשתה על יסוד מידע שגוי, ואילו היה המידע הנכון והמלא בפני המפקח על התעבורה בעת הכללתו ברשימה, הוא לא היה בה; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) הוא או מי שפועל מטעמו הפר את חובותיו לפי הפקודה; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) הוא השכיר רכב שלא קיים לגביו את חובתו לפי סעיף 16לז(א). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) מי שהוסר מן הרשימה כאמור בסעיף קטן (ד), לא ייכלל בה מחדש אלא אם כן ביקש להיכלל בה מחדש, והתקיימו לגביו תנאים האמורים בסעיף קטן (ב) או (ג). |
||||
|
|
|
הסכם השכרת רכב |
16לו. |
(א) העוסק בהשכרת רכב (להלן – עוסק בהשכרה) - |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לא ישכיר רכב אלא לפי הסכם בכתב שאינו כולל תנאים שחזקה שהם מקפחים כאמור בסעיף 4 לחוק החוזים האחידים, התשמ"ג-1982[8]; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ימסור לשוכר לכל המאוחר עד למסירת הרכב לשימושו, עותק מההסכם האמור בפסקה (1) ומהתנאים הכלליים של ביטוח הרכב כאמור בסעיף 16לה(ב)(2) (להלן – מסמכי ההשכרה); ההסכם יימסר במסמך מודפס או באופן אלקטרוני, לפי בחירת השוכר, ובלבד שהמשכיר יידע את השוכר בדבר האפשרויות למסירתו כאמור בפסקה זו. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר רשאי לקבוע תנאים אשר חובה לכלול בהסכם כאמור בסעיף קטן (א)(1) ותנאים שחובה לציינם בו בהבלטה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הסכימו העוסק בהשכרה והשוכר על הארכת הסכם ההשכרה לתקופה העולה על שלושה חודשים במצטבר מעבר לתקופת ההשכרה המקורית, או על שינוי תנאי ההשכרה, ימסור העוסק בהשכרה לשוכר בדרך שהוסכמה ביניהם בהסכם לפי סעיף קטן (א), עותק ממסמכי ההשכרה הכוללים את ההארכה או השינוי האמורים, לפי העניין. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על החכר של יותר משני כלי רכב לחוכר אחד, אלא אם כן הוא צרכן כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) אין בהוראות לפי סעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין בעניין גילוי מידע לצרכן ומהוראות לפי חוק הגנת הצרכן. |
||||
|
|
|
רישום ברישיון רכב |
16לז. |
(א) עוסק בהשכרה שרשומים על שמו במאגר נתוני הרכב של רשות הרישוי, כלי רכב המיועדים להשכרה, יודיע לרשות הרישוי, במועד ובאופן שתורה לו, על היותם מיועדים להשכרה או להחכר, לפי העניין, באמצעים ממוחשבים. |
||||||
|
|
|
|
|
(ב) קיבלה רשות הרישוי הודעה לפי סעיף קטן (א) לגבי רכב, תציין ברישיון הרכב את המילים "השכרה" או "השכרה-החכר", בהתאם לייעוד של אותו רכב לפי ההודעה האמורה. |
||||||
|
|
|
|
|
(ג) לצורך מתן הודעות כאמור בסעיף קטן (א) העוסק בהשכרה יקיים קשר ממוחשב עם רשות הרישוי לפי ההוראות שקבע השר לעניין זה, בהתחשב, בין השאר, במספר כלי הרכב שבבעלותו של העוסק בהשכרה, לרבות לעניין אמצעי המחשוב, אבטחת המידע והתשלומים עבור התקשורת האמורה. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) תקשורת ממוחשבת לפי סעיף זה תאפשר לעוסק בהשכרה לעיין בפרטי כלי הרכב הרשומים על שמו בלבד. |
||||
|
|
|
עונשין |
16לח. |
העושה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[9] (להלן – חוק העונשין): |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) עוסק בהשכרת רכב בלי שהוא כלול ברשימה שפורסמה לפי סעיף 16לה(א); |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) עוסק בהשכרת רכב, בלא שמסר הודעה לרשות הרישוי לגבי הרכב בהתאם להוראות סעיף 16לז(1). |
||||
|
|
|
שינוי התוספת השש עשרה |
16לט. |
השר רשאי, בצו, לשנות את התוספת השש עשרה." |
||||||
|
הוספת פרק שישי3 |
5. |
אחרי סעיף 61ח לפקודה יבוא: |
||||||||
|
|
|
"פרק שישי3: סמכויות פיקוח |
||||||||
|
|
|
פיקוח על בעלי רישיונות |
61ט. |
(א) בעלי התפקידים המנויים בפסקאות (1) עד (3) שלהלן (בפרק זה – הרשויות המפקחות), יפקחו על ביצוע ההוראות לפי הפקודה והוראות רישיון בידי בעלי הרישיונות המנויים באותן פסקאות: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המפקח על התעבורה - לגבי מי שניתן לו רישיון לפי סימנים ג'1, ג'3, ג'4 ו-ה' לפרק שני או לפי סעיף 16לה; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) רשות הרישוי - לגבי מי שניתן לו רישיון לפי סימן ד' בפרק שני; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הרשות שנקבעה לפי סעיף 70(23א) - לגבי מי שניתן לו רישיון לפי הסעיף האמור. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בפרק זה, "רישיון" - היתר, כתב הסמכה או רישיון שניתנו לפי ההוראות המנויות בסעיף קטן (א), וכן הכללה ברשימה כאמור בסעיף 16לה. |
||||
|
|
|
הסמכת מפקחים |
61י. |
(א) השר רשאי להסמיך, מבין עובדי משרדו, מפקחים שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי פרק זה, כולן או חלקן (בפרק זה – מפקחים). |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא יוסמך מפקח לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן מתקיימים לגביו כל אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, לשמש כמפקח, או לא הוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, וכן הכשרה בנושאים הנוגעים להוראות הפקודה שעל ביצוען הוא יוסמך לפקח, כפי שהורה השר; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הודעה על הסמכת מפקחים כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם ברשומות ואתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. |
||||
|
|
|
סמכויות פיקוח |
61יא. |
לשם פיקוח על ביצוע ההוראות המנויות בסעיף 61ז(א), רשאים רשות מפקחת וכן מפקח - |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) לדרוש ממי שניתן לו רישיון או ממי שנחזה כמבצע פעולות הטעונות רישיון, למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) לדרוש ממי שניתן לו רישיון או מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוע החלות על בעל רישיון; לעניין זה, "מסמך" - לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995[10]; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) להיכנס לכל מקום שבו מבוצעות פעולות הטעונות רישיון, לרבות לרכב כשהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט. |
||||
|
|
|
זיהוי מפקח |
61יב. |
מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי פרק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה, והוראות סעיף זה יחולו, בשינויים המחויבים, גם על שימוש בסמכויות לפי פרק זה על ידי רשות מפקחת: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודת החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה." |
||||
|
תיקון סעיף 70 |
6. |
בסעיף 70 לפקודה, בפסקה (6), בסופה יבוא "וכן אישור דגמי מונים בידי המפקח על התעבורה ובדיקה של דיוק מונים וסימונם, ובכלל זה תקנים או סטנדרטים ישראליים או בין-לאומיים שלפיהם יבוצעו האישור והבדיקה כאמור". |
||||||||
|
הוספת תוספת שש עשרה |
7. |
אחרי התוספת החמש עשרה לפקודה יבוא: |
||||||||
|
|
|
"תוספת שש עשרה |
||||||||
|
|
|
(להגדרה "רכב" בסעיף 16לד) |
||||||||
|
|
|
1. אופנוע; |
||||||||
|
|
|
2. רכב פרטי; |
||||||||
|
|
|
3. רכב מסחרי; |
||||||||
|
|
|
4. מעונוע (קרוואן)." |
||||||||
|
תחילה ותחולה
|
8. |
(א) תחילתו של סימן ג'3 בפרק שני לפקודה כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, שנה אחת מיום פרסומו של חוק זה; ובלבד שעד לאותו מועד הותקנו תקנות לפי סעיף 14כה; לא הותקנו תקנות כאמור, השר רשאי, בצו, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לדחות את מועד תחילתו של הסימן האמור בתקופות יעלו על ששה חודשים בכל פעם. |
||||||||
|
|
|
(ב) תחילתם של סימן ז' בפרק שני לפקודה כנוסחו בסעיף 4 לחוק זה, והתוספת השש עשרה לפקודה כנוסחה בסעיף 7 לחוק זה, שנה מיום פרסומו של חוק זה ובלבד שעד לאותו מועד הותקנו תקנות לפי סעיפים 16לה ו-16לז; השר רשאי, בצו, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לדחות את מועד תחילתו של הסימן האמור בתקופות שלא יעלו על ששה חודשים בכל פעם. |
||||||||
|
|
|
(ג) הוראות פרק שישי3 לפקודה כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, יחולו לעניין סימנים ג'3 ו-ז' בפרק שני לפקודה כנוסחם בחוק זה, ממועד תחילתם לפי סעיף זה ואילך. |
||||||||
|
שמירת תוקף |
9. |
עד ליום תחילתם של סעיפים 3 או 4 לחוק זה, צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (רכישת מונים למוניות, התקנתם ושירותי אחזקתם), התשמ"ד-1984[11] (להלן – צו המונים) ופרק ו' לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985[12]ו (להלן - צו ההשכרה) יעמדו בתוקפם ויראו אותם כאילו נקבעו לפי חוק זה. |
||||||||
|
הוראות מעבר |
10. |
(א) מי שערב מועד התחילה האמור בסעיף 8(א) היה מוכר מוסמך או נותן שירות מוסמך לפי, יראו אותו בתקופה שממועד התחילה האמור עד תום שנתיים מהמועד האמור, כבעל רישיון מתקין לפי סימן ג'3 בפרק שני לפקודה כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה. |
||||||||
|
|
|
(ב) מי שהיה בידיו ערב מועד התחילה האמור בסעיף 8(ב), רישיון לפי, יראו אותו בתקופה שממועד התחילה האמור עד תום שנתיים מהמועד האמור כמי שנכלל ברשימה שפורסמה לפי סעיף 16לה(ב) כנוסחו בחוק זה, ויחולו עליו הוראות סימן ז' בפרק שני לפקודה למעט סעיף 16לה(ב), כנוסחם בחוק זה. |
||||||||
דברי הסבר
סעיף 3 מבוא – סימן ג'3, התקנת מונים ואחזקתם
מחירי הנסיעה במוניות נתונים לפיקוח, בצו לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996. לפי הצו, בהסעה מיוחדת המחירים נקבעים על פי שילוב בין מדדי זמן נסיעה, מרחק נסיעה, זמן המתנה ותוספות ספציפיות בסכומים קבועים, כגון תוספת עבור אגרת נסיעה בכביש אגרה אם הנסיעה שהוזמנה כללה נסיעה בכביש כאמור. בנסיעות שירות המחיר הוא תמורת נסיעה בקו השירות במחירים קבועים לנסיעה מנקודת מוצא ליעד. חישוב המחיר הזה נעשה באמצעות מונה, המודד את הזמן והמרחק לעניין הסעה מיוחדת, וששמורים בו מחירי התוספות האמורות וכן מחירי הנסיעה הקבועים מראש מנקודות מוצא ליעדים השונים לנסיעות שירות. תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 קובעות כי בכל נסיעה חובה להפעיל את המונה. לאור זאת נדרש כי המונים יהיו מאושרים, תקינים ואמינים, ומעודכנים בכל עת לפי הוראות הצו כפי שהוא בתוקף בכל עת. רישוי המתקינים והחובות המוטלות עליהם, נועדו למטרה זו.
לסעיף 14כד המוצע
בסעיף זה מוצעות ההגדרות הנדרשות לסימן ג'3. מוצע להגדיר "מונה" כמכשיר המותקן במונית ומחובר אליה המיועד לחשב ולהציג את שכר ההסעה בה עבור כל נסיעה והמשמש קופה רושמת, המופעל אחרי זיהוי הנהג כך שבכל עת ניתן לדעת מיהו הנהג שהפעיל את המונית וגבה את שכר ההסעה, לרבות התקני עזר השלובים בו, ושיש עליו אישור של המפקח על התעבורה. כן מוצע להגדיר "שירותי אחזקה", שהם השירותים שממתקין מונים יהיה מחויב לספק עבור מונים שהתקין, לרבות פירוק והרכב, תיקונים, בדיקות דיוק, עדכון תוכנה ותעריפי שכר ההסעה, וניהול רישומים על ביצוע פעולות אלה. בנוסף מוצע להגדיר את נתוני הנסיעות שאותם יחויב המתקין לשמור, כפי שמוסדר בסעיף 14כו.
לסעיף 14כה המוצע
מוצע לקבוע איסור להתקין מונה או לתת לו שירותי אחזקה, אלא באמצעות מתקין מורשה, לרבות אדם הפועל במסגרת ומטעם מתקין כזה; רישיון יהיה תקף, ככלל, ל-6 שנים, ואולם השר יהיה מוסמך לקבוע, באישור וועדת הכלכלה, טעמים מיוחדים שבהתקיימם אפשר יהיה לתת רישיון לתקופה שונה.
מוצע לקבוע כי רישיון יינתן לתאגיד או עוסק מורשה תושב או אזרח ישראל, או לתאגיד הרשום בישראל ואחד לפחות מבעלי העניין בו הוא תושב או אזרח ישראל; שאין לגביהם או לגבי בעלי שליטה ונושאי משרה בתאגיד כאמור הרשעות או כתבי אישום בתיקים שטרם הסתיימו, שמצדיקים שלא לתת להם רישיון מפאת חומרתם, נסיבותיהם או מהותם; אם הוא תאגיד – מטרותיו לפי מסמכי ההתאגדות שלו מסמיכות אותו לבצע את השירותים שחובה על מתקין לספק לפי סעיף 14כו; שעומד לרשותו מערך מחשובי לעמידה בחובות האמורות, לרבות שרת ייעודי לשמירת נתוני נסיעות.
מוצע להסמיך את השר לקבוע תקנות שיסדירו את ההכשרה המקצועית הנדרשת ממבצעי ההתקנה בפועל, דרישות שעניינן הבטחת רמת שירות, והסדרי אבטחת המידע של נתוני הנסיעות.
עוד מוצע לחייב מתקין למסור למפקח על התעבורה את המידע הדרוש לשם מתן שירותי אחזקה למונה שהתקין, על מנת שניתן יהיה לתת שירות לבעלי מוניות בקשר עם המונה המותקן במונית אם או יותלה רישיון המתקין שאמור לתת להם שירותי תחזוקה או תהיה מניעה אחרת ממתן השירות על ידי המתקין, וניתן יהיה לתת את השירות באמצעות גורם חלופי.
מוצע כי המפקח על התעבורה יפרסם את פרטיהם של בעלי רישונות מתקין בהודעה באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – המשרד), ויעדכן אותה תקופתית.
מוצע לקבוע כי העברת רישיון המתקין טעונה אישור של המפקח על התעבורה, והעברת שליטה בתאגיד שניתן לו רישיון מתקין, תחייב אישור מאת המפקח על התעבורה בדבר עמידת בעלי השליטה החדשים בתנאים לפי החוק; אם הועבר הרישיון בטרם ניתן אישור כאמור, יראו את הרישיון כאילו הותלה.
לסעיף 14כו המוצע
מוצע לאסור על המתקין להתקין מונה שאין עליו סימון המאשר שדיוקו אומת בהתאם לתקנות ואת מועד האישור, מונה שלא נושא סימון הדגם שלו, או מתקן שאיננו מונה כהגדרתו בחוק המוצע, אך נחזה להיות מונה.
כן מוצע לקבוע את חובותיו של המתקין ושל כל הפועל מטעמו, כלהלן:
1. לפרסם את המחיר המרבי תמורת שירותי האחזקה למונה, בשפות העברית והערבית, באתר האינטרנוט שלו – אם יש לו אתר כזה, בכל אתר שבו הוא מתקין מונים או נותן להם שירותי אחזקה, הכל אם נקבע מחיר מרבי כאמור;
2. לספק שירותי אחזקה, ובכלל זה להחזיק מלאי של חלקי חילוף למונה שהתקין, למשך שש שנים לפחות ממועד ההתקנה;
3. לתת שירותי אחזקה לפי לוחות הזמנים הבאים: עדכון שכר הנסיעה – במועד בו נכנס לתוקף עדכון שכר הנסיעה, ושירותי אחזקה אחרים בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתוך 14 ימי עבודה המועד בו נמסר לו המונה לשם כך, או בתוך תקופה מרבית אחרת שקבע השר בתקנות לעניין שירותי אחזקה שקבע. במקרה ששירות האחזקה צפוי להימשך, או נמשך בפועל, פרק זמן של 12 שעות או יותר, עליו להתקין במונית מונה חלופי עד לגמר ביצוע שירותי האחזקה, וזאת על מנת שלא לגרום להשבתת המונית לאורך זמן.
4. למסור דיווחים ממוחשבים למפקח על התעבורה, על התקנת מונה לרבות מונה חלופי, החלפת מונה, הסרתו וגריטתו, שבו ייכללו פרטי המונה ופרטי המונית שלגביהם נעשו הפעולות האמורות, והכל באופן ממוחשב לפי הוראות המפקח על התעבורה ובתוך שלושה ימי עבודה.
6. למסור עדכון שוטף וכן על פי דרישה, של המידע שמסר למפקח על התעבורה על המונה ועל התחזוקה שלו.
6. לעדכן את המפקח על התעבורה בדבר שינויים ועדכונים במידע על המונה שמסר לו.
7. להעמיד מונה מדגם שהוא מתקין לבדיקה על ידי המפקח על התעבורה, או מפקח שמונה לפי הפקודה.
8. לשמור את נתוני הנסיעות לפי הוראות שקבע השר, בנפרד מנתונים מזהים של בעל המונית, באופן שלא יוצלבו אלא לפח בקשת בעל המונית, הוראות חיקוק או צו של בית משפט, באופן שיבטיח אנונימיות מירבית של הנתונים. עם זאת, המתקין ימסור למפקח על התעבורה נתוני נסיעות שאינם מזוהים על פי הוראות המפקח על התעבורה.
לסעיף 14כז המוצע
מוצע להסמיך את המפקח על התעבורה לסרב לחדש את רישיון המתקין, להתלותו, להגבילו לתקופה או לקבוע בו תנאים, הכל בכפוף לכך שתינתן למתקין הזדמנות לטעון את טענותיו. ניתן להפעיל סמכויות אלה אם נוכח המפקח על התעבורה שהתקיים אחד מאלה: חדלו להתקיים בבעל הרישיון התנאים הנדרשים בחוק למתן הרישיון, המידע שעל פיו ניתן הרישיון היה כוזב, שגוי או חסר ואילו היה בפני המפקח על התעבורה המידע המלא והנכון, לא היה נותן את הרישיון; המתקין הפר את חובותיו לפי החוק המוצע.
סעיף 4 מבוא – סימן ז', השכרת רכב
השכרת רכב היא עסקת השכרה במובנה הקנייני, שבה מקבל השוכר לשימוש והחזקה רכב ששייך לאחר, בתמורה. לשימוש ברכב שמצוי בבעלותו של אחר השלכות תעבורתיות, וצרכניות, והוא אף בעל פוטנציאל לשמש כלי לפעילות עבריינית. כיוון שכך נדרשת אסדרה של העיסוק, עם זאת די באסדרה מזערית של הכללה ברשימת עוסקים שנמצאו כשירים תוך הטלת חובות והגבלות, אך בלא רישיון.
הענף נחלק לשני סוגי פעילות, בעלי מאפיינים שונים. סוג פעילות אחד הוא השכרת הרכב בעסקאות קטנות יחסית, לרוב רכב יחיד (או כלי רכב בודדים) ולתקופה קצרה של ימים או שבועות. סוג אחר הוא ההחכר (ליסינג), שבו העסקה מתייחסת למספר גדול של כלי רכב, שיכול להגיע גם לאלפים רבים, ולתקופות של חודשים ושנים. במובן הצרכני מדובר בעסקאות שונות לגמרי בגלל השוני המהותי בפערי המידע והכוח בין הצדדים להם.
עסקאות החכר מן הסוג המכונה "ליסינג מימוני" אינן כלולות באסדרה המוצעת. מדובר בעסקאות שבמישור החוזי דומות לעסקה של רכישה בתשלומים, שכן מרגע מסירת הרכב לחוכר, מלוא האחריות לשימוש, לתחזוקה, לביטוח וכיוצא בזה, היא על החוכר בלבד; אף שהוא איננו הבעלים מבחינה קניינית ומנהלית (שכן הוא אינו הבעל הרשום במרשם כלי הרכב), הוא נוהג ברכב מנהג בעלים. בעסקאות מסוג זה לא נמצאה הצדקה לאסדרה ולהתערבות בחופש העיסוק וחופש החוזים.
לסעיף 16לד המוצע
מוצעות ההגדרות הנדרשות לסימן זה, ובפרט האבחנה בין השכרה להחכר, באופן שהחכר יתייחס להשכרה שהיא לתקופה של שלושה חודשים או יותר; לעניין זה השכרה תכלול עסקה שבה לא רק הרכב מועמד לרשות השוכר לתקופה קצובה, אלא גם מספק לו שירותים בקשר לרכב, לרבות שירותי אחזקה. עוד מוצע כי לקבוע כי רכב שיחול עליו סימן זה הוא רק רכב מסוג המנוי בתוספת השש-עשרה, כך שהשכרתם של סוגי רכב אחרים לא תהיה כפופה לאסדרה. עוד מוצע להגדיר "משכיר זעיר" שהוא עוסק בהשכרה שבבעלותו עד 19 כלי רכב, שעליו יחולו תנאים רגולטוריים מעט מקלים.
לסעיף 16לה
מוצע לקבוע כי עיסוק בהשכרת רכב, כאמור - מן הסוגים המפורטים בתוספת השש עשרה, אסור למי שלא נכלל ברשימה שפרסם המפקח על התעבורה ברשומות ובאתר המשרד, שאותה יעדכן תקופתית לפי הצורך.
מוצע לקבוע כי מבקש ייכלל ברשימה אם הוא תאגיד הרשום בישראל ואחד לפחות מבעלי העניין בו הוא תושב או אזרח ישראל, שאין לגביהם או לגבי בעלי שליטה ונושאי משרה בתאגיד כאמור הרשעות או כתבי אישום בתיקים שטרם הסתיימו, שמצדיקים שלא לתת להם רישיון מפאת חומרתם, נסיבותיהם או מהותם. עם זאת, משכיר זעיר יכול שיהיה עוסק מורשה תושב או אזרח ישראל, ולא תאגיד.
עוד מוצע כי על המבקש להיות בעל 5 כלי רכב לפחות, וזאת על מנת למנוע מאנשים להקים עסק של השכרת רכב לשם השכרת הרכב הפרטי שבבעלותם, אלא שיהיה מדוברא במיזם עסקי.
כן מוצע לחייב מבקש לבטח את כלי הרכב בביטוח צד ג' באמצעות מבטח. זאת בשונה מן המצב הקיים היום שבו אין מניעה כי חברות ההשכרה יהיו מבטחות עצמיות, ובכך הן משוחררות מהרגולציה של ענף הביטוח ומפיקוחה של רשות על שוק ההון, הביטוח והחיסכון (להלן – רשות שוק ההון), באופן העלול לפגוע הן בשוכרי הרכב, הן בצדדים שלישיים, בעיכובים חסרי הצדקה בתשלום פיצוי על נזק שגרם רכב השכרה, ואף בסירובים לא ענייניים. מריבוי תלונות המתקבלות הן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הן ברשות שוק ההון, עולה כי אין מדובר בחשש בעלמא.
בנוסף מוצע לקבוע חובת קבלת שירותי קצין בטיחות בתעבורה, גם אם לעוסק בהשכרה יש מספר כלי רכב הנמוך מהמספר המחייב זאת לפי תקנות התעבורה, והשירותים יינתנו לפי הוראות התקנות האמורות.
עוד מוצע לקבוע כי הכללה ברשימה תהיה כרוכה בתשלום אגרה, כמקובל בהענקת היתרים רגולטוריים למיניהם.
מוצע להסמיך את המפקח על התעבורה להסיר גוף מרשימת הרשאים לעסוק בהשכרת רכב, בכפוף לעריכת שימוע. ניתן להפעיל סמכות זו אם נוכח המפקח על התעבורה שהתקיים אחד מאלה: חדלו להתקיים התנאים הנדרשים בחוק לצורך הכללה ברשימה האמורה והדבר איננו ניתן לתיקון או לא תוקן בתקופה שהמפקח על התעבורה קצב לכך; המידע שעל פיו נכלל ברשימה היה כוזב, שגוי או חסר, שאם היה ידוע למפקח על התעבורה לא היה כולל אותו ברשימה; הוא או הפועל מטעמו, מפר את חובותיו לפי החוק; הוא לא דיווח לרשות הרישוי על היות רכב שבבעלותו רכב השכרה כנדרש לפי סעיף 16לז המוצע.
לסעיף 16לו המוצע
מוצע לקבוע שעסקת השכרה, למעט עסקה להחכר של יותר משני כלי רכב לחוכר אחד, תערך בהסכם בכתב שלא יכלול תנאים שחזקה שהם מקפחים בהתאם לסעיף 4 לחוק חוזים אחידים, התשמ"ג-1982. מדובר בעסקאות בהן פערי הכוח והמידע בין המשכיר לשוכר הם גדולים, ולפיכך מוגבלת היכולת של השוכר לנהל משא ומתן על תנאי העסקה. העתק של ההסכם כאמור וכן של רשימת התנאים הכללים של הביטוח, יימסרו לשוכר בעת מסירת הרכב לשימושו.
ככל ששונו תנאי העסקה בהסכמה בין הצדדים, או הוארכה תקופת ההשכרה מעבר לשלושה חודשים באופן שעסקת ההשכרה הפכה לעסקת החכר, העוסק בהשכרה יעביר לשוכר עותק מעודכן של ההסכם ותנאיו, בדרך שהוסכמה ביניהם בהסכם המקורי. זאת, כדי לאפשר הארכה של תקופת ההשכרה או שינוי תנאיה באופן נוח, בלי לגרוע מדרשית הכתב.
עוד מוצע לקבוע כי השר יוסמך לקבוע תנאים שחובה לכלול בהסכם ההשכרה, וכן כאלה שיש לציינם בו בהבלטה, שכן מתלונות שהתקבלו אצל המפקח על התעבורה עולה כי לא פעם שוכרים מופתעים לגלות בדיעבד את דבר קיומם של תנאים המיטיבים עם המשכיר, כמו תנאי כיסוי ביטוחי או הדרישות בעניין החזרת הרכב בתום תקופת הביטוח.
לסעיף 16לז המוצע
מוצע להטיל חובה על העוסק בהשכרה לקיים קשר ממוחשב עם רשות הרישוי לשם דיווח על היותם כלי הרכב שבבעלותו רכב השכרה או מיועדים להחכר, לפי העניין, על מנת שהדבר יבוא לידי ביטוי ברישיון הרכב ויהיה ידוע במידת הצורך גם למי שאינם צד לעסקת ההשכרה כמו קונה רכב עתידי, רשויות האכיפה ועוד. הקשר המחשובי יאפשר לחברת ההשכרה גם לעיין בכלי רכב הרשומים על שמה בלבד במרשם כלי הרכב. מוצע לקבוע כי השר יקבע הוראות לעניין קשר זה, לרבות לעניין אמצעי המחשוב הנדרשים, אבטחת מידע ותשלומים, בהתחשב, בין היתר, במספר כלי הרכב שבבעלות העוסק בהשכרה, כדי להסיר חסמים, ובפרט בפני משכירים זעירים.
לסעיף 16לח המוצע
מוצע לקבוע כי הפרת החובות הבאות תהווה עבירה, שכן הן בליבת האסדרה בחוק והפרתן מרוקנת את האסדרה מתוכנה:
1. עיסוק בהשכרה על ידי מי שאיננו כלול ברשימת הגופים המאושרים;
2. השכרת רכב השכרה שלא דווח לרשות הרישוי כרכב השכרה;
3. השכרת רכב בלא הסכם בכתב לפי הנדרש בחוק.
מוצע כי העונש לשתי העבירות הראשונות היורדות לשורש האסדרה, יהיה קנס לפי סעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ולשלישית – קנס לפי סעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.
לסעיף 16לט המוצע
מוצע לקבוע כי שינוי התוספת השש-עשרה המונה את סוגי הרכב שהעיסוק בהשכרתם מוסדר בחוק המוצע, תהיה בצו של השר.
סעיף 5
לסעיף 61ט המוצע
מוצע לקבוע כי סמכויות פיקוח יינתנו כלהלן:
1. למפקח על התעבורה, לעניין סימנים ג'1, ג'3, ג'4 ו-ה לפרק שני וכן לעניין סעיף 1416לה לפקודה שעניינם בשירותי מוניות, מונים למוניות, מתקני תחבורה ציבורית ושירותי השכרת רכב;
2. לרשות הרישוי, לעניין בעלי רישיון לפי סימן ד' לפרק השני לפקודה שהם בעלי רישיונות לבתי ספר לנהיגה, להוראת נהיגה ולניהול מקצועי של בתי ספר לנהיגה;
3. הרשות לפי סעיף 70(23) לפקודה, הנותנת כתבי הסמכה לקציני בטיחות בתעבורה. זאת לשם הבטחת עמידת מקבלי הרישיון, ההיתר, ההסמכה או הכלולים ברשימת הזכאים לעסוק (להלן – רישיון), בהוראות לפי הפקודה החלות עליהם ובתנאי הרישיונות שניתנו להם.
לסעיף 61י המוצע
מוצע לקבוע כי השר רשאי למנות מפקחים מקרב עובדי משרדו, שעמדו בהצלחה בבדיקה של עברם הפלילי לרבות כתבי אישום תלויים ועומדים, בהכשרה מתאימה לפי הסמכויות שיוענקו להם ובתנאי כשירות נוספים שייקבע השר, ויעמדו להם הסמכויות המפורטות בפרק זה.
לסעיף 61יא המוצע
מוצע לקבוע כי למפקחים יעמדו הסמכויות הפיקוח הבאות:
1. דרישת הזדהות ממי שעוסק, בעיסוק הטעון רישיון כאמור או שנחזה להיות עוסק בו;
2. דרישת הצגת מידע ומסמכים הנדרשים לשם הבטחת ביצוע ההוראות החלות על בעלי רישיונות;
3. כניסה למקום בו מבוצעות פעולות לפי רישיון כאמור, לרבות לרכב שהוא נייח, ובלבד שכניסה למקום המשמש למגורים תהיה רק על פי צו של בית משפט.
לסעיף 61יב המוצע
מוצע לקבוע כי מפקח יהיה רשאי לעשות שימוש בסמכויותיו לפי החוק המוצע, רק בעת מילוי תפקידו, ובלבד כשהוא עונד תג מזהה ונושא תעודה חתומה המעידה על תפקידו וסמכויותיו.
סעיף 6 מוצע לקבוע כי השר יסדיר בתקנות את הליכי אישור המונים, בדיקת דיוקם וסימונם, לרבות על פי סטנדרטים ישראליים או בינלאומיים.
סעיף 7 מוצע לקבוע בתוספת כי ההסדר בסימן ג'3 לפרק השני לפקודה, בעניין השכרת רכב, יחול על השכרת אופנועים, כלי רכב פרטיים, כלי רכב מסחריים ומעונועים (קרוואנים).
סעיף 8 מוצע לקבוע כי תחילתו של סימנים ג'3 וז' לפרק השני והתוספת השש עשרה לפקודת התעבורה כנוסחם בחוק המוצע, תהיה שנה מיום פרסומו של החוק, ובלבד שעד למועד זה הותקנו כנדרש בסימנים האמורים. לא הותקנו תקנות עד למועד זה, רשאי השר לדחות את מועד תחילתם, שניהם או אחד מהם, בתקנות, באישור וועדת הכלכלה של הכנסת, לתקופות של עד 6 חודשים בכל פעם.
עוד מוצע כי תחילתו של פרק שישי 3 יחולו על סימנים ג'3 וז', לאחר תחילתם לפי סעיף זה.
סעיף 9 מוצע לקבוע כי יראו את צווי הפיקוח המסדירים את השירות למונים למוניות ואת ענף השכרת הרכב כאילו הותקנו לפי חוק זה, ובכך תנותק זיקתם לחוק הפיקוח ותלותם בקיומו של מצב חירום במדינה.
סעיף 10 מוצע לקבוע כי מי שהיו עובר לתחילתו של חוק זה מוכר מוסמך או נותן שירות מוסמך לפי חוק הפיקוח, יראו אותם כבעלי רישיון מתקין לפי סימן ג'3 למשך שנתיים מיום התחילה. תקופה ארוכה זו נקבעת בשים לב לכך שכיום פועלים בענף רק שני גורמים, וכלל בעלי המוניות (כ-25,000 מוניות) תלויים בשירותיהם לשם הפעלת המוניות, ונדרש שיוכלו להמשיך לפעול עד שיעמדו בתנאי החוק המוצע.
מוצע לקבוע כי בתקופה של שנתיים מיום התחילה, יראו מי שניתן לו רישיון לפי חוק הפיקוח לעניין עיסוק בהשכרת רכב, כמי שנכלל ברשימה לפי סימן ג'3 לחוק המוצע.