תזכיר חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תיקונים שונים)(תיקון מס' 3), תשפ"ב - 2022

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תיקונים שונים((תיקון מס׳ 3(, תשפ"ב - 2022

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

1. בהחלטת ממשלה שמספרה 951 מיום 9.1.2022 בעניין העברת תחום מעונות היום לפעוטות נקבע כי בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, יועברו במועד אישור הכנסת סמכויות שרת הכלכלה והתעשייה לשרת החינוך לפי חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, תשע"ט-2018 לעניין מעון יום לפעוטות ולמעט כל הנוגע למשפחתון.

2. עוד נקבע בהחלטת הממשלה האמורה כי בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, יועברו ביום 9.1.2022 בכפוף לאישור הכנסת, ממשרד הכלכלה והתעשייה, זרוע עבודה, למשרד החינוך שטחי הפעולה של אגף מעונות היום בתחום מעונות היום לפעוטות, לרבות האחריות המקצועית והפדגוגית, הרישוי לפי חוק ומתן סמל לארגונים המפעילים מעונות יום לפעוטות וכן למעונות היום לפעוטות, ההסדרה, הבינוי והפיקוח והסמכות לקבוע את תכני הכשרת צוותי החינוך והטיפול והענקת תעודות בהתאם.

3. ביום 24.1.2022 אישרה מליאת הכנסת את העברת סמכויות שרת הכלכלה והתעשייה לשרת החינוך לפי חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, תשע"ט-2018 לעניין מעון יום לפעוטות. כן אישרה מליאת הכנסת העברת התחומים שהוזכרו בסעיף 2 לעיל אל משרד החינוך.

4. החלטת הממשלה מבהירה שהתחומים הבאים לא יועברו למשרד החינוך ויישארו באחריות משרד הכלכלה והתעשייה:

א.   הסדרה ופיקוח על משפחתונים לרבות הסדרי הפעלה של המשפחתונים;

ב.   מבחני התמיכה להשתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון, לרבות נוהל סדר קבלת ילדים למעון בעל סמל, וכל הכרוך והפעלת המבחנים והנוהל ובכלל זה רישום של פעוטות למעון.

החלטת הממשלה מבהירה עוד כי תחומי הטיפול בפעוטות הזקוקים למענים הניתנים כיום על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי יישארו במשרד זה.

5. החלטת הממשלה הגדירה "משפחתון" ו"מעון יום", כך: "משפחתון" - משפחתון שחל עליו צו פיקוח על מחירים מצרכים ושירותים (מחירים מרביים במעונות יום ומשפחתונים), התשע"ג-2013 (להלן - צו הפיקוח) וכן מקום המשמש או נועד לשמש מקום שהייה יומי לפעוטות שהוראות חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018 לא חלות לגביו, בשל כך שמספר הפעוטות השוהים בו קטן מהמספר הקבוע בתוספת הראשונה ולפיכך על אותו מקום חלות הוראות סעיף 63 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018.

"מעון יום" "מעון יום לפעוטות" - מעון יום לפעוטות כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018.

6. לאור החלטת הממשלה, שקובעת העברת סמכויות בחוק מעונות היום לפעוטות אל שרת החינוך בהתייחס אל מעונות יום לפעוטות ומשאירה סמכויות בחוק מעונות היום לפעוטות לעניין משפחתונים ולעניין מבחני התמיכה להשתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון, לרבות נוהל סדר קבלת ילדים למעון בעל סמל, וכל הכרוך והפעלת המבחנים והנוהל ובכלל זה רישום של פעוטות למעון, אצל שרת הכלכלה והתעשייה, נדרשים תיקוני חקיקה שונים בחוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות.

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

תחום מעונות היום לפעוטות עובר מאחריות משרד הכלכלה והתעשייה אל משרד החינוך. לעומת זאת, הטיפול במסגרות בהן שוהים פחות מ- 7 פעוטות, כמו גם הטיפול במשפחתונים שחל עליהם צו הפיקוח נשאר באחריות זרוע העבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה. כמו כן, מבחני התמיכה להשתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון, לרבות נוהל סדר קבלת ילדים למעון בעל סמל, הפעלת המבחנים והנוהל ובכלל זה רישום של פעוטות למעון, נשארו באחריות זרוע העבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה.

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משדרים אחרים ורשויות אחרות

לא רלבנטי.

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:


תזכיר חוק מטעם משרד החינוך:

תזכיר חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תיקונים שונים((תיקון מסי 3(, התשפ"ב-2022

תיקון סעיף 2 בחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018 [1](להלן - החוק העיקרי), בסעיף 2 -

(1)  בהגדרה "הממונה" במקום האמור בה יבוא "מי שמינה לכך המנהל הכללי, ולעניין הפעלת סמכויות לפי פרק וי או לפי סעיף 63(ב) לגבי מקום המשמש או נועד לשמש מקום שהייה יומי לפעוטות שהוראות לפי חוק זה לא חלות לגביו, בשל כך שמספר הפעוטות השוהים בו קטן מהמספר הקבוע בתוספת הראשונה - מי שמינה לכך הממונה על זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה;";

(2)  בהגדרה "המשרד" במקום "משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים" יבוא "משרד החינוך."

(3)  "הממונה על זרוע העבודה" - המנהל הכללי של יחידת הסמך זרוע העבודה, שבמשרד הכלכלה והתעשייה;

(4)  "משפחתון" - כמשמעותו לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996

(5)  "פעוטון" - מקום המשמש או נועד לשמש מקום שהייה יומי לפעוטות שהוראות לפי חוק זה לא חלות לגביו, בשל כך שמספר הפעוטות השוהים בו קטן מהמספר הקבוע בתוספת הראשונה, לרבות משפחתון;

(6) בהגדרה "השר" יבוא "שר החינוך". תיקון סעיף 28 !:סעיף 28 לחוק העיקרי,

(1)  בסעיף קטן (א), במקום "השר יסמיך" יבוא " ולעניין "פעוטון" שר הכלכלה והתעשייה יסמיך";

(2)  בסעיף קטן (ב)(3), המילים "ובלבד שאותה רשות מקומית אינה מפעילה מעונות יום לפעוטות בעצמה או באמצעות תאגיד" וכן הגדרת "תאגיד"- יימחקו;

(3) בסעיף קטן (ג), בכל מקום, אחרי "השר" יבוא " ולעניין פעוטון, שר הכלכלה והתעשייה".

תיקון סעיף 30 !בסעיף 30 לחוק העיקרי, אחרי "השר" יבוא "ולעניין פעוטון חתומה בידי שר הכלכלה והתעשייה".

תיקון סעיף 32 .אחרי סעיף 32(יא) יבוא:

"(יב) ניתן צו הפסקה מינהלי ע"י הממונה במשרד החינוך ולאחר מתן הצו כאמור חל שינוי במספר הפעוטות השוהים במעון יום לפעוטות כך שהפך לפעוטון, הצו יישאר בתוקף עד לתיקון הליקויים או עד לשינוי ההחלטה ע"י הממונה במשרד החינוך".

תיקון סעיף 59 !בסעיף 59 במקום "הממונה" יבוא "המנהל הכללי".

תיקון סעיף 63 ,בסעיף 63 לחוק העיקרי:

(1)  האמור בסעיף 63 לחוק העיקרי יסומן (א); אחרי "בשינויים המחויבים" יבוא: "על ידי זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה".

(2)  אחרי סעיף 63 (א) יבוא:

"(ב)(1) לא יופעל משפחתון אלא אם המפעיל, הבעלים או מנהל המשפחתון, וכל אדם אחר העובד במשפחתון, או אדם המספק לו שירותים או שוהה בו, בזמן פעילות המשפחתון, לא הורשעו ולא הוגש נגדם כתב אישום בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה מי שביצעה אינו ראוי להיות מפעיל, בעלים או מנהל של משפחתון לפעוטות, מחנך-מטפל או עובד במעון יום לפעוטות, או לשהות לצד הפעוטות, לפי העניין; מתנהל נגד אחד האמורים הליך פלילי בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה מי שביצעה אינו ראוי להיות בקרבת פעוטות, רשאי הממונה לסרב או לשלול הסמל, הניתן על ידי זרוע העבודה, ומעיד על הכרה במשפחתון.

(2) הרואה את עצמו נפגע מהחלטת הממונה רשאי להשיג בכתב על החלטת הממונה כאמור לפני הממונה על זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה."

תיקון עקיף                בחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א - 1981, בתוספת הראשונה, בפריט

(מ) בסופו יבוא: "המנהל הכללי של משרד החינוך (להלן - המשרד), מנהל אגף בכיר לביטחון במשרד או קצין הביטחון הארצי של המשרד, היועץ המשפטי של המשרד או עוזרו - לעניין חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות, התשע"ט - 2018 לשם הגנה על שלומם וביטחונם של קטינים וחוסים במעונות יום לפעוטות".

תיקון עקיף                ׳בחוק המועצה לגיל הרך, תשע"ז-2017:

(1)  בסעיף 12(א)(11) במקום "שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים" יבוא "שר החינוך".

(2)  בסעיף 18(א) במקום "שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים" יבוא "משרד הרווחה והביטחון החברתי" ובסופו יבוא "ושר הכלכלה והתעשייה".

תחילה                      ;תחילתו של חוק זה ביום___________ (_________ 2022).

דברי הסבר

תיקון סעיף 2

נוכח העברת תחום מעונות היום לפעוטות אל משרד החינוך נדרש תיקון להגדרת הממונה כך שהממונה לעניין מעונות היום יהיה מי שמינה לכך המנהל הכללי במשרד החינוך. לעניין מסגרות בהן שוהים פחות מ- 7 פעוטות, אשר מוצע להגדירם כ"פעוטונים", ובכלל זה גם משפחתונים בעלי סמל, הנמצאים בהסדר הפעלה עם זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, הממונה יהיה מי שמינה לכך הממונה על זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה. כמו כן, נדרשים תיקוני הגדרות נוכח העברת תחום מעונות היום אל משרד החינוך לרבות תיקון להגדרת המשרד כך שבמקום "משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים" יבוא "משרד החינוך" ובמקום "השר" יבוא "שר החינוך".

תיקון סעיף 28

נדרשים תיקוני הגדרות נוכח העברת תחום מעונות היום אל משרד החינוך. כמו כן, ירדה המניעה שרשות מקומית תפעיל מפקחים לבדיקת מעונות יום לפעוטות. העובדה שיש מעון שהוא באחריות העירייה לא צריכה לפסול את האפשרות להשתמש בפקחים של העירייה לבדיקת מעונות היום לפעוטות.

תיקון סעיף 32

במקרה שבו ניתן צו הפסקה מינהלי ע"י הממונה במשרד החינוך, כאשר מדובר במסגרת של שבעה פעוטות ומעלה ולאחר מתן הצו כאמור חל שינוי במספר הפעוטות השוהים במעון יום לפעוטות כך שהפך לפעוטון, הצו יישאר בתוקף עד לתיקון הליקויים או עד לשינוי ההחלטה ע"י הממונה במשרד החינוך. הוראה זו נדרשת כדי שלא לאפשר למסגרת שקיבלה צו הפסקה מינהלי לפעול בניגוד לצו רק בשל כך שהמסגרת הפחיתה את מספר הילדים בה והפכה מ"מעון" ל"פעוטון".

תיקון סעיף 63

תיקוני הגדרות הנדרשים נוכח העברת תחום מעונות היום אל משרד החינוך. כמו כן, נוספה האפשרות להשיג בכתב על החלטת הממונה שבזרוע העבודה ביחס למסגרות פעוטונים לפני הממונה על זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה.

תיקון עקיף לחוק המרשם הפלילי

התיקון נדרש כדי שמידע פלילי לשם הגנה על שלומם וביטחונם של קטינים וחוסים במעונות יום לפעוטות ולצורך הפעלת הסמכויות השונות הקבועות בחוק הפיקוח על מעונות היום יימסר לגורמים המתאימים במשרד החינוך המוסמכים לטיפול בתחום זה גם בהתייחס אל חוק הפיקוח על בתי הספר, התשכ"ט - 1969 (המנהל הכללי של משרד החינוך, מנהל אגף בכיר לביטחון במשרד או קצין הביטחון הארצי של המשרד, היועץ המשפטי של המשרד או עוזרו). יצוין כי ביחס למשפחתונים יועבר המידע אודות בעלי התפקידים המפורטים בסעיף 63(ב) המוצע, לממונה בזרוע העבודה.

תיקון עקיף לחוק המועצה לגיל הרך

התיקון נדרש כדי ששר החינוך שתחום מעונות היום מצוי בסמכות משרדו הוא שימנה במסגרת המועצה לגיל הרך שלפי חוק המועצה לגיל הרך, תשע"ז-2017 את נציג הארגונים המפעילים מעונות יום. כמו כן נדרש תיקון שיאפשר הוספת שר הכלכלה והתעשייה כחבר בוועדת השרים לענייני הגיל הרך מכוח חוק זה.



[1] ס"ח התשע"ט, עמי 14 ; התשפ"ב, עמי 192.