|
, Israel Ministry of Environmental Protection V מדינת ׳/¿ירא אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
נוהל להגדרת מפגעי ריח
בתוקף מתאריך: אי באייר תשפ"ב, 02 במאי 2022 מאשרת הנוהל: שולי נזר, סמנכ"לית
גזים הנפלטים ממקורות שונים דוגמת תהליכי ייצור תעשייתיים, מתקנים לטיפול בשפכים, כלי רכב, משק החי והצומח, פעילות מסחרית(מסעדות, תחנות דלק וכדומה) ואף פעילות ביתית (חימום ביתי, בישול וכדומה) עלולים לכלול חומרים הגורמים לריח ולהיות מקור למפגעי ריח. סעיף 3 בחוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961 (להלן "החוק" או "חוק למניעת מפגעים") קובע כי:
"לא יגרום אדם לריח חזק או בלתי סביר, מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע, או עשוי להפריע, לאדם המצוי בקרבת מקום או לעוברים ושבים."
ריח יכול להיות מפגע אם הוא עלול לגרום לתופעות בריאותיות שליליות אצל הציבור הנחשף או לנזק לרווחתו של אדם או להפריע לאדם ליהנות מחייו או מרכושו. מפגע ריח עלול להתרחש גם כתוצאה מכמויות מזעריות של חומרים בעלי ריח באוויר, ואפילו כאשר חומרים כאמור נמצאים באוויר לפרק זמן קצר מאוד. כמו כן, מפגע ריח עלול להתחזק עקב תגובות בין חומרים שונים באוויר. על כן, עוצמתו של הריח, מאפייניו, תדירותו ופרק הזמן של הימצאותו הם מרכיבים בקביעה אם הריח הוא מפגע.
גילוי חומרים הגורמים למפגעי ריח באוויר בשיטות אנליטיות כימיות או פיזיקליות יקר במיוחד בטכנולוגיות הקיימות כיום ולעיתים אינו אפשרי.
נוסף על כך, קיום מפגע ריח תלוי במידה רבה ברגישות ובהתייחסות אישית של האדם המושפע. לכן, גילוי, זיהוי והערכת המפגע מחייבים התחשבות במספר רב של היבטים. היבטים אלה כוללים את ריכוזי החומרים באוויר, סוג הריח, אופי הריח, עוצמת הריח, הטון ההדוני שלו (דירוג רמת הנעימות של הריח), משך זמן הופעתו ותדירותו, תנאים מטאורולוגיים וטופוגרפיים, צפיפות האוכלוסייה המושפעת ומאפייניה.
בשל אופיים המיוחד של מפגעי ריח כפי שתוארו לעיל והקושי למדוד ריח באופן כמותי ולקבוע תקנים לריח סביר או בלתי סביר, יש צורך בקריטריונים שיאפשרו לגורמי המקצוע להחליט על קיום מפגע ריח לצרכים שונים. למשל, בדיקת תלונות ריח והערכת פוטנציאל מפגעי ריח ממתקנים מתוכננים. מטרת הנוהל היא אפוא להגדיר קריטריונים ודרכי בדיקה שיסייעו בקביעת קיומו של מפגע ריח ובהערכת עוצמתו.
יובהר כי שיקול הדעת בעצם נקיטת פעולות ובאופן הטיפול במפגעי ריח לפי נוהל זה, לרבות בהיבטי אכיפה ותכנון, נתון להחלטתם הבלעדית של גורמי המקצוע וגורמי האכיפה של המשרד להגנת
|
מדינת ישראל |
|
4JLJI 4jUÄJ öjlj3־n Israel Ministry of Environmental Protection אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
|
|
הסביבה. ההחלטה תתקבל לפי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה לרבות יישום דרישות המשרד, למשל, בתנאי רישיון העסק.
אזור אחר - כל אזור שאינו אזור מגורים, אזור תעשייה או שימושים רגישים. אזור מגורים - אזור המשמש למגורים או לשהייה ממושכת של אוכלוסייה כגון בית מלון או בית הארחה.
אזור תעשייה - אזור תעשייה שאינה תעשייה קלה או תעשייה עתירת ידע ומתקנים הנדסיים. בעל תפקיד - עובד המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים, רשות מקומית או רשות הטבע והגנים שעבר הכשרה.
הכשרה - הדרכה ומבחן שבמסגרתם נבדק כושרו של אדם לאפיין ולזהות ריחות ולקבוע את מאפייניהם. ההכשרה נעשית באמצעות המשרד להגנת הסביבה או גורם שקיבל את אישור אגף איכות אוויר במשרד להכשרת צוות מריחים. טופס דיווח על מפגע ריח - טופס המצורף בנספח א׳ לנוהל זה.
יחידת ריח - ריכוז החומר או החומרים בעלי הריח הנמוך ביותר הניתן לגילוי ע"י 50% מאנשי צוות מריחים המשתתפים בבדיקה ^0).
יישוב חקלאי - יישוב בעל אופי כפרי או חקלאי שמתבצע בו גידול מסחרי של בעלי חיים. מוקד הסביבה - מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה.
ממונה ריח - עובד המשרד להגנת הסביבה במטה או במחוז שעיסוקו המרכזי במניעת זיהום אוויר או עובד אחר שראש אגף איכות אוויר אישר ושעבר הכשרה והדרכה שנתית לביצוע התפקידים הקבועים בנוהל זה.
צוות מריחים - קבוצת אנשים שחבריה עברו הכשרה לבדיקת ריח בשטח כמפורט בנוהל "ביצוע בדיקת ריח בשטח באמצעות צוות מריחים" של המשרד להגנת הסביבה. ריח - תחושה הנגרמת על ידי חומר או תערובת חומרים ריחניים הפועלים על חוש הריח של האדם.
שימושים רגישים - מקום המשמש אוכלוסיות רגישות כגון ילדים, קשישים וחולים ובכלל זה מוסד חינוכי ומוסד רפואי.
|
מדינת ישראל |
|
4JLJI 4jUÄJ öjlj3־n Israel Ministry of Environmental Protection אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
|
|
החוק אוסר על גרימת ריח חזק או בלתי סביר - ריח חזק הוא ריח בעוצמה גבוהה באופן אבסולוטי; ריח בלתי סביר הוא ריח שגורם למטרד בהתחשב בנסיבות. לדוגמה, פליטת אדי דלק כתוצאה מפעילות מתקני דלק הגורמת לריח מתמשך או חוזר ונשנה של דלק מחוץ לתחומי תחנת הדלק נקבעה בתקנות - ריח חזק או בלתי סביר בלא קשר לעוצמת הריח. גם ריח נעים יכול להיות מפגע אם עוצמתו והתמשכותו פוגעות בהנאה משימוש בנכס.
הקביעה כי קיים מפגע ריח תיעשה לפי חוות דעתו המקצועית של ממונה הריח. ממונה ריח במחוז, ייתן את חוות דעתו במקרים מורכבים או בעלי מאפיינים ייחודיים רק לאחר התייעצות עם ממונה
ריח במטה.
חוות הדעת תתחשב במיקום הריח, בעוצמתו, באופיו, בטון ההדוני שלו, בתדירות משבי הריח ובתנאים מטאורולוגיים וטופוגרפיים ותתבסס על קיום של אחד או יותר מתנאים אלה:
4.1 קיומן של לפחות שלוש תלונות על ריח מגורמים שונים (יחידות דיור שונות, רחובות שונים, וכוי) באותו אזור, שהתקבלו במשך 24 שעות, או לפחות עשר תלונות כאמור, שהתקבלו במשך 30 יום, אשר דיווחו על מפגע ריח בעוצמת תחושה בדרגה 4 ומעלה שהיא ריח חזק. התלונות יתועדו באמצעות "טופס דיווח על מפגע ריח"(ראו נספח אי) או באמצעות דיווח למשרד להגנת הסביבה, לרבות דיווח על מפגע ריח למוקד הסביבה אשר יירשם ויתועד ברשומות מוקד הסביבה.
4.2 דיווח של בעל תפקיד באמצעות "טופס דיווח על מפגע ריח" המתעד מפגע ריח בדרגה 4 ומעלה (ראו נספח בי).
4.3 קביעה של צוות מריחים כי קיים ריח בעוצמת תחושה אשר עולה על אחד מאלה (קביעה של צוות מריחים תיעשה באמצעות קביעת ממוצע בין גורמי הצוות ועיגולו):
א. באזור מגורים או שימושים רגישים שאינו ביישוב חקלאי - עולה על דרגה 0 ;
ב. באזור מגורים או שימושים רגישים ביישוב חקלאי, ממקור ריח שאינו מבית גידול בע"ח - עולה על דרגה 0 ;
ג. באזור מגורים או שימושים רגישים ביישוב חקלאי ממקור ריח של בית גידול בע"ח - עולה על דרגה 1 ;
ד. באזור אחר - עולה על דרגה 1 ;
ה. באזור תעשייה - עולה על דרגה 3.
דוגמה לחישוב דרגת הריח על ידי צוות מריחים מופיעה בנספח גי.
4.4 נוכחות בסביבה של חומר אחד או יותר מהחומרים המופיעים בטור ב׳ בנספח ד׳, בריכוז העולה על הערך הקבוע בטור ג׳ לצידו, בפרק הזמן המפורט בטור ד׳(ראו להלן סעיף 5.2 באשר לשיטות הבדיקה.
|
מדינת ישראל |
|
4JLJI 4jUÄJ ûjlj3־n Israel Ministry of Environmental Protection אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
|
|
4.5 קביעת ריכוז ריח שעתי ממוצע (ביחידות ריח למטר מעוקב של אוויר (ou/m3)) באמצעות מודל לחישוב השפעת מקור ריח על הסביבה (ראו להלן סעיף 5.3 באשר לשיטות החישוב) העולה על יחידות ריח כמפורט להלן לפי אזורים:
א. באזור מגורים או שימושים רגישים שאינם ביישוב חקלאי עד יחידת ריח אחת במטר מעוקב של אוויר (1 ou/m3).
ב. באזור מגורים או שימושים רגישים ביישוב חקלאי ממקור ריח שאינו של בית גידול בע"ח עד יחידת ריח אחת במטר מעוקב של אוויר (1 ou/m3).
ג. באזור אחר או באזור מגורים או שימושים רגישים ביישוב חקלאי ממקור ריח של בית גידול בע"ח עד חמש יחידות ריח במטר מעוקב של אוויר (5 ou/m3).
ד. באזור תעשייה עד עשר יחידות ריח במטר מעוקב של אוויר (10 ou/m3).
לעניין חישוב ריכוזי ריח על פי המודל כאמור, עמידה בריכוז ריח (ou/m3) נדרשת ב- 98% ממספר השעות בשנה למתקנים קיימים וב-99.5% ממספר השעות בשנה למתקנים חדשים. כלומר, ריכוז ריח באוויר העולה על הריכוזים הקבועים לעיל לא ייחשב מפגע ריח ובלבד שאינו נמשך יותר מ-2% ממספר השעות בשנה רצופה לגבי מתקנים קיימים ומ-0.5% ממספר השעות בשנה רצופה למתקנים חדשים. לעניין חישוב יחידות הריח וריכוזי הריח בסעיף זה: באזור שבו יש עירוב שימושים, יחידות וריכוזים של הריח יחושבו על פי השימוש הרגיש ביותר באותו האזור.
יצוין כי נוהל זה מתייחס לבחינה ולהערכה של סף הריח ביחס לשימושים השונים המוגדרים בו, על פי השימוש הנעשה בפועל. כלומר, הקביעה לעניין מפגע של ריח חזק או בלתי סביר מתייחסת למצב שבו נגרם מפגע לבני אדם העושים שימוש במקום מסוים. עם זאת, הנוהל יכול לשמש גם בסיס להערכת האפשרות שייגרם מפגע ריח לשימושים מיועדים או עתידיים.
יצוין כי השימוש המאושר במקום מסוים מבחינה תכנונית יכול להיות מרכיב בהערכת הפוטנציאל לגרימת מפגע. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ישנם שימושים מאושרים מסוגים שונים בצמידות אשר עשויים לגרום למפגעי ריח (כגון מגורים בצמידות לשימושים חקלאיים) ומקרים רבים שבהם מתקיים תהליך של שינוי אופיים של יישובים, ובעיקר צמצום השימושים החקלאיים ביישובים שהיו בעבר יישובים חקלאיים. לפיכך קיים קושי לתת הנחיה גורפת במסגרת נוהל זה לעניין היחס לשימושים מתוכננים או מיועדים, ואף לשימושים שאינם תואמים בפועל את המצב התכנוני. בנסיבות אלה, על הממונה לשקול בחוות דעתו גם את ההיבט של המצב התכנוני אם הוא רלוונטי, לרבות חוקיות השימוש לפי חוק התכנון והבנייה, ולתת את הדעת למשמעות הסטטוס התכנוני של גורמי המפגע והסובלים ממנו במקרה הפרטני.
|
מדינת ישראל |
|
4JLJI 4jUÄJ ûjlj3־n Israel Ministry of Environmental Protection אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
|
|
5.1 בדיקת ריח באמצעות צוות מריחים בשטח כאמור בסעיף 4.3 תתבצע לפי "נוהל ביצוע בדיקת ריח בשטח באמצעות צוות מריחים" המפורסם ב"מדריך לטיפול במפגעי ריח" באתר האינטרנט של המשרד, על עדכוניו מעת לעת.
5.2 בדיקת ריכוז חומרים בעלי ריח באוויר כאמור בסעיף 4.4 תתבצע לפי הנחיות הממונה לדיגום מזהמי אוויר בסביבה - 2020. בדיקת ריח במקור לצורך הערכת השפעתו על הסביבה באמצעות מודל לפיזור מזהמים כאמור בסעיף 4.5 תתבצע לפי הנחיות הממונה לדיגום ריח במקור בעבור בדיקות במעבדה אולפקטומטרית המפורסמות באתר האינטרנט של המשרד על עדכוניהן מעת לעת, ולפי -
א. דיגום ריח במקור הפליטה לפי שיטה EN13725 העדכנית ביותר
ב. חישוב ריכוז ריח במקור ביחידות ריח/מ"ק (OU/m3) על פי שיטה EN13725 העדכנית ביותר
5.3 הערכת השפעת מקור הריח על הסביבה ביחידות ריח/מ"ק(OU/m3) או ביחידות משקל למ"ק (לגבי חומרים ידועים) כאמור בסעיפים 4.4 ו-4.5 - באמצעות מודל AERMOD או מודל פיזור אחר תתבצע לאחר אישור מראש ובכתב מממונה ריח.
הערה: להערכת השפעת מקור הריח על הסביבה ביחידות ריח/מ"ק (OU/m3), יש להשתמש בנתוני קלט בעבור המודל ממדידות שבוצעו במקור על בסיס שיטה אולפקטומטרית.
6. הערכת מפגעי ריח ממתקנים מתוכננים
אם בשלב התכנון של מתקן חדש או הרחבה של מתקן קיים קיים חשש שפעילות מסוימת עלולה לגרום לפליטת חומרים בעלי ריח, יש לבצע חישובי פיזור (במסגרת תסקיר או מסמך סביבתי) באמצעות מודל, כאמור בסעיף 4.5 כדי להבטיח כי בתנאים הגרועים ביותר, הריכוזים בסביבה ביחידות ריח או בריכוז משקלי לא יעלו על הערכים שנקבעו בנוהל זה.
הנוהל על עדכוניו מעת לעת יפורסם באתר האינטרנט של המשרד.
הנוהל ייכנס לתוקף עם פרסומו.
|
, Israel Ministry of Environmental Protection V מדינת ׳/¿ירא |
|
אגף איכות אוויר ושינוי אקלים
|
נספח א': טופס דיווח על מפגע ריח בעבור מתלונן
|
9. עדכונים בנוהל |
נספח ב': טופס דיווח על מפגע ריח בעבור בעל תפקיד נספח ג': דוגמה לחישוב דרגת ריח בעבור צוות מריחים נספח ד׳: ערכי ייחוס סביבתיים לחומרים בעלי ריח
|
, Israel Ministry of Environmental Protection מדינת ישראל אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
נספח אי: טופס דיווח על מפגע ריח(למילוי ע"י מתלונן)
תאריך מילוי הטופס:_______________
1) פרטי המתלונן
שם מלא:______________________
תפקיד:______________________
טלפון/נייד:______________________
2) תיאור מפורט של המקום שבו הורגש מטרד ריח כתובת
רחוב:______________________
מספר בית/תיאור:______________________ קומה (אם רלוונטי)______
עיר/יישוב:______________________
אחר:______________________
|
3) מידע על המפגע - מאפייני מטרד הריח והשפעתו (ראו דוגמה בשורה הראשונה)
|
הערות:
חתימה:
|
, Israel Ministry of Environmental Protection מדינת ישראל אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
4) דברי הסבר למילוי סעיף 3: מאפייני מפגע ריח
|
השפעת הריח |
# |
אופי הריח |
# |
דירוג עוצמת הריח |
# |
|
אין השפעה |
א |
לא נעים בלתי מזוהה |
1 |
אין ריח |
0 |
|
הרגשה לא נעימה |
ב |
כימיקלים |
2 |
חלש מאוד |
1 |
|
סחרחורת |
ג |
זבל בעלי חיים |
3 |
חלש |
2 |
|
כאבי ראש |
ד |
שפכים (ביוב) |
4 |
בינוני |
3 |
|
בחילה |
ה |
פסולת (זבל) |
5 |
חזק |
4 |
|
אחר (לתאר) |
ו |
לולים |
6 |
חזק מאוד |
5 |
|
|
רפת |
7 |
בלתי נסבל |
6 |
|
|
שרפה |
8 |
|
|||
|
גז/דלק/נפט |
9 |
||||
|
קמינים |
10 |
||||
|
ריסוסים / חומרי הדברה |
11 |
||||
|
עסקי מזון ותעשיות מזון |
12 |
||||
|
נעים |
13 |
||||
|
אחר, פרט: |
14 |
||||
לדיווח על מפגע ריח בזמן אמת אפשר לפנות בטלפון למוקד הסביבה:6911* או 073-2733200 שלוחה 5, 24 שעות ביממה, או באמצעות יישומון "אויר בסביבה" של המשרד להגנת הסביבה.
4JUJI 4jUÄJ öjlj^JI
Israel Ministry of Environmental Protection
אגף איכות אוויר ושינוי אקלים
נספח בי: טופס דיווח על מפגע ריח(למילוי ע"י בעל תפקיד)
|
מדינת ישראל |
תאריך מילוי הטופס:______
|
|
1) פרטי בעל תפקיד (עובד המשרד, איגוד ערים, יחידה סביבתית, רשות מקומית, רט"ג)
שם מלא:______________________
תפקיד:______________________
טלפון/נייד:______________________
2) תיאור מפורט של המקום שבו הורגש מטרד ריח כתובת
|
קומה (אם רלוונטי) |
רחוב:______________________
מספר בית/תיאור:
עיר/יישוב:______
|
לוגיים* |
אחר:__________
|
|
|
תנאי טמפרטורה לפי 5(ז) |
לחות לפי 5 (ו) |
מהירות הרוח לפי 5 (ה) |
כיוון הרוח לפי 5 (ד) |
השפעת הריח לפי 5 (ג) |
אופי הריח לפי 5 (ב) |
עוצמת הריח לפי 5 (א) |
משך הריח |
זמן הופעת הריח |
תאריך |
|
חם |
רגילה |
קלה |
צפון-מזרח |
ב, ה |
4 ;1 |
3 |
שעה אחת |
12:00 |
29.04.2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* עדיף להיעזר בתחנה מטאורולוגית קרובה(אם אי אפשר - יש לבצע הערכה כמפורט בטבלה).
שם התחנה המטאורולוגית (אם נעזרתם):___________________________
רצוי לצרף דו"ח סיור מפורט לטופס זה. הערות:
חתימה:
|
, Israel Ministry of Environmental Protection מדינת ישראל אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
4) דברי הסבר למילוי סעיף 3: מאפייני מפגע ריח
|
השפעת הריח |
# |
אופי הריח |
# |
דירוג עוצמת הריח |
# |
|
אין השפעה |
א |
לא נעים בלתי מזוהה |
1 |
אין ריח |
0 |
|
הרגשה לא נעימה |
ב |
כימיקלים |
2 |
חלש מאוד |
1 |
|
סחרחורת |
ג |
זבל בעלי חיים |
3 |
חלש |
2 |
|
כאבי ראש |
ד |
שפכים (ביוב) |
4 |
בינוני |
3 |
|
בחילה |
ה |
פסולת (זבל) |
5 |
חזק |
4 |
|
אחר (לתאר) |
ו |
לולים |
6 |
חזק מאוד |
5 |
|
|
רפת |
7 |
בלתי נסבל |
6 |
|
|
שרפה |
8 |
|
|||
|
גז/דלק/נפט |
9 |
||||
|
קמינים |
10 |
||||
|
ריסוסים / חומרי הדברה |
11 |
||||
|
עסקי מזון ותעשיות מזון |
12 |
||||
|
נעים |
13 |
||||
|
אחר, פרט: |
14 |
||||
|
תנאים מטאורולוגיים
|
לדיווח על מפגע ריח בזמן אמת אפשר לפנות בטלפון למוקד הסביבה:6911* או 073-2733200 שלוחה 5, 24 שעות ביממה, או באמצעות יישומון "אויר בסביבה" של המשרד להגנת הסביבה.
|
, Israel Ministry of Environmental Protection מדינת ישראל אגף איכות אוויר ושינוי אקלים |
|
נספח ג׳: דוגמה לחישוב דרגת ריח בעבור צוות מריחים
|
|
, Israel Ministry of Environmental Protection מדינת ישראל |
אגף איכות אוויר ושינוי אקלים
נספח די: ערכי ייחוס סביבתיים לחומרים בעלי ריח
|
# |
חומרי ריח |
ערך ייחוס |
זמן |
|
א |
ב |
ג |
ד |
|
1. |
Carbon disulfide1 |
20 ^g/m3 |
30Min |
|
2. |
Formaldehyde1 |
0.1 mg/m3 |
30Min |
|
3. |
Hydrogen sulfide1 |
7 ^g/m3 |
30min |
|
4. |
Methyl mercaptan2 |
2 ^g/m3 |
15 min |
|
5. |
Styrene1 |
70 ^g/m3 |
30Min |
|
6. |
Tetrachloroethylene1 |
8 mg/m3 |
30min |
|
7. |
Toluene1 |
1 mg/m3 |
30min |
מקור ערכי ייחוס: ארגון הבריאות העולמי - (1)Connecticut DEP(2) ,WHO.