תקנות רפורמת תעריפים 20200 טיוטה עם הערות הרכבת 4-4-2022 תזכיר טיוטת תקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה (תיקון) התשפ"ב-2022

 

תקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה) (תיקון), התשפ"ב–2022

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 56 ו 57 לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב–1972[1] (להלן – הפקודה), אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.

בתקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה), התשס"ה- 2004[2], (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1-

 

 

(1) בהגדרה "אזור ארצי" ימחקו סעיפים קטנים (א)-(ה),  (2)-(5)

 

 

 

 

 

 

(2) בהגדרת "אמצעי תשלום מתקדם", המילים "או באמצעי סלולרי אחר", ימחקו ובמקומם יבוא:

 

 

 

"חכם, ביישומון סלולרי שמותקן בו או באמצעי סלולרי אחר,";

 

 

(3) בהגדרה "המנהל", במקום האמור, יבוא:

 

 

"כהגדרתו בפקודה";

 

 

(4) אחרי הגדרת "המנהל", יבוא:

 

 

 

"הסדר נסיעה"- הסדר שמקנה זכויות לנסיעה ברכבת, ברכבת מקומית וברכבל, ובכלל זה הסדרים לרכישה לפני הנסיעה ובהם הסדר נסיעה חופשי חודשי, הסדר נסיעה חופשי יומי שניתן להטעינם ברב-קו או באמצעי אחר, הסדרים לרכישה בתום הנסיעה ובהם אמצעי תשלום מתקדם –  וכן כרטיס לנסיעה בודדת;

 

 

(5) אחרי הגדרת "הסדר נסיעה", יבוא:

 

 

 

"הסדר נסיעה לזכאי"- הסדר נסיעה שניתן בהנחה מדמי הנסיעה שנקבע בתוספת למי שזכאי לכך בשל נתוניו האישיים לפי תקנות אלו;

 

 

(6) אחרי הגדרת "הסדר נסיעה לזכאי", יבוא:

 

 

 

"הסדר נסיעה תקופתי"- הסדר נסיעה שאינו מוגבל במספר הנסיעות, התקף  לנסיעות במהלך פרק זמן מוגדר ומרחק נסיעה כאמור בתקנות אלו;

 

 

(7) אחרי הסדר נסיעה תקופתי", יבוא:

 

 

 

"הסדר נסיעה חופשי חודשי"- הסדר נסיעה שמקנה לנוסע מספר בלתי מוגבל של נסיעות  במרחק נסיעה מוגדר לתקופה של חודש ימים ממועד כניסתו לתוקף;

 

 

(8) אחרי הסדר נסיעה חופשי חודשי", יבוא:

 

 

 

"הסדר נסיעה חופשי יומי"- הסדר נסיעה שמקנה לנוסע מספר בלתי מוגבל של נסיעות  במרחק נסיעה מוגדר לתקופה של יום אחד התקף מהמועד הנקוב בו ועד לסיומו בשעה 03:59:59 ביום העוקב;

 

 

(9) בהגדרה "יום", במקום האמור במילים "משעה 00:00:01 עד שעה 23:59:59", יבוא :

 

 

 

"משעה 04:00 עד שעה 03:59 ביום העוקב;

 

 

(10)  בהגדרה "כרטיס", במקום המלים: כרטיס לנסיעה ברכבת או לנסיעה משולבת ברכבת, באוטובוסים וברכבת מקומית, כרטיס תקופתי, כרטיסיה, ערך צבור", יבוא:  "הסדר נסיעה או היתר לנסיעה שניתן על ידי המנהל או באישורו"

 

 

(11)  ההגדרה "כרטיס תקופתי", תמחק;

 

 

(12)  ההגדרה "כרטיס תקופתי יומי", תמחק;

 

 

(13)  ההגדרה "כרטיס תקופתי ל- 30 ימים", תמחק;

 

 

(14)  ההגדרה "כרטיס תקופתי לשבעה ימים", תמחק

 

 

(15)  אחרי ההגדרה "קופה", יבוא:

 

 

 

"רכבל"- רכב בעל יחידה אחת או יותר, הנמשך על ידי כבל או אמצעי אחר בכוח מכני או אחר, מתחת לפני הקרקע, על פני הקרקע, או על גבי עמודים מעל פני הקרקע, המיועד להסעת נוסעים;

 

 

(16)  ההגדרה "תחנות באר שבע", תמחק

 

 

(17)  ההגדרה "תחנות ביניים", תמחק

 

 

(18)  ההגדרה בת ים", תמחק;

 

 

(19)  ההגדרה "תחנות חולון"

 

 

(20)  ההגדרה "תחנות חיפה", תמחק;

 

 

(21)  ההגדרה "תחנות ירושלים", תמחק;

 

 

(22)  ההגדרה "תחנות כפר סבא", תמחק;

 

 

(23)  ההגדרה "תחנות לוד רמלה", תמחק;

 

 

(24)  ההגדרה "תחנות מודיעין", תמחק;

 

 

(25)  ההגדרה "תחנות נתניה", תמחק;

 

 

(26)  ההגדרה "תחנות פתח תקווה", תמחק;

 

 

(27)  ההגדרה "תחנות קריות", תמחק;

 

 

(28)  ההגדרה "תחנת רעננה", תמחק;

 

 

(29)  ההגדרה "תחנות תל אביב", תמחק;

 

 

(30)  ההגדרה "תיקוף באמצעי תשלום מתקדם" תמחק, ובמקומה יבוא:

 

 

 

"תיקוף"- פעולת תיאום בין הכרטיס, או אמצעי תשלום מתקדם או רב קו או כל אמצעי טכנולוגי אחר לבין התקן תיקוף בשער הכניסה לתחנת הרכבת או באמצעי התחבורה הציבורית לשם אישור הנסיעה והתשלום בעדה, ובכלל זה סריקה ידנית או אוטומטית של התקן ולעניין יישומון סלולרי תיאום כאמור וכן סימון יעד הנסיעה ביישומון, שעל הנוסע לבצע לצורך נסיעה.;

תיקון תקנה 2 דמי נסיעה ברכבת

2.

במקום האמור בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות, יבוא:

 

 

 

"דמי הנסיעה ברכבת, רכבת מקומית, וברכבל יהיו כאמור בתוספת";

 

 

האמור בתקנה 2(ב), ימחק;

תיקון תקנה 5

4.

          בתקנה 5(א) במקום המילה "כרטיס", יבוא:

                     "הסדר נסיעה";

          בתקנה 5(ב) במקום המילה "כרטיס", יבוא:

                     "הסדר נסיעה";

          בתקנה 5(ג) במקום המילה "כרטיס", יבוא:

                     "הסדר נסיעה";

תיקון תקנה 6

5.

בתקנה 6(א) לתקנות העיקריות, אחרי המילים "תקנה 4", יבוא:

 

 

 

"למעט ברכבל";

 

 

בתקנה 6(ב) בסופה יבוא:

 

 

 

"למעט הסדרי נסיעה לזכאים";

תיקון תקנה 7

6.

בתקנה 7 לתקנות העיקריות, בסופן יבוא בטור א':

 

 

 

"גברים ונשים, תושבי ישראל, שמלאו להם לפי הרישום במרשם האוכלוסין 75 שנים, והמציגים תעודת זהות זכאים להנחה של 100% מדמי הנסיעה באמצעות כרטיס רב קו או אמצעי תשלום מתקדם;

 

 

בתקנה 7 בסופה, בטור ב' יבוא:

 

 

 

" תעודת זהות המעידה על גילם";

תיקון תקנה 8

7.

בתקנה 8(2) לתקנות העיקריות, בסייפא טור א' יבוא:

 

 

 

"באמצעות ערך צבור בכרטיס רב קו";

 

 

תקנה 8(7), תמחק;

 

 

בתקנה 8(8) בטור א' ימחקו המילים "תושב ישראל";

 

 

בתקנה 8(8) בטור ד' ימחקו המילים :" כרטיסייה של 6 נסיעות או של 12 נסיעות", ובמקומן יבוא:

 

 

 

"או הסדר נסיעה חופשי חודשי באמצעות רב קו

 

 

בתקנה 8(9) בטור ב' במקום "33%", יבוא:

 

 

 

"50%";

 

 

בתקנה 8(9) בטור ד' המילים "כרטיסייה של 6 נסיעות או של 12 נסיעות", ימחקו;

 

 

בתקנה 8(10) בטור ב' במקום 33%, יבוא:

 

 

 

"50%";

 

 

בתקנה 8(10) בטור ד' האמור בו ימחק, ובמקומו יבוא:

 

 

 

"בטעינת הסדר בערך צבור";

תיקון תקנה 9

8.

בתקנה 9(א) לתקנות העיקריות, המילים "כרטיסיית הנחה, או קבוצת כרטיסי הנחה באותו קו או כרטיס תקופתי שבועי, או כרטיסייה", ימחקו

תיקון תקנה 9א

9.

האמור בתקנה 9א לתקנות העיקריות, ימחק;

תיקון תקנה 10.

10.

בתקנה 10 לתקנות העיקריות, המילים "הן העירוניות והן הבין עירוניות והיא תינתן על כל סוגי הכרטיסים הקיימים בתחבורה הציבורית", ימחקו, ובמקומם יבוא:

 

 

 

"והיא  תינתן על כל סוגי הסדרי הנסיעה הקיימים באמצעות רב קו או אמצעי תשלום מתקדם";

תיקון תקנה 12.

11.

בתקנה 12 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא:

 

 

 

"למעט הסדרי נסיעה לזכאים";

תוספת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______התשפ"ב, _________ 2022

)חמ (

__________________

מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

תעריפי הנסיעה באוטובוסים, ברכבת המקומית וברכבל מפוקחים מכח חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, ובהמשך לכך תעריפי הנסיעה נקבעים בצווי פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (להלן צווי הפיקוח), ובתקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה), התשס"ה-2004  (להלן – תקנות דמי נסיעה).

במסגרת החלטת ממשלה מספר 259 מיום 1.8.2021 בעניין "ייעול מערכת תעריפי האוטובוסים ותיקון עיוותים היסטוריים" (להלן – החלטת הממשלה), אושרו עקרונות לעדכון תעריפי התחבורה הציבורית. עקרונות אלה מהווים בסיס לרפורמה, בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.  

בהמשך לאמור, בוטלו צווי הפיקוח והותקנו צווי פיקוח חדשים ונדרש תיקון לתקנות דמי הנסיעה, באופן שיותאם לעקרונות הרפורמה ולהפעלתה של הרכבלית בחיפה.

תיקון תקנה 1 :

הגדרת "אזור ארצי" – על רקע המעבר לתעריף מבוסס מרחק ולא אזורים נמחקו הגדרות האזורים.

הגדרת "אמצעי תשתלום מתקדם" – ההגדרה הותאמה להגדרה שבצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשפ"ב-2022 (להלן- הצו)

הגדרת "המנהל" – הותאמה להגדרת המנהל בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-2972.

הגדרת "הסדר נסיעה לזכאי" – הוגדרה להתאמת התקנות להגדרות הצו ולהגדרת צו פיקוח על מחיר מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת (התשל"ב-1972 (להלן – צו דמי נסיעה).

הגדרת "הסדר חופשי חודשי" – הוגדרה להתאמת התקנות להגדרות הצו ולהגדרת צו פיקוח על מחיר מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת (התשל"ב-1972 (להלן – צו דמי נסיעה).

הגדרת "הסדר נסיעה יומי" – הוגדרה להתאמת התקנות להגדרות הצו ולהגדרת צו פיקוח על מחיר מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת (התשל"ב-1972 (להלן – צו דמי נסיעה).

הגדרת "יום" – הותאמה למתודולוגיה של רפורמת התעריפים ולשעות הפעילות של התחבורה הציבורית.

הגדרת "כרטיס" – הותאמה למינוח של הסדר נסיעה שמהווה זכות לנסיעה ברכבת ובתחבורה הציבורית.

ההגדרות "כרטיס תקופתי", כרטיס תקופתי יומי", "כרטיס תקופתי ל-30 ימים", "כרטיס תקופתי לשבעה ימים" – נמחקו על רקע הגדרת הסדרי נסיעה תקופתיים שיהיו תקפים לאחר התקנת התקנות וצו דמי נסיעה.

ההגדרה "רכבל" – הוספה על רקע התחלת פעילות הרכבלית בחיפה.

ההגדרות תחנות במקומות שונים – נמחקו על רקע המעבר לתעריף מבוסס מרחק.

הגדרת "תיקוף" ומחיקת הגדרת  "תיקוף באמצעי תשלום מתקדם" –  תיקון שנעשה להתאמת התקוף בכל האמצעים הרלבנטיים לעתה וגם לעתיד.

תיקון תקנה 2 : תעריפי הנסיעה ברכבת נקבעו בתוספת ולא בתקנות העיקריות ועל כן נמחק האמור בתקנה 2 ונקבע שהתעריפים קבועים בתוספת.

תיקון תקנה 5 : נועדה להתאמת המלל בתקנה להגדרה של הסדר נסיעה ולא כרטיס.

תיקון תקנה 6:

 (א): ממעטת את הרכבל מעדכון המחירים שמדדיו מותאמים להפעלת אמצעי תחבורה אחרים.

(ב): ממעטת החובה לעגל מחירים בעקבות עדכון תשומות בהסדרי נסיעה לזכאים.

תיקון תקנה 7 : נועד להסדיר זכות של בני 75 ומעלה לנסיעה חינם ברכבת באמצעות כרטיס רב קו או אמצעי תשלום מתקדם בהינתן הצגת תעודת זהות.

תיקון תקנה 8 (2): הוספת האפשרות של מלווה לעיוור לזכות בהנחה באמצעות ערך צבור.

תיקון תקנה 8(7): מחיקת האפשרות לנסיעה מאורגנת ברכבת בהנחה.

תיקון תקנה 8(8): מחיקת ההגבלה להנחת נוער רק לתושב ישראל, ביטול השימושים בכרטיסיות ושימוש ברב קו או באמצעי תשלום מתקדם במקומן.

תיקון תקנה 8(9): הגדלת שיעור ההנחה לנכים מ-33% ל-50%, וביטול השימוש בכרטיסיות למימוש הנחה זו.

תיקון תקנה 8(10): הגדלת שיעור ההנחה לנכים מ-33% ל-50%, ואפשרות למימוש ההנחה בערך צבור.

תיקון תקנה 9: מחיקת הסדרי נסיעה מסוג כרטיסיות שמבוטלים.

תיקון תקנה 9א: ביטול החרגת אמצעי תשלום מתקדמים ממימוש ההנחות.

תיקון תקנה 10: מתן אפשרות לאזרחים ותיקים לממש את זכותם להנחה בכל סדרי הנסיעה בשימוש ברב קו ובאמצעי תשלום מתקדם.

תיקון תקנה 12: החרגת הזכאים מעיגול הסכומים כאמור בתיקון תקנה 6.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 23 עמ' 485

[2]