תזכיר טיוטת תקנות הדרכונים (תיקון ) (הוראת שעה), התשפ"ב -2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות הדרכונים (תיקון ) (הוראת שעה), התשפ"ב -2022. 3

1.  הוראת שעה. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הדרכונים (תיקון) (הוראת שעה), התשפ"ב -2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

התיקון המוצע נועד להסדיר כהוראת שעה מספר שינויים שמטרתם להקל על ציבור תושבי המדינה אשר אין בידם מסמך נסיעה תקף והם נזקקים למסמך נסיעה זמני עקב נסיעה קרובה לחוץ לארץ; בהתאם לתיקונים המוצעים : בתקופת הוראת השעה ניתן יהיה להנפיק דרכון זמני לתקופה של שנתיים, ללא תנאי של הגשת בקשה למסמך נסיעה ביומטרי קודם להנפקת מסמך נסיעה זמני, וכן אפשרות לקבל מסמך נסיעה זמני גם לאחר שניתן לאותו אדם מסמך נסיעה זמני בעבר, ללא צורך באישור מיוחד.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים – רשות האוכלוסין:

טיוטת תקנות הדרכונים (תיקון) (הוראת שעה), התשפ"ב -2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 לחוק הדרכונים, התשי"ב-1952[1]  אני מתקינה תקנות אלה:

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בתקנות הדרכונים, התש"ם - 1980[2] (להלן – התקנות העיקריות), עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), יראו כאילו בתקנה 6ג לתקנות העיקריות:

 

 

 

 

(א)  בתקנת משנה (א) במקום "שנה" יבוא "שנתיים";

 

 

 

(ב) תקנת משנה (ה)  - בטלה;

 

 

 

(ג)  תקנת משנה (ו)  - בטלה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ________ התשפ"ב (______ ____2022)

 (חמ _____-3)

 

__________________

איילת שקד

שרת הפנים

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 בתקנה 6ג לתקנות הדרכונים, התשי"ב-1952 נקבעו הסדרים ותנאים שונים לעניין הנפקת מסמך נסיעה זמני, כאשר ככלל, רשות האוכלוסין מנפיקה מסמכי נסיעה ביומטריים (להלן – "מסמכי נסיעה רגילים") בהתאם לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, תש"ע-2009, ואילו מסמכי נסיעה זמניים, ללא שבב הכולל אמצעי זיהוי ביומטריים, מונפקים במקרים חריגים (בין היתר במקרים בהם אדם מתכנן יציאה קרובה לחו"ל ואין לו די זמן שיאפשר לו לקבל מסמך נסיעה רגיל טרם היציאה לחו"ל).

בשנים 2020-2021, מאז תחילת משבר הקורונה, תושבים ישראלים מיעטו לצאת לחו"ל ורבים מהם נמנעו לכן מלהגיע ללשכות רשות האוכלוסין לצורך הנפקת מסמכי נסיעה (דרכונים או תעודות מעבר) רגילים במקום מסמכי נסיעה שפקעו בשנתיים האחרונות.

בתקופה האחרונה, עם דעיכת התחלואה לאחר סיום התפשטות "גל האומיקרון", החלו תושבי המדינה גודשים את לשכות רשות האוכלוסין לצורך הגשת בקשות למסמכי נסיעה, בעת שרבים אחרים אינם מצליחים לקבוע תור תוך פרק זמן קצר באופן שיאפשר להם לקבל מסמכי נסיעה תוך זמן קצר טרם יציאה לחו"ל.

רשות האוכלוסין מתמודדת עם המצב החדש בעזרת מספר צעדים מתוכננים, בין היתר הגדלת כח אדם לצורך הגדלת מספר התורים הזמין ועוד.

כיוון שבנקודת זמן זו בכל שנה, לקראת חודשי הקיץ,  ביקוש מסמכי הנסיעה הוא בהיקף שיא ועוד יותר השנה נוכח המצב המתואר, כאשר רבים מהתושבים המתכננים נסיעה לחו"ל בחודשים הקרובים, לא דאגו מבעוד מועד להגיש בקשה למסמך נסיעה לאחר שהקודם פקע, מוצעים, במסגרת הוראת שעה עד לסוף שנת 2022, מספר שינויים שיאפשרו הנפקת מסמכי נסיעה זמניים לטובת הציבור, באופן נרחב יותר ביחס למדיניות הכללית לגבי הנפקת מסמכי נסיעה זמניים, תוך הפעלת שיקול דעת של המנהלים הרלווטיים לעניין:

מוצע כי על אף האמור בתקנה 6ג(א), תקופת תוקפו המירבית של מסמך נסיעה זמני בתקופת הוראת השעה, תהיה שנתיים במקום שנה;

מוצע כי על אף האמור בתקנה 6ג(ה), כחלק מהרצון לוויסות הלחץ מבחינת זמני הטיפול בלשכות, ניתן יהיה בתקופת הוראת השעה, להנפיק מסמכי נסיעה זמניים גם ללא תנאי מקדים של הזמנת מסמכי נסיעה רגילים, מה שיאפשר הנפקה של יותר דרכונים זמניים לתושבים הנזקקים לכך;

מוצע כי לצורך הנפקת מסמך נסיעה זמני לתושב הנזקק לו, לאחר שבעבר כבר קיבל מסמך נסיעה זמני, לא יידרש בהכרח בתקופת הוראת השעה, אישור מיוחד לפי תקנה 6ג(ו) .

 

 



[1] ס"ח תשי"ב, עמ' 260.

[2] ק"ת תש"ם, עמ' 1510