תוכן עניינים

טיוטת צו 2

טיוטת צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשפ"ב-2022. 3

1.  תיקון התוספת הראשונה. 3

2.  תיקון התוספת השנייה. 3

דברי הסבר. 6


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשפ"ב-2022.

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

צו זה מבקש בעיקרו להרחיב את סמכויות הפקחים העירוניים לביצוע אכיפה כלפי רכבי הדו גלגליים בדגש על הכלים החשמליים:

 

כך, מבקש צו זה, בין היתר, להסמיך פקחים לאכוף אי חבישת קסדה ע"י רוכבי כלים אלו, וכן לאכוף איסור רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה) וכן איסור הרכבה, שימוש באוזניות או מכשיר נייד בכלים אלה לא רק במדרכות בהתאם לסמכותם כיום אלא אף בשבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ובמעברי חצייה. 

 

כן מבוקש להעניק לפקחים סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע (קורקינט חשמלי) לתמרור 804 (רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ) ברכיבה בשביל אופניים.

 

כן מבוקש להרחיב את סמכויות הפקחים כך שיוכלו לבצע אכיפה כנגד רוכבי אופנועים בכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל ובמעברי חצייה ולא רק במדרכות או אף בנתיב המסומן כמיועד לאופניים כפי שהם מוסמכים כיום.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם המשרד לביטחון הפנים:

טיוטת צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 11 לחוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר הפנים ושר התחבורה והבטיחות בדרכים, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

תיקון התוספת הראשונה

1.  

בתוספת הראשונה לחוק:

 

 

 

א.

פרט 3 יימחק.

 

 

ב.

לאחר פרט 8 יבוא:

 

 

 

 

"(9)

עבירה על תקנה 39טז(1) או על תקנה 122א(א) לתקנות התעבורה;

 

 

 

(10)

עבירה על תקנה 39טז(3) או על תקנה 122א(ג) לתקנות התעבורה;

 

 

 

(11)

עבירה על תקנה 39טז(4) או על תקנה 122ב(ב) לתקנות התעבורה או על סעיף 65ג לפקודת התעבורה או על תקנה 119(ג) לתקנות התעבורה;

 

 

 

(12)

עבירה על תקנה 22(א) לעניין אי ציות לתמרור 804".

תיקון התוספת השנייה

2.  

בתוספת השנייה לחוק,  בטבלה -

 

 

(א)   

במקום "מדרכה", "אזור מיתון תנועה", "שביל", "אופנוע", ו"תלת-אופנוע" – כהגדרתם בתקנות התעבורה"; יבוא "מדרכה", "אזור מיתון תנועה", "שביל", "אופנוע", "תלת-אופנוע" ו"מעבר חציה" – כהגדרתם בתקנות התעבורה;

 

 

(ב)  

בפרט 1 בטור ב'

 

 

 

במקום "1 עד 8" יבוא "1 עד 8, 11 ו-12";

 

 

(ג)

בפרטים 2 ו-3 בטור ב'

 

 

 

במקום "1 עד 8" יבוא "1 עד 12";

 

 

(ד)

בפרט 1 בטור ג' -

 

 

 

בסעיף קטן (א), במקום  "1, 6 ו-8" יבוא "1, 6, 8, ו-11" ובמקום "הרכיבה היא על מדרכה" יבוא "הרכיבה היא על אחת מאלה:

 

 

 

(1)

מדרכה;

 

 

 

(2)

שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד לשימוש הולכי רגל

 

 

 

(3)

שביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים;

 

 

 

(4)

מעבר חצייה";

 

 

(ה)

בסעיף קטן (ב) -

 

 

 

 

במקום "הרכיבה או שימוש אסור אחר הם על מדרכה, ומתקיים אחד מאלה" יבוא:

 

 

 

 

"הרכיבה או שימוש אסור אחר הם על מעבר חציה או על מדרכה או על שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד להולכי רגל בלבד, ובלבד שלגבי מדרכה או שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד להולכי רגל בלבד מתקיים אחד מאלה"

 

 

 

 

בכל מקום במקום "שביל אופניים" יבוא "שביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים";

 

 

(ו)

לאחר סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג)

לעניין עבירה המנויה בפרט 12 לתוספת הראשונה – הרכיבה היא על שביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים.

 

 

(ז)  

בפרטים 2 ו-3, בטור ג'

 

 

 

 

האמור בו יסומן כסעיף קטן (א);

 

 

 

 

במקום "בפרטים 1 עד 3, 5, 6 ו-8 לתוספת הראשונה" יבוא "בפרטים 2 ו-5 לתוספת הראשונה";

 

 

 

 

במקום " (2) שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור 226" יבוא

 

 

 

 

"(2)

שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד לשימוש הולכי רגל בלבד";

 

 

 

 

 (3)

מעבר חצייה";

 

 

 

 

ולאחריו יבוא:

 

 

 

 

"(ב) לעניין עבירות המנויות בפרטים 6,1, 8, ו- 9 עד 11  לתוספת הראשונה הרכיבה היא באחת מאלה:

 

 

 

 

(1)

מדרכה;

 

 

 

 

(2)

שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד לשימוש הולכי רגל;

 

 

 

 

(3)

שביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים;

 

 

 

 

(4)

מעבר חצייה;

 

 

 

 

(ג) לעניין עבירה המנויה בפרט 12 לתוספת הראשונה הרכיבה היא בשביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים";

 

 

(ח)

בפרט 4, בטור ג'- 

 

 

 

במקום "בנתיב המסומן בתמרור כשביל אופניים" יבוא "בשביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים בלבד";

 

 

(ט)

בפרט 5, בטור ב'

 

 

 

במקום "2 עד 4" יבוא "1, 2, 4, 8 ו- 11";

 

 

(י)

בפרט 5, בטור ג' -

 

 

 

האמור בו יסומן בסעיף קטן (א) -

 

 

 

 

במקום לעניין "עבירות 2 ו- 3" יבוא "לעניין עבירה 2"

 

 

 

 

במקום " (2) נתיב שסומן בתמרור כשביל אופניים" יבוא

" (2) שביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים"

 

 

 

 

במקום " (3) שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור 226" יבוא

 

 

 

 

 

"(3) שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד לשימוש הולכי רגל;

 

 

 

 

 

(4) מעבר חצייה";

 

 

 

ולאחריו יבוא:

 

 

 

 

"(ב) לעניין עבירות המנויות בפרטים 1, 8 ו -11 לתוספת הראשונה הרכיבה היא אחת מאלה

 

 

 

 

(1)

מדרכה;

 

 

 

 

(2)

שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד לשימוש הולכי רגל;

 

 

 

 

(3)

שביל שסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים;

 

 

 

 

(4)

מעבר חצייה.

 

                                                                                           _______________                                                                                                                             

___________, התשפ"ב                                                                   עמר בר לב (______________2022)                                              השר לביטחון הפנים

(חמ        )

 

 

דברי הסבר

 

סעיף 11 לחוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016  (להלן: "החוק") קובע כי השר לביטחון הפנים, בהסכמת שר התחבורה ושר הפנים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לשנות את התוספת הראשונה והשנייה לחוק. התיקונים המובאים במסגרת תקנות אלו יפורטו להלן.

 

תקנה 1(א)- מבוקש לתקן את התוספת הראשונה לחוק כך שפרט 3 בתוספת זו, תקנה 38(א) לתקנות התעבורה, יימחק. תיקון זה מתבקש בעקבות תיקון תקנה 38(א) שעבר לאחרונה (2021), שביטל את העבירה בתקנה זו והפך אותה לחריג מותר לאיסור הנקבע בתקנה 34(א) לתקנות, וזאת בכדי למנוע כפילות מיותרת הקיימת כיום בעבירות האמורות בתקנות אלה.

תקנה 1(2)- כן מבוקש לתקן את התוספת הראשונה לחוק כך שפקחים עירוניים יוסמכו בהתאם לסייגים הקבועים בחוק ובתוספת השנייה בו לאכוף כלפי אופניים, אופניים עם מנוע עזר, גלגינוע וכן אופנוע אף עבירות של רכיבה ללא קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 וכן רכיבה ללא רישיון נהיגה או תחליף לרישיון נהיגה בהתאם לנקבע בתקנות התעבורה (עמידה בהצלחה בבחינת התיאוריה העיונית או אישור הכשרה) וכן לאכוף אי ציות של רוכבי אופניים, אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע לתמרור 804 ברכיבה בשביל אופניים.

תקנות 2(א)-2(ז)- מבוקש לתקן את התוספת השנייה לחוק, באופן שיכלול אף את העבירות שהתווספו בתוספת הראשונה ביחס לאופניים, אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע.

כן מבוקש לכלול תחת פרטים 1, 2 ו-3 בתוספת השניה אף שביל אופניים או שביל המיועד להולכי רגל-  באופן שפקחים יוסמכו לאכוף את העבירות לגבי אופניים, אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע אותן הם מוסמכים לאכוף כיום במדרכות (איסור רכיבה עם אזניות, איסור הרכבה, ואיסור שימוש בטלפון נייד) אף בשבילי אופניים או ב"שביל שאינו מדרכה שסומן בתמרור כמיועד לשימוש הולכי רגל בלבד" וכן שיוסמכו לאכוף עבירות אלה אף במעבר חציה.

בנוסף מבוקש לתקן את התוספת השנייה כך שיובהר כי סמכות הפקחים עירוניים לאכוף עבירות תעבורה של רכיבה על אופניים עם מנוע עזר או גלגינוע במקום אסור תחול בכל שביל שסומן כמיועד לשימוש הולכי רגל בלבד (למעט שבילים שסומנו לשימוש משותף של הולכי רגל ואופניים – לפי תמרור מס' 228) ולא רק ביחס לתמרור 226 (אלא אף לפי תמרור 229); וכן שהם יוסמכו לאכוף עבירות לפי פרטים 2 ו-5 בתוספת הראשונה אף במעבר חצייה.

כן מבוקש לקבוע כי פקחים יוסמכו לאכוף עבירות לגבי אופניים לפי פרטים 2 ו-5 לתוספת הראשונה אף בשביל שאינו מדרכה המסומן כמיועד להולכי רגל בלבד וזאת בכפוף לתנאים הקבועים כיום לגבי אפשרות אכיפתן במדרכה.

כמו"כ, מבוקש כאמור להעניק לפקחים סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע לתמרור 804 ברכיבה בשביל אופניים.

 

תקנה 2(ח)- מבוקש לתקן את התוספת השנייה לחוק כך שתינתן סמכות לפקחים עירוניים לאכוף עבירות תעבורה כנגד הולכי רגל בשביל שסומן כמיועד לשימוש אופניים בלבד ולא כפי שקבוע כיום "בנתיב המסומן בתמרור כמיועד לשימוש אופניים"  - שכן בהתאם לתקנות התעבורה בניגוד לשביל נתיב הינו חלק מכביש.

 

תקנה 2(ט) ו-2(י)- מבוקש לתקן את התוספות הראשונה והשנייה לחוק כך שתינתן סמכות לפקחים עירוניים לאכוף עבירות תעבורה של רכיבה על אופנוע או תלת אופנוע בכל שביל שסומן כמיועד לשימוש הולכי רגל (ולא רק ביחס לתמרור 226); וכן שיוסמכו לאכוף עבירה זו אף במעבר חציה.

בנוסף, מבוקש לקבוע כי סמכויות הפקחים ביחס לאופנוע או תלת אופנוע כאמור יופעלו בשביל שסומן כמיועד לשימוש אופניים ולא בנתיב המסומן כמיועד לשימוש אופניים, שכן בהתאם לתקנות התעבורה בניגוד לשביל נתיב הינו חלק מכביש.

כן מבוקש לכלול תחת פרט 5 בתוספת השניה אף הסמכת פקחים לאכוף כלפי רוכבי אופנוע או תלת אופנוע את העבירות של אי חבישת קסדה, איסור שימוש בטלפון נייד או באזניות בזמן רכיבה במדרכה, בשביל אופניים בשביל המיועד להולכי רגל או במעבר חציה.

 

 



[1] ס"ח התשע"ו, עמ' 1214; התשע"ז, עמ' 1017.