תזכיר טיוטת תקנות שירות מידע פיננסי (אגרות), התשפ"ב-2022

 

תוכן עניינים

טיוטת תקנות

א.  שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג.  נוסח התקנות המוצעות. 3

ד. דברי הסבר. 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות שירות מידע פיננסי (אגרות), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021 שנחקק בנובמבר 2021 ויכנס לתוקף ביוני 2022, הסמיך את רשות ניירות ערך (להלן - הרשות) להעניק רישיונות למתן שירות מידע פיננסי לתאגידים העומדים בדרישות הקבועות בחוק ולפקח על בעלי הרישיונות בהתאם לעקרונות שנקבעו בחוק. בסעיף 59 לחוק נקבע ששר האוצר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה ובאישור ועדת הכלכלה, רשאי לקבוע אגרת בקשת רישיון למבקש רישיון; אגרה שנתית לבעל רישיון ;וכן הוראות בדבר הפרשי הצמדה וריבית שישולמו בשל פיגור בתשלום אגרות, ובדבר החלת פקודת המיסים (גבייה) על גביית אגרות והפרשי הצמדה וריבית כאמור. בכדי לאפשר לרשות להיערך לכניסתו של החוק לתוקף, לקבל ולבחון בקשות רישיון ולפקח על עבודתם של בעלי רישיון למתן שירות מידע פיננסי, מוצע להתקין תקנות אלו ולקבוע את גובה האגרות האמורות.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות שירות מידע פיננסי (אגרות), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 59 לחוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021[1] (להלן – החוק), לפי הצעת רשות ניירות ערך (להלן – הרשות), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

"רישיון" - רישיון מאת הרשות לעסוק במתן שירות מידע פיננסי שניתן לפי סימן ב' לפרק ב' בחוק.

 

 

"דרגה" - אחת מתשע דרגות של בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי כפי שקבועה בתוספת הראשונה;

 

 

"הכנסות" - כהגדרתן בכללי החשבונאות המקובלים;

 

 

"מדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אגרת בקשת רישיון

2.  

תאגיד המבקש רישיון, ישלם לרשות, יחד עם הגשת הבקשה, אגרה בסכום של 5,000 שקלים חדשים.

אגרה שנתית

3.  

(א)  בעל רישיון ישלם ב-1 באוגוסט של כל שנה אגרה שנתית לפי תקנות אלה בעד כל שנת כספים, בסכום הקבוע בתוספת הראשונה, לפי הדרגה שבה הוא מסווג.

 

 

(ב) בעד שנת כספים שבה חל מועד קבלת הרישיון או תקופת הפסקת הפעילות שלו, ישלם בעל רישיון חלק יחסי מהאגרה השנתית הקבועה לפי תקנת משנה (א), השווה לסכום האגרה השנתית כשהוא מחולק ב-365 ימים ומוכפל במספר הימים שבעל הרישיון פעל בפועל.

 

 

(ג)  חל מועד קבלת הרישיון אחרי 30 ביוני, בשנת כספים מסוימת, ישלם בעל הרישיון את האגרה לאותה שנה ב-31 בינואר בשנת הכספים העוקבת; בוטל הרישיון של בעל הרישיון, ישלם את האגרה לאותה שנת כספים בתוך שלושים ימים ממועד ביטול הרישיון.

 

 

(ד) לא שולמה אגרה שנתית במועד, ייתוספו עליה הפרשי הצמדה לפי שיעור השינוי שחל במדד האחרון שפורסם לפני המועד בו שולמה האגרה בפועל לעומת המדד האחרון שפורסם לפני מועד התשלום, בתוספת ריבית בשיעור של 1% מסכום האגרה השנתית לכל חודש של איחור או חלק ממנו.

 

 

(ה)  על אף האמור בתקנת משנה (ד), פחת משך האיחור בתשלום מחודש ימים, תתווסף על סכום האגרה השנתית שטרם שולם ריבית השווה לסכום של 1% מסכום האגרה כשהיא מחולקת ב-30 ימים ומוכפלת במספר ימי האיחור בתשלום.

 

 

(ו)   שולמה אגרה שנתית בסכום העולה על סכום האגרה השנתית לאותה שנה, תחזיר הרשות את סכום האגרה ששולם ביתר בתוספת הפרשי הצמדה לפי שיעור השינוי שחל במדד האחרון שפורסם לפני מועד ההחזר לעומת המדד האחרון שפורסם לפני מועד התשלום ובתוספת ריבית כמשמעותה בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[2], ממועד התשלום עד מועד ההחזר, בתוך שלושים ימים מהמועד שבו התברר כי התשלום היה ביתר.

קביעת דרגה

4.  

(א)  דרגתו השנתית של בעל רישיון תיקבע בכל שנה לפי ההכנסות בדוחותיו הכספיים לשנה הקודמת.

 

 

(ב) בעל רישיון שאין לו דוחות כספיים לשנה הקודמת למועד קבלת הרישיון, תיקבע דרגתו לשנה שבה חל מועד קבלת הרישיון כמי שהיו לו הכנסות בגובה 0 שקלים חדשים בשנה הקודמת.

 

 

(ג)  חל מועד ביטול הרישיון של תאגיד במועד מוקדם למועד הגשת הדוחות הכספיים לשנה הקודמת למועד ביטול הרישיון, תיקבע דרגתו לפי ההכנסות שלו בדוחות הכספיים האחרונים שהגיש.

 

 

(ד) בעל רישיון אשר חלק מפעילותו מחוץ לישראל, דרגתו תיקבע לפי הכנסותיו מפעילות בישראל.

הצמדה

5.  

(א)  ההכנסות וסכומי האגרות המפורטים בתקנות אלה יעודכנו ב-1 בינואר של כל שנה (להלן - יום העדכון), לפי שיעור השינוי שחל במדד האחרון שפורסם לפני העדכון לעומת המדד הבסיסי; לעניין זה, "המדד הבסיסי" - המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון הקודם או לפני יום התחילה, לפי המאוחר.

 

 

(ב) ההכנסות וסכומי האגרות הקבועים בתקנות אלה, ששונו כאמור, יעוגלו לסכום הקרוב שהוא מכפלה של חמישה שקלים חדשים.

 

 

(ג)  יושב ראש הרשות, או מי שהוא הסמיכו לכך, יפרסם בהודעה ברשומות, את הסכומים כפי שהשתנו לפי האמור בתקנה זו.

גבייה

6.  

על גביית אגרות, הפרשי הצמדה וריבית לפי תקנות אלה תחול פקודת המיסים (גבייה)[3] כאילו היו מס כמשמעותו בפקודה האמורה.

הוראת שעה

7.  

בעל רישיון יהיה פטור מתשלום אגרה שנתית לפי תקנה 3 עבור שלוש שנות הכספים הראשונות לפעילותו כבעל רישיון או עד תום שנת הכספים 2026, לפי המועד המוקדם יותר, כל עוד סווג באותה שנת כספים באחת הדרגות א' עד ג', כקבוע בתוספת הראשונה.

 

 

תוספת ראשונה

(תקנה 3-אגרה שנתית)

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

 

__________________[חתימה]

אביגדור ליברמן

שר האוצר

 

דברי הסבר

כללי

חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021, שנחקק בנובמבר 2021 ויכנס לתוקף ביוני 2022, הסמיך את רשות ניירות ערך (להלן – הרשות) להעניק רישיונות למתן שירות מידע פיננסי לתאגידים העומדים בדרישות הקבועות בחוק ולפקח על בעלי הרישיונות בהתאם לעקרונות שנקבעו בחוק. בסעיף 59 לחוק נקבע ששר האוצר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה ובאישור ועדת הכלכלה, רשאי לקבוע אגרת בקשת רישיון למבקש רישיון; אגרה שנתית לבעל רישיון; וכן הוראות בדבר הפרשי הצמדה וריבית שישולמו בשל פיגור בתשלום אגרות, ובדבר החלת פקודת המיסים (גבייה) על גביית אגרות והפרשי הצמדה וריבית כאמור. בכדי לאפשר לרשות להיערך לכניסתו של החוק לתוקף, לקבל ולבחון בקשות רישיון ולפקח על עבודתם של בעלי רישיון למתן שירות מידע פיננסי, מוצע להתקין תקנות אלו ולקבוע את גובה האגרות האמורות.

 

תקנות 1 ו- 3 והתוספת הראשונה

מוצע לקבוע כי בעל רישיון יידרש בתשלום אגרה שנתית לפי הדרגה אליה הוא יסווג. "דרגה" היא אחת מתשע דרגות שאליהן מסווגים בעלי הרישיון לפי הכנסותיהם. במטרה לשמור על תנודתיות נמוכה של האגרה השנתית, מוצע לחלק את גודל החברות למספר דרגות קבועות, זאת בדומה למודלים החלים על גופים אחרים המפוקחים על ידי הרשות (לדוגמא לגבי זירות סוחר לחשבונו העצמי ומנהלי תיקים). הדרגה התחתונה המוצעת בסכום של 5,000 ש"ח דומה לאגרה שנתית המושתת כיום על חברות המציעות ייעוץ השקעות. מוצע כי האגרה השנתית על בעלי רישיון למתן שירות מידע פיננסי תגדל בהתאם להכנסות החברה, נתון אשר יספק הערכה להיקף הפעילות בה. אגרה המבוססת על הכנסות החברה נהוגה ברשות גם עבור מפוקחים אחרים, והיא מאפשרת הערכה של סדרי הגודל של הפעילות בצורה ברורה ופשוטה יחסית, על בסיס דוחות החברה. הדרגות מעל אגרת המינימום נקבעו על פי סכום של 7,500 ש"ח עבור כל מיליון ₪ הכנסות, לפי הערך התחתון בכל דרגה.

בעל רישיון שהחל את פעילותו במהלך השנה או שרישיונו בוטל במהלך השנה יידרש בתשלום של אגרה שנתית יחסית עבור השנה בה חל אירוע כאמור. בנוסף לא שולמה אגרה שנתית במועד, ייתוספו עליה הפרשי הצמדה וריבית עד מועד התשלום בפועל, כאמור בתקנה.

תקנה 2

מוצע לקבוע כי מבקש רישיון יידרש בתשלום אגרת בקשת רישיון בגובה של 5,000 ₪. סכום האגרה האמור אינו גבוה ביחס לאגרות מקבילות של הרשות החלות על בקשות רישיון, וזאת על מנת לעודד חברות בתחילת דרכן להיכנס לפעילות מידע פיננסי בישראל ולהציע לציבור בישראל שירותים חדשניים בתחום הפיננסי, בלא יצירה של חסמי כניסה משמעותיים.

תקנה 4

מוצע לקבוע כי בכל שנה תיקבע דרגתו של בעל רישיון לפי הכנסותיו בדוחות הכספיים בשנה הקודמת. עוד מוצע לקבוע כי דרגתו של בעל רישיון שבנוסף על פעילותו בישראל פועל גם מחוצה לה, תיקבע לפי הכנסותיו מפעילותו בישראל בלבד.

תקנה 5

מוצע לקבוע כי סכום האגרה שבעל רישיון נדרש לשלם יעודכן מדי שנה בהתאם לשינוי במדד.

תקנה 6

מוצע לקבוע כי על גביית אגרות, הפרשי הצמדה וריבית לפי תקנות אלו תחול פקודת המיסים (גבייה) כאילו היו מס כמשמעותו בפקודה האמורה.

תקנה 7

מוצע לקבוע  הגנת ינוקא לחברות המסווגות לאחת מדרגות א'-ג' כקבוע בתוספת הראשונה. בעלי רישיון אלו יקבלו פטור מתשלום האגרה השנתית לפי תקנה 3 עבור שלוש השנים הראשונות לפעילותם כבעלי רישיון או עד תום שנת הכספים 2026, לפי המועד המוקדם יותר. הגנת הינוקא נועדה לעודד חברות פינטק קטנות להיכנס לתחום שירותי המידע הפיננסי ולהציע לציבור הישראלי שירותים חדשניים ומתקדמים תוך עידוד התחרות בשוק הפיננסי.



[1] ס"ח התשפ"ב, עמ' 80.

[2] ס"ח התשכ"א, עמ' 192; ס"ח התשס"א, עמ' 206.

[3] חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע) 1374, (א) 1399.