תזכיר טיוטת תקנות תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 4), התשפ"ב-2022

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 4), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 28 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: "חוק תובענות ייצוגיות") קובע כי מנהל בתי המשפט ינהל פנקס תובענות ייצוגיות אשר יהיה פתוח לעיון הציבור ואשר יירשמו בו החלטות ובקשות שונות וזאת כדי לרכז את המידע הנוגע לתובענות ייצוגיות במקום אחד אשר יהיה נגיש לציבור הרחב וכן כדי למנוע דיון במספר בקשות לניהול תובענות ייצוגיות במקביל. בשל חשיבותו של ניהולו התקין של הפנקס, מוצע לתקן את התקנות לצורך שיפור השימוש בו.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 4), התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5(א)(1), 6(ב), 12(א), 18(ג), 19(ב)(1), 20(ב)(1), 25(ג), 28 ו-31(א) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן – החוק), וסעיף 108 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, וסעיף 13 לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 2

1.  

בתקנה 2 לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010[1] (להלן – התקנות העיקריות) – 

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א)(13), במקום "אם מצא בפנקס", יבוא "אם מצא בקשות כאמור בפנקס, או אם הגיש או עורך דין אחר ממשרדו הגיש";

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ג), בסופה יבוא "תשובת המשיב תפורסם בפנקס";

 

 

 

(3) במקום תקנת משנה (ד) יבוא:

 

 

 

"(ד) המבקש רשאי להגיב לתשובת המשיב בתוך שלושים ימים או בתוך מועד אחר שקבע בית המשפט ותחול על התגובה, בשינויים המחוייבים, תקנת משנה (ג); תגובת המבקש תפורסם בפנקס."

תיקון תקנה 5

2.  

בתקנה 5(א) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "כתב ההגנה יפורסם בפנקס."

תיקון תקנה 6

3.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (ב), בסופה יבוא "כתב התביעה המתוקן יפורסם בפנקס".

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ג), אחרי "כתב הגנה" יבוא "מתוקן" ובסופה יבוא "כתב ההגנה המתוקן יפורסם בפנקס".

תיקון תקנה 12

4.  

בתקנה 12(ג) לתקנות העיקריות, במקום "קיימות לכאורה שאלות מהותיות של עובדה או משפט המשותפות לכלל חברי הקבוצה" יבוא "התובענה שהוגשה עומדת, לכאורה, בתנאים לאישור תובענה ייצוגית הקבועים בסעיפים 3, 4 ו-8(א) לחוק."

תיקון תקנה 14

5.  

תקנה 14(ד) לתקנות העיקריות – בטלה.

תיקון תקנה 17

6.  

בתקנה 17 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) תקנת משנה (ב) – בטלה.

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ג), במקום הקטע החל במילים "מי שבית המשפט הורה לו" עד המילים "לפרסום בפנקס" יבוא "יפורסם בפנקס".

 

 

 

(3) במקום תקנת משנה (ד) יבוא:

 

 

 

"(ד) ערעור או בקשת רשות ערעור יתפרסמו בפנקס".

 

 

 

(4) אחרי תקנת משנה (ה) יבוא:

 

 

 

"(ו) לא יקובל כתב הטענות ללא הטופס כאמור בתקנת משנה (א) כשהוא ממולא על כל חלקיו; המזכיר המשפטי כהגדרתו בתקנות סדר הדין האזרחי יפרט בכתב למבקש את הטעמים לאי קבלה לרישום תוך הפניה לחלק שלא מולא.

 

 

 

(ז) הרואה את עצמו נפגע מאי-קבלתה לרישום של כתב הטענות לפי תקנת משנה (א), רשאי, בתוך ארבע עשר ימים ממועד קבלת ההודעה על אי-הקבלה לרישום, לבקש כי העניין יועבר לעיונו ולהכרעתו של השופט הדן בתיק; טרם נקבע שופט שידון בתיק, יועבר העניין לעיונו ולהכרעתו של שופט בבית המשפט שנשיא בית המשפט ימנה לעניין זה; השופט רשאי להחליט בפנייה על יסוד טענות הפונה בלבד, בלא צורך בקיום דיון; על אף האמור, בבית המשפט העליון רשאי הנשיא להסמיך שופט בית משפט שלום המכהן בבית משפט זה לעיון ולהכרעה בעניין כאמור, בין אם נקבע שופט שידון בתיק ובין אם טרם נקבע.; לא הגיש בקשה כאמור, יראוהו כמי שאינו מתנגד לאי-קבלת כתב הטענות לרישום".

תיקון התוספת

7.  

בתוספת לתקנות העיקריות –  

 

 

 

(1) במקום "תקנה 19" יבוא "תקנה 17."

תחילה

8.  

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

 

תיקון טופס 3

9.  

תוספת

 

 

(תקנה 17)

 

 

טופס 3

 

 

הודעה למנהל בתי המשפט

 

לכבוד

מנהל בתי המשפט

הנדון: הודעה לפי חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: החוק)

 

מספר תיק:  

בבית משפט:  

 

שמות הצדדים:      1.   באמצעות בא כח  

2.   באמצעות בא כח  

3.   באמצעות בא כח  

נגד

1.   באמצעות בא כח  

2.   באמצעות בא כח  

3.   באמצעות בא כח  

 

פרטי המודיע:

שם:  

כתובת:  

זאת הודעה על:

         הגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית לפי סעיף 6(א) לחוק

הגדרת הקבוצה לפי הבקשה:.......................................................     

                      ;

שאלות של עובדה או משפט המשותפות לקבוצה לפי הבקשה:

                                 ;

הסעד המבוקש:                         ;

 

 הגשת ערעור או בקשת רשות לערער על החלטת בית המשפט בבקשה לאישור או בתובענה ייצוגית, לפי תקנה 17(א) לתקנות; פרסום הודעות לחברי הקבוצה לפי סעיף 25 לחוק;

 

 

לפי תקנה 2(א)(13) לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010 בעל הדין נדרש לפרט פרטי בקשה אחרת לאישור או תובענה ייצוגית אחרת אשר השאלות המהותיות של עובדה או משפט המתעוררות בה, כולן או חלקן, זהות או דומות בעיקרן לשאלות המתעוררות בבקשה לאישור, אם מצא בקשות כאמור בפנקס, או אם הוא הגיש או עורך דין אחר ממשרדו הגיש; בהתאם לכך אנא מלא את הפרטים הבאים:

 

  לא מצאתי בקשה אחרת לאישור או תובענה ייצוגית אחרת שהשאלות המהותיות של עובדה או משפט המתעוררות בה, כולן או חלקן, זהות או דומות בעיקרן לשאלות המתעוררות בבקשה לאישור שפורסמו בפנקס או שהגשתי או שעורך דין אחר ממשרדי הגיש.

 

  מצאתי בקשה אחרת לאישור או תובענה ייצוגית אחרת שהשאלות המהותיות של עובדה או משפט המתעוררות בה, כולן או חלקן, זהות או דומות בעיקרן לשאלות המתעוררות בבקשה לאישור שפורסמו בפנקס או שהגשתי או שהוגשה על ידי עורך דין אחר ממשרדי.

פרטי הבקשה/התביעה:

· מספר ההליך:     

· שמות הצדדים:           

· בית המשפט אליו הוגש:       

· השאלות המשותפות של עובדה או משפט:

                                                              

 

תאריך:     

חתימה:    

 

__________________

גדעון סער

שר המשפטים

 

דברי הסבר

 

לתקנה 2:

תקנה 2(א) לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010 (להלן: "תקנות תובענות ייצוגיות" או "התקנות") קובעת את הפרטים והמסמכים שנדרש המבקש לפרט בבקשה לאישור התובענה הייצוגית. בין היתר, נקבע כי על המבקש לפרט בבקשת האישור את פרטיהן של בקשות לאישור או תובענות ייצוגיות אחרות אשר נרשמו בפנקס ושעולות בהן שאלות של עובדה או משפט המשותפות לחברי הקבוצה ואשר זהות או דומות בעיקרן לשאלות המתעוררות בבקשה לאישור. על מנת למנוע כפילויות בתביעות, מוצע לקבוע כי הסדר זה יחול גם ביחס לבקשות אשר הוגשו על ידי עורך הדין עצמו או על ידי עורך דין אחר ממשרדו ואשר טרם נרשמו בפנקס.

עוד מוצע לקבוע כי תשובת המשיב וכן תגובת המבקש לבקשה לאישור התובענה הייצוגית יפורסמו גם הן בפנקס.

 

לתקנות 5-6:

מוצע לקבוע כי בנוסף למסמכים שמפורסמים כיום בפנקס, יפורסמו בפנקס גם המסמכים הבאים – כתב הגנה, כתב תביעה מתוקן וכתב הגנה מתוקן.

 

לתקנה 12:

בתיקון מספר 10 לחוק תובענות ייצוגיות,[2] נקבע כי בהסדר פשרה שהוגש לבית המשפט בטרם אישור התובענה כייצוגית, על בית המשפט לבחון כי התובענה עומדת, לכאורה, בתנאים לאישור תובענה ייצוגית לפי סעיפים 3,4 ו- 8(א) לחוק תובענות ייצוגיות. מוצע לתקן בהתאם גם את תקנה 12 לתקנות אשר מסדירה אילו עניינים נדרשים בעלי הדין לפרט בבקשה לאישור הסדר פשרה.

 

לתקנה 14:

תקנה 14 לתקנות תובענות ייצוגיות עניינה בדו"ח שעל הממונה להגיש עם סיום תפקידו. מוצע לבטל את תקנה משנה (ד) הקובעת שממונה ישלח העתק מהדיווחים למנהל בתי המשפט לצורך פרסומם בפנקס. זאת מכיוון שבתקנת משנה (ג) ממילא נקבע שדו"ח הממונה יתפרסם באופן ובמועד שיורה בית המשפט.

 

לתקנה 17:

תקנה 17 קובעת כי הודעה למזכירות בית המשפט על הגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית, בקשה לגילוי מסמכים ערעור או בקשות רשות ערעור תהיה ערוכה לפי טופס 3 שבתוספת ויצורפו לה המסמכים הנדרשים על פי החוק או על פי החלטת בית המשפט. מוצע להסמיך את מזכירות בית המשפט שלא לקבל את כתב הטענות אשר טופס ההודעה בעניינו לא מולא על כל חלקיו. החלטה כאמור של מזכירות בית המשפט תלווה בנימוק והפניה לחלק שלא מולא. עוד מוצע לקבוע כי מי שרואה עצמו נפגע מאי קבלתו של הטופס רשאי לבקש כי העניין יועבר לעיונו ולהכרעתו של שופט תוך 14 ימים לפני שופט.

 



[1] ק"ת התש"ע, עמ' 1442;  התשע"ג, עמ' 1121.

[2] ס"ח תשע"ו מס' 2567 מיום 27.7.2016 עמ' 1079