תזכיר טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...הוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2022

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...הוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2022. 3

1.  תיקון התוספת הראשונה. 3

2.  הוראת שעה. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...הוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2022

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

במסגרת התכנית להקלה על יוקר המחייה בישראל, הודיע שר האוצר כי בכוונתו להפחית מכסים על מוצרים רבים ביניהם מוצרי מזון, כלי מטבח, כלי מיטה, רהיטים, חלקי חילוף לרכב ועוד, וזאת בהוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2022. לעמדת גורמי המקצוע במשרד האוצר הפחתות מסים דומות בענפים אחרים שנעשו בשנים האחרונות הובילו לירידת מחירים לצרכן.

בהתאם, בצו זה מוצע לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 כמפורט להלן:

        1.לקבוע פטור קבוע ממכס על בשר בקר טרי או צונן, שיירים אכילים טריים של בקר ובשר בקר מעובד. מאז שנת 2016 המכס על יבוא טובין אלה הופחת ברובו ונפתחו מכסות ליבוא בפטור ממכס. ביטול המכס על יבוא בשר בקר טרי מהווה סיום של תהליך ארוך טווח של חשיפה השוק ליבוא ותחרות, ועל כן מוצע כי ביטול המכס יהיה קבוע.

        2. לקבוע פטור ממכס בהוראת שעה עד סוף שנת 2022 על בשר בקר וצאן מעובד ומשומר. פטור ממכס יחול בין היתר על נקניקים ומוצרים דומים, בשר מעובד ומשומר, לרבות בשר מעובד ומשומר מכבד של בעלי חיים כלשהם ותכשירי מזון המכילים פחות מ-20% בשר. על מנת לבחון השלכות הצו על שוק הבשר בישראל, הצו ייקבע בהוראת שעה עד סוף שנת 2022.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...הוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון התוספת הראשונה

1.  

בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי)-

 

 

 

(1) בפרט 02.01, בפרטי משנה 100000, 200000 ו-300000, בטור ג', במקום האמור יבוא "פטור";

 

 

 

(2) בפרט 02.06, בפרט משנה 100000, בטור ג', במקום האמור יבוא "פטור";

 

 

 

(3) בפרט 02.10, בפרט משנה 200000, בטור ג', במקום האמור יבוא "פטור".

הוראת שעה

2.   

בתקופה שעד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022) יראו כאילו בתוספת הראשונה לצו העיקרי-

 

 

 

(1) בפרט 16.01, בסעיף 001000, בטור ג', במקום האמור בא "פטור";

 

 

 

(2) בפרט 16.02, בסעיפים 209100, 319000, 329000, 391000 ו-399000, בטור ג', במקום האמור בא "פטור";

 

 

 

(3) בפרט 21.06, במקום סעיף 909900 בא:

 

 

א.

פרט

ב.    

תיאור

ג. 

מכס   כללי

ד.

   מס קנייה

ה.

שיעור

התוספות

ביבוא

יחידה

סטטיסטית

"909900---

אחרים:-

 

 

 

 

909910/5----

המכילים בשר בשיעור שאינו עולה על 20%, לפי משקל (CAN) (MEX) (EFTA)

פטור

-

-

ק"ג

909990/7----

אחרים (CAN) (MEX) (EFTA)

4%

-

-

ק"ג".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

אביגדור ליברמן

שר האוצר

דברי הסבר

במסגרת התכנית להקלה על יוקר המחייה בישראל, הודיע שר האוצר כי בכוונתו להפחית מכסים על מוצרים רבים ביניהם מוצרי מזון, כלי מטבח, כלי מיטה, רהיטים, חלקי חילוף לרכב ועוד, וזאת בהוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2022. לעמדת גורמי המקצוע במשרד האוצר הפחתות מסים דומות בענפים אחרים שנעשו בשנים האחרונות הובילו לירידת מחירים לצרכן.

בהתאם, בצו זה מוצע לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 כמפורט להלן:

      1.לקבוע פטור קבוע ממכס על בשר בקר טרי או צונן, שיירים אכילים טריים של בקר ובשר בקר מעובד. מאז שנת 2016 המכס על יבוא טובין אלה הופחת ברובו ונפתחו מכסות ליבוא בפטור ממכס. ביטול המכס על יבוא בשר בקר טרי מהווה סיום של תהליך ארוך טווח של חשיפה השוק ליבוא ותחרות, ועל כן מוצע כי ביטול המכס יהיה קבוע.

      2. לקבוע פטור ממכס בהוראת שעה עד סוף שנת 2022 על בשר בקר וצאן מעובד ומשומר. פטור ממכס יחול בין היתר על נקניקים ומוצרים דומים, בשר מעובד ומשומר, לרבות בשר מעובד ומשומר מכבד של בעלי חיים כלשהם ותכשירי מזון המכילים פחות מ-20% בשר. על מנת לבחון השלכות הצו על שוק הבשר בישראל, הצו ייקבע בהוראת שעה עד סוף שנת 2022.

הפסד הכנסות ממסים מוערך בכ-18.3 ש"ח בשנה.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת שיעורי-מק"ח התשע"ז, עמ' 40;התשפ"ב, עמ' 96 ועמ' 116.