מבחנים למתן כספי תמיכות של משרד התקשורת לרשויות מקומיות המפעילות תכניות העשרה לנוער בתחום התקשורת והמדיה

 

 

מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות של משרד התקשורת (להלן - המשרד) לרשויות מקומיות המפעילות תכניות העשרה לנוער בתחום התקשורת והמדיה, כמפורט להלן:

מבוא ורקע

המשרד רואה חשיבות רבה בחינוך ובהקניית מיומנויות לנוער ישראלי בתחומי התקשורת והמדיה בכלל והיצירה המקומית הישראלית בפרט, ככלי להעשרה, חיזוק וגיוון של עולמות התוכן הללו, להם חשיבות והשפעה גדולה על החברה הישראלית ותרבותה. כמו כן, מבקש המשרד לצמצם פערים בין יישובי הפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל למרכז הארץ באופן בו צעירים בפריפריה יחשפו, יעברו הכשרות ויפתחו מיומנויות בתחומים אלו. נוער זה ייחשף לעולמות תוכן חדשים, ובשאיפה ישתלב בעשיה וביצירה בענפי התקשורת השונים, כך שעולם התקשורת והיצירה הישראלית יהיה איכותי, עשיר, ומגוון יותר ויטיב לספר את הסיפור הישראלי המורכב.

בנוסף, בעולם תקשורת מפותח ומשתנה, בו ערוצי המידע אינם מוגבלים והתוכן המופץ מתעדכן וגדל מדי יום, קיים צורך ממשי בהקניית כלים ומיומנויות לנוער לצריכה ביקורתית של מידע.

בהתאם לאמור, המשרד מבקש לפעול בתחום אחריותו ולתמוך בקידום יוזמות ותוכניות העשרה בתחום התקשורת והמדיה במסגרת החינוך הבלתי פורמאלי ברשויות המקומיות, תוך מתן דגש לפריפריה החברתית והגיאוגרפית ומיצוי הפוטנציאל המקומי הגלום ברשויות המקומיות.

מתוך כך, המשרד בוחר לתמוך ברשויות מקומיות שיעודדו צעירים להשתלב בתחום התקשורת והמדיה על-ידי קידום יוזמות ותוכניות העשרה שונות בתוך הרשויות. ברשויות המקומיות קיימים הידע והכלים הנדרשים לפיתוח יוזמות ותכניות כאמור בהתאם לאופי הרשות, מאפייני תושביה וכן הצרכים המקומיים הייחודים לכל רשות והכל לצורך קידום מטרות התמיכה באופן המיטבי ביותר והנגשת עולם התקשורת לנוער בדרך יצירתית וחווייתית.

פיתוח וקידום של תכניות העשרה לנוער בתחום התקשורת והמדיה, יאפשרו, בין היתר, לחשוף צעירים למקצועות התקשורת השונים, לחזק את תחושת המסוגלות של הצעירים באמצעות התנסות מעשית ולעודד צעירים מרקעים חברתיים ומגוונים להשתלבות בתחום. באופן זה, יינתן ביטוי למגוון התרבותי והחברתי הישראלי גם בתחום התקשורת.

הגדרות

1.  במבחנים אלו  :

ועדת התמיכות – ועדה שהוקמה לפי הוראת תכ"מ 6.2.0.1 שעניינה תמיכות מתקציב המדינה בגופים אחרים.

רשות מקומית – עיריות כמשמעותן בפקודת העיריות [נוסח חדש], מועצות מקומיות כמשמעותן בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] ומועצות אזוריות כהגדרתן בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התש"יח – 1958.

שנת התמיכה – השנה הקלנדרית עבורה מבוקשת התמיכה.

תכנית העשרה – פעילות, סדנא או ימי הכשרה, בהיקף שלא יפחת מ-48 שעות, להנגשה, חשיפה, פיתוח מודעות והקניית מיומנויות בתחום התקשורת והמדיה לנוער ישראלי ובכלל כך בנושאים הבאים:

א. הפקת שידורי טלוויזיה או רדיו, תסריטאות, עריכה, בימוי, תחקירנות וליהוק;

ב.  כתיבה או עריכה עיתונאית;

ג.  הקניית כלים ומיומנויות להפצת תוכן בפלטפורמות ויישומים דיגיטליים ברשת האינטרנט, לרבות ברשתות החברתיות;

ד.  הקניית כלים ומיומנויות לצריכה ביקורתית של מידע מאמצעי התקשורת ובכלל כך סינון ומיון של מידע ומסרים המופצים באמצעי התקשורת, ובכלל זה בפלטפורמות מקוונות, זיהוי חדשות כזב ("פייק ניוז") וסוגי תכנים שונים המועברים באמצעי התקשורת והכרות עם עקרונות חופש הביטוי וחופש העיתונות.

מטרות התמיכה

 

2.  מטרות התמיכה הן לקדם הכשרות ולהקנות כלים ומיומנויות בתחום התקשורת לנוער בפריפריה החברתית והגאוגרפית והכל כמפורט להלן:

א. חשיפה למקצועות העיתונאות והמדיה בתחומי הרדיו, הטלוויזיה, המדיה הדיגיטלית והרשתות החברתיות והקניית מיומנויות בתחומים אלו;

ב.  קידום הכשרות ביצירת תוכן, בדגש על יצירה מקורית ישראלית;

ג.  הקניית כלים ומיומנויות לצריכה ביקורתית של מידע מאמצעי התקשורת.

תנאי סף למתן תמיכה 

3.  תמיכה לתכנית העשרה שתציג רשות מקומית (להלן – התמיכה) תוענק בהתקיים התנאים שלהלן:

א. מבקשת התמיכה היא רשות מקומית.

ב.  הרשות המקומית הגישה בקשה לתמיכה (להלן  -בקשת תמיכה), באמצעות מערכת מרכבה או באמצעות טפסי בסיס לקבלת תמיכה ברשויות מקומיות בתאם להוראת תכ"מ 6.2.0.1 [1], בהתאם למועדים שפרסם המשרד ובצירוף כל המסמכים הנדרשים בהתאם למבחנים אלה. המשרד לא ידון בבקשות אשר לא הוגשו בשלמותן ובמועד האמור.

ג.  הרשות המקומית צירפה לבקשת התמיכה את המסמכים הבאים:

(1)  תכנית עבודה מפורטת הכוללת את מועדי תכנית ההעשרה, תכניה, קהל היעד וכל מידע רלוונטי נוסף המתאר את התכנית בהתאם למטרותיה;

(2)  כתב התחייבות לשימוש בכספי התמיכה למטרות לשמן יועדו בלבד;

(3)   דו"ח תכנון תקציב מפורט באשר לכל סעיפי ההוצאה המתוכנים לצורך ביצוע התכנית, חתום על ידי מורשה חתימה מטעם הרשות המקומית; בעניין זה יובהר, כי לא יוכרו עלויות בשווה כסף או הוצאות שכר של עובדי הרשות המקומית;

(4)  כל מידע, נתון או מסמך שהתבקשה הרשות להעביר בקשר לבקשת התמיכה שהגישה.

ד.   תכנית ההעשרה תבוצע על ידי הרשות המקומית בעצמה; הרשות רשאית להתקשר עם ספקים לצורך ביצוע היבטים טכניים ומקצועיים של התכנית, ובלבד שהיוזמה, האחריות על התכנים, הניהול, הפיקוח והבקרה השוטפים יתבצעו בידי הרשות עצמה.

ה. רשות מקומית תהא זכאית לקבל תמיכה עבור תכנית העשרה אחת בלבד, מדי שנה.

ו. לא ייתמכו לפי מבחנים אלה -

(1)  תכנית העשרה  נתמכת או מתוקצבת, כולה או חלקה, על ידי משרד ממשלתי אחר.

(2)  תכנית העשרה המקדמת או המנסה לקדם את עניינה של קבוצה פוליטית, מפלגתית או אידיאולוגית כלשהי; לעניין פסקה זו, השפה בה בוצעה התכנית לא תיחשב כקידום עניינה של קבוצה כלשהי.

ועדת התמיכות וסמכויותיה

 

4.  ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תפעל בהתאם למפורט להלן :

 

א. הוועדה תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד לרשות מקומית והיא הרשות המוסמכת לעניין כל החלטה לפי מבחנים אלה.

ב.  הוועדה תשקול את הבקשות לתמיכה לגופן, בהתחשב בנסיבותיה של כל בקשה, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

ג.  הוועדה רשאית להיעזר בשירותיו של יועץ או גורם מקצועי, ולקבל את המלצותיו לצורך גיבוש החלטותיה בהתאם למבחנים אלה.  

ד.  הועדה תהיה רשאית, על אף דוח תכנון התקציב שצורף לבקשת התמיכה כאמור בסעיף 3(ג)(3), לאמוד עלויות שונות מאלו שהוצגו בדוח כאמור ולאשר סכום תמיכה לתכנית העשרה או למרכיביה בהתאם לכך ועל פי שיקול דעתה הבלעדי.

אופן חלוקת הניקוד

5.  חלוקת הניקוד תתבצע באופן הבא:

(1)  בשלב הראשון, הניקוד שניתן למבקשת בהתאם לאמות המידה המפורטות בסעיף 6 (להלן – אמות המידה), יחולק בסך הניקוד הכולל שניתן לכל המבקשות יחד (להלן – החלק היחסי).

(2)  בשלב השני, סכום התמיכה לכל מבקשת, לשנת תמיכה, יהיה מכפלת החלק היחסי בסך תקציב התמיכה (להלן – הסכום היחסי).  היה הסכום היחסי של מי מהמבקשות גבוה מסכום התמיכה המרבי כאמור בסעיף 8(א) או מסכום התמיכה אשר ביקשה המבקשת בבקשת התמיכה כאמור בסעיף 8(ה)(4), יהיה הסכום הנמוך מבין כל אלה סכום התמיכה המאושר לתשלום כאמור בסעיף 8(ב).

 

אמות המידה

6.  הניקוד לרשות מקומית יינתן לפי אמות המידה המפורטות להלן:

א. מיקום הרשות המקומית בפריפריה (עד 35 נקודות) – הניקוד יינתן לפי מיקום הרשות המקומית בפריפריה, בהתאם למדד האחרון שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון למועד בחינת בקשת התמיכה, לפי המפתח שלהלן:

1.  פריפריה גאוגרפית (עד 15 נקודות) – לפי מדד  פריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה[2], בהתאם למפתח שלהלן:                                                

(1)  רמת פריפריאליות 4 ו-5 – 0 נקודות;

(2) רמת פריפריאליות 3-4 – 8 נקודות;

(3) רמת פריפריאליות 1 ו-2 – 15 נקודות.

2.  פריפריה חברתית – כלכלית (עד 15 נקודות) - אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית – כלכלית של האוכלוסייה, לפי מדד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה[3], בהתאם למפתח שלהלן:

(1)  שיוך לאשכול 7 – 5 נקודות;

(2)  שיוך לאשכול 5-6 – 9 נקודות;

(3)  שיוך לאשכול 1-4– 15 נקודות.

3.  יישובים סמוכי גבול ויישובים מאוימים – רשות מקומית של אחד מן היישובים  המפורטים ברשימה המצורפת בנספחים ב' ו-ג' להחלטת הממשלה מספר 3738 מיום ל' בניסן התשע"ח (15 לאפריל 2018) או לכל החלטה אחרת שתבוא במקומה –  5 נקודות.

ב. מאפייני תכנית העשרה (65 נקודות) – הניקוד יינתן בגין מאפייני תכנית ההעשרה ובהתאם לקריטריונים שלהלן:

1.  עלות תכנית העשרה למשתתפי התכנית (עד 12 נקודות):

תכנית העשרה שעלותה למשתתף לא תעלה על סך של 50 ₪ לאדם – 12 נקודות.

הבהרה – כל תכנית שעלותה למשתתף תעלה על סך של 50 ₪ לאדם, לא תקבל ניקוד לפי קריטריון זה.

2.  מספר המשתתפים בתכנית ההעשרה (עד 9 נקודות):

תכנית העשרה שבה מספר המשתתפים הגבוה ביותר, מבין כל תכניות ההעשרה אשר הובאו בפני הוועדה, תזכה ל-9 נקודות (בסעיף זה - תכנית הניקוד המקסימאלי); הניקוד בקריטריון זה, לתכניות העשרה שאינן תכנית הניקוד המקסימאלי, יינתן ביחס זהה ליחס שבין מספר המשתתפים בכל תכנית העשרה למספר המשתתפים בתכנית הניקוד המקסימאלי.

3.  אורך תכנית ההעשרה (עד 16 נקודות):

תכנית העשרה שתכלול את מספר השעות הגבוה ביותר, מבין כל תכניות ההעשרה אשר הובאו בפני הוועדה, תזכה ל-16 נקודות (בסעיף זה - תכנית הניקוד המקסימאלי); הניקוד בקריטריון זה לתכניות העשרה שאינן תכנית הניקוד המקסימאלי, יינתן ביחס זהה ליחס שבין מספר השעות בכל תכנית העשרה למספר השעות בתכנית הניקוד המקסימאלי.

4.  תרגול/התנסות מעשית (עד 20 נקודות):

(1)  תכנית העשרה הכוללת התנסות או תרגול מעשיים של המשתתפים - 16 נקודות;

(2)  תכנית העשרה הכוללת התנסות או תרגול מעשיים של המשתתפים והיכרות עם ציוד מקצועי – 20 נקודות.

5.  שילוב אלמנטים חווייתיים בתכנית (8 נקודות):

תכנית העשרה שתכלול אלמנטים חווייתיים (אלמנטים המשלבים הנאה כחלק מתהליך הלמידה) להשגת מטרות התמיכה כפי שנקבעו במבחנים אלה  - 8 נקודות.

 

דוחות ביצוע ותנאי תשלום

 

7.  רשות מקומית שהגישה בקשת תמיכה והודיעה לה הוועדה על זכאותה לסכום תמיכה כאמור בסעיף 8(ב), תגיש לצורך קבלת התמיכה דוחות ביצוע כמפורט להלן :

 

א.  דוח ביצוע מילולי מפורט, הכולל התייחסות לביצוע התכנית בהתאם להתחייבות, חתום על ידי מורשה החתימה של הרשות.

ב.  דוח ביצוע כלכלי מפורט, חתום על ידי מורשה החתימה וגזבר הרשות, הכולל את המסמכים הבאים:

1.  תקציב תכנון מול ביצוע באשר לכלל סעיפי ההוצאה.

2.  אסמכתאות להוכחת ההוצאות בפועל בגין יישום התכנית בהתאם לבקשת התמיכה, לרבות חשבוניות ו/או קבלות באשר לכלל סעיפי התקציב.

ג.  דוחות הביצוע וכל המסמכים הנדרשים יוגשו באמצעות פורטל המרכבה.

ד.  תשלום התמיכה לרשות המקומית יבוצע לאחר בחינת דוחות הביצוע שהוגשו על ידי אותה רשות ואישורן על-ידי המשרד. לצורך כך, ייבחנו, בין היתר, העלויות שהוצאו בפועל על-ידי אותה רשות, סבירות הוצאות אלו והכל בהתאם לדוחות הביצוע שהוגשו לפי לסעיף זה.

נהלים לחלוקת תמיכה

8.  התמיכה תינתן בכפוף לתנאים הבאים:

א. התמיכה תחולק בהתאם לקבוע באמות המידה המפורטות בסעיף 6 להלן ובכפוף להצגת אסמכתאות כנדרש במבחנים אלה ובהתאם לדרישות הוועדה; סכום התמיכה שיאושר על-ידי הוועדה לא יעלה על סכום של 150,000 ₪.

ב.  הוועדה תדון בבקשות התמיכה שהוגשו ותיידע בכתב כל רשות מקומית בדבר זכאותה לתמיכה והסכום שאושר לה והכל בכפוף לעמידתה בהוראות מבחנים אלה.

ג.  התמיכה תינתן, אם נכון וראוי לתתה, והכל לפי עקרונות של סבירות, שקיפות ושוויון בין מבקשי התמיכה השונים.

ד.  לאחר סיום ביצוע תכנית ההעשרה, תגיש הרשות המקומית לוועדה דוחות ביצוע כמפורט בסעיף 7 לעיל.

ה. תשלום התמיכה לרשות המקומית, ישולם בכפוף לתנאים הבאים:

(1)   תכנית ההעשרה בוצעה במלואה וכפי שהוגשה בבקשת התמיכה.

(2)   במקרה בו אושר על ידי הוועדה סכום תמיכה נמוך מזה שביקשה הרשות בבקשת התמיכה, לא ישולם לרשות סכום הגבוה מזה שאושר בוועדה.

(3)  תשלום התמיכה כפוף להגשת דוחות ביצוע ואסמכתאות כנדרש בסעיף 7 לעיל ובכל מקרה לא יעלה על סכום ההוצאות בפועל כפי שאלה אושרו על-ידי המשרד, כאמור בסעיף 7(ד), לרבות אם הוועדה אישרה סכום תמיכה גבוה מסכום ההוצאות כאמור.

(4)  סכום התמיכה שישולם לא יעלה על סכום התמיכה שביקשה המבקשת בבקשת התמיכה.

ו. הרשות המקומית תעמיד גורם מטעמה שיעמוד בקשר רציף עם הוועדה והמשרד.

ז.  ההקצאה התקציבית למתן תמיכה בהתאם למבחנים אלה כפופה לאישור תקציב המדינה בכנסת ולתקציב המשרד, כפי שיוגש ויאושר.

 

 

תחילה

9.  תחילתם של מבחנים אלו ביום חתימתם.



[1] https://takam.mof.gov.il/document/H.6.2.1

 

[2] https://www.cbs.gov.il/he/publications/Pages/2019/%D7%9E%D7%93%D7%93-%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%A9%D7%9C-%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA-2015.aspx

 

[3] https://www.cbs.gov.il/he/publications/Pages/2019/%D7%90%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%92%D7%90%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%95%D7%92%D7%9F-%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%A0%D7%AA-2015.aspx