טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האנרגיה:
הבסיס המשפטי להסדרת פעילות דיג במדינת ישראל מצוי בפקודת הדיג, 1937 (להלן: "הפקודה") ובתקנות הדיג, 1937 (להלן: "תקנות הדיג"). סעיף 9 לפקודה קובע כי שר החקלאות רשאי להתקין תקנות האוסרות לנהוג בכל דרך או שיטה העשויים להזיק לקיומו או להתפתחותו של מין ממיני הדגים; תקנות הקובעות אזורים ועונות שהדיג מוגבל בהם; תקנות המסדירות כל עניין אחר בייחס לשמירתו, הגנתו וכלכלתו של מין דג; ותקנות בכל עניין אחר הנוגע לביצוע הפקודה.
מכוח סמכות השר לפי סעיף 9 לפקודה הותקנו תקנות הדיג, אשר בהן בין היתר נקבעו בתקנה 8 לתקנות אזורים אסורים לדיג. בטיוטת תקנות הדיג (תיקון), התשפ"ב-2022 מוצע להוסיף לתקנה זו סעיף קטן נוסף שכולל אזורים בים התיכון המצויים בקרבת תשתיות נפט, וזאת ביחס לשיטת הדיג מסוג מכמורת.
https://www.gov.il/he/departments/policies/reporttrawlers
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיף 9 לפקודת הדיג[1], לפי סעיף 105 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002[2] ולפי סעיף 82 לחוק הנפט, התשי"ב –1952[3] בהתייעצות עם מועצת הנפט, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת ולפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[4], אנו מתקינים תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 8 |
1. |
אחרי תקנה 8(1)(ד) לתקנות הדיג, 1937[5] (להלן – התקנות העיקריות) יבוא - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(ה) (1) בים התיכון, בדיג מכמורת, באזורים שבקרבת תשתיות נפט המתוחמים על ידי הנקודות הגאוגרפיות המפורטות בתוספת הרביעית; לעניין זה, "נפט" – כהגדרתו בחוק הנפט התשי"ב-1952[6]. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת תוספת רביעית |
2. |
אחרי התוספת השלישית לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תוספת רביעית (תקנה 8(1)(ה)) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
_________________ _________________
עודד פורר קארין אלהרר
שר החקלאות ופיתוח הכפר שרת האנרגיה
דברי הסבר
רקע כללי
דיג בים התיכון
הבסיס המשפטי להסדרת פעילות דיג במדינת ישראל מצוי בפקודת הדיג, 1937 (להלן: "הפקודה") ובתקנות הדיג, 1937 (להלן: "תקנות הדיג" או "התקנות העיקריות").
סעיף 9 לפקודה קובע כי השר רשאי להתקין תקנות האוסרות לנהוג בכל דרך או שיטה העשויים להזיק לקיומו או להתפתחותו של מין ממיני הדגים, תקנות הקובעות אזורים ועונות שהדיג מוגבל בהם, התקנות מסדירות כל עניין אחר בייחס לשמירתו, הגנתו וכלכלתו של מין דג, ותקנות בכל עניין אחר הנוגע לביצוע הפקודה. מכוח סמכות השר לפי סעיף 9 לפקודה הותקנו תקנות הדיג, אשר בהן בין היתר נקבעו בתקנה 8 אזורים אסורים לדיג.
תשתיות הנפט והגז בים התיכון
בקרקעית הים התיכון מונחים צינורות גז טבעי ותעבית (קונדנסט). במסגרת תמ"א מכוחה הונחו הצינורות אף נקבע איסור דיג מכמורתנים במרחק הקטן לאורך תוואי הצנרת ובמרחק של עד 500 מ' מהצנרת הימית. אולם, יש קושי מבחינה מעשית ומשפטית לאכוף איסור זה מכוח התמ"א ובשטח הים.
על כן, ולטובת האינטרס הציבורי בכללותו, מוצע לתקן את פקודת הדיג ולהוסיף איסור דיג באזורים אלה.
מקור הסמכות לקביעת איסור זה הינו הן פקודת הדיג והן סמכויות שרת האנרגיה לפי חוק הנפט, התשי"ב-1952 וחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002.
הערכת השפעות רגולציה (RIA).
https://www.gov.il/he/departments/policies/reporttrawlers
התיקון המוצע
התיקון המוצע
תקנה 1 – תיקון תקנה 8 לתקנות העיקריות
מוצע לתקן את סעיף 8 לתקנות העיקריות כך שלרשימת האזורים האסורים בדיג יתווספו האזורים בים התיכון המצויים שבקרבת תשתיות נפט. האיסור יחול על דיג מכמורת, שמהווה נוכח מאפייניו סכנה לתשתיות אלה.
הצורך בקביעת האיסור על דיג מכמורת באזורים אלה נוצר בעקבות הנחת תשתיות נפט בים התיכון מכוח תמ"א. כמפורט בהרחבה בדו"ח הרי"ה, תרחיש של פגיעת מכמורתן בצנרת טומן בחובו סכנה, בשל נזק אפשרי לצנרת, לסביבה, ולספינה הפוגעת ולצוותה.
סיכון מרכזי המיוחס לכשל בצינור גז נוגע לבטיחות השיט והדייגים, כתוצאה מתפיסת הצינור, סכנת התהפכות וטביעה, סכנת התלקחות וסכנת הרעלה. נוסף על כך, קיים סיכון סביבתי של דליפת תעבית (קונדנסט). שכן, בעוד זיהום בגז הוא מקומי בלבד, הרי ששפך של תעבית מהצנרת עשוי לגרום נזק לסביבה ופגיעה בדגה, והתחממות המים אף מגבירה את הסיכון לבעלי חיים ימיים במקרה של דליפה.
תקנה 2 – הוספת תוספת רביעית לתקנות העיקריות
הוספת התוספת הרביעית לתקנות העיקריות נועדה להציג את מיקומי האזורים שבקרבת תשתיות נפט האסורים בדיג.