טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות רישוי שירותי התעופה (פטור מהיתר הפעלה)(תיקון), התשפ"ב-2022.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בד-בבד עם קידום תקנות הטיס (טיסות שכר), התשפ"ב-2022, שנועדו להחליף את תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשמ"ב-1982 (להלן - תקנות טיסות שכר החדשות), מבוקש לתקן את תקנות רישוי שירותי התעופה (פטור מהיתר הפעלה), התשע"ט-2018 (להלן - התקנות העיקריות), כך שהן תהיינה בהלימה ל"תקנות טיסות שכר" המקודמות, הן בענייני ניסוח והן בהקשרי מהות.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות רישוי שירותי התעופה (פטור מהיתר הפעלה)(תיקון), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 8ג(ג)(ד) ו- 23(א) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית, אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות רישוי שירותי התעופה (פטור מהיתר הפעלה), התשע"ט-2018[2], בתקנה 1 - 

 

 

 

(1) האמור בה יסומן "(א)";

 

 

 

(2) בתקנת משנה (א), במקום פסקה (1) יבוא:

 

 

 

"(1)    טיסת שכר לשימוש עצמי, כהגדרתה בתקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשפ"ב- 2022[3], שקיבולתה כוללת מושבים להסעת נוסעים;"

 

 

 

(3) אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(ב)    על אף האמור בתקנת משנה (א), טיסות כאמור בתקנת משנה (א)(1) עד (3) שנעשה בהן שימוש בזכויות החופש השביעי, החופש השמיני או החופש התשיעי טעונות היתר הפעלה לפי סעיף 8ג לחוק. לעניין זה, "חופש שביעי", "חופש שמיני" ו"חופש תשיעי" - כמשמעותם במסמך (Doc) 9626 שעניינו: "Manual on the regulation of international air transport", שפרסם ארגון התעופה הבין-לאומי, שעותק ממנו מופקד לעיון הציבור במשרדי רשות התעופה האזרחית, בלא תשלום."

תחילה

2.  

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)

 (חמ 5681 - 3)

_________________________

מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

דברי הסבר

כללי

בד-בבד עם קידום תקנות הטיס (טיסות שכר), התשפ"ב-2022, שנועדו להחליף את תקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשמ"ב-1982 (להלן - תקנות טיסות שכר החדשות), מבוקש לתקן את תקנות רישוי שירותי התעופה (פטור מהיתר הפעלה), התשע"ט-2018 (להלן - התקנות העיקריות), כך שהן תהיינה בהלימה ל"תקנות טיסות שכר" המקודמות, הן בענייני ניסוח והן בהקשרי מהות.

תקנות טיסות שכר החדשות קובעות הוראות המשיקות בהיבטים שונים לתקנות העיקריות. משכך, נוצר צורך לתקן מספר היבטים הכלולים בתקנות העיקריות, כדי שתהיה הלימה בין קבצי התקנות השונים העוסקים בהיבטים שונים של אותן מהויות, כמפורט להלן.

לתקנה 1, שעניינה: "תיקון תקנה 1"

לתיקון תקנת משנה (א) [החדשה]

התקנות העיקריות נוקטות במינוח: "טיסות לפי דרישה, כאשר הפטור לפיהן מוענק לטיסות נוסעים המופעלות לפי דרישה שבהן זמן ההמראה, מיקום ההמראה ומיקום הנחיתה נקבעים במשא ומתן עם הנוסע או נציגו ובלא לוח זמנים שפורסם מראש. סוג טיסה זה מוגדר בתקנות השכר החדשות כ"טיסות שכר לשימוש עצמי". משכך, מוצע לעשות שימוש באותם מונחים בקבצים השונים של התקנות, ובמקום לעשות שימוש במונח "טיסות נוסעים לפי דרישה" להשתמש במונח הלקוח מתקנות השכר החדשות, ומתאים במהותו לפטור שניתן היום.

טיסות שכר לשימוש עצמי מוגדרות בתקנות השכר החדשות כ"טיסה שאינה סדירה שבה שוכר אדם קיבולת לשימושו העצמי, כאשר ועלות שכירת הקיבולת מוטלת במלואה על אותו אדם ולא מועברת, כולה או מקצתה, במישרין או בעקיפין, ובכלל זה באמצעות מכירה או פרסום לציבור הרחב, לאחר". לצורך הפטור, מוצע, בהתאם לפטור הקיים, לפטור רק טיסות שכר לשימוש עצמי בהן מוסעים נוסעים (להבדיל מכאלה שכולן הובלת מטען), ועל כן נעשה שימוש בסיפה לפיה הקיבולת הנשכרת בטיסת השכר לשימוש עצמי הינה קיבולת של מושבים להטסת נוסעים.

 

לתקנת משנה (ב) המוצעת

תקנות השכר החדשות קובעת איסור - הקיים כבר בתקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשמ"ב-1982 (ראו, למשל, בתקנה 9 לתקנות האמורות) -  על מפעיל אווירי להפעיל טיסת שכר לשימוש עצמי, שבה נעשה שימוש בזכויות החופש השביעי, החופש השמיני או החופש התשיעי, אלא אם מתקיים אחד מאלה:

(1) הטיסה מופעלת לפי הסכם או הסדר בין ישראל ובין המדינה או המדינות הנוגעות בדבר;

(2) המנהל אישר לו זאת במקרים חריגים, לאחר ששוכנע כי הדבר מוצדק מטעמים המפורטים בתקנות.

החופשים השביעי עד התשיעי הם כדלקמן: החופש השביעי עניינו הובלה אווירית בין שתי מדינות, על ידי מוביל ממדינה שלישית (לדוגמה: אל על מטיסה נוסעים בקו לוס אנג'לס-טורונטו, כאשר הטיסה יצאה במקור מלוס אנג'לס ולא מישראל); החופש השמיני עניינו הזכות להובלה אווירית פנים ארצית של נוסעים ומטען בין שני יעדים באותה מדינה, על ידי מוביל אווירי ממדינה שלישית, בטיסה שיעדה או מוצאה המדינה השלישית (לדוגמה: אל על מטיסה נוסעים בקו לוס אנג'לס-ניו יורק במסגרת טיסה שיצאה מישראל); החופש התשיעי עניינו הזכות להובלה אווירית פנים ארצית של נוסעים ומטען בין שני יעדים באותה מדינה, על ידי מוביל אווירי ממדינה שלישית (לדוגמה: אל על מטיסה נוסעים בקו לוס אנג'לס-ניו יורק כאשר הטיסה יצאה במקור מלוס אנג'לס ולא מישראל).

כלומר, קיים איסור, למעט אם ישנו הסכם תעופה מפורש המאפשר זאת או אם המנהל אישר זאת באופן חריג, על מפעיל אווירי להפעיל טיסות שכר לשימוש עצמי העושות שימוש בחופשים האמורים (המכונים גם: "חופשים מתקדמים"). לצורך הדוגמא, מפעיל אווירי בעל רישום אמריקאי לא יוכל להפעיל טיסות שכר לשימוש עצמי בנתיב שבין ישראל לאירופה (חופש שביעי), בתוך ישראל וכן בטיסה פנימית בתוך ישראל בין אם הטיסה החלה במקור בארה"ב (חופש שמיני) או בישראל (חופש תשיעי).

כיום, טיסות שכר לשימוש עצמי (הקרויות בתקנות כרגע "טיסות לפי דרישה")  פטורות בתקנות העיקריות מהיתר הפעלה. אין כיום לרשות התעופה האזרחית יכולת אכיפה אפקטיבית על טיסות הפטורות מהיתר הפעלה משום שהיכולת בחוק העיקרי להטיל עיצומים כספיים היא רק לטיסות הנדרשות בקבלת היתר הפעלה.

בהתאם, על מנת לאפשר לרשות התעופה האזרחית יכולת אכיפה אפקטיבית, שנועדה למנוע את הפרת הוראת תקנות השכר החדשות ביחס לשימוש בחופשים מתקדמים בטיסות שכר לשימוש עצמי, מוצע לבטל את הפטור המוקנה כיום בתקנות לטיסות אלו במקרים בהם מפעיל אווירי מבקש לעשות שימוש בחופשים שביעי עד תשיעי בלבד.

לתקנה 2, שעניינה: "תחילה"

מבוקש לקבוע כי תקנות המוצעות ייכנסו לתוקף 30 ימים מיום פרסומן, בד-בבד עם כניסתן לתוקף של תקנות טיסות שכר החדשות. לעניין בכוונת רשות התעופה האזרחית להביא את קבצי התקנות לפרסום בעת ובעונה אחת, כך שתחילתם תהיה במקביל (לתקנה 2 המוצעת).  

 

 


 

 

נוסח משולב

1.(א) סוגי ההפעלות המסחריות לשם הסעת נוסעים או הובלת טובין בתמורה, שלא נדרש לגביהן היתר הפעלה לפי סעיף 8ג לחוק הן:

(1)טיסת שכר לשימוש עצמי, כהגדרתה בתקנות רישוי שירותי התעופה (טיסות שכר), התשפ"ב- 2022, שקיבולתה כוללת מושבים להסעת נוסעים;;

(2)טיסות נוסעים המופעלות באמצעות כלי טיס שתצורת מושבי הנוסעים המורשית שלו היא של 9 מושבים או פחות;

(3)טיסות להובלת מטען המופעלות באמצעות מטוס קטן כהגדרתו בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981, או באמצעות כלי טיס בינוני כהגדרתו בסעיף 231 לאותן תקנות;

(4)הסעת נוסעים לכל מטרה שאינה תובלה בין שתי נקודות גאוגרפיות לפחות.

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), טיסות כאמור בתקנת משנה (א)(1) עד (3) שנעשה בהן שימוש בזכויות החופש השביעי, החופש השמיני או החופש התשיעי טעונות היתר הפעלה לפי סעיף 8ג לחוק. לעניין זה, "חופש שביעי", "חופש שמיני" ו"חופש תשיעי" - כמשמעותם במסמך (Doc) 9626 שעניינו: "Manual on the regulation of international air transport", שפרסם ארגון התעופה הבין-לאומי, שעותק ממנו מופקד לעיון הציבור במשרדי רשות התעופה האזרחית, בלא תשלום.



[1] ס"ח התשכ"ג, עמ' 104.

[2] ק"ת התשע"ט, עמ' 46.

[3] ק"ת התשפ"ב, עמ' __.