תזכיר טיוטת כללי מדידת מים (מדי מים) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022

03-7608000 או פקס council@water.gov.il להגשת עמדות בכתב בלבד באמצעות דוא"ל

לא יאוחר מ-4.4.2022 בשעה 12:00

טיוטת כללים מטעם הרשות הממשלתית למים וביוב:

כללי מדידת מים (מרי מים( (הוראת שעה(, התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותה לפי סעיף 13(1) לחוק מדידת מים, התשט"ו - [1]1955, קובעת מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:

1. בתקופה שמיום י"ב אדר בי התשפ"ב (15 במרץ 2022) עד יום זי בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), יראו כאילו בכללי מדידת מים (מדי מים), התשמ"ח - [2]1988 נאמר -

(א)      בסעיף 44 (א)(1) לאחר המילה "לשנתיים" יבוא ", ואולם מד מים מהירותי וולטמן מדגם 4000-H מתוצרת חברת elster ומד מים מהירותי-וולטמן מדגם meistream, תוצרת חברת סנסוס (מיינקה) ומד מים וולטמן מדגם wpd/wphd תוצרת חברת zenner יימסר לבדיקה ולכיול אחת לארבע שנים לפחות".

(ב)      בסעיף 44(א)(3) במקום המילים "אחת לחמש שנים" נאמר "אחת לשש שנים";

(ג)       בסעיף 47 לכללים העיקריים בסופו נאמר -

"(ה) על אף האמור בסעיף קטן (ג) על מד מים שניתן לגביו אישור דגם יחולו הוראות אלה:

(1) המכשיר ייחשב כתקין אם הסטייה בכל תחומי המדידה לא תעלה על הסטייה המותרת לפי הטבלה הזו:

 

 

 

 

 

 

 

 

טור די

משך הזרמת המים בדקות

טור ג׳

כמות המים המזערית הנדרשת לביצוע הבדיקה בליטרים

טור בי הספיקה בליטרים לשעה

טור אי

גודל מד המים

בדיקה די

בדיקות אי-ד׳

בדיקה די

בדיקה

גי

בדיקה בי

בדיקה

אי

סימון*

2.5

על פי הגדרות ת"י 4064

Q1

Q2

540

Q3

Q3< 1.5

2.5

 

Q1

Q2

800

Q3

1<Q3<4 5.

 

 

**

-/+4%

-/+ 3%

-/+ 3%

סטייה מותרת

 

.כמוגדר באישור הדגם שקיבל המד Q3 Q1׳Q2* .חייבת להראות תנועה רצופה במנגנון הספירה במשך כל מהלך הבדיקה **

(2)  התקבלה תוצאת בדיקה אחת בלבד לפי פסקה (1) הגדולה מהסטייה המותרת, תבוצע בדיקה זו פעמיים נוספות; אם התקבלה באחת מהן תוצאה הגדולה מהסטייה המותרת, או אם ממוצע הסטיות של הבדיקה הראשונה והשתיים החוזרות גדול מהסטייה המותרת, ייקבע כי מד המים לא במצב תקין;

(3)  התקבלו שתי תוצאות בדיקות או יותר לפי פסקה (1) הגדולות מהסטייה המותרת, ייקבע כי מד המים לא במצב תקין;

(4)  נמצא בבדיקה לפי טור בי ו - די כי מד המים אינו מודד, ייקבע כי מד המים לא במצב תקין."

___ ב________ התש_______ (___ ב_____________ 20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי]) (חמ  -3)

גיורא שחם יושב ראש מועצת הרשות הממשלתית למים וביוב


דברי הסבר

לסעיף 1(א) -

הוראות השעה שהיו קבועות בסעיף 44(א)(1) לכללי מדידת מים (מדי מים), תשמ"ח-1988 עסקו בקביעת מועדי בדיקה וכיול של מד מים רב סילוני ומד מים מהירותי וולטמן. תוקפן של ההוראות פג בסוף השנה הקלנדרית האחרונה. ההוראות כללו הארכת תקופת השרות של מדי וולטמן מתוצרת SENSUS, ELSTER ו- ZENER ל-4 שנים.

מועצת רשות המים אישרה ביום 15.7.21 טיוטת כללים, העוסקים ברפורמה בתחום מדי המים. הכללים הועמדו להערות הציבור וההערות שהתקבלו מצויות כעת בעיבוד מקצועי. על פי האמור בטיוטת הכללים מיום 15.7.21, כלל דגמי מדי המים המכאניים שיחזיקו באישור דגם צפויים לשרת תקופת שרות בת 4 שנים לכל הפחות, בדומה לתקופת השירות של הדגמים האמורים לעיל.

עם תום הוראות השעה הנ"ל נעשה ניתוח של תוצאות בדיקות הבוררות של כ - 5000 מדים מדגמי מדי המים האמורים לעיל ומדים דומים לאלו, שלא קיבלו אישור הארכה. הניתוח הביא למסקנה כי שיעור הכשל של הדגמים מתוצרת SENSUS, ELSTER ו- ZENER נמוך בהשוואה לדגמי מדים אחרים, שלא עברו או שכשלו בבדיקות המדמות שלושה מחזורי חיים רצופים. כלומר, תוצאות בדיקות הבוררות מצביעות על כך שהניסיון המצטבר תואם את המסקנות של בדיקות מחזורי החיים, שנעשו ערב אישור הוראות השעה שפקעו ואכן קיימת הצדקה מקצועית להארכת תקופת השירות שניתנה למדים הללו.

יצויין גם, כי תוצאות בדיקות הבוררות נותנות תוקף להליך הבחינה שנקבע, לצורך הארכת תקופת השירות ומצביעות שהליך הבחינה בוחן בצורה מספקת אספקטים הקשורים לאורך תקופת השירות האפשרית לדגמי מדי מים.

במסגרת העמדות שהוגשו בשימוע הציבורי על טיוטת הכללים מיום 15.7.21 לא נמצאו התנגדויות המבקשות לקצר את תקופות השירות שפורסמו לשימוע לדגמי מדי מים מכאניים.

מכיוון שהעבודה המקצועית על טיוטת הכללים מיום 15.7.21 טרם הסתיימה והנתונים מצביעים על כך שניתן להמשיך ולקבוע למדים האמורים תקופת שירות של 4 שנים, בדומה לזו שמוצעת בטיוטת הכללים מיום 15.7.21, מוצע לקובע למדים האמורים תקופת שירות של 4 שנים.

סעיף 1(ב) -

מוצע להאריך את הוראת השעה המאפשרת למד מים רב-סילוני עם הנעה מגנטית, בגודל 1.5 מ"ק עד 2.5 מ"ק, תקופת שירות של 6 שנים במקום 5 שנים הקבועים בכללים.

במסגרת הרביזיה לכללי מדידת מים נקבעו תקופות שירות דיפרנציאליות, בין היתר כתלות בסבבי בדיקת מחזורי חיים, שדגם מד המים עבר בהצלחה. אי הארכת הוראת השעה תביא בפועל לקיצור תקופת השירות בשנה שלמה של כל דגמי מדי המים מהסוג האמור מבלי לבצע את האבחנה האמורה לעיל.

כיום יש מגוון רחב של דגמי מדים מהסוג האמור בהוראת השעה, בעלי יכולת לשרת תקופות שירות שונות, החל מדגמים שתקופת השירות המתאימה להם היא 4 שנים ועד לדגמים אחרים שיכולים לשרת תקופת שירות בת 8 שנים. המידע הנוכחי המונח בפני גורמי המקצוע אינו מאפשר בשלב זה לבצע את האיבחון. את האבחנה האמורה ניתן יהיה לבצע לאחר אישור הרפורמה בכללי מדידת מים.

יש לציין גם כי תוספת של שנה לתקופת השירות לסוג הדגמים האמור בהוראת השעה המוצעת תגדיל לפחות בשלוש שנים את מאגר המידע (עבור השנים 2021, 2022 ו 2023 על בסיס הוראת המעבר המוצעת בכללים על פי הרפורמה), כך שלרשות המים יהיה מידע של לפחות שמונה שנים (בוררויות מ - 2016 ועד סוף 2023) בו יהיה מגוון רחב מאוד של דגמי מדים בעלי תקופות שירות של 5 ו - 6 שנים, וגם של דגמי מדים המחזיקים באישורי דגם, שיאפשרו בין השאר קבלת היזון חוזר לגבי תקופות השירות המתאימות לדגמי המדים הנבחנים ותמיכה סטטיסטית יותר רחבה במדרג תקופות השירות, כפי שנקבע בכללים החדשים.

כמו כן, במסגרת הרפורמה הוצע לקבוע הוראת מעבר שתאפשר מעבר הדרגתי לתקופות שירות שנקבעו לדגמי מדי המים על פי האבחנות הקבועות בה, לפיה מד מים שהותקן לפני אישור הרפורמה ועד 12 חודשים לאחר אישורה, תקופת השירות שלו תהיה בהתאם לקבוע בכללים הנוכחיים. אי לכך, מוצע שלא לשנות את תקופת השירות של מדי המים, עד להשלמת הרפורמה האמורה.

סעיף 1(ג)-

עניינה של הוראת השעה בקביעת הוראות לעניין אופן עריכת בדיקות לתקינותם של דגמי מדי מים. ההוראה הינה זהה להוראת שעה שהיתה בתוקף עד לסוף השנה הקלנדארית האחרונה. ההוראה המוצעת נועדה למקד את הבדיקה של תקינות המדים בתוך פרופיל הצריכה של המדים הנדונים. בנוסף, מוצע בכללים לקבוע הוראות שנועדו למנוע מצבים שבהם מד יוגדר כמד שאינו תקין בשל סטייה שנרשמה בבדיקה בודדת.

מאז הוצאת הוראת השעה הקודמת ועד היום נותחו מעל ל - 32,000 בדיקות בוררות והושוו לנתוני ייצור של יצרנים. טווח גבולות הסטייה האמורים הוא מצומצם יותר מהקבוע בתקן ועל אף האמור שיעור הכשל לא גבוה בהשוואה לעבר בו טווח הגבולות היה רחב יותר, ובכך יש בערכים בטבלה המוצעת בכדי להבטיח מדידה מדויקת יותר. עובדות אלו מהוות אינדיקציה לכך, שלא צפויים כשלי מדידה לאורך חיי המד בהשוואה לעבר ומאידך צפויה מדידה מדויקת יותר שתקטין את פחת המים.

יש לציין, כי בהתאם להוראת סעיף 33ט(ב)(3) כללי מדידת מים (מדי מים), התשמ"ח - 1988, מדי מים ללא אישור דגם אסורים היום לשימוש. לאור זאת, הוראת השעה אינה כוללת הוראות לגבי בדיקת בוררות של מדי מים ללא אישור דגם.

מכיוון שהעבודה על הרפורמה המוצעת במסגרת טיוטת הכללים מיום 15.7.21 טרם הסתיימה, מוצע לחדש את הוראת השעה המוצעת בסעיף זה.



[1] ס"ח התשט"ו, עמי 82 ; התשס"ו, עמי 350.

[2] ק"ת התשמ"ח, עמי 1110 ; התשע"ט, עמי 499.