תזכיר חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' ____), התשפ"ב - 2022.

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' ____),  התשפ"ב - 2022.

 

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו:

 

חוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק), הקים את המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) והסמיך אותה לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ותחרויות ספורט. 

בעבר הייתה למועצה סמכות להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט. החל מתחילת שנת 2019 נקבע שתמיכה בתחום הספורט תיעשה על ידי משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד).

כמו כן נקבע, כהסדר ביניים, שחלק מהתמיכה תמשיך להיעשות באמצעות ועדה משותפת שתכלול נציגים מהמשרד ומהמועצה (להלן – ועדת התמיכות המשותפת). פעילות ועדת התמיכות המשותפת נועדה להימשך עד לתום שנת 2022, כאשר ממועד זה ואילך מלוא הטיפול בתמיכות בתחום הספורט יועבר לידי המשרד.

תיקון זה נועד להאריך את פעילות ועדת התמיכות המשותפת בשלוש שנים נוספות קודם שהטיפול בכלל הגופים הנתמכים יעבור לידי המשרד, וזאת ביחס לתמיכה בגופים הנתמכים בסכומים שאינם גבוהים. על פי המוצע מעבר התמיכות למשרד ייעשה בשתי מדרגות, כך שבשנת 2023 תטפל ועדת התמיכות המשותפת רק בתמיכות בגופים אשר סכום התמיכה השנתי בהם אינו עולה על 100,000 ₪, ובשנים 2024-2025 תטפל ועדת התמיכות המשותפת רק בתמיכות בגופים אשר סכום התמיכה השנתי בהם אינו עולה על 20,000 ₪.

בהזדמנות זו מוצע לתקן את הרכב ועדת התמיכות המשותפת כמפורט להלן.

 

ג.   עיקרי החוק המוצע

 

לסעיף 1 –  תיקון ההסדר שנקבע בהוראת שעה לעבודת וועדת התמיכות המשותפת: 

  א.  עד לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן – חוק ההתייעלות), הוקנתה למועצה סמכות להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט, למטרות המפורטות בסעיף 9(ב1) לחוק  כנוסחו מאז.

  ב. חוק ההתייעלות קבע כי החל מיום 1 בינואר 2019 יחולקו כספי התמיכה בספורט מתקציב משרד התרבות והספורט. בהתאם, תפסיק המועצה לחלק תמיכות לגופי הספורט  השונים.

ג. השינוי שנקבע בחוק ההתייעלות נועד לנתק את התלות של תחום הספורט מרווחי ההימורים בספורט ולקבוע כי המועצה תהיה מוסמכת לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ותחרויות ספורט בלבד, וכי חלוקת התמיכות לספורט תיעשה על ידי המדינה כאשר כלל תקציב התמיכה בתחום הספורט ייקבע בתקציב משרד התרבות והספורט. כך, כלל התמיכות בתחום הספורט ירוכזו בידי גוף אחד האמון על קביעת המדיניות הכוללת וארוכת הטווח בתחום הספורט, באופן שיביא להקצאה אופטימלית של התמיכות, מתוך ראייה רוחבית של התחום ושל צרכי הגופים השונים בו. כפועל יוצא, תוקנה ודאות תקציבית לגופי הספורט הנתמכים, אשר יתמכו כולם לפי אותה מדיניות, בהתאם לאותם נהלים ועל ידי אותו גוף. כך יתאפשר לגופים האמורים לפעול להגשמת מטרותיהם המקצועיות וכפועל יוצא יתרום לקידום הספורט הישראלי.

  ד. במהלך ההיערכות ליישום ההסדר החדש, ולנוכח הכמות הגדולה של גופי הספורט שנתמכו על ידי המועצה, התברר כי לצורך הקמת מערך כולל, אשר יבטיח רציפות חלוקת התמיכות לגופי הספורט השונים על ידי המדינה נדרש זמן נוסף. לפיכך, חוקק חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' 14 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ט–2018 (להלן – החוק המתקן).

  ה.  החוק המתקן יצר  הסדר ביניים לפיו המשרד יסתייע במערך הקיים של המועצה לחלוקת תמיכות ולצד זאת הדיון בבקשות התמיכה של גופים אשר נתמכו עד לאותו מועד על ידי המועצה יעשה בועדת התמיכות המשותפת. הסדר זה, אשר כאמור נקבע לתקופה קצרה וכהסדר ביניים נועד מצד אחד להבטיח בקרה של המדינה על כספי התמיכה שניתנים על ידיה, ומצד שני להותיר זמן לשם היערכות כוללת ליישום ההסדר שנקבע בחוק ההתייעלות, לרבות מתן סמכות לשר האוצר לקבוע נוהל מיוחד, המתואם לצרכי גופי הספורט בתקופת הביניים. לפיכך, נקבע בחוק המתקן כי תקופת הביניים תחול עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022).

ו. מקרב מאות גופי הספורט בהם תמכה בעבר המועצה, גופים רבים הינם אגודות ספורט בינוניות וקטנות, אשר ניהולן נעשה על ידי מתנדבים, ואשר מקבלות תמיכות בסכומים שאינם גבוהים. בשנים בהן הופעל הסדר הביניים התברר כי חלק ניכר מגופים אלו התקשו ועודם מתקשים להסתגל למנגנון קבלת התמיכות שנקבע בהסדר הביניים, על אף הנוהל המיוחד שקבע שר האוצר למתן תמיכות לגופי ספורט. לפיכך, ישנו חשש ממשי שהעברת התמיכה בגופים אלו למשרד, בנהלים הכלליים לחלוקת תמיכות וללא זמן היערכות נוסף, יביא לכך שהגופים לא יעמדו בדרישות ויתקשו להמשיך ולהיתמך.

ז. יצוין כי המשרד רואה חשיבות רבה בהמשך התמיכה באגודות הספורט הבינוניות והקטנות, אשר חלק לא מבוטל מהן פועלות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ובתחומי ספורט הנשים. נוכח העובדה שאגודות ספורט רבות מנוהלות כאמור על ידי מתנדבים, הערך והתרומה שמניבים כספי התמיכה, גם בסכומים שאינם גבוהים, עשויים להיות משמעותיים מבחינת תקציב הפעילות של האגודות.

  ח.  לפיכך, מוצע להאריך את פעילות ועדת התמיכות המשותפת בשלוש שנים נוספות קודם שהטיפול בכלל הגופים הנתמכים יעבור לידי המשרד, וזאת ביחס לתמיכה בגופים הנתמכים בסכומים שאינם גבוהים.

  ט.  על פי המוצע מעבר התמיכות למשרד ייעשה בשתי מדרגות, כך שבשנת 2023 תטפל המועצה בכפוף להחלטת ועדת התמיכות המשותפת רק בתמיכות בגופים אשר סכום התמיכה השנתי בהם אינו עולה על 100,000 ₪, ובשנים 2024-2025 תטפל המועצה בכפוף להחלטות ועדת התמיכות המשותפת רק בתמיכות בגופים אשר סכום התמיכה השנתי בהם אינו עולה על 20,000 ₪ (מדובר בכ-200 אגודות ספורט).

י. בהזדמנות זו המשרד מבקש לתקן את הרכב ועדת התמיכות המשותפת. ועדת התמיכות המשותפת נדרשת לבצע עבודה מינהלית אינטנסיבית, הדורשת מומחיות והשקעת זמן מרובה – הועדה מתכנסת בממוצע אחת לשבוע ולעיתים למעלה מכך, למספר שעות באמצע יום עבודה. לאור האמור יש קושי באיתור נציגי ציבור מתאימים. מעבר לכך, נראה שלאור אופיה המינהלי – מקצועי של הועדה, אשר מקבילה לועדת תמיכות משרדית, לפי הוראות החשב הכללי, אין צורך לכלול בהרכב נציגי ציבור. האמור נכון בפרט לאור ההסדר המוצע, על פיו התמיכה במרבית הגופים שטופלו באמצעות ועדת התמיכות המשותפת בתקופת הסדר הביניים עד כה, לרבות אלו מהם שנתמכים בסכומים גבוהים, יועבר לטיפולו הישיר של המשרד – ובשנים 2024-2025 רק הטיפול בתמיכות באגודות ספורט אשר נתמכות בסכומים שאינם גבוהים, עד לסך של 20,000 ₪ בשנה (מדובר בכ-200 אגודות), ימשיך להיעשות על ידי המועצה.

לסעיף 2 – על מנת להבטיח לגופים רציפות בתמיכה בין הסדר הביניים הנוכחי לבין ההסדר המוצע, מוצע לבצע את המעבר באופן מדורג ולקבוע כהוראת שעה שבשנת 2023 ייתמכו על ידי ועדת התמיכות המשותפת גם אגודות ספורט אשר נתמכות עד לגובה של 100,000 ₪ בשנה.

לסעיף 3 – מוצע שהתיקון לחוק ייכנס לתוקפו עם תחילת השנה הבאה (2023).   

 

ד.  השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים:

תיקון  החוק כפי שפורט לעיל.

 

ה.  השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות: 

הצה"ח תביא להארכת הסדר הביניים על פיו תומכת המועצה להסדר ההימורים בספורט בגופי הספורט בכפוף להחלטות ועדת התמיכות המשותפת, כך שבשנת 2023 תטפל המועצה בתמיכות בגופים אשר סכום התמיכה השנתי בהם אינו עולה על 100,000 ₪, ובשנים 2024-2025 תטפל המועצה בתמיכות בגופים אשר סכום התמיכה השנתי בהם אינו עולה על 20,000 ₪ (מדובר בכ-200 אגודות ספורט).

סך התמיכות אינו מושפע מחלוקת הטיפול בין המועצה והמשרד.

 

ו. השפעת התיקון המוצע על אוכלוסיות מיוחדות: 

אין.

הצעת חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס'...), התשפ"א – 2021

 

תיקון סעיף 9ב לחוק העיקרי

1.   

בחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז - 1967[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 9ב –

 

 

(1) בסעיף (א) –

 

 

 

(א)  ההגדרה "אגודת ספורט", "ארגון ספורט" ו"מועדון ספורט" – תימחק.

 

 

 

(ב) ההגדרה "ארגון ספורט נתמך" – תימחק.

 

 

 

(ג)  בהגדרה "גוף ספורט" – המילים "ארגון ספורט נתמך" יימחקו, ובסיומה יבוא "כהגדרתם בחוק הספורט;".

 

 

 

(ד) אחרי ההגדרה "המועצה הלאומית לספורט" יבוא: ""שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת התמיכה";

 

 

 

(ה)  ההגדרה "תיקון מס' 14" – תימחק.

 

 

(2) במקום האמור בסעיף (ב) יבוא: "תמיכה לפי הוראות סעיף זה תחולק לגופי ספורט, ובלבד שבשנה שקדמה לשנת התמיכה לא נתמכו או שסכום התמיכה שאושר להם לא עלה על סך של 20,000 ש"ח".

 

 

(3) בסעיף (ה) –

 

 

 

(א)  סעיף (1)(ז) – יימחק.

 

 

 

(ב) סעיף (2) – יימחק.

 

 

(4) בסעיף (ט), במקום "יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022)" יבוא: "יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)".

הוראת מעבר

2.   

בשנת 2023, בסעיף 9ב(ב) לחוק העיקרי, במקום "20,000 ש"ח" יבוא: "100,000 ש"ח".

תחילה ותחולה

3.  2

הוראות חוק זה יחולו מיום ח' טבת תשפ"ג (1 לינואר 2023).

 


 

דברי הסבר

 

לסעיף 1 –

עד לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן – חוק ההתייעלות), הוקנתה למועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) סמכות להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט, למטרות המפורטות בסעיף 9(ב1) לחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967 (להלן – החוק העיקרי) כנוסחו מאז.

חוק ההתייעלות קבע כי החל מיום 1 בינואר 2019 יחולקו כספי התמיכה בספורט מתקציב משרד התרבות והספורט. בהתאם, תפסיק המועצה לחלק תמיכות לגופי הספורט  השונים.

השינוי שנקבע בחוק ההתייעלות נועד לנתק את התלות של תחום הספורט מרווחי ההימורים בספורט ולקבוע כי המועצה תהיה מוסמכת לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ותחרויות ספורט בלבד, וכי חלוקת התמיכות לספורט תיעשה על ידי המדינה כאשר כלל תקציב התמיכה בתחום הספורט ייקבע בתקציב משרד התרבות והספורט. כך, כלל התמיכות בתחום הספורט ירוכזו בידי גוף אחד האמון על קביעת המדיניות הכוללת וארוכת הטווח בתחום הספורט, באופן שיביא להקצאה אופטימלית של התמיכות, מתוך ראייה רוחבית של התחום ושל צרכי הגופים השונים בו. כפועל יוצא, תוקנה ודאות תקציבית לגופי הספורט הנתמכים, אשר יתמכו כולם לפי אותה מדיניות, בהתאם לאותם נהלים ועל ידי אותו גוף. כך יתאפשר לגופים האמורים לפעול להגשמת מטרותיהם המקצועיות וכפועל יוצא יתרום לקידום הספורט הישראלי.

במהלך ההיערכות ליישום ההסדר החדש, ולנוכח הכמות הגדולה של גופי הספורט שנתמכו על ידי המועצה, התברר כי לצורך הקמת מערך כולל, אשר יבטיח רציפות חלוקת התמיכות לגופי הספורט השונים על ידי המדינה נדרש זמן נוסף. לפיכך, חוקק חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' 14 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ט–2018 (להלן – החוק המתקן).

החוק המתקן יצר  הסדר ביניים לפיו המשרד יסתייע במערך הקיים של המועצה לחלוקת תמיכות ולצד זאת הדיון בבקשות התמיכה של גופים אשר נתמכו עד לאותו מועד על ידי המועצה יעשה בועדת התמיכות המשותפת. הסדר זה, אשר כאמור נקבע לתקופה קצרה וכהסדר ביניים נועד מצד אחד להבטיח בקרה של המדינה על כספי התמיכה שניתנים על ידיה, ומצד שני להותיר זמן לשם היערכות כוללת ליישום ההסדר שנקבע בחוק ההתייעלות, לרבות מתן סמכות לשר האוצר לקבוע נוהל מיוחד, המתואם לצרכי גופי הספורט בתקופת הביניים. לפיכך, נקבע בחוק המתקן כי תקופת הביניים תחול עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022).

מקרב מאות גופי הספורט בהם תמכה בעבר המועצה, גופים רבים הינם אגודות ספורט בינוניות וקטנות, אשר ניהולן נעשה על ידי מתנדבים, ואשר מקבלות תמיכות בסכומים שאינם גבוהים. בשנים בהן הופעל הסדר הביניים התברר כי חלק ניכר מגופים אלו התקשו ועודם מתקשים להסתגל למנגנון קבלת התמיכות שנקבע בהסדר הביניים, על אף הנוהל המיוחד שקבע שר האוצר למתן תמיכות לגופי ספורט. לפיכך, ישנו חשש ממשי שהעברת התמיכה בגופים אלו למשרד, בנהלים הכלליים לחלוקת תמיכות, יביא לכך שהגופים לא יעמדו בדרישות ויתקשו להמשיך ולהיתמך.

יצוין כי המשרד רואה חשיבות רבה בהמשך התמיכה באגודות הספורט הבינוניות והקטנות, אשר חלק לא מבוטל מהן פועלות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ובתחומי ספורט הנשים. נוכח העובדה שאגודות ספורט רבות מנוהלות כאמור על ידי מתנדבים, הערך והתרומה שמניבים כספי התמיכה, גם בסכומים שאינם גבוהים, עשויים להיות משמעותיים מבחינת תקציב הפעילות של האגודות.

 

לפיכך, מוצע לקבוע בסעיף 9ב(ב) לחוק העיקרי שהטיפול בתמיכות באגודות ספורט אשר נתמכות בסכומים שאינם גבוהים, עד לסך של 20,000 ₪ בשנה (מדובר בכ-200 אגודות), ימשיך להיעשות על ידי המועצה – בכפוף להחלטות ועדת התמיכות המשותפת ובמתכונת שנהגה בתקופת הסדר הביניים; ואילו תמיכות בגופים הנתמכים בסכומים גבוהים מכך יעבור לטיפול משרד; וכן להאריך את תחולת הסדר הביניים שנקבעה בסעיף 9ב(ט) לחוק העיקרי עד לתום שנת 2025.

 

כמו כן, מוצע למחוק הסדרים שנגעו להסדר הביניים אשר מתייתרים עם קבלת התיקון המוצע: מוצע לתקן את ההגדרות בסעיף 9ב(א) לחוק העיקרי כך שיתייחסו לתמיכה באגודות הספורט בלבד ולא בארגוני ספורט, אשר על פי המוצע התמיכה בהם תעבור באופן מיידי לטיפול משרד התרבות והספורט; וכן מוצע למחוק את ההסדר שנקבע בסעיף 9ב(ב) לחוק העיקרי בנוגע להמשכיות התמיכה בפעילות שנתמכה על ידי המועצה קודם לתחולת הסדר הביניים.

 

בהזדמנות זו המשרד מבקש לתקן את הרכב ועדת התמיכות המשותפת. ועדת התמיכות המשותפת נדרשת לבצע עבודה מינהלית אינטנסיבית, הדורשת מומחיות והשקעת זמן מרובה – הועדה מתכנסת בממוצע אחת לשבוע ולעיתים למעלה מכך, למספר שעות באמצע יום עבודה. לאור האמור יש קושי באיתור נציגי ציבור מתאימים. מעבר לכך, נראה שלאור אופיה המינהלי – מקצועי של הועדה, אשר מקבילה לועדת תמיכות משרדית, לפי הוראות החשב הכללי, אין צורך לכלול בהרכב נציגי ציבור. האמור נכון בפרט לאור ההסדר המוצע, על פיו התמיכה במרבית הגופים שטופלו באמצעות ועדת התמיכות המשותפת, לרבות אלו מהם שנתמכים בסכומים גבוהים, יועבר לטיפולו הישיר של המשרד – ובשנים 2024-2025 רק אגודות ספורט אשר נתמכות בסכומים שאינם גבוהים, עד לסך של 30,000 ₪ בשנה (מדובר בכ-200 אגודות), ימשיך להיעשות על ידי המועצה.

 

לאור האמור מוצע למחוק את סעיפים 9ב(ה)(1)(ז) ו-9ב(ה)(2) אשר מתייחסים לחברות נציגי ציבור בוועדת התמיכות המשותפת.

 

לסעיף 2 –

על מנת להבטיח לגופים רציפות בתמיכה בין הסדר הביניים הנוכחי לבין ההסדר המוצע, מוצע לבצע את המעבר באופן מדורג ולקבוע כהוראת שעה שבשנת 2023 ייתמכו על ידי ועדת התמיכות המשותפת גם אגודות ספורט אשר נתמכות עד לגובה של 100,000 ₪ בשנה.

 

לסעיף 3 –

מוצע לקבוע שהתיקון לחוק ייכנס לתוקפו עם תחילת השנה הבאה (2023).  

 



[1] ס"ח התשכ"ז, עמ' 142