טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד)(תיקון), התשפ"ב-2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בד-בבד עם קביעת תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשפ"ב-2022, וביטול תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשמ"ב-1982 (להלן - התקנות הקיימות), מבוקש לתקן את ההפניות לתקנות הקיימות בתקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), תש"ע-2009, כך שאלה יתאימו לתקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשפ"ב-2022.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי  ותיעוד) (תיקון), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 168(א) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1]  ולפי סעיף 23(א) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963[2], לפי הצעת רשות התעופה האזרחית, אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי  ותיעוד), התש"ע-2009[3], בתקנה 1, בהגדרה "תקנות טיסות שכר", במקום "התשמ"ב-1982" יבוא "התשפ"ב-2022".

תיקון תקנה 32

2.  

בתקנה 32(ב) לתקנות העיקריות, בכל מקום, במקום "בתקנה 5 לתקנות טיסות שכר" יבוא "בתקנה 4 לתקנות טיסות שכר".

תחילה

3.  

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)

 (חמ 520 -3)

 


________________________

מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 


 

 

 

דברי הסבר

חלק א' - כללי

תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי  ותיעוד), התש"ע-2009 (להלן - תקנות העיקריות) קובעות את האגרות שיש לשלם בעד שירותים הניתנים לפי חוק הטיס, התשע"א-2011 ולפי חוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963.    

בכל הנוגע להוראות לפי חוק רישוי שירותי התעופה, קבועות בתקנות העיקריות מספר הוראות לגבי שירותים שניתנים לפי חוק רישוי שירותי התעופה. כך, בין היתר, קיימת שם ההגדרה: ""תקנות טיסות שכר" – תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשמ"ב-1982" (להלן - תקנות טיסות שכר הקיימות). עוד קבועות שם הוראות לגבי האגרות שיש לשלם בעד קבלת היתר הפעלה, בין היתר בשים לב לעיתוי הגשת הבקשה לקבלת ההיתר (שם, בתקנה 32).

בכוונת רשות התעופה האזרחית לקבוע את תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשפ"א-2021 (להלן - תקנות טיסות שכר החדשות), שבין היתר מבטלות את תקנות טיסות שכר הקיימות.

לפיכך, מבוקש לתקן את התקנות העיקריות באופן שייתן ביטוי לשינויים שהם פועל יוצא של קביעת תקנות טיסות שכר החדשות.

יצוין כי מדובר בעניינים טכניים בלבד - שינוי ההגדרה ושינוי הפנייה בתקנות האגרות לתקנות טיסות שכר הקיימות - ואין בתקנות המוצעות קביעת אגרה חדשה או שינוי שיעור אגרה קיימת.   

הסמכות לקבוע את התקנות

את התקנות המוצעות מבוקש לקבוע לפי סעיף 23(א) לחוק, הקובע כך:

"23(א) השר התחבורה ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית או בהתייעצות עמה, להתקין תקנות לביצועו; תקנות לעניין אגרות המוטלות לפי חוק זה טעונות אישור של ועדת הכלכלה של הכנסת."

התקנות המוצעות טכניות לחלוטין, ומבקשות להתאים את התקנות העיקריות לתקנות טיסות שכר החדשות. הן לא מבקשות להטיל אגרה לפי החוק, ולכן אינן טעונות את אישור ועדת הכלכלה לפי החוק.

כמו-כן, התקות המוצעות אינן קובעות "עבירות ועונשים" (סעיף 11 לחוק, שעניינו: "עונשין", אוסר הפעלה ללא רישיון או בניגוד לתנאי רישיון, אולם לא עוסק בהפעלה ללא היתר הפעלה), וממילא אינן טעונות את אישור ועדת הכלכלה לפי סעיף 2 לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

כמו-כן, התקנות המוצעות הן פרי הצעת רשות התעופה האזרחית, יוזמו וקודמו על-ידה, ולכן מתקיים אף התנאי שבסעיף 23(א) לחוק לעניין זה. 

חלק ב' - דברי הסבר מפורטים לסעיפי התקנות המוצעות

לתקנה 1 המוצעת, שעניינה: "תיקון תקנה 1"

בתקנה 1 לתקנות הקיימות מופיעה ההגדרה: ""תקנות טיסות שכר" - תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשמ"ב-1982", המפנה לתקנות טיסות שכר הקיימות.

עם קביעת תקנות טיסות שכר החדשות יבוטלו תקנות טיסות שכר הקיימות. ממילא הצורך בתיקון ההגדרה "תקנות טיסות שכר" לעניין זה, כך שזו תפנה לתקנות טיסות שכר החדשות (לתקנה 1 המוצעת).

לתקנה 2 המוצעת, שעניינה: "תיקון תקנה 32"

תקנה 32 לתקנות העיקריות עניינה: "אגרה להיתר הפעלה לביצוע טיסות שכר", ובה מפורטות האגרות שיש לשלם בעד בקשה להיתר הפעלה לביצוע טיסת שכר, בין היתר בשים לב לעיתוי הגשת הבקשה, כך שככל שהבקשה מוגשת "מוקדם" יותר, כך האגרה שיש לשלם בעדה נמוכה יותר.

המועדים להגשת בקשה להיתר להפעלת טיסת שכר קבועים בתקנה 5 לתקנות טיסות שכר הקיימות, זאת בשעה שבתקנות טיסות שכר החדשות המועדים לעניין זה קבועים בתקנה 4.

לפיכך מבוקש לתקן את כל ההפניות בתקנה 32 לתקנות העיקריות ל"תקנה 5" לתקנות טיסות שכר, כך שאלה יפנו לתקנה 4 לתקנות טיסות שכר, בהתאם למספרה של התקנה לעניין מועדי הגשת בקשה להיתר הפעלה בתקנות טיסות שכר החדשות (לתקנה 2 המוצעת). 

לתקנה 3, שעניינה: "תחילה"

מבוקש לקבוע כי תקנות המוצעות ייכנסו לתוקף 30 ימים מיום פרסומן, בד-בבד עם כניסתן לתוקף של תקנות טיסות שכר החדשות. לעניין בכוונת רשות התעופה האזרחית להביא את קבצי התקנות לפרסום בעת ובעונה אחת, כך שתחילתם תהיה במקביל (לתקנה 3 המוצעת).  


 

נוסח משולב

 

          "תקנות ההפעלה" – תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981;

  "תקנות טיסות שכר" – תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשפ"ב-2022;

  "תקנות כלי רחיפה" – תקנות הטיס (כלי רחיפה), התשע"ה-2015;

 

32.(א)  המבקש היתר הפעלה לביצוע טיסת שכר מישראל או אליה או מספר טיסות כאמור כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן, ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה בשקלים חדשים כמפורט בטור ב', ג' או ד' לצדו, לפי העניין:

  טור א'  טור ב'  טור ג' טור ד'

  מספר הטיסות טיפול רגיל טיפול דחוף טיפול חריג

1 עד 5  1,310  2,300  3,440

6 עד 15 2,490  4,360  6,540

16 עד 30 3,750  6,540  9,830

31 ומעלה  5,620  9,830 14,740

  (ב)  בתקנה זו –

  "טיפול רגיל" – טיפול בבקשה שהגיעה לרשות במועד הקבוע בתקנה 4 לתקנות טיסות שכר, לפי העניין;

  "טיפול דחוף" – טיפול בבקשה שהגיעה לרשות אחרי המועד הקבוע בתקנה 4  לתקנות טיסות שכר, אך שלושה ימים לפחות לפני המועד המתוכנן לטיסה הראשונה או לטיסה, לפי העניין;

  "טיפול חריג" – טיפול בבקשה שהגיעה לרשות פחות משלושה ימים לפני המועד המתוכנן לטיסה הראשונה בסדרה או לטיסה, לפי העניין.

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830 ועמ' 949.

[2] ס"ח התשכ"ג, עמ' 104.

[3] ק"ת התש"ע, עמ' 518; התשע"ז, עמ' 1084.