תוכן עניינים
תקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"ב-2022
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. הגדרות
2. קביעת שיוך
8. מקרים חריגים
10. תחילה
11. הוראת מעבר
12. שמירת דינים
13. ביטול תקנות
תקנות שירותי הסעד (טיפול בנזקקים) הם תקנות משנת 1986. נוסח התקנות אינו תואם את מצב הדברים בשטח ועל כן נדרש לתקנן.
1. החידושים בתקנות המוצעות הוא בין היתר, בנושאים הבאים:
א. הוספת הגדרות שלא היו קיימות עד היום בתקנות של "מסגרת השמה חוץ ביתית", "נזקק תלוי" ו"נזקק שאינו תלוי":
ב. נוסח התקנות משנת 1986 קובע כי אדם יקבל טיפול סוציאלי בהתאם למקום הימצאו לפי היכן שהוא ישן ואוכל, מוצע לתקן נושא זו ולקבוע כי שירות סוציאלי לאדם הזקוק לכך יינתן במחלקה לשירותים חברתיים בהתאם למענו הרשום במרשם האוכלוסין של אותו פונה. אותה מחלקה גם תישא בכל העלויות הכרוכות בשירות כולל עלות החזקתו במסגרת השמה חוץ ביתית.
ג. מוצע לקבוע הוראות מיוחדות לגבי שיוכו של קטין הנזקק לשירותי רווחה וכן של נזקק תלוי. כאשר השיוך הינו בהתאם למענם של הוריו, לרבות התייחסות להורים שחיים בנפרד או להורים שנפטרו.
ד. מוצע לקבוע הוראות מיוחדות לגבי שיוכו של נזקק שאינו תלוי לשירותי רווחה ולהשמה במסגרת חוץ ביתית. כאשר השיוך יהיה לפי המקום האחרון בו היה מענו הרשום במשך קודם לתחילת השמתו בסידור החוץ ביתי.
ה. מוצע לקבוע מנגנון של מקרים בהם נדרשת התערבות מיידית מכוח חוק (חוק נוער, כשרות משפטית וכדומה) שהטיפול יינתן בידי הרשות בה קרה המקרה אך היא תבקש החזר והמשך טיפול בידי הרשות אליה משוייך הנזקק בהתאם לתקנות.
ו. מוצע לקבוע מספר מקרים חריגים לשיוך של נזקק שכוללים:
1. נזקק שאינו מסוגל לדאוג לצרכי חייו או נזקק קטין שנדרש התערבות מיידית ודחופה ולא מוכר ברווחה ומענו הרשום של ההורה אינו זהה למקום מגוריו בפועל - יינתן הטיפול במקום הרשות בה מתגוררים ההורים בפועל ולא לפי המען הרשום.
2. החלטת של ועדת תכנון, טיפול והערכה לגבי הליכי אימוץ לקטין וההורים שינו את כתובתם במהלך התהליך, התיק לא יועבר באופן אוטומטי לרשות החדשה אליה עברו לגור.
3. במקרים בהם נזקק היה בכלא או בבית חולים לתקופה העולה על 15 שנים ברציפות, ולאחר מכן נמצא כי הוא זקוק לסידור חוץ ביתי, יינתן לו השירות על ידי המחלקה בה היה מענו הרשום לתחילת שהייתו בכלא או בבית חולים.
4. במקרים בהם יש צורך במתן טיפול לנזקק במקום מגוריו בפועל אשר שונה מהמען הרשום ולא ניתן לשלוח אותו לשינוי הכתובת, הממונה מטעם המשרד יוכל לקבוע כי הרשות בה הוא מתגורר בפועל תיתן את השירות, למשל קשיש שזקוק למינוי אפוטרופוס.
5. במקרים בהם עובד רשות מקומית שלא יכול לקבל את השירות מהמחלקה בה הוא עובד, הטיפול בו יועבר למחלקה אחרת בתחומי הרשות או לרשות סמוכה אחרת לטיפול וזאת על פי הוראת הממונה מטעם המשרד, והמשרד יישא בהוצאות.
ז. מוצע להחריג מתקנות אלה את "דרי הרחוב" כאשר הטיפול בהם ימשיך להיעשות בהתאם להוראות התע"ס ובהתאם להנחיות המנהל כללי של המשרד.
טיוטת תקנות מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי:
תקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"ב-2022
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 13 לחוק שירותי הסעד, התשי"ח-1958[1] (להלן - החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
1. |
בתקנות אלה - |
||
|
|
|
"המנהל הכללי" - המנהל הכללי של המשרד; |
|
|
|
|
"המשרד" - משרד הרווחה והביטחון החברתי; |
|
|
|
|
"התערבות הנובעת מהוראות חוק" - התערבות טיפולית הקשורה להוראות אחד החוקים שלהלן: |
|
|
|
|
|
(1) חוק ההגנה על חוסים, התשכ"ו-1966[2]; |
|
|
|
|
(2) חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962[3]; |
|
|
|
|
(3) חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960[4]; |
|
|
|
|
(4) חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969[5]; |
|
|
|
|
(5) סעיף 368ד לחוק העונשין, התשל"ז-1977[6]; |
|
|
|
|
(6) חוק גיל הנישואין, התש"י-1950[7]; |
|
|
|
"מחלקה לשירותים חברתיים" - כמשמעותה בסעיף 2 לחוק; |
|
|
|
|
"ממונה" - מי שהמנהל הכללי מינה לעניין תקנות אלה, ואינו ממונה מחוזי; |
|
|
|
|
"ממונה מחוזי" - עובד המשרד במחוז שמונה לעניין תקנות אלה; |
|
|
|
|
"מסגרת חוץ-ביתית" - חלופת בית במסגרת חוק, תקנות או הוראות תע"ס, במסגרת שנועדה לספק לנזקק את כל צרכיו בכל שעות היממה והמשרד משתתף בהחזקתו (בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי) בהתאם להוראות הדין הנזכרות; |
|
|
|
|
"מסגרת ציבורית" – אחת מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) מסגרת של משרד הבריאות ובמימונו; |
|
|
|
|
(2) בית סוהר כמשמעותו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971[8]; |
|
|
|
"מען מקום המגורים", "מען רשום" - מענו הרשום של אדם לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה – 1965[9]; |
|
|
|
|
"נזקק" - כמשמעותו בתקנות שירותי הסעד (מבחני נזקקות), התש"ל-1970[10]; |
|
|
|
|
"נזקק שאינו תלוי" - נזקק בגיר אשר זקוק להשמה במסגרת חוץ-ביתית ולפני תחילת השמתו במסגרת כאמור היה מסוגל לדאוג לצרכי חייו באופן עצמאי, לרבות נזקק מחמת גיל הזקוק למסגרת חוץ ביתית; |
|
|
|
|
"נזקק תלוי" - נזקק בגיר אשר זקוק להשמה במסגרת חוץ-ביתית ולפני תחילת השמתו במסגרת כאמור לא היה מסוגל לדאוג לצרכי חייו באופן עצמאי, למעט נזקק מחמת גיל הזקוק למסגרת חוץ ביתית; |
|
|
|
|
"שירות סוציאלי" - כל אחד מסוגי הטיפול והעזרה הניתנים במחלקה לשירותים חברתיים או מטעמה בהתאם להוראות דין, הוראות התע"ס ולהוראות אחרות של המנהל הכללי; |
|
|
|
|
"תע"ס" - הנחיות והוראות המנהל הכללי (תקנון לעבודה סוציאלית - תע"ס), כתוקפן מזמן לזמן, העומדות לעיון הציבור במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות ובלשכות המחוזיות של המשרד, ומפורסמות באתר האינטרנט של המשרד; |
|
|
2. |
(א) שירות סוציאלי יינתן לנזקק על-ידי המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית אשר שיוכו ייקבע בתחומה לפי תקנות 3 עד 6 שלהלן, והיא תישא בהוצאות השירות הסוציאלי הניתן לו, לרבות בהוצאות החזקתו במסגרת חוץ-ביתית. |
||
|
|
|
(ב) פנה נזקק לקבלת שירות סוציאלי במחלקה לשירותים חברתיים, תבחן המחלקה, בתוך חמישה ימים, האם יש לקבוע את שיוכו בתחומה. |
|
|
|
|
(ג) מצאה מחלקה לשירותים חברתיים כי מענו הרשום של נזקק שפנה אליה או אשר נתנה לו שירותים סוציאליים, הוא ברשות מקומית אחרת, תברר עמו האם הוא מתגורר בפועל בתחומה ואם כן תפנה אותו לעדכון מענו הרשום על מנת שתוכל לתת לו שירותים סוציאליים בהתאם לתקנות אלה, ותסייע לו ככל הניתן לביצוע העדכון כאמור; מצאה הרשות המקומית, כי אינו מתגורר בפועל בתחומה תפנה אותו, באמצעות טופס 1 שבתוספת, לקבלת השירות הסוציאלי במחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית בהתאם לשיוכו לפי תקנה 3 עד 6, ותעביר לאותה רשות מקומית העתק מהטופס האמור; סברה הרשות המקומית שאליה הופנה הנזקק כי אין לשייך את הנזקק אליה, תפנה את העניין להכרעת הממונה המחוזי או הממונה בהתאם לתקנה 9(ב) או 9(ג), לפי העניין, לפי טופס 2 שבתוספת תוך 30 ימים מהיום שקיבלו את הפניה הראשונית. |
|
|
3. |
שיוך של נזקק בגיר יהיה לפי מענו הרשום. |
||
|
4. |
(א) שיוך של נזקק שהוא קטין יהיה כמפורט להלן: |
||
|
|
|
|
(1) לפי מענם הרשום של הוריו של הקטין, ואם יש לו הורה אחד בלבד - לפי מענו הרשום של ההורה; |
|
|
|
|
(2) אם מעניהם הרשומים של הורי הקטין הם בתחומיהן של רשויות מקומיות שונות - לפי המען הרשום שבתחומי הרשות המקומית שבה מתקיימים רוב קשרי חייו של הקטין; |
|
|
|
|
(3) נפטרו הוריו של הקטין, יחול האמור בתקנות משנה (1) או (2), לפי העניין, ביחס למען הרשום של ההורים בעת פטירתם, ואולם רשאי הממונה לקבוע כי השירות הסוציאלי יינתן במקום מגורי הקטין בפועל, ואילו הוצאות השירות הסוציאלי יושתו על הרשות בה היה המען הרשום של ההורים בעת פטירתם; המנהל הכללי של המשרד יקבע אמות מידה מקצועיות להכרעת הממונה כאמור. |
|
|
|
(ב) אם לא מתקיימים לגבי קטין אף אחד מן המצבים שבתקנת משנה (א), יינתן לו שירות סוציאלי על-ידי המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות המקומית שבתחומה הוא מתגורר בפועל, והמשרד יישא בהוצאות השירות הסוציאלי. |
|
|
|
|
(ג) שויך קטין לרשות מקומית לפי אחת החלופות שבתקנה (א) (בתקנה זו - הרשות המקומית הראשונה), וההורה או ההורים, לפי העניין, שינו את מענם הרשום למען רשום המצוי בתחומי רשות מקומית אחרת (בתקנה זו - הרשות המקומית המקבלת), תודיע הרשות המקומית הראשונה לרשות המקומית המקבלת, על העברת התיק ממנה, באמצעות טופס 3 שבתוספת, והקטין ישויך לרשות המקומית המקבלת והשירות הסוציאלי לקטין יינתן ברשות המקומית המקבלת, החל מהיום הראשון לחודש העוקב, ובלבד שחלפו 45 ימים לפחות מהמועד בו הועברה ההודעה מהרשות המקומית הראשונה או מהיום בו פנה מי מההורים אל הרשות המקומית המקבלת, והממונה לא קבע כי יש להשאיר את התיק אצל הרשות הראשונה ככל והוגש ערר על החלטת הרשות בהתאם לתקנה9. |
|
|
5. |
(א) על אף האמור בתקנה 3, שיוכו של נזקק שאינו תלוי - יהיה לפי המקום בו היה מענו הרשום במשך שלושים וששה חודשים או יותר, במצטבר, במהלך חמש השנים שקדמו לתחילת מגוריו במסגרת החוץ-ביתית. |
||
|
|
|
(ב) שיוכו של נזקק שאינו תלוי שמענו הרשום אינו עומד במשך התקופה כאמור בתקנה (א), יהיה לרשות המקומית שבתחומה נמצא מענו הרשום האחרון קודם לתחילת מגוריו במסגרת החוץ ביתית. |
|
|
|
|
(ג) בתקנה זו – |
|
|
|
|
|
"סידור במסגרת חוץ ביתית" – למעט מסגרת חירומית; |
|
|
|
|
"מסגרת חירומית" – מסגרת חוץ ביתית קצרת טווח הנותנת מענה מיידי וזמני לנזקק המצוי במצב של סכנה, חירום או משבר ונדרש להגנה והתערבות טיפולית מיידית. |
|
6. |
(א) על אף האמור בתקנה 3, , שיוכו של נזקק תלוי יהיה כמפורט להלן: |
||
|
|
|
|
(1) לפי מענם הרשום של הוריו, ואם יש לו הורה אחד בלבד - לפי מענו הרשום של ההורה; |
|
|
|
|
(2) אם מעניהם הרשומים של הוריו היו בתחומיהן של רשויות מקומיות שונות - לפי מענו הרשום של ההורה שעמו התגורר הנזקק התלוי קודם לתחילת מגוריו במסגרת החוץ-ביתית; |
|
|
|
|
(3) אם מעניהם הרשומים של הוריו היו בתחומיהן של רשויות מקומיות שונות ומגוריו, קודם לתחילת מגוריו במסגרת החוץ-ביתית, התחלקו בין שני הוריו - לפי המען הרשום של ההורה שבתחומי הרשות המקומית שבה התקיימו רוב קשרי חייו של הנזקק התלוי קודם לתחילת מגוריו במסגרת החוץ- ביתית; |
|
|
|
|
(4) נפטרו הוריו של נזקק תלוי, יחול האמור בתקנות משנה (1) עד (3), לפי העניין, ביחס למען הרשום של ההורים בעת פטירתם; ואולם רשאי הממונה לקבוע כי השירות הסוציאלי יינתן במקום מגורי הנזקק ואילו הוצאות השירות הסוציאלי יושתו על הרשות בה היה המען הרשום של ההורים בעת פטירתם; המנהל הכללי של המשרד יקבע אמות מידה מקצועיות להכרעת הממונה כאמור. |
|
|
|
(ב) לא נתקיימה בנזקק תלוי אף אחת מן החלופות שבתקנה (א), יינתן לו שירות סוציאלי, על-ידי המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות המקומית שבתחומה הוא מתגורר בפועל, והמשרד יישא בהוצאות השירות הסוציאלי האמור. |
|
|
|
|
(ג) שויך נזקק תלוי לרשות מקומית לפי אחת החלופות שבתקנה (א) (בתקנה זו - הרשות המקומית הראשונה), וסודר במסגרת חוץ ביתית, וההורים, לפי העניין, שינו את מענם הרשום למען רשום המצוי בתחומי רשות מקומית אחרת (בתקנה זו - הרשות המקומית המקבלת), תודיע הרשות המקומית הראשונה לרשות המקומית המקבלת, על העברת התיק ממנה, באמצעות טופס 3 שבתוספת, והנזקק התלוי ישויך לרשות המקומית המקבלת והשירות הסוציאלי לנזקק התלוי יינתן ברשות המקומית המקבלת, החל מהיום הראשון לחודש העוקב, ובלבד שחלפו 45 ימים לפחות מהמועד בו הועברה ההודעה מהרשות המקומית הראשונה או מהיום בו פנה מי מההורים אל הרשות המקומית המקבלת, והממונה לא קבע כי יש להשאיר את התיק אצל הרשות הראשונה ככל והוגש ערר על החלטת הרשות בהתאם לתקנה 9. |
|
|
7. |
(א) על אף האמור בתקנות 3 עד 6, נדרשה בעניינו של נזקק התערבות הנובעת מהוראות חוק הנדרשת באופן מיידי , תיעשה התערבות זמנית לנזקק על-ידי מחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית בה שהה במועד בו נדרשה ההתערבות כאמור, והרשות המקומית אשר שיוכו נקבע בתחומה לפי תקנה 2, תישא בהוצאות ההתערבות שניתנה לו. |
||
|
|
|
(ב) נעשתה ההתערבות כאמור בתקנה (א) בידי הרשות המקומית בה שהה הנזקק, תיידע הרשות כאמור את הרשות המקומית אשר שיוכו של הנזקק נקבע בתחומה בסמוך להתערבות שניתנה ולא יאוחר מ-7 ימים לאחריה באמצעות טופס 5 שבתוספת. |
|
|
8. |
(א) לעניין שיוכו של נזקק קטין או נזקק שאינו מסוגל לדאוג לצרכי חייו (בתקנת משנה זו – הנזקק), אשר נדרשת בעניינו התערבות הנובעת מהוראות חוק, , ומענו הרשום של ההורה או הנזקק אינו זהה למקום מגוריו בפועל וההורה או הנזקק אינו פועל להחליף את מענו הרשום, הרשות המקומית אשר בתחומה מתגוררים הורי הנזקק הקטין או הנזקק שאינו מסוגל לדאוג לצרכיו בפועל, ולא הרשות בה רשום מענם הרשום, תיתן להם שירות סוציאלי והיא גם תישא בהוצאות השירות הסוציאלי האמור והכל בהתאם להסדרים הקבועים בתקנות 4 ו-6, לפי העניין, (למעט המען הרשום). |
||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה 4(ג), החליטה ועדת תכנון טיפול והערכה, כי יש לפתוח בהליכי אימוץ ביחס לקטין והוריו או הורהו, לפי העניין, שינו את מענם הרשום, לא יועבר הטיפול בעניינו לרשות המקומית שבתחומה מצוי המען הרשום החדש אלא באישור הממונה, לאחר התייעצות עם עובד סוציאלי ראשי לחוק אימוץ ילדים, התשמ"א - 1981. |
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנה 2(א), נזקק אשר שהה במסגרת ציבורית לתקופה העולה על 15 שנים ברציפות, ונמצא כי הוא זקוק לסידור במסגרת חוץ ביתית לאחר שהייתו במסגרת הציבורית כאמור, יינתן לו שירות סוציאלי על ידי המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות המקומית לפי המקום בו היה מענו הרשום במשך שלושים וששה חודשים או יותר, במצטבר, במהלך חמש השנים שקדמו לתחילת שהותו במסגרת הציבורית וככל שמענו הרשום אינו עומד במשך התקופה כאמור, יהיה לרשות המקומית שבתחומה נמצא מענו הרשום האחרון קודם לתחילת מגוריו במסגרת החוץ ביתית וכניסתו למסגרת הציבורית; המשרד יישא בהוצאות החזקתו במסגרת האמורה. |
|
|
|
|
(ד) אדם שהיה במסגרת ציבורית לתקופה של עד 15 שנים, ונמצא כי זקוק לסידור במסגרת חוץ ביתית לאחר שהייתו במסגרת הציבורית כאמור, יינתן לו שירות סוציאלי בהתאם לתנאים המנויים בתקנות 5 ו-6, לפי העניין, כאשר תקופת השהות במסגרת הציבורית לא תילקח בחישוב לפי תקנות אלה. |
|
|
|
|
(ה) על אף האמור בתקנות 3 עד 6 - |
|
|
|
|
|
(1) במקרים חריגים, בהם מצא הממונה כי יש לתת לנזקק שירות סוציאלי במקום מגוריו בפועל וכי לא ניתן להפנותו לשינוי מענו הרשום לצורך מתן שירותים סוציאליים בהתאם לתקנות האמורות, יורה הממונה לרשות המקומית אשר בתחומה מתגורר הנזקק בפועל לתת לנזקק שירות סוציאלי והמשרד יישא בהוצאות השירות הסוציאלי האמור, ואולם במקרים שיקבעו באמות המידה, או בנסיבות מיוחדות שראה הממונה, הרשות המקומית המטפלת או רשות רלוונטית אחרת שקבע הממונה תישא בהוצאות השירות הסוציאלי; החלטה כאמור תיבחן על ידי הממונה כל שישה חודשים; |
|
|
|
|
(2) עובד רשות מקומית שבתחומה מצוי מענו הרשום, הנזקק לשירות סוציאלי, אך מתוך רצון להגן על פרטיותו הוא אינו מעוניין לקבלם מהרשות המקומית בה הוא עובד ובה גם מצוי מענו הרשום, יודיע על כך לממונה אשר יורה למחלקה לשירותים חברתיים אחרת ברשות המקומית או לרשות אחרת לתת לעובד הנזקק את השירות הסוציאלי והמשרד יישא בהוצאות השירות הסוציאלי האמור, ללא יידוע הרשות ממנה הגיע העובד. |
|
|
|
(ו) הובא בפני הממונה מקרה חריג אשר אינו נכנס תחת הוראות תקנה זו, יבחן הממונה את הבקשה בהתאם לאמות מידה שיקבעו על ידי המנהל הכללי. |
|
|
9. |
(א) מחלקה לשירותים חברתיים אשר הגישה לאדם שירות סוציאלי שבהוצאותיו חייבים לשאת מחלקה לשירותים חברתיים אחרת או המשרד (להלן - הרשות החייבת), תפנה לרשות החייבת או לרשות המקומית המקבלת, לפי העניין, בדרישה להחזר הוצאות באמצעות טופס 6 שבתוספת; קיבלה הרשות החייבת או הרשות המקומית המקבלת פנייה כאמור, תחזיר לרשות המקומית הזכאית את סכום ההוצאות תוך שלושה חודשים מיום קבלת הפנייה. |
||
|
|
|
(ב) חילוקי דעות בין רשויות מקומיות ומחלקות לשירותים חברתיים באותו המחוז ובינן לבין המשרד לעניין חובת מתן שירות סוציאלי או לעניין הנשיאה בהוצאות שירות סוציאלי לפי תקנות 3 עד 6, יובאו להכרעתו של הממונה המחוזי בו נמצאות הרשויות החלוקות באמצעות טופס 2 שבתוספת תוך 30 ימים מהיום שקיבלו את הפניה הראשונית; הכרעת הממונה המחוזי תינתן בכתב בתוך 21 ימים לאחר שקיבל לידיו את כל המסמכים הנדרשים לצורך הכרעתו; השגה על החלטת הממונה המחוזי, תוגש תוך 14 ימים להכרעת הממונה באמצעות טופס 7 שבתוספת. |
|
|
|
|
(ג) חילוקי דעות בין רשויות מקומיות ומחלקות לשירותים חברתיים ממחוזות שונים, ובינן לבין המשרד לעניין חובת מתן שירות סוציאלי או לעניין הנשיאה בהוצאות שירות סוציאלי לפי תקנות 3 עד 6, יובאו להכרעתו של הממונה באמצעות טופס 2 שבתוספת תוך 30 ימים מהיום שקיבלו את הפניה הראשונית; הכרעת הממונה תינתן בכתב בתוך 21 ימים לאחר שקיבל לידיו את כל המסמכים הנדרשים לצורך הכרעתו. |
|
|
|
|
(ד) חלק אחד מן הצדדים על הכרעת הממונה כאמור בתקנה (ב) או (ג), רשאי הוא לבקש להביא את המחלוקת ואת עמדות הצדדים להכרעה לפני המנהל הכללי באמצעות טופס 8 שבתוספת תוך 14 ימים מהיום שקיבלו את הכרעת הממונה, והכרעתו של המנהל הכללי תהיה סופית בנושא. |
|
|
10. |
תחילתן של תקנות אלה _______ מיום פרסומן (להלן - יום התחילה). |
||
|
11. |
התיקון יחול על מקרים שהגיעו למחלקה מיום התחילה, אלא אם המשפחה שינתה כתובת לאחר מועד פרסום התקנות ואז התיקון יחול עליהם. |
||
|
12. |
על אף האמור בתקנות אלו הטיפול בדרי רחוב ייעשה בהתאם להוראות תע"ס 3.33 ובכלל זה לעניין השתייכות; בתקנה זו, "דר רחוב" - כהגדרתו בתע"ס. |
||
|
13. |
תקנות שירותי הסעד (טיפול בנזקקים), התשמ"ו-1986[11] - בטלות. |
||
טופס 1
תקנה 2(ג)
|
טופס פנייה בעניין שיוך מרשות מקומית אחת לרשות מקומית אחרת |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
מנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית _______________ |
|
|
|
(א) הריני להביא לידיעתכם כי בתאריך _____________ מר/גברת ____________________ נושא/ת ת"ז מספר _____________________ (להלן - הפונה), פנה/פנתה אל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית___________________ בבקשה לקבלת שירות סוציאלי. |
|
|
(ב) לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי מענו הרשום של הפונה הוא ______________________ ובו הוא מתגורר בפועל. בהתאם לכך, יש לשייך את הפונה לרשות המקומית שלכם ולא לרשות המקומית שלנו, וזאת בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה מחוזי ארגון ומינהל במחוז _____של משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
טופס 2
תקנה 2(ג), 9(ב) ו-9(ג)
|
טופס פנייה לממונה המחוזי / ממונה*, בדבר הכרעה על שיוך/החזר הוצאות* |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
ממונה מחוזי / ממונה* בהתאם לתקנות שירות הסעד (כללי השתייכות) |
|
|
|
(א) בתאריך _____________ פנתה אלינו המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית___________________ בבקשה להעניק שירות סוציאלי עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________/ בבקשה להחזר הוצאות עבור שירות סוציאלי שניתן דרכם עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________(מחק את המיותר). |
|
|
(ב) לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי הנזקק אינו בתחום השייכות של הרשות המקומית שלנו / לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי אין מקום להחזר הוצאות כמבוקש על ידם (מחק את המיותר). |
|
|
(ג) נודה על הכרעתך בנושא, וזאת בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
*מחק את המיותר |
|
טופס 3
תקנה 4(ג)
|
טופס העברת טיפול בקטין ממחלקה לשירותים חברתיים אחת לאחרת |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
מנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית _______________ |
|
|
|
(א) הריני להביא לידיעתכם כי בתאריך _____________ מר/גברת ____________________ נושא/ת ת"ז מספר _____________________ (להלן - הפונה), שינה/תה את מענו/ה הרשום לתחומי הרשות המקומית בה פועלת המחלקה לשירותים חברתיים שלכם. |
|
|
(ב) לאור האמור, מועבר תיקו של הקטין _____________ ת"ז _____________להמשך טיפולכם ולשיוך במחלקתכם וזאת תוך 30 ימים, בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה מחוזי ארגון ומינהל במחוז _____של משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
טופס 4
תקנה 6(ג)
|
טופס העברת טיפול בנזקק תלוי שסודר במסגרת חוץ ביתית, ממחלקה לשירותים חברתיים אחת לאחרת |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
מנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית _______________ |
|
|
|
(א) הריני להביא לידיעתכם כי בתאריך _____________ מר/גברת ____________________ נושא/ת ת"ז מספר _____________________ (להלן - הפונה), שינה/תה את מענו/ה הרשום לתחומי הרשות המקומית בה פועלת המחלקה לשירותים חברתיים שלכם. |
|
|
(ב) לאור האמור, מועבר תיקו של הנזקק התלוי מר/גברת _____________ ת"ז _____________, המסודר ב- _________ (מסגרת חוץ ביתית) להמשך טיפולכם ולשיוך במחלקתכם וזאת תוך 30 ימים, בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה מחוזי ארגון ומינהל במחוז _____של משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
טופס 5
תקנה 7(ב)
|
טופס יידוע רשות מקומית בדבר התערבות מיידית וזמנית הנובעת מהוראות החוק |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
מנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית _______________ |
|
|
|
(א) הריני להביא לידיעתכם כי בתאריך _____________ מר/גברת ____________________ נושא/ת ת"ז מספר _____________________ (להלן - הפונה), נזקק להתערבות, מיידית וזמנית, הנובעת מהוראות החוק ברשות המקומית___________________ וזו ניתנה לו בתאריך _____________. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה מחוזי ארגון ומינהל במחוז _____של משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
טופס 6
תקנה 9(א)
|
טופס בקשה להחזר הוצאות |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
מנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית _______________/ מר/גברת _______________(התפקיד הרלוונטי במשרד הרווחה והביטחון החברתי) |
|
|
|
(א) הריני להביא לידיעתכם כי בתאריך _____________ מר/גברת ____________________ נושא/ת ת"ז מספר _____________________ (להלן - הפונה), קיבל שירות סוציאלי במחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית___________________. |
|
|
(ב) לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי הפונה משוייך אל מחלקתכם, ובהתאם לכך, עליכם להשיב אלינו את ההוצאות המפורטות לעיל בדבר השירות הסוציאלי שניתן לו, וזאת בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה מחוזי ארגון ומינהל במחוז _____של משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
|
|
טופס 7
תקנה 9 (ב)
|
טופס השגה לממונה בדבר הכרעה על החלטת הממונה המחוזי |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
ממונה בהתאם לתקנות שירות הסעד (כללי השתייכות) |
|
|
|
(א) בתאריך פנה/פנתה אלינו המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית___________________ בבקשה להחזר הוצאות עבור שירות סוציאלי שניתן דרכם עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________. |
|
|
(ב) לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי אין מקום להחזר הוצאות כמבוקש על ידם. |
|
|
(ג) בתאריך _____________ פנתה אלינו המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית___________________ בבקשה להעניק שירות סוציאלי עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________/ בבקשה להחזר הוצאות עבור שירות סוציאלי שניתן דרכם עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________(מחק את המיותר). |
|
|
(ד) לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי הנזקק אינו בתחום השייכות של הרשות המקומית שלנו / לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי אין מקום להחזר הוצאות כמבוקש על ידם (מחק את המיותר), ופנינו בתאריך ____________ לממונה המחוזי בהתאם לתקנות שירות הסעד (כללי השתייכות) לצורך הכרעתו בנושא. |
|
|
(ה) בתאריך ____________ התקבלה החלטת הממונה המחוזי בהתאם לתקנות שירות הסעד (כללי השתייכות), אשר אנו חולקים עליה. |
|
|
(ו) נודה על הכרעתך בנושא, וזאת בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה מחוזי ארגון ומינהל במחוז _____של משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
טופס 8
תקנה 9(ד)
|
טופס השגה למנהל הכללי בדבר הכרעה על החלטת הממונה |
|
|
לכבוד: |
|
|
מר/גברת ______________ |
|
|
המנהל הכללי, משרד הרווחה והביטחון החברתי |
|
|
|
(א) בתאריך _____________ פנתה אלינו המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית___________________ בבקשה להעניק שירות סוציאלי עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________/ בבקשה להחזר הוצאות עבור שירות סוציאלי שניתן דרכם עבור מר/גברת ______________הנושא/ת ת"ז מספר ______________(מחק את המיותר). |
|
|
(ב) לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי הנזקק אינו בתחום השייכות של הרשות המקומית שלנו / לאחר בדיקת הפנייה מצאנו כי אין מקום להחזר הוצאות כמבוקש על ידם (מחק את המיותר), ופנינו בתאריך ____________ לממונה בהתאם לתקנות שירות הסעד (כללי השתייכות) לצורך הכרעתו בנושא. |
|
|
(ג) בתאריך ____________ התקבלה החלטת הממונה בהתאם לתקנות שירות הסעד (כללי השתייכות), אשר אנו חולקים עליה. |
|
|
(ד) נודה על הכרעתך הסופית בנושא, וזאת בהתאם לקבוע בתקנות שירותי הסעד (כללי השתייכות), התשפ"א-2021. |
|
________________ ________________ ___________ |
|
|
שם החותם חתימה תאריך |
|
|
העתק: ממונה- משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב____ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
______________
שר הרווחה והביטחון החברתי
תקנות שירותי הסעד (טיפול בנזקקים) הם תקנות משנת 1986. נוסח התקנות אינו תואם את מצב הדברים בשטח ועל כן נדרש לתקנן.
תקנה 1 –
מוצע להגדיר הגדרות אשר נעשה בהם שימוש בהמשך ההצעה.
"מסגרת חוץ ביתית" – מסגרת השמה 24/7 אשר מהווה חלופה ביתית, ומי שהושם בה הוא מכוח הוראות חוק, תקנות או תקנון עבודה סוציאלית, במסגרת זו הוא מקבל את כל צרכיו והמימון עבור השהות נעשה ביבי המשרד בולו או חלקו.
"נזקק שאינו תלוי" – בגיר אשר זקוק להשמה במסגרת חוץ ביתית, כאשר לפני ההשמה הוא היה מסוגל לדאוג לצרכי חייו לבד.
"נזקק תלוי" – בגיר אשר זקוק להשמה במסגרת חוץ ביתית, כאשר לפני ההשמה הוא לא היה מסוגל דאוג לצרכי חייו לבד.
תקנה 2 –
מוצע לקבוע כי שירות סוציאלי לאדם הזקוק לכך יינתן במחלקה לשירותים חברתיים בהתאם לקבוע בתקנות 3 עד 6. אותה מחלקה גם תישא בכל העלויות הכרוכות בשירות כולל עלות החזקתו במסגרת השמה חוץ ביתית.
מוצע לקבוע כי המחלקה תבחן את זכאותו של הפונה האם הוא משוייך אליה תוך 5 ימים. במידה ונמצא כי הוא לא שייך לרשות אליה פנה לקבלת עזרה, תברר האם הוא גר בתחומה בפועל, ככל שכן היא תעזור לו לעדכן את מענו הרשום על מנת שיוכל לקבל שיורתים ממנה. ככל והוא לא מתגורר בתחומה היא תפנה אותו למחלקה ברשות ממנה הוא מגיע ואליה הוא רשום במרשם האוכלוסין לצורך קבלת השירות המבוקש. ככל שרשות מקומית אליה הופנה פונה קבלת שירות סבורה אין לשייך את הפונה אליה, הדבר יועבר להכרעת הממונה מטעם המשרד תוך 30 ימים מיום הפנייה.
תקנה 3 –
מוצע לקבוע כי ברירית המחדל לשיוכו של אדם הזקוק לקבלת שירותי רווחה יהיה בהתאם למענו הרשום במרשם האוכלוסין.
תקנה 4 -
מוצע לקבועות הוראות מיוחדות לגבי שיוכו של קטין הנזקק לשירותי רווחה. כאשר השיוך הינו בהתאם למענם של הוריו לרבות התייחסות להורים שחיים בנפרד או להורים שנפטרו.
תקנה 5 –
מוצע לקבוע הוראות מיוחדות לגבי שיוכו של נזקק שאינו תלוי לשירותי רווחה ולהשמה במסגרת חוץ ביתית. כאשר השיוך יהיה לפי המקום האחרון בו היה מענו הרשום במשך 3 שנים מתוך 5 שנים קודם לתחילת השמתו בסידור החוץ ביתי. מוצע להבהיר כי סידור במסגרת השמה חירומית לא תיחשב במניין התקופה של תקנה זו, לעניין ה-3 שנים במצטבר.
תקרה 6 -
מוצע לקבוע הוראות מיוחדות לגבי שיוכו של נזקק תלוי לשירותי רווחה ולהשמה במסגרת חוץ ביתית. כאשר השיוך הינו בהתאם למענם של הוריו לרבות התייחסות להורים שחיים בנפרד או להורים שנפטרו.
תקנה 7 –
מוצע לקבוע מנגנון של מקרים בהם נדרשת התערבות מיידית מכוח חוק (חוק נוער, כשרות משפטית וכדומה) שהטיפול יינתן בידי הרשות בה קרה המקרה אך היא תבקש החזר והמשך טיפול בידי הרשות אליה משוייך הנזקק.
תקנה 8 –
מוצע לקבוע מספר מקרים חריגים לשיוך של נזקק שכוללים:
6. נזקק שאינו מסוגל לדאוג לצרכי חייו או נזקק קטין שנדרש התערבות מיידית ודחופה ולא מוכר ברווחה ומענו הרשום של ההורה אינו זהה למקום מגוריו בפועל וההורה אינו פועל להסדרת נושא המען הרשום, יינתן הטיפול במקום הרשות בה מתגוררים ההורים בפועל ולא לפי המען הרשום.
7. החלטת של ועדת תכנון, טיפול והערכה לגבי הליכי אימוץ לקטין וההורים שינו את המען במהלך התהליך, התיק לא יועבר לרשות החדשה רק לאחר אישור הממונה בהתייעצות עם עו"ס ראשי לחוק האימוץ.
8. במקרים בהם נזקק שהה במסגרת ציבורית של כלא או בית חולים לתקופה העולה על 15 שנים ברציפות, ולאחר מכן נמצא כי הוא זקוק לסידור חוץ ביתי, יינתן לו השירות על ידי המחלקה בה היה מענו הרשום במשך 3 שנים או יותר במהלך ה-5 שנים שקדמו לתחילת שהייתו במסגרת הציבורית או בהתאם לסייג המנוי באותה תקנה.
9. במקרים בהם נזקק שהה במסגרת ציבורית של כלא או בית חולים לתקופה של עד 15 שנים ונמצא כי הוא זקוק לסידור חוץ ביתי, יינתן לו השירות בהתאם לשיוך המנוי בתקנות 5 או 6, לפי העניין, כאשר תקופת השהיה שלו במסגרת הציבורית לא תילקח במניין תקופת החישוב הכללית.
10. במקרים בהם יש צורך במתן טיפול לנזקק במקום מגוריו בפועל אשר שונה מהמען הרשום ולא ניתן לשלוח אותו לשינוי הכתובת , הממונה ממטעם המשרד יוכל לקבוע כי הרשות בה הוא מתגורר בפועל תיתן את השירות, למשל קשיש שזקוק למינוי אפוט'.
11. במקרים בהם עובד רשות מקומית שלא יכול לקבל את השירות מהמחלקה בה הוא עובד מכל סיבה שהיא, יפנה לממונה והממונה יכול להורות למחלקה אחרת בתחומי הרשות או לרשות סמוכה אחרת לטפל בו ללא יידוע הרשות בה הוא עובד והמשרד ישא בהוצאות.
תקנה 9 –
מוצע לקבוע מנגנון של החזר הוצאות והכרעות במידה ויש חילוקי דעות או השגות בנוגע לשיוכו של אדם ברשות כזאת או אחרת. כאשר ישנו מדרג של מי מכריע ומועדים להעברת ההשגות.
תקנה 11 –
מוצע לקבוע כי התקנות יחולו על מקרים שהגיעו למחלקה מיום תחילת התקנות לתוקף, למעט במקרים בהם משפחה שינתה את מענה הרשום לאחר מועד פרסום התקנות, ואז התיקון יחול לגביהם.
תקנה 12 –
מוצע להחריג מתקנות אלה את "דרי הרחוב" כאשר הטיפול בהם ימשיך להיעשות בהתאם להוראות התע"ס ובהתאם להנחיות המנהל כללי של המשרד.