טיוטת תקנות העונשין (הפסקת הריון) (תיקון), התשפ"ב-2022 תזכיר טיוטת תקנות העונשין (הפסקת הריון) (תיקון), התשפ"ב-2022

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות העונשין (הפסקת הריון) (תיקון), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

פרק י' סימן (ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן- חוק העונשין), קובע את ההוראות בנושא ביצוע הפסקת הריון בישראל, שעיקרן איסור על ביצוע הפסקות הריון אלא במוסד רפואי מוכר, באישור ועדה, ובשל אחת העילות הקבועות בסעיף 316(א) לחוק. סעיף 321 לחוק העונשין מסמיך את שר הבריאות להתקין תקנות לביצוע סימן זה בחוק (בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדה בכנסת), ובפרט ביחס לתנאים לאישור מוסד רפואי כמוסד מוכר, והנוהל למתן אישורים על ידי הוועדות להפסקת הריון. תקנות בעניין זה הותקנו בשנת תשל"ח – 1978 (תקנות העונשין (הפסקת הריון), התשל"ח-1978 (להלן – תקנות העונשין) אשר לא תוקנו מאז.

בחלוף יותר מארבעה עשורים מאז, ולנוכח שינויים שחלו בתפיסות המקצועיות והמשפטיות בנושא זה, לרבות בטכנולוגיות הרפואיות המשמשות לביצוע הפסקות הריון ולפי מדיניות שר הבריאות, מוצע לתקן את תקנות העונשין ולעדכן מספר הוראות בהן, ובכלל זה: לאפשר ביצוע הפסקת הריון תרופתית במרפאות ציבוריות בקהילה, לטייב את הליך הטיפול בפונות לוועדות להפסקת הריון, לעדכן את הטפסים בהם נעשה שימוש, ולאפשר הגשה מקוונת של בקשות ושמירה דיגיטלית של המסמכים.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:

טיוטת תקנות העונשין (הפסקת הריון)(תיקון), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 321 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם שר המשפטים ועם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות העונשין (הפסקת הריון), התשל"ח-1978[1] (להלן – התקנות העיקריות), אחרי הגדרת "הממונה" יבוא:

 

 

 

"קופת חולים" – כהגדרתה לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד- 1994[2];"

תיקון תקנה 3

2.  

בתקנה 3 לתקנות העיקריות, לאחר המילים "הם אלה" יבוא:

 

 

 

"(א)    לצורך ביצוע הפסקות הריון תרופתיות בלבד – מתקיימים בה כל אלה:

 

 

 

 

(1) המרפאה פועלת במסגרת קופת חולים או צבא ההגנה לישראל;

 

 

 

 

(2) בעת פעולתה יהיה בה לפחות רופא מוסמך אחד בעל תואר מומחה  ביילוד וגינקולוגיה.

 

 

 

(ב)      לצורך ביצוע הפסקות הריון תרופתיות וכירורגיות עד לשבוע 10 להריון (סוף השבוע ה-12 מתאריך וסת אחרונה) מתקיימים בה כל אלה:"

תיקון תקנה 5

3.  

בתקנה 5 לתקנות העיקריות-

 

 

 

(א)  האמור בתקנה יסומן (א), ובסופו יבוא "(סוף השבוע ה-12 מתאריך וסת אחרונה)."

 

 

 

(ב) לאחר תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

 

"(ב) מרפאה המשמשת לביצוע הפסקת הריון תרופתית בלבד והעומדת בכל התנאים שבתקנה 3(א), רואים אותה כמוסד רפואי מוכר לעניין זה, ללא אישור נוסף וללא פרסום ברשומות, ופטורה מהגשת בקשה לפי תקנה 6."

תיקון תקנה 6

4.  

בתקנת משנה 6(א), לאחר המילים "כמוסד רפואי מוכר" יבוא "לביצוע הפסקות הריון תרופתיות וכירורגיות".

תיקון תקנה 7

5.  

בתקנה 7, לאחר המילים "כמוסד רפואי מוכר" יבוא "לביצוע הפסקות הריון תרופתיות וכירורגיות".

תיקון תקנה 8

6.  

בתקנה 8, לאחר המילים "כמוסד רפואי מוכר" יבוא "לביצוע הפסקות הריון תרופתיות וכירורגיות".

תיקון תקנה 10

7.  

בתקנת משנה 10(א), לאחר המילים "הבעלות על המרפאה" יבוא "המוכרת לביצוע הפסקות הריון תרופתיות וכירורגיות".

תיקון תקנה 13

8.  

בתקנה 13 -

 

 

 

(א)  במקום האמור בתקנות משנה (א) ו-(ב) יבוא:

 

 

 

 

"(א)    לפנייה לוועדה להפסקת הריון תצרף הפונה את המסמכים הבאים:

 

 

 

 

 

(1) פרטי זהות של הפונה ושל הבקשה בנוסח שבחלק א' לטופס 2 שבתוספת;

 

 

 

 

 

(2) אישור רופא או בדיקת על קול (אולטרסאונד) המעידים על גיל ומיקום ההריון ועל מספר העוברים;

 

 

 

 

 

(3) טופס הסכמה מדעת בנוסח שבטופס 3 שבתוספת חתום ע"י האשה, לאחר שהוסברו לה על ידי רופא מוסמך כאמור בסעיף 315(1) לחוק, הסיכונים הכרוכים בהפסקת ההריון ותוצאותיה האפשריות;

 

 

 

 

 

(4) כל מסמך רפואי או אחר התומך בבקשה, לרבות בדיקות המעידות על קיומה של הצדקה לאישור הפסקת ההריון בהתאם לאמור בסעיף 316(א) לחוק.

 

 

 

 

(ב)      מוסד רפואי המפעיל ועדה להפסקת הריון, יציע לכל פונה לוועדה שירות עובדת סוציאלית מטעמו, לייעוץ וליווי לפני ואחרי הפסקת ההריון."

 

 

 

(ב) תקנות משנה (ג) ו-(ד) - ימחקו.

 

 

 

(ג)  בתקנת משנה (ה), במקום המילה "תסקיר" יבוא "דוח סוציאלי".

 

 

 

(ד) בתקנת משנה (ו), במקום המילים "שבטופס 4 שבתוספת" יבוא  "בחלק ג' לטופס 2 שבתוספת", ובמקום המילה "המזכירה" יבוא "מזכירות הוועדה".

 

 

 

(ה)  בתקנת משנה (ז), במקום המילים "תזמין המזכירה את הפונה לבוא לפני" יבוא "תציע מזכירות הוועדה לפונה להופיע בפני".

 

 

 

(ו)  לאחר תקנת משנה (י) יבוא:

 

 

 

 

"(יא)   עותק של טופס 2 הכולל את החלטת הוועדה החתומה ימסר לידי הפונה בהקדם האפשרי."

הוספת תקנה 13א

9.  

לאחר תקנה 13 יבוא:

 

 

"מסמכים מקוונים ושמירה דיגיטלית

13א.

טפסים ומסמכים לפי תקנות אלה יכול שימולאו ויוגשו באופן מקוון וכן יחתמו וישמרו בדרך דיגיטלית ובלבד שתינתן לפונות אפשרות להגיש טפסים ומסמכים גם באופן לא מקוון, וכן שהמידע הדיגיטלי ישמר באופן אמין, ברור וקריא, ותוך נקיטת אמצעי אבטחת מידע לפי דין."

תיקון טפסים בתוספת

10.  

במקום טפסים 2 עד 4 בתוספת יבוא:

 

 

"טופס 2

 

 

תקנה 13(א)(2) ותקנה 13(ו)

 

 

טופס בקשה להפסקת הריון

 

 

שם המוסד הרפואי ..........................................  וסמל המוסד (למילוי על ידי המוסד) ........................................

 

 

תאריך הפנייה ................/............./.............

 

 

חלק א'

 

 

פרטי הפניה, הפונה והבקשה

 

 

שם המוסד הרפואי: ....................................... וסמל המוסד (למילוי ע"י המוסד) : ........................................

 

 

תאריך הפנייה: ............../.........../..........

 

 

שם משפחה: ...................................

 

 

שם פרטי: ........................................   

 

 

האם תושבת ישראל?  1. כן   2. לא

 

 

סוג זיהוי: 1. מספר זהות  2. מספר דרכון  3. מספר זמני (עבור אחר)

 

 

מספר זהות: |__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

מספר דרכון / אחר (רק אם אין תעודת זהות ישראלית): ................................

 

 

ישוב מגורים: ............................................

 

 

קוד יישוב - לא למילוי ידני! |__|__|__|__|  - למילוי על ידי המוסד

 

 

רחוב: ................................................................................... 

 

 

מספר בית: ....................

 

 

טלפון (אם יש): .........................................

 

 

טלפון נייד (אם יש): .......................................

 

 

קופת חולים / גורם מבטח: 1. כללית  2. מכבי  3. מאוחדת 4. לאומית 5. צה"ל   6. אחר, נא לפרט: ............................... 7. אין

 

 

תאריך לידה:  .............../........./..........

 

 

מצב משפחתי נוכחי: 1. רווקה  2. נשואה  3. גרושה  4. אלמנה 5. בזוגיות ללא נישואין

 

 

האם היו לך הפסקות הריון (יזומות) בעבר? 1. לא   2. כן, לציין כמה ............

 

 

לא חובה למלא: שם רופא/ה מטפל/ת קבוע/ה: ................................. כתובת /טלפון המרפאה: .......................................................

 

 

פרטים לצרכים סטטיסטיים בלבד (לא חובה למלא):

 

 

ארץ לידה: ...........................................

 

 

תאריך עלייה: ..........................................

 

 

ארץ לידת אב ....................... 

 

 

תאריך עליית אב: ...........................

 

 

ארץ לידת אם .........................

 

 

תאריך עליית אם: ......................................

 

 

שיוך דתי: האם את - 1. יהודיה 2. מוסלמית 3. נוצרית ערביה 4. נוצרית לא ערביה 5. דרוזית   6. ללא סיווג דת   7. אחר

 

 

השכלה – מהי התעודה הגבוהה ביותר שקיבלת? 1. פחות מסיום תיכון  2. סיום תיכון או בגרות  3. תעודה על תיכונית לא אקדמית  4 . תואר אקדמי

 

 

הצהרת הפונה

 

 

אני מצהירה בזה כי תשובותיי על כל השאלות שבטופס זה הן נכונות ומלאות וכי הפרטים שמסרתי הם לשם קבלת אישור להפסקת הריוני.

 

 

חתימת הפונה: ....................................

 

 

תאריך: ............./.........../............

 

 

חלק ב'

 

 

למילוי על ידי הרופא/ה בוועדה

 

 

תאריך לחישוב גיל ההריון ........./......./.........

 

 

החישוב התבסס על: 1. טיפולי פוריות ; 2. וסת אחרונה+ בדיקת על-קול (אולטרסאונד) מוקדם, בה הודגם לפחות שק חלמון ; 3. בדיקת על-קול (אולטרסאונד) בלבד בה הודגם לפחות שק חלמון. [יש לסמן את המתאים]

 

 

מספר עוברים .........

 

 

האם יש התקן תוך רחמי?  1. כן   2. לא

 

 

המלצות והערות : ................................................................................

 

 

שם הרופא/ה: ........................................

 

 

חתימת הרופא/ה: ............................................

 

 

חלק ג'

 

 

החלטת הוועדה להפסקת הריון לפי סעיף 315 לחוק

 

 

למילוי על ידי יושב/ת ראש הוועדה

 

 

תאריך הוועדה מתאריך: .........../......./......

 

 

האשה הופיעה בפני הועדה:  1. כן   2. לא 

 

 

החלטת הועדה: 1. הבקשה אושרה 2. הבקשה נדחתה 3. טרם התקבלה החלטה

 

 

במקרה של דחיית הבקשה - סיבת הדחייה:

 

 

(1) אינה תואמת את סעיפי החוק;

 

 

(2) פירוט בפרוטוקול המצורף;

 

 

(3) אחר (לפרט)  ......................................

 

 

נימוקי דחייה או אי קבלת החלטה:  ....................................................

 

 

במקרה של אישור הבקשה – עילת האישור, לפי סעיף 316(א) לחוק (יש לסמן בעיגול):

 

 

(1) סעיף קטן (1):

 

 

 

(א)  האשה למטה מגיל הנישואין (פחות מ- 18 שנים);

 

 

 

(ב) לאשה מלאו 40 שנה;

 

 

(2) סעיף קטן (2): ההריון נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי או מיחסי עריות, או שהוא שלא מנישואין;

 

 

(3) סעיף קטן (3)  [יש לפרט]: הוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי:

 

 

 

(1) הפרעה כרומוזומית, (לפרט קודים): ............................

 

 

 

(2) מחלה גנטית  (לפרט קודים): .................................

 

 

 

(3) מום מבני (מורפולוגי) - כולל סבירות גבוהה (לפרט קודים): ...............................

 

 

 

(4) מצב אחר (לפרט): ...............................................................

 

 

(4) סעיף קטן (4): המשך ההריון עלול לסכן את חיי האשה או לגרום לאשה נזק גופני או נפשי.

 

 

במקרה של בקשה להפחתת עוברים: נא לציין: ממספר ...... למספר  ......

 

 

הערות: .............................................................

 

 

הפניה לביצוע הפסקת הריון:  1. במוסד רפואי זה   2. במוסד רפואי מוכר אחר  

 

 

אישור זה בתוקף לארבעה שבועות בלבד, מתאריך .........../........./........., או עד שבוע 24 ואפס ימים להריון, לפי המוקדם מביניהם; אישור להפסקת הריון לאחר שבוע 24, שניתן על ידי וועדה להפסקת הריון בשלב החיות תקף לשבועיים בלבד.

 

 

מסמכים שצורפו לבקשה: 

 

 

לסמן X

פרטי המסמך

 

פרוטוקול (חובה בוועדה להפסקת הריון בשלב החיות)

 

אישור רופא/ת נשים מיום ..................................

 

אישור רופא/ת משפחה מיום ..............................

 

מסמך ייעוץ גנטי מיום ......................................

 

בדיקת על – קול  (אולטרסאונד) מיום ............................

 

אחר ......................................................

 

אחר .....................................................

 

 

פרטי וחתימות חברי הועדה

 

 

יש לציין את מגדר כל חברי הוועדה, ומי יושב/ת הראש לפי תקנה 12:

 

 

 

רופא/ה בעל/ת תואר מומחה ביילוד וגיניקולוגיה

רופא/ה בעל/ת תואר מומחה ביילוד וגיניקולוגיה / רפואה פנימית / פסיכיאטריה / רפואת משפחה / בריאות הציבור

 עובד/ת סוציאלי/ת

שם משפחה

 

 

 

שם פרטי

 

 

 

מספר רישיון

 

 

 

מומחיות

 

 

 

מספר מומחה

 

 

 

תאריך החתימה

 

 

 

גבר / אשה (לציין)

 

 

 

יושב/ת ראש (לסמן X)

 

 

 

חתימה

 

 

 

 

 

טופס 3

 

 

תקנה 13(א)(3)

 

 

טופס הסכמה מדעת להפסקת הריון

 

 

פרטי האשה:

 

 

שם משפחה: .......................................

 

 

שם פרטי: .......................................

 

 

מס' תעודת זהות: : |__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

מספר דרכון / אחר  (רק אם אין תעודת זהות): .......................................

 

 

תאריך לידה: .......................................

 

 

לאחר שד"ר  ................................  הסביר/ה לי בתאריך ........................

את הסיכונים הכרוכים בהפסקת ההריון ותוצאותיה האפשריות של הפסקת  ההריון, ולאחר שהבנתי סיכונים ותוצאות אלה, אני מסכימה להפסקת הריוני ומבקשת לבצעה.

 

 

חתימה: .........................   תאריך: ...........................

 

 

אישור הרופא/ה המסביר/ה:

 

 

אני מאשר/ת כי הסברתי בעל פה   ל........................ (בסיוע תרגום/גישור של .....................................  את הסיכונים הכרוכים בהפסקת ההריון ותוצאותיה האפשריות של הפסקת ההריון שהיא מבקשת לבצע, בפירוט  הדרוש לצורך קבלת אישור וועדה להפסקות הריון, וכי היא חתמה על ההסכמה בפני לאחר ששוכנעתי כי הבינה את הסבריי במלואם.

 

 

שם פרטי: .................................. שם משפחה: .....................................

 

 

תאריך: ............................................ שעה: ........................................

 

 

חתימה וחותמת: ............................... "

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)

 (חמ 3-167)

__________________

ניצן הורוביץ

שר הבריאות

דברי הסבר

 

 

פרק י' סימן (ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן- חוק העונשין), קובע את ההוראות בנושא ביצוע הפסקת הריון בישראל, שעיקרן איסור על ביצוע הפסקות הריון אלא במוסד רפואי מוכר, באישור ועדה, ובשל אחת העילות הקבועות בסעיף 316(א) לחוק. סעיף 321 לחוק העונשין מסמיך את שר הבריאות להתקין תקנות לביצוע סימן זה בחוק (בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדה בכנסת), ובפרט ביחס לתנאים לאישור מוסד רפואי כמוסד מוכר, והנוהל למתן אישורים על ידי הוועדות להפסקת הריון. תקנות בעניין זה הותקנו בשנת תשל"ח – 1978 (תקנות העונשין (הפסקת הריון), התשל"ח-1978 (להלן – תקנות העונשין) אשר לא תוקנו מאז.

בחלוף יותר מארבעה עשורים מאז, ולנוכח שינויים שחלו בתפיסות המקצועיות והמשפטיות בנושא זה, לרבות בטכנולוגיות הרפואיות המשמשות לביצוע הפסקות הריון ולפי מדיניות שר הבריאות, מוצע לתקן את תקנות העונשין ולעדכן מספר הוראות בהן, ובכלל זה: לאפשר ביצוע הפסקת הריון תרופתית במרפאות ציבוריות בקהילה, לטייב את הליך הטיפול בפונות לוועדות להפסקת הריון, לעדכן את הטפסים בהם נעשה שימוש, ולאפשר הגשה מקוונת של בקשות ושמירה דיגיטלית של המסמכים.

 

תקנה 1

מוצע להוסיף לתקנה 1 לתקנות העונשין הגדרה ל"קופת חולים", המפנה להגדרת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד- 1994. ההגדרה נועדה לאפשר אפיון של מרפאות ציבוריות בהן יהיה מותר לבצע הפסקת הריון תרופתית.

 

תקנה 2

מוצע לתקן את תקנה 3 לתקנות העונשין, המפרטת את התנאים להכרה במרפאה כמוסד רפואי מוכר, ולהבחין בין שני סוגי מרפאות: מרפאות ציבוריות (של קופת חולים או של צה"ל), בהן מותר יהיה לבצע הפסקת הריון תרופתית בלבד, בתנאים המנויים בתקנה; ומרפאות כירורגיות, בהן יהיה מותר לבצע הפסקת הריון תרופתית או כירורגית, שלגביהן ימשיכו לחול התנאים הקיימים בתקנות העונשין, לקבלת הכרה כמוסד רפואי מוכר, ללא שינוי. מרפאות שיבצעו רק הפסקת הריון תרופתית, העומדות בתנאים המפורטים בתקנה 3(א) המוצעת, יהיו מוכרות אוטומטית כמוסד מוכר ללא צורך בבקשת הכרה פרטנית ממשרד הבריאות.

הוספת האפשרות להכרה במרפאות ציבוריות בקהילה לביצוע הפסקת הריון תרופתית, תשפר מאד את השירות לנשים הזקוקות להפסקת הריון בשלבי הריון מוקדמים, בהם עדיין ניתן לבצע הפסקת הריון תרופתית.

במועד חקיקת החוק והתקנת התקנות ניתן היה לבצע הפסקות הריון רק באופן כירורגי, בבתי חולים ובמרפאות כירורגיות, ולכן נקבע בתקנות כי הפסקות הריון יבוצעו רק בבתי חולים או במרפאות כירורגיות.  בשנת 1999 נכנס לשימוש בישראל לראשונה תכשיר (התרופה Mifepristone המוכרת גם בשם "מיפג'ן" Mifegyne)  המאפשר ביצוע הפסקות הריון עד שבוע 9 להריון, ללא צורך בפעולה כירורגית. מאז הכנסת התרופה לשימוש נצבר ניסיון רב בשימוש בה, בארץ ובעולם, המראה שמדובר בטיפול בטוח ויעיל. במדינות רבות, כגון ארצות הברית, קנדה, אנגליה ואוסטרליה, הטיפול בתרופה זו ניתן בקהילה, על ידי רופאי נשים, רופאי משפחה ואף אחיות מומחיות, עם תוצאים זהים לאלה שהתקבלו במסגרת בתי חולים.

 

מתן אפשרות לביצוע הטיפול בקהילה תרחיב את חופש הבחירה של הנשים ותגדיל את הנגישות לטיפול זה, הן מבחינת הפריסה הגיאוגרפית והן מבחינת זמינות השעות. בכך, צפויה הקלה על כלל הנשים הנזקקות להפסקת הריון, ובפרט לנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך, העלולות להתקשות יותר להגיע לשירותי רפואה מרוחקים, המצריכים אובדן שעות עבודה והוצאות נסיעה. עוד צפוי המהלך לשפר את חווית המטופלות ואת "מסע המטופלת" בתהליך, אם כל התהליך יוכל להתבצע במסגרת טיפולית אחת תוך שיפור בשמירת הרצף הטיפולי, ולעתים אף טיפול על ידי הצוות הרפואי המוכר למטופלת ושהיא בוטחת בו. בד בבד, העברת חלק מהפסקות ההריון לביצוע במרפאות בקהילה, עשויה להגדיל את זמינות השירותים בבתי החולים ובמרפאות הכירורגיות, לטיפול בהפסקות הריון שלא ניתן לבצע באופן תרופתי.

 

תקנה 3

בתקנה זו מוצע לתקן את תקנה 5 לתקנות העונשין, כך שיובהר כי הפסקות הריון במרפאה מותרות עד שבוע 10 להריון, והבהרה, עקב שאלות שעלו במהלך השנים, כי הכוונה לסוף השבוע ה-12 מתאריך ווסת אחרונה, שהיא הדרך המקובלת יותר לספור גיל הריון. עוד מוצע להוסיף את תקנת משנה (ב), המבהירה כי מרפאה ציבורית המשמשת לביצוע הפסקת הריון תרופתית בלבד, והעומדת בתנאים המפורטים בתקנה 3(א), דהיינו שהיא פועלת במסגרת קופת חולים או צה"ל, ושבעת פעולתה יש בה רופא/ה בעל/ת מומחיות ביילוד וגיניקולוגיה, תהיה מוכרת אוטומטית כמוסד מוכר, ללא צורך בהגשת בקשת הכרה פרטנית ממשרד הבריאות לפי תקנה 6, וללא אישור שר הבריאות שיפורסם ברשומות. בכך, מותאם הכלי הרגולטורי המוצע על מרפאות אלה לסוג הפעילות, שהוא טיפול תרופתי ולא כירורגיה, לרמת הסיכון, ולסוג הארגון המפעיל, שהם ארגונים ציבוריים מוסדרים והכפופים לרגולציה כללית על פעילותם.

 

תקנות 4, ,5, 6 ו-7

בתקנות אלה מוצע לתקן את תקנות 6, 7, 8 ו-10 לתקנות העונשין, כך שיובהר שהאמור בהן חל על סוג המרפאות המוכרות הכירורגיות, שבהן מותר לבצע הן הפסקת הריון תרופתית והן הפסקת הריון כירורגית. בהתאם, האמור בתקנות אלה בעניין הגשת בקשה לאישור מרפאה כמוסד מוכר (תקנה 6), תוקפה של ההכרה (תקנה 7), הצורך בבקשה לחידוש אישור (תקנה 8), והוראות בדבר ביטול אישור (תקנה 10) לא יחל על מרפאות ציבוריות בקהילה, בהן מבוצעות הפסקות הריון תרופתיות בלבד. עוד עולה מתוך האמור, ללא צורך באמירה מפורשת, כי ממילא גם האמור בתקנה 9 בדבר דיווח על שינויים בפרטים שנמסרו לשם קבלת אישור למרפאה, אינו חל על מרפאות ציבוריות בקהילה בהן מבוצעות הפסקות הריון תרופתיות בלבד.

 

תקנה 8

בתקנות משנה 8(א) ו-(ב) מוצע לתקן את תקנה 13 כך שישתנה חלק מתהליך הטיפול באשה הפונה לוועדה להפסקת הריון. כיום, תיאור התהליך המפורט בתקנות משנה 13(א) עד (ד) אינו תואם את התהליך הנדרש בעידן הרפואה המודרנית והדיגיטלית, ובין היתר מגביל אפשרות למילוי מקדים של הבקשה על ידי אשה יחד עם בעל/ת מקצוע מתאימ/ה בקהילה, ללא צורך במפגש נוסף עם רופא מטעם המוסד הרפואי בו מתקיימת הוועדה. לפיכך מוצע להחליף את תקנות משנה (א)-(ב) בנוסח חדש, ולבטל את תקנות משנה (ג)-(ד). בתקנת משנה 13(א) המוצעת יקבע אילו מסמכים נדרשת האשה להגיש לוועדה, אך מבלי לקבע את סדר הדברים ומקום מילוי הטפסים. כך, תתאפשר גמישות לכל מוסד מוכר להתאים עצמו לצרכים המשתנים, יחד עם השינויים והרצון לתמוך בערוצי פניה שונים. תקנת משנה 13(ב) החדשה המוצעת מדגישה את חשיבות הליווי הסוציאלי בתהליך הפסקת הריון וקובצעת חובה על כל מוסד רפואי המפעיל ועדה להפסקת הריון, להציע לפונות לוועדה, המעוניינות בכך, שירות של ייעוץ וליווי סוציאלי לפני ואחרי הפסקת ההריון. תקנת משנה 8(ב) מבטלת את תקנות משנה 13(ג) ו-13(ד) בתקנות העונשין.

תקנת משנה 8(ג) מתקנת את האמור בתקנה 13(ה) לתקנות העונשין, ביחס למקרה בו הפונה שוחחה עם עובדת סוציאלית. תקנות העונשין קובעות בנוסחן הנוכחי כי אם הפונה פנתה לעובד סוציאלי, הלה יגיש "תסקיר" בכתב לוועדה. מאחר והמונח תסקיר קיבל בעשורים האחרונים משמעות הקושרת אותו להליכים משפטיים, ואילו סוג המסמך שמכין עו"ס לוועדה להפסקת הריון הוא מצומצם יותר, מוצע להחליף את הביטוי "תסקיר" בביטוי "דוח סוציאלי".

תקנת משנה 8(ד) מתקנת את ההפניות לטופס שבתוספת בהתאם לשינויי שנערך בטפסים, וכן מחליפה את המילה "המזכירה" ב"מזכירות הוועדה".

תקנת משנה 8(ה) מתקנת את תקנת משנה 13 (ז). תקנה זו קובעת כיום כי אם הוועדה שוקלת לא לאשר את הבקשה להפסקת הריון, על מזכירת הוועדה להזמין את הפונה לבוא בפני הוועדה ולנמק את בקשתה. ניסוח התקנה כיום מביא לפרשנות אפשרית, כאילו חובה על האשה לבוא בפני הוועדה. מוצע לתקן את הניסוח כך שיאמר כי במצב האמור "תציע מזכירות הועדה לפונה להופיע בפני הוועדה..". ניסוח זה מבהיר כי גם במקרה בו הוועדה שוקלת שלא לאשר את הבקשה, זו זכות של האשה להופיע בפניה, ולא חובה.

תקנת משנה 8(ו) מוסיפה באופן מפורש את מה שהיה אמור לפני כן באופן משתמע בלבד בתקנה 8(ו) וכן בגוף הטופס – והוא שעותק של הטופס החדש, הכולל את הבקשה, ממצאי בדיקת רופא והחלטת הוועדה על נימוקיה, כשהוא מלא וחתום, ימסר לפונה בהקדם האפשרי לאחר הוועדה.

 

תקנה 9

מוצע להוסיף תקנה חדשה המתייחסת לטכנולוגיה המודרנית בנושא הגשת מסמכים ושמירתם, ומאפשרת במפורש הגשה מקוונת של טפסים ומסמכים לוועדות להפסקת הריון ושמירה דיגיטלית של המידע. זאת, תוך שמירה על האפשרות של נשים המבקשות לעשות כן להגיש את המסמכים באופן לא מקוון, וכן תוך הקפדה על כך שמידע דיגיטלי ישמר באופן אמין, ברור וקריא, ותוך אבטחת מידע המתאימה לרגישות המידע כמתחייב לפי הדין החל ביחס למידע רפואי אישי מסוג זה.

 

תקנה 10

בתוספת לתקנות העונשין יש כיום ארבעה טפסים. טופס 1 הוא הבקשה להכרה במוסד מוכר, ולא יחול בו שינוי. טפסים 2 עד 4 מהווים כיום יחד את הרכיבים השונים בטופס הנוהג בוועדות להפסקת הריון (טופס 2 וטופס 4 שבתוספת עוצבו מטעמי יעילות כטופס אחד). בתיקון זה מוצע לעשות שינויים משמעותיים בטפסים, כפי שיפורט להלן, וכן לאחד רשמית את טופס 2 וטופס 4 לטופס אחוד בן 3 חלקים.

ראשית, מוצע להסיר מטופס 2 שבתוספת (השאלון) פרטי מידע רבים שעד כה אשה נדרשה למלא, אודות מצבה האישי ומצב בריאותה. השאלות שהוסרו הן שאלות המתייחסות למידע שאינו דרוש בפועל לשם קבלת החלטה על מתן אישור להפסקת הריון או לביסוס העילות החוקיות לאישור הבקשה. השאלון נתפס על ידי פונות לוועדות כחודר לפרטיותן שלא בהכרח לצורך, וכפוגע בכבודן ובתפיסת האוטונומיה שלהן. לפיכך, מוצע להסיר את השאלות שאינן נדרשות מן הטופס, מתוך ידיעה כי כל המידע הרפואי הרלבנטי לביצוע בפועל של הפסקת ההריון ישאל ממילא בתהליך קבלת ההסכמה מדעת לפרוצדורה (התרופתית או הכירורגית, לפי העניין), ויהיה מתועד בהתאם ברשומה הרפואית של המטופלת באותו מוסד רפואי, לפי הוראות חוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, ככל טיפול רפואי אחר. כאמור לעיל, סעיף 13 מפרט את המסמכים הנדרשים לצורך דיון בבקשה ובכללם פרטי זהות של האשה, ומסמכים המעידים על ההריון וגילו, ועל קיומה של עילה לאישור הפסקת הריון לפי החוק, כך שמידע רלוונטי להחלטת הוועדה יכלל במסמכים ואין צורך לדרוש מענה לשאלון מקיף.

לכן, במקום טפסים 2 ו-4 מוצע ליצור טופס 2 חדש, המחולק לשלושה חלקים. את חלק א' ממלאת האשה (בעצמה או בעזרת בעל/ת מקצוע מתאימ/ה), והוא כולל בעיקר פרטים דמוגרפיים, פרטי קשר והיסטוריה רפואית מינימלית הקשורה להפסקות הריון בעבר. מידע אחרון זה נדרש על מנת לסייע באיתור נשים שבעברן ריבוי הפסקות הריון (תופעה הנפוצה בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, ונערות במצוקה), על מנת לאפשר התייחסות לכך והתערבות טיפולית מתאימה. יוער כי חלק א' בטופס 2, אותו ממלאת האשה, עדיין כולל מספר פרטי מידע הדרושים לצורך ביצוע סטטיסטיקה אודות הפסקות הריון בישראל לשם קידום הטיפול בנושא זה לטובת הציבור בכללותו, אולם פריטי מידע אלה סומנו בטופס כפריטים שאין חובה למלא.

חלק ב' לטופס 2  נועד למילוי על ידי הרופא/ה בוועדה והוא כולל התייחסות לחישוב גיל ההריון ואופן קביעתו, על מספר העוברים ועל קיומו של התקן תוך רחמי, שהם פריטי מידע הרלוונטיים לעילות לאישור הפסקת הריון, ולקביעת האפשרות לבצע את הפסקת ההריון במרפאה, או רק בבית חולים.

חלק ג' לטופס 2 כולל את החלטת הוועדה ונימוקיה: הוועדה נדרשת לציין האם האשה הופיעה בפניה או לא, והאם דחתה או אישרה את הבקשה, או טרם קיבלה החלטה (כגון במקרה בו נדרש מידע נוסף). על הוועדה לנמק את ההחלטה במקרה שהיא דוחה את הבקשה, וכן במקרה שהיא לא מקבלת החלטה, וזאת הן בשל כללי הצדק הטבעי והן בשל הוראות סעיף 2א לחוק לתיקון סדרי המינהל (החלטות והנמקות), תשי"ט-1958 המחייב עובד הציבור המסרב לבקשה שבסמכותו על פי דין "להודיע למבקש בכתב את נימוקי סירובו". במקרה בו הוועדה מאשרת את הבקשה, עליה לנמק את ההחלטה על ידי סימון העילה המתאימה, מבין המנויות בסעיף 316 לחוק העונשין, שלפיה אישרה את הבקשה. ביחס לאישור בקשה על בסיס העילה של חשש למום בעובר, מתבקשת הוועדה לסמן, לצרכי סטטיסטיקה רפואית, את סוג המום. עוד מתבקשת הוועדה לסמן ביחס לאישור הפסקת הריון שהיא הפחתת עוברים, את מידת ההפחתה (מכמה עוברים לכמה עוברים). כמו כן, הוועדה תציין האם ניתן לבצע את הפסקת ההריון באותו מוסד רפואי בו היא פועלת, או במוסד רפואי מוכר אחר, ותציין אילו מסמכים עמדו בפניה.

מאחר והשיקולים להפסקת הריון ולמקום ביצועה עשויים להשתנות ככל שההריון מתקדם יותר, מצויין בטופס כי תוקף האישור הוא לארבעה שבועות, או עד לתחילת שבוע 24 להריון (שאז העובר הופך להיות "בר חיות", כלומר שיש אפשרות שיוולד חי וישרוד); במקרה בו ניתן אישור להפסקת הריון בשלב החיות – תוקף האישור הוא לשבועיים בלבד. עוד כולל הטופס, כמובן, את פרטי חברי הוועדה וחתימותיהם, תוך שיש לציין את המגדר של חברי הוועדה על מנת לוודא כי בכל הרכב תמיד תהיה אשה אחת לפחות, כמתחייב לפי סעיף 315 סיפה לחוק העונשין.

 

בנוסף לטופס 2 על שלושת חלקיו,  טופס 3 בתקנות העונשין נותר על כנו – הסכמה מדעת של האשה אשר לפי הרישה לסעיף 316 לחוק העונשין, היא תנאי מקדים לאישור הוועדה להפסקת ההריון. מובהר ומודגש כי טופס זה מחייב קבלת הסברים מרופא/ת נשים – רופא/ה מוסמכת כמשמעה בסעיף 315(1) לחוק – דהיינו בעל/ת מומחיות ביילוד ובגיניקולוגיה. יודגש כי אין הכוונה שיהיה מדובר דווקא ברופא/ת הנשים שבוועדה, אלא אין מניעה שהאשה תקבל הסברים ותחתום על הטופס בפני כל רופא/ת נשים.

 

******



[1] ק"ת תשל"ח, עמ' 1432

[2] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156