תזכיר טיוטת צו רכבת תחתית (מטרו) השתפ"ב-2022

טיוטת צו רכבת תחתית (מטרו) השתפ"ב-2022

 

א. שם הצו המוצע

צו רכבת תחתית (מטרו), השתפ"ב-2022

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

סעיף 17(ג) לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק) קובע כי שר האוצר יקבע, בצו, לאחר התייעצות עם שר הפנים, את הסכומים שיעבירו הרשויות המקומיות שבשטחן חלה תכנית המטרו לאוצר המדינה. הסכומים כאמור ייקבעו בהתאם לעקרונות שעליהם החליטה הממשלה בשים לב לשני עקרונות המנויים בסעיף האמור:

1. תרומת מיזם המטרו לפיתוח שירות תחבורה ציבורית ברשות המקומית;

2. איתנותה הכלכלית של הרשות המקומית, בהתבסס, בין היתר, על הכנסותיה.

 

החלטת ממשלה 200 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 200) והחלטת ממשלה 1283 מיום 14 במרץ 2022 (להלן – החלטה 1283), התוו את העקרונות לפיהם יקבע השר את הסכומים שישלמו הרשויות המקומיות בהתאם לסעיף 17(ג) לחוק המטרו.

 

בשלב זה מוצע לקבוע את סכומי השתתפות הרשויות המקומיות שמצויות בשטח תכנית המטרו וכן את אופן תשלום הסכומים כמפורט בצו זה.

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו רכבת תחתית (מטרו) השתפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 17(ג)  ולאחר התייעצות עם שר הפנים, אני מצווה לאמור:

 

 

 

הגדרות

1.  

בצו זה:

 

 

"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

"מועד התחילה" – יום ט' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023);

 

 

"רשות מקומית" - רשות מקומית שבשטחה חלה תכנית המטרו;

 

 

"תחילת עבודה בתחנה" – תחילת ביצוע עבודות להקמת תחנת מטרו מסויימת;

 

 

"תחילת עבודות כלליות" – תחילת ביצוע העבודות להקמת מיזם המטרו בשטח תכנית המטרו.

חובת התשלום

2.  

(א)  רשות מקומית תשלם מדי שנה לאוצר המדינה את סכומים כאמור:

 

 

(1) אור יהודה – 2,513 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(2) אזור – 2,385 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(3) באר יעקב – 6,377 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(4) בני ברק – 2,568 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(5) בת ים – 1,946 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(6) גבעתיים – 6,353 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(7) גבעת שמואל – 6,512 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(8) דרום השרון – 3,473 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(9) הוד השרון – 9,292 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(10)  הרצלייה – 27,250 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(11)  חולון – 16,264 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(12)  כפר סבא – 10,286 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(13)  לוד – 229 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(14)  נס ציונה – 4,426 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(15)  פתח תקווה – 27,685 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(16)  קריית אונו – 2,826 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(17)  ראשון לציון- 27,527 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(18)  רחובות – 13,219 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(19)  רמלה – 1,003 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(20)  רמת גן – 23,400 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(21)  רמת השרון – 9,296 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(22)  רעננה – 21,084 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(23)  שדות דן – 947 אלפי שקלים חדשים;

 

 

(24)  תל אביב –יפו – 110,388 אלפי שקלים חדשים.

 

 

(ב) הסכומים האמורים בסעיף קטן (א) יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור עליית המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ביום העדכון בשנה שקדמה לו, ולעניין יום העדכון הראשון – לעומת המדד שהיה ידוע בט' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).

תקופת התשלום

3.  

מספר השנים בהם תחול חובת התשלום על רשות מקומית יקבע בהתאם למספר תחנות להסעת המונים המצויות בשטחה כמפורט בנספח א' ובהתאם לאמור:

 

 

כמות התחנות המתוכננות ברשות המקומית

בהתאם לתכניות המטרו ורק"ל ירוק וסגול

משך התקופה

עד 1 תחנות כולל

7 שנים

עד 2 תחנות כולל

9 שנים

עד 4 תחנות כולל

10 שנים

עד 6 תחנות כולל

11 שנים

עד 8 תחנות כולל

12 שנים

עד 10 תחנות כולל

13 שנים

עד 15 תחנות כולל

14 שנים

עד 25 תחנות כולל

15 שנים

26 תחנות ומעלה

17 שנים

מועד התשלום

4.  

בעד כל שנה החל משנת 2023 ועד להשלמת התקופה המנויה בסעיף 3, תעביר הרשות המקומית ב-1 ביולי בשנה העוקבת תשלום בסכום האמור בסעיף 2 לאוצר המדינה, ואולם התשלום בעד השנה הראשונה ישולם כך שמחצית הסכום האמור בסעיף 2 תועבר עד ליום כ"ה בסיוון התשפ"ד (1 ביולי 2024) והמחצית השנייה של הסכום האמור תועבר עד ליום ה' בתמוז התשפ"ה (1 ביולי 2025).

העברת תשלומים לקרן העירונית

5.  

על אף האמור בסעיף 4, בהתקיים הנסיבות הבאות יועבר התשלום במועד כמפורט-

 

 

(א)  ביחס לתשלומים בגין השנים 2027 עד 2030:

 

 

 

(1) לא התקיימה תחילת עבודות כלליות עד למועד לתשלום בעד שנת 2027 כאמור בסעיף 4, התשלום השנתי החל משנה זו יועבר לחשבון בנק נפרד של הרשות (בצו זה – קרן עירונית); לא יעשה בכספים שיועברו לקרן העירונית כל שימוש למעט לטובת העברת התשלום למדינה או כמפורט בצו זה.

 

 

 

(2) עלה סכום התשלום המצטבר של כלל הרשויות המקומיות בשנה מסוימת הנדרש בהתאם לסעיף 2 (בצו זה – סכום התשלום השנתי הכולל) על 45% מסכום ההוצאה המצטבר בפועל לטובת מיזם המטרו במועד התשלום בעד אותה שנה (בצו זה - ההוצאה השנתית)  יחולו כל אלה –

 

 

 

 

(1) הוועדה המנהלת תחשב את סכום חלקה היחסי של כל רשות בהפרש בין סכום התשלום השנתי הכולל לבין 45% מסכום ההוצאה השנתית, בהתאם ליחס שבין סכום התשלום השנתי של הרשות לפי סעיף 2 לבין סכום התשלום השנתי הכולל;  הודעה בדבר החישובים האמורים תפורסם באתר האינטרנט של רשות המטרו וברשומות.

 

 

 

 

(2) רשות מקומית תעביר את סכום חלקה היחסי בהפרש כאמור בפסקה (1) לקרן העירונית.

 

 

(ב) ביחס לתשלומים בעד שנת 2031 ואילך, לא התקיימה תחילת עבודות כלליות עד למועד התשלום בגין שנת 2030, לא תעביר רשות מקומית תשלום לקרן העירונית או לאוצר המדינה את הסכומים האמורים בסעיף 2 עד לשנה שלאחר השנה בה התחדשו העבודות.

 

 

(ג)  ביחס לתשלומים בעד שנת 2033:

 

 

 

(1) לא התקיימה תחילת עבודה בתחנה בשטח רשות מקומית מסוימת, תעביר הרשות מקומית את התשלום לקרן העירונית.

 

 

 

(2) לא החלה תחילת עבודה בתחנות באחת או יותר מהתחנות המתוכננות בשטח רשות מקומית תעביר הרשות המקומית -

 

 

 

 

(א)  תשלום לאוצר המדינה בהתאם לסעיף 3 לפי מספר השנים בהתאם למספר התחנות שבשטחן החלו עבודות;

 

 

 

 

(ב) תשלומים בעד שאר השנים תעביר הרשות המקומית לקרן העירונית.

 

 

(ד) ביחס לתשלום החל שנת 2039, כל עוד לא החלו עבודות להקמת תחנות בשטח רשות מקומית ממסוימת, לא תעביר אותה רשות מקומית תשלום לקרן העירונית או לאוצר המדינה.

החזר תשלומים

6.  

חל שינוי בתכנית המטרו כך שמיזם המטרו לא יחול בשטח הרשות המקומית, יושבו מלוא הסכומים ששילמה בתוספת שיעור ריבית החשב הכללי, כפי שהוא מתפרסם מזמן לזמן ברשומות, והצמדה למדד בעד התקופה שממועד התשלום לאוצר המדינה או לקרן העירונית, לפי העניין, ועד החזרת התשלום בפועל.

העברה לאוצר המדינה

7.  

חדלה להתקיים נסיבה כמפורט בסעיף 5, יועברו התשלומים מהקרן העירונית לאוצר המדינה ביום 1 ביולי בשנה שלאחר השנה בה הפסיקה להתקיים הנסיבה.

פריסה או הפחתה

8.  

מצא שר האוצר, בעקבות בקשת רשות מקומית, כי חל שינוי משמעותי בחוסנה הכלכלי של הרשות המקומית, רשאי הוא:

 

 

(1) בהסכמת הוועדה המנהלת, לקבוע כי בשנה מסוימת יחול הסדר של פריסת התשלום הקבוע בסעיף קטן 2(א) למועדים שונים מהמועדים האמורים בצו זה; הודעה על החלטה כאמור תפורסם ברשומות;

 

 

(2) לתקן צו זה ולעדכן את התשלום של אותה רשות המפורט בסעיף (א) ביחס לשנה אחת או יותר.

ניכוי סכומים

9.

מהסכום שעל רשות מקומית לשלם לפי צו זה, יופחת מידי שנה סכום השווה ל-25 אחוזים מסכום הגבייה הייעודי באותה שנה; לעניין זה, "סכום הגבייה הייעודי" - סכום שגבתה בפועל וועדה מקומית בשנה מסוימת בגין מס השבחת מטרו, כהגדרתו בסעיף 19 לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021, בשל מקרקעין שבהם אלמלא אותו סעיף לא הייתה נדרשת הוועדה המקומית לבצע פעולות לגביית היטל השבחה.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________                    אביגדור ליברמן

שר האוצר

נספח א'

מפתח תחנות מטרו ורכבות קלות – לפי רשויות מקומיות

(1) אור יהודה – 6 תחנות

(2) אזור – 0 תחנות

(3) באר יעקב – 3 תחנות

(4) בני ברק – 2 תחנות

(5) בת ים – 2 תחנות

(6) גבעת שמואל – 2 תחנות

(7) גבעתיים – 2 תחנות

(8) דרום השרון – 1 תחנות

(9) הוד השרון – 4 תחנות

(10)  הרצלייה – 7 תחנות

(11)  חולון – 21 תחנות

(12)  כפר סבא – 5 תחנות

(13)  לוד – 5 תחנות

(14)  נס ציונה – 3 תחנות

(15)  פתח תקווה – 11 תחנות

(16)  קריית אונו – 3 תחנות

(17)  ראשון לציון- 9 תחנות

(18)  רחובות – 4 תחנות

(19)  רמלה – 3 תחנות

(20)  רמת גן – 8 תחנות

(21)  רמת השרון – 5 תחנות

(22)  רעננה – 4 תחנות

(23)  שדות דן – 0 תחנות

(24)  תל אביב –יפו – 46 תחנות

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי

סעיף 17(ג) לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק) קובע כי שר האוצר יקבע, בצו, לאחר התייעצות עם שר הפנים, את הסכומים שיעבירו הרשויות המקומיות שבשטחן חלה תכנית המטרו לאוצר המדינה. הסכומים כאמור ייקבעו בהתאם לעקרונות שעליהם החליטה הממשלה בשים לב לשני עקרונות המנויים בסעיף האמור:

3. תרומת מיזם המטרו לפיתוח שירות תחבורה ציבורית ברשות המקומית;

4. איתנותה הכלכלית של הרשות המקומית, בהתבסס, בין היתר, על הכנסותיה.

 

החלטת ממשלה 200 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 200) והחלטת ממשלה 1283 מיום 14 במרץ 2022 (להלן – החלטה 1283) התוו את העקרונות לפיהם יקבע השר את הסכומים שישלמו הרשויות המקומיות בהתאם לסעיף 17(ג) לחוק המטרו.

בשלב זה מוצע לקבוע את סכומי השתתפות של הרשויות המקומיות ואופן התשלום כמפורט בצו זה.

 

סעיף 1

מוצע לקבוע הגדרות למונחים החוזרים על עצמם בהסדרים המופיעים בצו המוצע. בין השאר מוצע לקבוע את ההגדרות הבאות:

"תחילת עבודות כלליות" ו"תחילת עבודה בתחנה" – בהתאם לעקרונות שנקבעו בהחלטה 200 ובהחלטה 1283 ובהתאם לצו המוצע, גובה התשלום שתעביר הרשות המקומית לאוצר המדינה מושפע, בין היתר, ממספר התחנות להסעת המונים המצויות בשטחה מתוך תפיסה שמספר גדול יותר של תחנות יביא ערך רב יותר לרשות המקומית ובכל מצדיק השתתפות בעלויות בהיקף גבוה יותר. מסיבה זו, מוצע לקבוע הסדרים תשלום יחודיים במצב בו ישנו עיכוב משמעותי בתחילת העבודות הנדרשות לטובת הקמת התחנות. עוד מוצע להבחין בין מצב בו לא החלו עבודות כלליות, קרי טרם החל ביצוע עבודות בכל שטח תכנית המטרו, ובין מצב בו לא החלה עבודה ביחס לתחנת מטרו מסוימת.

 

 סעיף 2

ביחס לכל אחת מהרשויות המקומיות המצויות בשטח תכנית המטרו מוצע לקבוע סכום שנתי שתשלם הרשות לאוצר המדינה. הסכום המוצע נקבע בהתבסס על נתוני התקבולים של הרשות המקומית מהיטלי השבחה, חלף היטל השבחה, וכן ממכירת מקרקעין והחכרתו, בהתאם לדו"חות הכספיים המבוקרים של הרשויות המקומיות, וכן על גובה מענק האיזון בהתאם לנוסחת מודל מענק האיזון ל-2020 וכמפורט בהחלטה 200. סכומים אלה יוצמדו מדי שנה למדד המחירים לצרכן.

 

סעיף 3

מוצע לקבוע כי מספר השנים בהן תחול חובת התשלום על רשות מקומית יקבע בהתבסס על מספר התחנות להסעת המונים שיבנו בשטחה, קרי, מספר תחנות הרכבת הקלה של הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה ושל תחנות המטרו (להלן – תחנות להסעת המונים). ככל שבשטח הרשות מצויות תחנות רבות יותר מספר השנים בהן תשלם את הסכום השנתי הקבוע בצו יהיה גדול יותר משכך סך ההשתתפות הכולל של אותה רשות מקומית יגדל.

 

סעיף 4

מוצע לקבוע כי רשות מקומית תעביר את התשלום בעד כל שנה, ב-1 ביולי של השנה העוקבת. מועד התחילה המוצע בצו הוא יום ט' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) ומשכך מועד התשלום הראשון הוא יום כ"ה בסיוון התשפ"ד (1 ביולי 2024). יחד עם זאת, מוצע לקבוע כי במועד התשלום הראשון תועבר מחצית מהתשלום הנדרש בעד שנת 2023, כאשר המחצית השניה תועבר במועד התשלום בשנה שלאחר מכן.

 

סעיפים 5 עד 7

כאמור, מוצע לקבוע כי מספר השנים בהן תשלם רשות מקומית את התשלום השנתי יתבסס על מספר התחנות להסעת המונים המצויות בשטחה. זאת, מתוך הנחה כי ככל שישנן מספר רב יותר של תחנות הדבר יביא תועלת רבה יותר לאותה רשות מקומית. מסיבה זו, מוצע לקבוע כי הסדרים מיוחדים במידה ויהיו עיכובים או שינויים משמעותיים בפרויקט אשר יובילו לכך שלא יחלו עבודות כלל עבודות לביצוע מיזם המטרו או שלא יחלו עבודות לביצוע תחנה מסוימת. במצבים אלה, מוצע כי הרשות המקומית תעביר בשלב הראשוני את התשלומים לקרן עירונית, שהיא חשבון בנק נפרד של הרשות המקומית המיועד לתשלומים לטובת מיזם המטרו בלבד. בהמשך, ככל שלא יתחילו העבודות בהתאם ללוחות הזמנים המפורטים בצו, תעצור הרשות המקומית את העברת התשלומים.

יחד עם זאת, במצבים בהם החלו העבודות ומשכך חדלו להתקיים אותן נסיבות, יועברו למדינה השנה שלאחר מכן מלוא הסכומים שהיה על הרשות המקומית לשלם לולא התקיימו הנסיבות כאמור.

עוד מוצע לקבוע כי במצב חריג בו חל שינוי בתכנית המטרו כך שהיא לא תחול עוד ברשות מקומית מסוימת, יוחזרו לה כלל הסכומים שהעבירה, בתוספת ריבית והצמדה.

 

סעיף 8

בהתאם לסעיף 17(ג) לחוק, בקביעת הצו שר האוצר יתחשב באיתנותה הכלכלית של הרשות המקומית. משכך, מוצע כי במצבים בהם חל שינוי משמעותי בחוסנה הכלכלי של הרשות מקומית רשאי שר האוצר, בהסכמת הוועדה המנהלת, לקבוע הסדר מיוחד לאותה רשות ביחס לפריסת התשלום. בנוסף, במצבים אלה רשאי שר האוצר לתקן את הצו כך שיעודכן סכום התשלום השנתי שעל אותה רשות לשלם. תיקון כאמור יכול להיות ביחס לשנה מסויימת או למספר שנים.

 

סעיף 9

סעיף 19 לחוק קובע תשלום מס השבחה ייעודי שיחול על בעל מקרקעין וישמש למימון, בנייה ופיתוח מיזם המטרו (להלן - מס השבחת מטרו).  מטעמי יעילות השומה והגביה יבוצעו על ידי הוועדה המקומית. מאחר שישנם מצבים יחול מס השבחת מטרו אולם הוועדה המקומית לא נדרשת לגביית לפעולת גבייה, למשל במצב של פטור מהיטל השבחה, יופחתו הסכומים שעל אותה רשות לשלם בגובה של 25 אחוזים מהסכום שגבתה בפועל וועדה מקומית בשנה מסוימת בגין מס השבחת מטרו, בשל מקרקעין שבהם אלמלא אותו סעיף לא הייתה נדרשת הוועדה המקומית לבצע פעולות לגביית היטל השבחה.