תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה (אגרה בעד מתן רישיון להפעלת מונית ברכב חשמלי), תשפ"ב-2021.

תזכיר חוק

 

 

א.        שם החוק המוצע

 

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (אגרה בעד מתן רישיון להפעלת מונית ברכב חשמלי), תשפ"ב-2021.

 

 

ב.         מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

פקודת התעבורה (להלן – הפקודה), מסדירה בסימן ג' לפרק השני, את ההליך לקבלתו ולהעברתו של רישיון להפעלת מונית (להלן – "הרישיון"; מכונה גם "זכות ציבורית" או "מספר ירוק"). הרישיון מקנה למחזיק בו את הזכות החוקית להפעיל מונית, בכפוף לקבלת רישיון הסעה בהתאם לחלק ה' לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן – התקנות). הפעלת המונית בפועל, יכולה להיעשות על ידי בעל המונית או על ידי אחר השוכר ממנו רישיון זה.

 

רישיון להפעלת מונית הינו תנאי סף להפעלת מונית לפי סעיף 13 לפקודת התעבורה – "לא יפעיל אדם מונית אלא אם כן קיבל רישיון להפעלת מונית לפי הוראות סימן זה".

 

כיום כל מי שעומד בתנאי הזכאות הקבועים בפקודה יכול לרכוש רישיון תמורת אגרה, והתנאי המהותי הקבוע בפקודה לקבלת הרישיון הוא אישור זכאותו של המבקש להחזיק ברישיון על ידי ועדת המוניות, המוסדרת אף היא בפקודה. בהתאם, סעיף 14 לפקודה מפרט את תנאי הזכאות לקבלת רישיון להפעלת מונית; בהתאם לסעיפים 14ב ו-ג לפקודה, הבקשה לקבלת הרשיון להפעלת מונית מוגשת למפקח על התעבורה אשר מעביר לוועדת המוניות את הבקשות שהוגשו, ואלו נבדקות על ידי הוועדה המחליטה לגבי קיום התנאים המנויים בסעיף 14. בהתאם להוראת סעיף 14ה, בעד מתן רישיון להפעלת מונית, ישלם מקבל הרישיון אגרה, אשר עומדת נכון למועד זה על סך של 245,575 ₪.

 

במטרה להביא להפחתת זיהום אוויר הנובע מכלי רכב - המקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות – מוצע להסדיר במסגרת הפקודה מתן 500 רשיונות להפעלת מונית בהנעה חשמלית מלאה וזאת בעד מחצית מסך האגרה כפי שנקבעה בסעיף 14ה לפקודה, ביחס למתן רשיון להפעלת מונית ובכך לייצר תמריץ לבעלי המוניות המיוחדות למעבר למונית בהנעה חשמלית.

 

לשם צמצום זיהום האוויר והפחתת סיכונים סביבתיים, מדינות רבות מקדמות צעדים שונים במטרה להפחית זיהום אוויר הנובע מכלי רכב - המקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות - ובכלל זאת לעודד מעבר להנעה חשמלית. בהקשר זה, מוכרת חשיבות לחלקן המשמעותי של המוניות בעלייה בזיהום האוויר נוכח תרומתן לסך פליטות תחמוצות החנקן מכלי רכב, הגדולה בהרבה ביחס לחלקן מסך מצבת הרכב בישראל. מוניות נוסעות לרוב במרכזים העירוניים בהיקפים גדולים במשך רוב שעות היממה (רמת הנסועה של מונית בישראל היא פי חמש מרכב פרטי), הן אחראיות לחלק משמעותי מהפליטות בעיר ואוכלוסייה רבה חשופה לזיהום האוויר הנפלט מהן[1]. אחד מהיתרונות המרכזיים שגלומים בשימוש בכלי רכב חשמליים הוא בהפחתת זיהום האוויר שכן רכב בעל הנעה חשמלית הוא רכב עם אפס פליטות מזהמים. בנוסף, בשל תקופת השירות הקצרה של כלי רכב כמוניות (2.6 שנים לעומת 6.7 שנים לרכב הפרטי)[2] ניתן לצפות כי צעדים ממוקדים בהחלפת סוג ההנעה של המוניות, יכולים להשפיע על נתח גדול משוק המוניות בפרק זמן קצר יחסית ובכך לתרום להפחתת זיהום האוויר וגזי החממה האופייניים למנועי דיזל.

 

לשימוש במוניות חשמליות יתרונות נוספים, לטובת נהגי המוניות, הצפויים להשפיע על נכונותם לעבור להנעה חשמלית, ביניהם תחזוקת כלי רכב חשמלי הנחשבת זולה יותר מזו של רכב בעל מנוע בעירה פנימית; ועלות האנרגיה להפעלת כלי רכב חשמלי, קרי החשמל, שהינה נמוכה, ביחס לרכב בעל מנוע בעירה פנימית הצורך דלק (אשר עלותו היא ההוצאה השנייה בגודלה של נהג מונית וצפויה עוד לעלות בשל ביטול מנגנון ההישבון). לצד יתרונות אלו, קיים גם מס קנייה מופחת ברכישת כלי רכב חשמליים.

מאפיין נוסף של ענף המוניות התומך במעבר של מוניות להנעה חשמלית הינו ריבוי נסיעות עירוניות, ביחס לנסיעות בין-עירוניות, ותאימות בין טווח הק"מ שמונית בישראל עושה בממוצע ביום לבין טווח הסוללה של הרכב החשמלי עד טעינתה מחדש. היצע הפריסה של עמדות הטעינה הקיימות כולל, נכון לחודש אוקטובר 2021, 840 עמדות שהושלמו; 1122 עמדות בביצוע (תאריך יעד להקמה סוף שנת 2021) ו-388 עמדות בתכנון.

לפיכך מוצע להסדיר בפקודת התעבורה מתן 500 רשיונות להפעלת מונית בהנעה חשמלית מלאה בלבד (ללא רכב פלאג-אין ורכב היברידי)  וזאת בעד מחצית מסך האגרה למתן רשיון להפעלת מונית.

 

 

ג.         עיקרי החוק המוצע:

 

מוצע להסדיר במסגרת סימן ג' לפרק השני בפקודת התעבורה, לעניין רשיון להפעלת מונית, הקניית 500 רשיונות להפעלת מונית חשמלית מלאה, תמורת מחצית האגרה בעד מתן רישיון להפעלת מונית שנקבעה בסעיף 14ה לפקודת התעבורה.

בכך תיושם הוראת סעיף 8.ו. להחלטה מספר 529 של הממשלה מיום 6.9.2015, בנושא תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה, במסגרתה הוחלט בין היתר להטיל על שר התחבורה, בתיאום עם שר האוצר, להקנות זכות ציבורית ל-500 מוניות מיוחדות המונעות בהנעה חשמלית מלאה תמורת מחצית מהאגרה הקבועה בפקודת התעבורה ולקבוע כללים לזכאות לתשלום אגרה מופחתת כאמור.

במסגרת החוק המוצע, יהיו זכאים לקבל רשיון להפעלת מונית חשמלית, בעד תשלום מחצית מהאגרה שנקבעה כאמור בסעיף 14ה לפקודה, כל מי שנתקיימו בו תנאי הזכאות לקבלת רשיון להפעלת מונית, והכל עד להקניית 500 רשיונות בלבד להפעלת מונית חשמלית. 

כן יש בחוק המוצע כדי להביא ליישום סעיף ד.1.ג להחלטה מספר 542 של הממשלה מיום 24.10.2021 בעניין קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן, במסגרתה נקבע כי בין הפעולות הנדרשות לעמידה ביעדים שנקבעו בהחלטה, הוטל על שרת התחבורה לפרסם בתיאום עם שר האוצר, בתוך 90 יום מיום קבלת ההחלטה, תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש] בדבר הקניית זכות ציבורית באגרה מופחתת למונית המונעת בהנעה חשמלית מלאה.

 

ד.         השפעת החוק המוצע על הדין הקיים:

 

בפקודת התעבורה, סעיף 14ה יתוקן, ויתווסף סעיף 14ה1.

 

 

ה.        השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

 

מחד, החוק יפחית את ההכנסה מהנפקת רשיונות להפעלת מוניות בהנחה, שכן ללא החוק המוצע אותם רישיונות היו מונפקים בעד אגרה במלוא הסכום וכן את הכנסות המדינה ביחס למיסוי רכב, שכן אלו פחותות ביחס לרכבים בהנעה שאינה חשמלית; מאידך, החוק המוצע יביא לחיסכון בעלויות למשק הנגרמות מעלויות חיצוניות של זיהום אוויר.

 

ז.         להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

 

 

 


 

הצעת חוק  לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס'...) (אגרה בעד מתן רישיון להפעלת מונית ברכב חשמלי), התשפ"ב-2021

 

 

 

תיקון סעיף 14ה

1.  

בפקודת התעבורה[3] (להלן – הפקודה), בסעיף 14ה - 

 

 

 

(1) במקום כותרת השוליים יבוא "אגרה בעד מתן רישיון להפעלת מונית, בעד מתן רישיון להפעלת מונית חשמלית ובעד מתן היתר להעברת רישיון להפעלת מונית";

 

 

 

(2) בסעיף קטן (א) –

           (א)    בפסקה (1), הקטע החל ב"(להלן – האגרה הרגילה)" -
           יימחק.

           (ב)      פסקה (2), תימחק.

(3) אחרי סעיף קטן (א) יבוא –

"(א1)  בעד מתן רישיון להפעלת מונית שישמש להפעלת מונית
חשמלית (בסעיף זה – רישיון להפעלת מונית חשמלית) ישלם
מבקש הרישיון אגרה בסכום של מחצית אגרת הרישיון להפעלת
מונית לפי סעיף קטן (א)."

 

 

 

 

 

הוספת סעיף 14ה1

2. 2

בפקודה, אחרי סעיף 14ה יבוא:

 

 

"מתן רישיון להפעלת מונית חשמלית

14ה1.

(א)  בעל רישיון להפעלת מונית חשמלית, לא יפעיל באמצעותו מונית שאיננה מונית חשמלית.

(ב) הוראות סעיפים 14, 14ב עד 14ד, 14ה(ד) ו-14ו יחולו על מתן רישיון לפי סעיף זה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  בסעיף זה, "מונית חשמלית" – רכב מנועי המונע במנוע חשמלי."

תחולה

 

3. סעיף 14ה1 לפקודה כלשונו בחוק זה, יחול על 500 רישיונות להפעלת מונית בלבד.

 

 

 

דברי הסבר

כללי

מטרת החוק המוצע להסדיר במסגרת פקודת התעבורה מתן 500 רשיונות להפעלת מונית בהנעה חשמלית מלאה וזאת בעד מחצית מסך האגרה לפי סעיף 14ה לפקודה, במטרה להביא להפחתת זיהום אוויר הנובע מכלי רכב - המקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות. מתן רשיון להפעלת מונית חשמלית בעד מחצית סך האגרה כאמור נועד לייצר תמריץ למי שמבקש לרכוש רשיון להפעלת מונית, להפעילה באמצעות מונית בהנעה חשמלית שהינו רכב עם אפס פליטות מזהמים. 

 

סעיף 1  –

במסגרת סעיף זה מוצע לתקן את כותרת השוליים בסעיף 14ה לפקודה - העוסק באגרה בעד מתן רישיון להפעלת מונית ובעד מתן רישיון להפעלת מונית חשמלית, וכן בסמכות השר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע אגרה בעד מתן היתר להעברת רשיון להפעלת מונית – באופן המשקף את כלל הוראות הסעיף. כן מוצע למחוק הוראות שאינן חלות עוד. במסגרת הסעיף מוצע לקבוע כי האגרה בעד רשיון להפעלת מונית בהנעה חשמלית תעמוד על מחצית מסך האגרה לפי סעיף 14ה לפקודה ובכך לייצר תמריץ למעבר למונית בהנעה חשמלית שהינה רכב עם אפס פליטות מזהמים.

 

סעיף 2 –

במסגרת סעיף זה מוצע לקבוע איסור על בעל הרישיון, אשר נהנה מהטבת האגרה המוזלת, להפעיל באמצעות הרשיון שניתן לו, מונית שאיננה חשמלית ובכך לסכל את תכלית החוק.

כן מוצע לקבוע את ההוראות הרלוונטיות המשלימות את ההסדר למתן רשיון להפעלת מונית חשמלית.

במסגרת הסעיף מוצע לקבוע את ההגדרה למונית חשמלית, כאמור בתקנות התעבורה, המתייחסת לרכב בהנעה חשמלית מלאה בלבד.

 

סעיף 3 -

במסגרת סעיף זה מוצע לקבוע כי סעיף 14ה1 לפקודה, שיתווסף לפי חוק זה, יחול על 500 רשיונות להפעלת מונית בלבד, זאת בהתאם להחלטת ממשלה 529 בנושא תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה, והחלטת ממשלה 542 בעניין קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן במסגרתן הוחלט להטיל על שרת התחבורה, בתיאום עם שר האוצר, הקניית 500 רשיונות להפעלת מונית המונעות בהנעה חשמלית מלאה תמורת מחצית מהאגרה הקבועה בפקודת התעבורה.



[1] המשרד להגנת הסביבה, קול קורא 9292/18 לתמיכה במוניות היברדיות, 2018

[2] המשרד להגנת הסביבה, דוח מסכם – תמיכה ברכישת מוניות מופחתות זיהום (היברידיות), 2020

[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.