תיקון תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), תשפ"ב-2022.
תקנות אלו נועדו לקבוע פטור לרכבת ישראל מנקיטת האמצעים הקבועים בתקנה 16 לתקנות בטיחות בעבודה (עבודה בגובה), התשס"ז-2007 (להלן - "תקנות עבודה בגובה"). מטרת תקנה 16 לתקנות עבודה בגובה הינה קביעת הוראות למניעת פגיעה בעובדים העובדים בקרבה לקווי חשמל, לרבות לעניין שמירת המרחק הנדרשת בעבודה בגובה בקרבת קווי חשמל. מטרת התיקון המוצע הינה לקבוע פטור מתחולת הוראות תקנה 16 על עובדי רכבת ישראל המתחזקים ומתקינים את מערכת האיתות במסילת הרכבת בסמוך לקווי רשת החשמל ואשר הוכשרו לעניין עבודה בגבוה סמוך לקווי רשת החשמל. כיום תקנת משנה (ב) קובעת פטור מהוראות תקנה 16 רק לעובדי חברת החשמל לישראל המתקינים או המתחזקים את רשת החשמל ושהוכשרו לעניין זה. למען הסר ספק, נציין כי הפטור המוצע אינו מקנה לעובדי רכבת ישראל המתקינים או מתחזקים את מסילת הברזל כל סמכות להתקנה או תחזוקה או כל פעולה אחרת של רשת החשמל שאינה בגדר המסילה כמשמעותה בסעיף 2(1),(2) ו-(3) לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן- "פקודת מסילות הברזל"). הפטור המוצע חל רק בגדר מערכת האיתות במקרקעין של המסילה, של קווי פסים, שלוחות והסתעפויות לרבות מתקנים שהוקמו לצורך מסילה או בקשר אליה כאמור בסעיף 2(1), (2) והאמור בסייפה של תקנת משנה (3) לפקודת מסילות הברזל.
טיוטת תקנות מטעם משרד הכלכלה ותעשייה - זרוע העבודה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 173 לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], תש"ל-1970[1], בהתייעצות עם ארגון העובדים וארגון המעבידים היציג הגדול ביותר, ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לפי סעיף 21א לחוק יסוד הכנסת, התשי"ח-1958[2] וסעיף 2 (ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[3], אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
תיקון תקנה 16 |
1. |
בתקנה 16 לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), התשס"ז- 2007 [4] אחרי תקנת משנה (ב) יבוא - |
|
|
|
|
(ב1) |
"הוראות תקנה זו לא יחולו על עובדי רכבת ישראל המתקינים או המתחזקים את מערכת האיתות במסילת הרכבת ושהוכשרו לעניין זה. בתקנת זו "מסילת הרכבת" – מסילה כמשמעותה בסעיף 2(1) ו-(2) בפקודת מסילת הברזל [נוסח חדש], התשל"ב -1972 לרבות מתקנים שהוקמו לצורך מסילה או בקשר אליה כאמור בסעיף משנה (3) בפקודה האמורה, למעט תחנות, משרדים, מיגשות, בתי מלאכה, סדנאות, מכונות וציוד ". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה והתעשייה
דברי הסבר
תקנה 1
בתקנה זו עודכן סעיף 16 כדי לאפשר לעובדי רכבת ישראל שהוכשרו לכך להתקין או לתחזק את מערכת האיתות במסילת הברזל במרחק שפחות מ-3.25 מטר מרשת חשמלית וזאת על מנת להימנע מעצירת פעילות הרכבת הנוסעת על רשת המסילות תוך אבטחת הבטיחות של עובדי הרכבת.
רמת הבטיחות של תנועת הרכבות תלויה מהותית במערכת האיתות שהיא למעשה מערכת השליטה והבקרה של תנועת הרכבות. מערכת זו היא מערכת ממוחשבת הכוללת בין השאר "סימנורים" שהם מעין רמזורים המוצבים לאורך מסילות הברזל שבאמצעותם מתקיים הקשר שבין נהג הרכבת למערכת האיתות.
בהתאם לנוסח תקנה 16 כנוסחה כיום כאשר מתגלה תקלה במערכת האיתות נדרשת האטה של פעילות הרכבת ועד עצירה מוחלטת עד תיקון התקלה. מרחק הבטיחות הקבוע בתקנה האמורה הותקן לפני שנים רבות ועוד לפני שהוקמה תשתית חשמול מסילות הברזל בארץ. באופן זה, נוסח התקה אינו מאפשר את פעילות הסימנורים מבלי לנתק את רשת החשמל אשר מזינה את הפעלת הרכבות ובלי לעצור את פעילותה.
משכך, וכדי שפעולות תחזוקה פשוטות, אך חיוניות ודחופות, במאות רבות של סימנורים המוצבים לצד המסילות, לא יגרמו לפגיעה ברמת הבטיחות של תנועת הרכבות או לעיכוב רכבות בכל רחבי הרשת, נדרשת הסדרת העבודה בגובה, כדי שתחזוקת הסימנורים תתבצע תוך שמירה על מרחק בטיחות מתאים, כמקובל באירופה וביתר מדינות העולם שבהן פועלות רכבות חשמליות.