תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מס ערך מוסף (הוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2022
1. הוראת שעה
תקנות מס ערך מוסף (הוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2022.
בישראל קיימת תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין וניכוי מס תשומות בהסתמך עליהן. תופעה זו גורמת להפחתה משמעותית של הכנסות המדינה. כדי לצמצם את התופעה ולפעול לסיכול של הוצאת חשבוניות מס שלא כדין, מוצע לתקן את תקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (להלן – תקנות מע"מ), ולקבוע כי בעסקאות שעניינן מתן שירותי כוח אדם, לרבות ניקיון, שמירה ואבטחה, בשירותי עבודות בנייה החבות בתשלום המע"מ תחול על מקבל השירות, אם מקבל השירות הוא עוסק, וזאת בשונה מהמצב הרגיל בו נותן השירות הוא החייב במס.
הצורך בתיקון נובע מכך שבענפים האמורים נמצא שקיימת תופעה מוגברת של הוצאת חשבוניות מס שלא כדין. מדובר בענפים בהם מועסקים עובדים רבים שלא כדין ולעיתים אף ללא תיעוד, וכדי להצטייד בתיעוד על הוצאות השכר מוצאות חשבוניות מס שלא כדין. כדי להיאבק בתופעה זו, מוצע לקבוע כי במתן שירותים כאמור לעוסק, יהיה מקבל השירות החייב בתשלום המס. עוד יצוין כי תקנות מע"מ כוללות כבר כיום היפוך של החבות במע"מ בענפים שבהם אותרה בעיה נרחבת של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין וניכוי מס תשומות בהסתמך עליהן, כך שהתיקון המוצע מהווה הרחבה של מנגנון קיים.
היפוך החבות בתשלום המע"מ, כך שהוא חל על מקבל שירות או רוכש טובין, נהוג באיחוד האירופי כאמצעי למאבק בתופעה של הוצאת חשבוניות שלא כדין.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 21 ו-145 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
|
|
|
||||
|
1. |
בתקופה שעד יום ל' בכסלו התשפ"ד (31 בדצמבר 2024) יראו כאילו בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976[2], אחרי תקנה 6ז בא: |
|||||
|
|
|
"תשלום המס במתן שירות |
6ח. |
במתן שירותי כוח אדם או עבודות בנייה, יהיה מקבל השירות, אם הוא עוסק, חייב בתשלום המס, והוראות תקנה 6ב(ב)(1) יחולו בשינויים המחויבים לפי העניין; |
||
|
|
|
|
|
|
|
לעניין תקנה זו – "כוח אדם"- מתן שירותי כוח אדם לשם עבודה אצל עוסק, לרבות ניקיון, שמירה ואבטחה; "עבודות בנייה"- כהגדרתן בסעיף 28(ג) לחוק; "שמירה ואבטחה"- פעולות הדרושות לשם שמירה על ביטחונו של אדם או שמירה על רכוש וכן פעולות למניעת פגיעה בכל אחד מאלה.". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-236-ת1)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
בישראל קיימת תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין וניכוי מס תשומות בהסתמך עליהן. תופעה זו גורמת להפחתה משמעותית של הכנסות המדינה. כדי לצמצם את התופעה ולפעול לסיכול של הוצאת חשבוניות מס שלא כדין, מוצע לתקן את תקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (להלן – תקנות מע"מ), ולקבוע כי בעסקאות שעניינן מתן שירותי כוח אדם, לרבות ניקיון, שמירה ואבטחה, בשירותי עבודות בנייה החבות בתשלום המע"מ תחול על מקבל השירות, אם מקבל השירות הוא עוסק, וזאת בשונה מהמצב הרגיל בו נותן השירות הוא החייב במס.
הצורך בתיקון נובע מכך שבענפים האמורים נמצא שקיימת תופעה מוגברת של הוצאת חשבוניות מס שלא כדין. מדובר בענפים בהם מועסקים עובדים רבים שלא כדין ולעיתים אף ללא תיעוד, וכדי להצטייד בתיעוד על הוצאות השכר מוצאות חשבוניות מס שלא כדין. כדי להיאבק בתופעה זו, מוצע לקבוע כי במתן שירותים כאמור לעוסק, יהיה מקבל השירות החייב בתשלום המס. עוד יצוין כי תקנות מע"מ כוללות כבר כיום היפוך של החבות במע"מ בענפים שבהם אותרה בעיה נרחבת של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין וניכוי מס תשומות בהסתמך עליהן, כך שהתיקון המוצע מהווה הרחבה של מנגנון קיים.
היפוך החבות בתשלום המע"מ, כך שהוא חל על מקבל שירות או רוכש טובין, נהוג באיחוד האירופי כאמצעי למאבק בתופעה של הוצאת חשבוניות שלא כדין.
מוצע כי התקנות ייקבעו כהוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2024.