תקנות הטיס (חובת ביטוח בהפעלה מסחרית של כלי טיס)(תיקון), התשפ"ב-2022
תקנות הטיס (חובת ביטוח בהפעלה מסחרית של כלי טיס), התשע"ח-2017 (להלן - התקנות העיקריות) קובעות, בין היתר, את היקף הביטוח לגבי נוסעים, כבודה ומטען, בו חייב מפעיל אווירי בהפעלה מסחרית בין-לאומית. התקנות העיקריות מבוססות, בין היתר, על התקנה האירופית EC Regulation 785/2004 (להלן - התקנה האירופית), שמבוססת, בתורה, על ה"אמנה בדבר איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר", שנחתמה במונטריאול ביום 28/05/1999 (להלן - אמנת מונטריאול).
היקף הביטוח לעניין זה נקבע במונחי "זכויות משיכה מיוחדות" (SDR; ראו ההגדרה בתקנות העיקריות).
היקף הביטוח עודכן בשנים האחרונות בתקנה האירופית, ובעקבות עדכונו מבוקש לעדכן את התקנות העיקריות כך שתהיינה בהלימה לתקנה האירופית.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 46 ו-168(א)(6) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), ולפי סעיף 23(א) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963[2] (להלן - חוק הרישוי), בהתייעצות עם הממונה כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[3], באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ולפי הצעת רשות התעופה האזרחית בהתאם לסעיף 168(ב) לחוק, אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
תיקון תקנה 2 |
1. |
בתקנות הטיס (חובת ביטוח בהפעלה מסחרית של כלי טיס), התשע"ח-2017[4], בתקנה 2 - |
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (2), במקום "1,131" יבוא "1,288"; |
|
|
|
|
(2) בפסקה (3), במקום "19" יבוא "22". |
|
תחילה |
2. |
תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן. |
|
|
|
|
|
|
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)
(חמ 5320 - 3)
__________________
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
תקנות הטיס (חובת ביטוח בהפעלה מסחרית של כלי טיס), התשע"ח-2017 (להלן - התקנות העיקריות) קובעות, בין היתר, את היקף הביטוח לגבי נוסעים, כבודה ומטען, בו חייב מפעיל אווירי בהפעלה מסחרית בין-לאומית. התקנות העיקריות מבוססות, בין היתר, על התקנה האירופית EC Regulation 785/2004 (להלן - התקנה האירופית), שמבוססת, בתורה, על ה"אמנה בדבר איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר", שנחתמה במונטריאול ביום 28/05/1999 (להלן - אמנת מונטריאול).
היקף הביטוח לעניין זה נקבע במונחי "זכויות משיכה מיוחדות" (SDR; ראו ההגדרה בתקנות העיקריות).
היקף הביטוח עודכן בשנים האחרונות בתקנה האירופית, ובעקבות עדכונו מבוקש לעדכן את התקנות העיקריות כך שתהיינה בהלימה לתקנה האירופית, עליה הן מבוססות.
יצוין כי התקנה האירופית חלה על כל כלי טיס שטס אל מדינה ממדינות האיחוד האירופי וממנה או אשר עובר במרחב האווירי של מדינות האיחוד. בנוסף, התקנה האירופית אומצה או הוחלה במדינות נוספות שאינן חלק מהאיחוד האירופי כגון נורבגיה, איסלנד ושוויץ.
בדברי ההסבר של עדכון תקנה Regulation (EC) No 785/2004 נכתב כי:
"(3) The limits of liability of air carriers under the Montreal Convention have recently been reviewed by the International Civil Aviation Organization (ICAO) by reference to an inflation factor which corresponds to the accumulated rate of inflation since the date of entry into force of the Montreal Convention.
(4) The ICAO has determined that the inflation factor since 30 December 2009, the date of entry into force of the previous revised limits of the Montreal Convention, has exceeded 10 per cent, the threshold for triggering an adjustment of the limits of liability. Therefore, the limits of liability have been revised accordingly.
(5) The minimum insurance requirements in respect of liability for passengers, baggage and cargo, established by Regulation (EC) No 785/2004, should be timely adjusted to the revised limits of liability under the Montreal Convention which became effective on 28 December 2019."
כפי שנכתב לעיל, לאחר בדיקת ICAO נמצא כי עליית המחירים ממועד כניסת אמנת מונטריאול לתוקף הייתה כ- 10%, שזהו הסף לעדכון התעריפים. בהתאם לכך האיחוד האירופי עדכן את הסכומים הנדרשים בפועל ביולי 2020.
יצוין ששאר סכומי המינימום לכיסויים נוספים לא עודכנו, היות ומראש הינם גבוהים מהסכומים המינימאליים הנדרשים בהתאם לאמנה.
רת"א רואה לנכון להשאיר את סכומי הביטוח המינימליים זהים לתקנות האירופיות, כפי שנקבע ב- 2017, ובכך לתת מענה לעליית המחירים שמתרחשת לאורך הזמן.
הסמכות לקבוע את התקנות
שני חוקים חולשים על התקנות שבנדון, חוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - חוק הטיס) וחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963 (להלן - חוק הרישוי).
סעיף 46 לחוק הטיס, שעניינו: "חובות, הגבלות ותנאים החלים על בעל רישיון", קובע כי: " השר רשאי לקבוע חובות, הגבלות ותנאים נוספים שיחולו על בעל רישיון, ובכלל זה...";
סעיף 168 לחוק הטיס, שעניינו: "ביצוע ותקנות", קובע, בסעיף קטן (א)(6) כי: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, בין השאר בעניינים אלה... חובת בעל רישיון לפי חוק זה, וכן חובת מפעיל אווירי אחר, לבטח את אחריותו לנזקי גוף העלולים להיגרם לכל אדם וכן לנזקי רכוש העלולים להיגרם לצד שלישי, עקב פעילותו במסגרת הרישיון או עקב הפעלת כלי הטיס, לפי העניין, ובכלל זה הוראות לעניין זהות מבטחים מורשים, לרבות מחוץ לישראל... ".
עוד קבוע שם, בסעיף קטן (ב), כי: "תקנות לפי פסקה זו יותקנו בהתייעצות עם הממונה על שוק ההון ובאישור הוועדה".
סעיף 23(א) לחוק הרישוי, שעניינו: "ביצוע ותקנות", קובע, בסעיף קטן (א), כי: "השר התחבורה ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית או בהתייעצות עמה, להתקין תקנות לביצועו...".
לפיכך מבוקש לקבוע את התקנות המוצעות לפי סעיפים 46 ו- 168(א)(6) לחוק הטיס וכן לפי סעיף 23(א) לחוק הרישוי.
בהתאם לכך, התקנות טעונות התייעצות עם הממונה על שוק ההון ואת אישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת.
לתקנה 1 לתקנות המוצעות, שעניינה: "תיקון תקנה 2"
תקנה 2 לתקנות העיקריות עניינה: "חובת ביטוח לגבי נוסעים, כבודה ומטען", ובצד האיסור הקבוע בה על הפעלת כלי טיס בהפעלה מסחרית מישראל, אליה או בשטחה בלי ביטוח הולם לנזקים העלולים להיגרם לגופו של נוסע, לכבודה או למטען במהלך הטיסה, מפורטים בה סכומי הביטוח המזעריים, במונחי זכויות משיכה מיוחדות, לגבי נוסע (תקנת משנה (2)(1)), לגבי כבודה (תקנת משנה (2)(2)) ולגבי מטען (תקנת משנה (2)(3)).
בהמשך לאמור לעיל מבוקש לעדכן את הסכומים המזעריים האלה, כך שיהיו בהלימה לתקנה האירופית, לגבי כבודה ומטען, כך שבמקום "1,131" יבוא "1,288" ובמקום "19" יבוא "22", בהתאמה.
לתקנה 2 לתקנות המוצעות, שעניינה: "תחילה"
כפי שצוין לעיל, ההסדרים השייכים לעניין זה באירופה עודכנו כבר בחודש 07/2020, וממילא כל מי שפועל לאירופה כבר מחויב בביטוח בסכומים מזעריים כאמור.
כמו-כן, אף מבחינת מי שטרם חויב בביטוח כאמור בידי מדינות אליהן הוא פועל, הרי שההיערכות הנדרשת מטעמו להגדלת סכום הביטוח בהתאם לתקנות המוצעות קטנה.
לפיכך מבוקש כי תחילת התקנות תהיה 90 ימים מיום פרסומן.
נוסח משולב
חובת ביטוח לגבי נוסעים, כבודה ומטען
2.לא יפעיל מפעיל אווירי כלי טיס בהפעלה מסחרית מישראל, אליה או בשטחה, אלא אם כן אחריותו לנזקים העלולים להיגרם לגופו של נוסע, לכבודה או למטען, במהלך טיסה, מבוטחת אצל מבטח בגבולות אחריות לכל מקרה שלא יפחתו מהמפורט להלן:
(1)250,000 זכויות משיכה מיוחדות לכל נוסע;
(2)1,288 זכויות משיכה מיוחדות לביטוח כבודה של כל נוסע;
(3)22 זכויות משיכה מיוחדות לכל קילוגרם של מטען.