הוראות שעת חירום (פיקוח על כלי שיט) (איסור שיט סביב אסרת כריש), התשפ"ב-2022
|
בתוקף סמכותי לפי תקנות 2(6), 5ג, 7(ג), 8ב ו- 22 בתוספת לחוק להארכת תוקף של תקנות שעת חירום (פיקוח על כלי שיט) [נוסח משולב], התשל"ג - 1973[1], ומאחר שאני רואה צורך בכך מטעמים שבבטחון המדינה ושבקיום אספקה ושירותים חיוניים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מורה לאמור: |
|
|
|
בהוראות אלה - |
.1 |
הגדרות |
|
"אזור אסור לשיט" - שטח במרחק 500 מטרים משוליה החיצוניים של האסדה, שהוא ברדיוס של 1,500 מטרים המקיף את מיקום האסדה, המסומן בעיגול בצבע שחור במפה שבתוספת; |
|
|
|
"אמצעי השליטה", בתאגיד, "הבעלים", "החזקה" ו- "שליטה" של גורם בכלי שיט, לעניין אמצעי שליטה בתאגיד - כהגדרתם בחוק הספנות (כלי שיט זר בשליטה של גורם ישראלי), התשס"ה - 2005 ; |
|
|
|
"האסדה" - אסדת "כריש" שמיקומה בנקודה: |
|
|
|
! 3314 "12 "" E 34° 17'' 04' |
|
|
|
"הרשות המאשרת" - מפקד חיל הים של צבא ההגנה לישראל או מי שהוסמך על ידו לעניין הוראות אלה; |
|
|
|
(א) בעל כלי שיט או קברניטו לא ישיט כלי שיט באזור האסור לשיט, אלא באישור מראש מאת הרשות המאשרת, ובתנאים שהורתה עליהם. |
.2 |
איסור שיט |
|
(ב) בעל כלי שיט או קברניטו לא יפליג בכלי שיט באזור האסור לשיט, אלא באישור מראש מאת הרשות המאשרת, ובתנאים שהורתה עליהם. |
|
|
|
(ג) הוראות סעיפים (א) ו-(ב) יחולו גם על אדם או תאגיד, שבידיו הבעלות במניה או בזכות אחרת בתאגיד שעל שמו רשומה הבעלות של כלי שיט הרשום במדינת חוץ או של חלק ממנו או שבידיו הזכות להורות במישרין או בעקיפין לתאגיד כאמור על הדרך להפעלת זכויות התאגיד בכלי שיט כאמור, ושהשליטה בכלי השיט בידיו. |
|
|
|
(ד) הוראות סעיפים (א) ו-(ב) יחולו גם על אזרח ישראלי, יחיד היושב בישראל או תאגיד ישראלי שהוא חוכר כלי השיט הרשום במדינת חוץ. |
|
|
|
(ה) (1) האיסורים הקבועים בסעיפים קטנים (א) עד (ד) לא יחולו על צבא הגנה לישראל, על משטרת ישראל ועל בעל זכות נפט מכוח חוק הנפט, התשי"ב - 1952[3] בשטח האסור לשיט או על נותן שירותים לבעל זכות נפט כאמור, בכפוף לכך שכל השטה של כלי שיט או הפלגה בו על ידיהם באזור האסור לשיט ייעשו בתיאום מראש עם הרשות המאשרת ובתנאים שהורה עליהם קצין מוסמך כהגדרתו בחוק הסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח - 1998[4] בהתאם לסעיף 10 בחוק זה; |
|
|
|
(2) למרות האמור בפסקה (1), ראתה הרשות המאשרת כי טעמי ביטחון מחייבים זאת, תהא רשאית להודיע לבעל זכות נפט מכוח חוק הנפט, התשי"ב - 1952 או לנותן שירותים לו כי האיסורים הקבועים בסעיפים קטנים (א) עד (ד) יחולו עליהם לפרק זמן שתקבע, כל עוד טעמי הביטחון האמורים מתקיימים. |
|
|
|
אין בהוראות אלה כדי לגרוע מהוראות כל דין לעניין חובות המוטלות על בעל כלי שיט, קברניטו או מי שבידו השליטה בכלי השיט. |
.3 |
שמירת דינים |
|
הו ראות אלה יפורסמו בהודעות לימאים בהתאם לתקנות הנמלים (בטיחות השיט), התשמ"ג -1982[5]. |
.4 |
פרסום |
|
תוספת (תקנה 1) |
|
|
|
|
|
|
____ ב_________ התשפ"ב (___ ב
|
(2022 |
(חמ_______ )
ר/ח יגאל מאור מנהל רשות הספנות והנמלים
דברי הסבר
אסדת כריש הינה מתקן חיוני למשק הישראלי. זאת, נוכח השירותים החיוניים שהאסדה צפויה לספק למשק הישראלי, היינו הפקת גז טבעי אשר חלק ניכר ממנו נועד לצריכה ע"י המשק הישראלי. פגיעה באסדה עלולה להוביל לקשיים ממשייים בתפקוד המשק הישראלי, עד כדי פגיעה באספקת חשמל סדירה לתושבי המדינה.
נוכח האיומים הנשקפים לאסדה ותנאי השיט בים, אשר דורשים הערכות מוקדמת לצורך מניעת פגיעה בה - מוצע לקבוע אזור אסור לשיט מסביב לאסדה, שיאפשר היערכות והתמודדות יעילות עם האיומים הנשקפים לאסדה. קביעת איסור על השיט באזור הסמוך לאסדה תסייע בשמירה על בטיחות השיט באזור האסדה ותפחית את הסיכון לתאונה, וכן תסייע בהגנה על האסדה בכך שתאפשר גילוי מטרה חשודה, סיווגה ולאחר מכן ביצוע פעולות בשטח, על מנת להסיר את האיום האפשרי. היקף האזור בו מוצע לקבוע את איסור השיט נקבע כשטח במרחק של 500 מטרים משוליה החיצוניים של האסדה שהוא ברדיוס של 1,500 מטרים מן האסדה. אזור זה נקבע לאור מבנה האסדה וחיבורו לקרקע של המשטח הצף של האסדה.
הפעלת הסמכות לקביעת אזור אסור לשיט כאמור עולה בקנה אחד גם עם הדין הבין-לאומי המסדיר את זכויותיה של המדינה החופית לפעול לניצול משאבים טבעיים במדף היבשתי ובאזור הכלכלי הבלעדי שלה, ואף להקים אזורי בטיחות סביב מתקנים המוקמים למטרה זו, לשם להגנה על בטיחותם ועל בטיחות השיט בסביבתם.
תקנה 2(6) בתוספת לחוק להארכת תוקף של תקנות שעת חירום (פיקוח על כלי שיט) [נוסח משולב], התשל"ג - 1973 (להלן - תקנות שעת חירום), מסמיכה את שרת התחבורה והבטיחות בדרכים להורות לבעל, לקברניט ולאיש צוות של כלי שיט הרשום במרשם הישראלי לפי חוק הספנות (כלי שיט), התש"ך - 1960, או החייב ברישום בו לרבות כלי שיט שהופטר מרישום במרשם הישראלי לפי החוק האמור ואינו רשום במרשם חוץ, הוראות האוסרות את הפלגתו של כלי השיט בכל מקום או אזור שלא על פי היתר שניתן בדרך הנקובה בהוראות כאמור.
בהתאם להוראות תקנה 8ב לתקנות שעת חירום, סמכויות שרת התחבורה לפי תקנות אלה יחולו גם על כלי שיט שאינם נמנים עם המפורטים ברישה לתקנה 2, בכל הנוגע לעשייתו או להימנעות מעשייתו של דבר בישראל, לרבות מימי החופים שלה, ובכלל זה - גם במדף היבשתי ובאזור הכלכלי הבלעדי של המדינה, בו מצויה אסדת כריש.
תקנה 3 לתקנות שעת חירום מורה כי השרה לא תשתמש בסמכויותיה לפי תקנה 2 אלא אם ראתה צורך בכך מטעמים שבביטחון המדינה או שבקיום אספקה ושירותים חיוניים, ולא תשתמש בהן לגבי איש צוות אלא מטעמים שבביטחון המדינה.
תקנה 22 לתקנות שעת חירום מסמיכה את השרה להעביר בכתב לאדם אחר את סמכויותיה לפי תקנות אלה.
בהתאם לסמכות השרה מכח תקנה 22 כאמור, העבירה השרה את סמכויותיה מכח תקנות שעת חירום למנהל רשות הספנות והנמלים, ר/ח יגאל מאור.
נוכח חיוניות אספקתו הסדירה והרציפה של הגז לתפקוד המשק הישראלי, עמדת משרד האנרגיה וצבא ההגנה לישראל היא כי נדרש לנקוט באמצעים שיצמצמו את הסיכון לפגיעה בבטיחות האסדה לצד שמירה על בטיחות השיט באזור האסדה.
לפיכך, מוצע כאמור לאסור על השיט ברדיוס של 1,500 מטרים ממרכז האסדה (500 מטרים משוליה החיצוניים). זאת, למעט ביחס לצבא ההגנה לישראל, משטרת ישראל וביחס לבעל זכות נפט מכוח חוק הנפט, התשי"ב - 1952 או לנותן שירותים לבעל זכות נפט כאמור.