טיוטת צו סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (חקירת חשודים לפי חוק השיפוט הצבאי)(תיקון - היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל), תשפ"ב-2022

א.  שם הצו המוצע

 

צו סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (חקירת חשודים לפי חוק השיפוט הצבאי)(תיקון - היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל), התשפ"ב-2022.

 

ב.  מטרת הצו המוצעוהצורך בו

 

חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002 ("החוק") קובע, בין היתר, חובת תיעוד חזותי של חקירות העוסקות בעבירה שהעונש בצידה הינו עשר שנות מאסר ומעלה. עוד קובע סעיף 13 לחוק כי:

"המפרסם תיעוד חזותי או קולי של חקירה, כולו או חלקו, בלא רשות בית משפט, דינו – מאסר שנה; לענין סעיף זה, 'חקירה' – לרבות חקירה בידי רשות אחרת המוסמכת לחקור על פי דין, שהוצא לגביה צו לפי סעיף 16(ג) לחוק".

 

סעיף 16(ג) לחוק קובע כי שר הביטחון רשאי בצו, בהתייעצות עם שר המשפטים, ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט, להחיל את הוראות החוק האמור, כולן או מקצתן ובשינויים המחויבים, על חקירת חשודים מכוח חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955("חוק השיפוט הצבאי").

 

בהתאם לכך, בשנת 2014 הוצא צו סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים)(חקירת חשודים לפי חוק השיפוט הצבאי), התשע"ד-2014 (להלן –הצו), המחיל חלק מהוראות החוק–בהם סעיף 13 לחוק–על חקירות שמבצעת המשטרה הצבאית, כאשר בסעיף 1(א) לצו נקבע כי הצו יחול על חקירות שמבצעת המשטרה הצבאית.

 

הצו התייחס רק למשטרה הצבאית באותה העת כי במועד הוצאתו, המשטרה הצבאית כללה בתוכה גם את היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל ("היחק"פ"), אשר הינה יחידת חקירות העוסקת בחקירות פנים של שוטרי המשטרה הצבאית, בדומה למחלקה לחקירות שוטרים ביחס למשטרת ישראל.

 

בסמוך למועד בו פורסם הצו האמור, נערך שינוי ארגוני בצה"ל במסגרתו הוצאה היחק"פ מחוץ למשטרה הצבאית והוכפפה לאגף כוח האדם בצה"ל. זאת, על מנת לאפשר הפרדה פיקודית בין הגוף החוקר לגוף הנחקר.

 

יובהר, כי על אף השינוי הארגוני שנעשה, חוקרי היחק"פ, בדומה לחוקרי המשטרה הצבאית, מוסמכים מכוח סעיפים 251 וסעיף 252א(3) לחוק השיפוט הצבאי שקובעים מי ישמש כקצין בודק.בהתאם, הן חוקרי המשטרה הצבאית והן חוקרי היחק"פ  בעלי סמכויות זהות לחקירת עבירות.

 

כאמור, לשון הצו בנוסחו הנוכחי מתייחסת רק לחקירות שמבצעת המשטרה הצבאית אך לא מציינת באופן מפורש בצו את תחולת הצו על חקירות שמבצעת היחק"פ. זאת על אף שמבחינה מהותית, התכליות שעמדו בבסיס החלת הצו על חקירות שמבצעת המשטרה הצבאית נכונות הן גם ביחס לחקירות שמבצעת היחק"פ.

 

לאחרונה קבע בית הדין הצבאי לערעורים כי ניתן להסיק מנוסחו הנוכחי של הצו כי הוראותיו חלות גם על חקירה שהתבצעה על-ידי היחק"פ, אך המליץ כי: "הצו יתוקן, גם פורמלית, כך שיזכיר את היחק"פ, לצד המשטרה הצבאית, ביחידות, שעל חקירותיהן חל חוק חקירת חשודים" (עלב"ש 1/22 רביב דרוקר, כתב תוכנית "המקור" נ' סמל א' י' (10.2.22)).

 

לאור האמור ובהתאם להמלצת בית הדין הצבאי לערעורים, מובאת הטיוטה האמורה לתיקון הצו כך שבנוסחו יובהר באופן מפורש ובהתאם למצב הקיים כיום כי הוראות הצו חלות, בין היתר, על חקירה אשר נערכת על-ידי היחק"פ.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

טיוטת צו מטעם משרד הביטחון:

טיוטת צו סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (חקירת חשודים לפי חוק השיפוט הצבאי)(תיקון - היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל), תשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיף 16(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002 (להלן – החוק), בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1(א) לצו סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים)(חקירת חשודים לפי חוק השיפוט הצבאי), התשע"ד-2014[1] (להלן – הצו העיקרי) –

 

 

 

(1)

במקום "שמבצעת" יבוא "שמבצעות";

 

 

(2)

אחרי "המשטרה הצבאית" יבוא "או היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל".

 

 

___________ התשפ"ב

(_____________2022)

(חמ _____-3)

 

__________________

בנימין גנץ

שר הביטחון

 

 

דברי הסבר

 

חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002 ("החוק") קובע, בין היתר, חובת תיעוד חזותי של חקירות העוסקות בעבירה שהעונש בצידה הינו עשר שנות מאסר ומעלה. עוד קובע סעיף 13 לחוק כי:

"המפרסם תיעוד חזותי או קולי של חקירה, כולו או חלקו, בלא רשות בית משפט, דינו – מאסר שנה; לענין סעיף זה, 'חקירה' – לרבות חקירה בידי רשות אחרת המוסמכת לחקור על פי דין, שהוצא לגביה צו לפי סעיף 16(ג) לחוק".

 

סעיף 16(ג) לחוק קובע כי שר הביטחון רשאי בצו, בהתייעצות עם שר המשפטים, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט, להחיל את הוראות החוק האמור, כולן או מקצתן ובשינויים המחויבים, על חקירת חשודים מכוח חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 ("חוק השיפוט הצבאי").

 

בהתאם לכך, בשנת 2014 הוצא צו סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים)(חקירת חשודים לפי חוק השיפוט הצבאי), התשע"ד-2014 (להלן – הצו), המחיל חלק מהוראות החוק – בהם סעיף 13 לחוק – על חקירות שמבצעת המשטרה הצבאית, כאשר בסעיף 1(א) לצו נקבע כי הצו יחול על חקירות שמבצעת המשטרה הצבאית.

 

הצו התייחס רק למשטרה הצבאית באותה העת כי במועד הוצאתו, המשטרה הצבאית כללה בתוכה גם את היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל ("היחק"פ"), אשר הינה יחידת חקירות העוסקת בחקירות פנים של שוטרי המשטרה הצבאית, בדומה למחלקה לחקירות שוטרים ביחס למשטרת ישראל.

 

בסמוך למועד בו פורסם הצו האמור, נערך שינוי ארגוני בצה"ל במסגרתו הוצאה היחק"פ מחוץ למשטרה הצבאית והוכפפה לאגף כוח האדם בצה"ל. זאת, על מנת לאפשר הפרדה פיקודית בין הגוף החוקר לגוף הנחקר. 

 

יובהר, כי על אף השינוי הארגוני שנעשה, חוקרי היחק"פ, בדומה לחוקרי המשטרה הצבאית, מוסמכים מכוח סעיפים 251 וסעיף 252א(3) לחוק השיפוט הצבאי שקובעים מי ישמש כקצין בודק. בהתאם, הן חוקרי המשטרה הצבאית והן חוקרי היחק"פ  בעלי סמכויות זהות והם מפעילים סמכויות אלו לצורך חקירת עבירות.

 

כאמור, לשון הצו בנוסחו הנוכחי מתייחסת רק לחקירות שמבצעת המשטרה הצבאית אך לא מציינת באופן מפורש בצו את תחולת הצו על חקירות שמבצעת היחק"פ. זאת על אף שמבחינה מהותית, התכליות שעמדו בבסיס החלת הצו על חקירות שמבצעת המשטרה הצבאית נכונות הן גם ביחס לחקירות שמבצעת היחק"פ.

 

לאחרונה קבע בית הדין הצבאי לערעורים כי ניתן להסיק מנוסחו הנוכחי של הצו כי הוראותיו חלות גם על חקירה שהתבצעה על-ידי היחק"פ, אך המליץ כי: "הצו יתוקן, גם פורמלית, כך שיזכיר את היחק"פ, לצד המשטרה הצבאית, ביחידות, שעל חקירותיהן חל חוק חקירת חשודים" (עלב"ש 1/22 רביב דרוקר, כתב תוכנית "המקור" נ' סמל א' י' (10.2.22)).

 

לאור האמור ובהתאם להמלצת בית הדין הצבאי לערעורים, מובאת הטיוטה האמורה לתיקון הצו כך שבנוסחו יובהר באופן מפורש ובהתאם למצב הקיים כיום כי הוראות הצו חלות, בין היתר, על חקירה אשר נערכת על-ידי היחק"פ.

 

בהתאם, מוצע לתקן את סעיף 1(א) לצו כך שיחידת היחק"פ תצוין בו באופן מפורש.



[1]ק"תהתשע"ד,עמ' 1669.