תזכיר חוק הגנת הצרכן (תיקון מס'61) (תיקון), התשפ"ב – 2022

 

תזכיר חוק

שם החוק המוצע - תזכיר חוק הגנת הצרכן (תיקון מס'61) (תיקון), התשפ"ב – 2022.

 

מטרת החוק המוצע והצורך בו – מטרת הצעת החוק היא לדחות את מועד כניסתם לתוקף של סעיפים 1, 4(1) ו-6 לתיקון 61 מיום 24.5.2022 ליום 31/10/22 וזאת על מנת לאפשר לרשות להשלים את הקמת המאגר להגבלת פניות שיווקיות ('אל תתקשרו אלי'), לאפשר תקופת "הרצה" לרישום צרכנים במאגר ולאפשר לציבור העוסקים לבצע את ההתאמות הנדרשות במערכות המחשוב אצלם לצורך בירור המידע במאגר.

 

 

 

 

להלן נוסח החוק -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הצעת חוק מטעם משרד הכלכלה:

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 61)( תיקון), התשפ"ב – 2022.

 

 

 

 

תיקון סעיף 7

1.  

בחוק הגנת הצרכן, (תיקון מס' 61), התשפ"א - 2020[1] בסעיף 7 במקום "18 חודשים מיום פרסומו של חוק זה" יבוא, "ביום ו' בחשון התשפ"ג (31 באוקטובר 2022).".


דברי הסבר

 

כללי         

ביום 24.11.2020 פורסם תיקון 61 לחוק הקובע, בין היתר, מגבלות על שיחות שיווק טלפוניות ומחייב עוסק המבצע שיחת שיווק באמצעות הטלפון (להלן: פנייה שיווקית) לברר האם מספר הטלפון שאליו מתבצעת השיחה רשום במאגר אל תתקשרו אליי. לצורך כך נקבע כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תקים ותנהל מאגר שבו יירשמו מספרי טלפון של צרכנים שאינם מעוניינים שיבוצעו למספר הטלפון שלהם שיחות שיווק וכי עוסקים שמבצעים פנייה שיווקית לא יפנו לצרכנים שנרשמו במאגר.

כמו כן נקבעה הסמכות להטיל עיצום על עוסק שפעל בניגוד לחובתו כאמור וכן נקבעו מקרים שבהם לא יראו בפנייה שיווקית הפרה של הוראות החוק כאמור.

 

לצורך הקמת המאגר וכן על מנת לאפשר לעוסקים המבצעים פנייה שיווקית להיערך לבירור המידע שיופיע במאגר, נקבע כי הוראות התיקון ייכנסו לתוקף 18 חודשים מיום פרסומו, קרי ביום 24.5.2022.

 

נקבעה תחילה מאוחרת של 18 חודשים בשל העובדה כי הקמת מאגר כאמור הינה פרויקט מחשובי מורכב ובתוך כך מצריכה עבודה במספר שלבים שלא ניתן לפעול בהם במקביל. בתוך כך  ולצורך המחשה יובהר כי ראשית נדרשה הרשות לצאת  במכרז לצורך אפיון המאגר. רק בסיומו של הליך האפיון ניתן היה לצאת במכרז נוסף לטובת הקמת המאגר עצמו. לאחרונה הסתיים הליך בחירת הזוכה ובימים אלו מוקם המאגר. רק לאחר השלמת הליך ההקמה יוכלו העוסקים להיערך להכנת ממשקים ממוחשבים לבדיקת המידע במאגר.

 

העיכוב בהשלמת התהליך האמור נובע מהעובדה כי מיום פרסום התיקון ועד לחודש נובמבר 2021 פעלה המדינה ללא תקציב. היעדר תקציב כאמור הקשה על קידום היציאה למכרזים להקמת המערכת כאמור.

 

הרשות מעריכה כי השלמת האפיון הטכני המלא והעברת הקוד המאפשר התממשקות למאגר תהיה בתחילת מאי 2022. עם זאת, נראה כי על מנת לאפשר לעוסקים להיערך כנדרש לצורך בירור המידע במערכת ובכלל זה לבצע את ההתאמות הנדרשות מבחינת מערכות המחשוב אצלם, יש לאפשר להם שהות של מספר חודשים. זאת ועוד, נראה כי נדרש פרק זמן של "הרצה" בו צרכנים יוכלו בכל מקרה לרשום את מספרי הטלפון שלהם במאגר בטרם ניתן יהיה להחיל את החוק ככתבו וכלשונו.

 

בהתאם מוצע לתקן את סעיף התחילה כך שסעיפים 1, 4(1) ו-6 לתיקון 61 ייכנסו לתוקף ביום  31/10/22.

 

 



[1] ס"ח התשפ"א, , עמ' 98.