בהתאם לקבוע בתקנות למניעת מפגעים (זיהום אוויר מחצרים), תשכ"ב-1962 אותן אנו מבקשים לתקן, פליטת עשן שחור לרשות הרבים מהווה זיהום אוויר בלתי סביר. עם זאת, התקנות אינן חלות על פליטת עשן שחור מכלי שיט.
הואיל וכלי שייט מהווים מקור זיהום אויר משמעותי בישראל ובפרט סביב נמלי הים, והואיל ובהתאם לסקירה בינלאומית שערך המשרד, נמצא כי מדינות מובילות לרבות בצפון אמריקה וחלק ממדינות אירופה אוסרות על פליטת עשן שחור מאוניות, מוצע לתקן את התקנות כך שפליטת עשן שחור מכלי שייט בישראל תוגבל, באופן שיצמצם ואף ימנע פליטת חלקיקים מזהמים לאוויר המסכנים את בריאות הציבור בישראל כולה ובפרט סביב נמלי הים.
טיוטת תקנות מטעם משרד להגנת הסביבה:
טיוטת תקנות אוויר נקי (זיהום אוויר מחצרים)(תיקון), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 13, 35 ו- 81 לחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008[1], לאחר התייעצות עם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, שר הביטחון והשר לביטחון הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
||
|
שינוי השם |
1. |
בתקנות למניעת מפגעים (זיהום אוויר מחצרים), תשכ"ב-1962[2], בשם התקנות, במקום "למניעת מפגעים" יבוא "אוויר נקי", ובמקום "זיהום אוויר מחצרים" יבוא "עשן שחור מחצרים ומכלי שיט". |
||
|
הוספת תקנה 5א |
2. |
אחרי תקנה 5 לתקנות העיקריות יבוא: |
||
|
|
|
"איסור פליטת עשן שחור מכלי שיט |
5א. |
בעל מקור פליטה שהוא כלי שייט לא יגרום ולא ירשה לאחר לגרום לפליטת עשן שחור מכלי השייט במשך יותר משש דקות בכל שעה; בתקנה זו, "בעל מקור פליטה" – לרבות הקברניט כהגדרתו בחוק הספנות (כלי שייט), התש"ך-1960[3]". |
|
ביטול תקנה 7א |
3. |
תקנה 7א לתקנות העיקריות – בטלה. |
||
|
תחילה |
4. |
תחילתן של תקנות אלה 3 חודשים מפרסומן. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה
דברי הסבר
כללי
כלי שייט מהווים מקור זיהום אויר משמעותי בישראל ובפרט סביב נמלי הים, כאשר מזהמי האוויר האופייניים הינם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. לפי הערכות שבוצעו לאחרונה על ידי המשרד להגנת הסביבה, פליטות של חלקיקים נשימים עדינים מכלי שיט מהוות כ-7% מכלל הפליטות של מזהם זה בישראל. באזורי ערי הנמל, תרומתם היחסית של כלי השייט לריכוזי מזהמי האוויר, גדולה בסדר גודל ביחס לתרומתם הכללית. לדוגמה, במפרץ חיפה כלי שייט תורמים כ-65% מסך פליטות חלקיקים נשימים עדינים. חלקיקים הם המזהם העיקרי בפליטת עשן שחור. בבדיקות מדגמיות שערך המשרד בשנת 2020, בחודשים פברואר עד מאי, נצפו כ-40 אירועים של פליטת עשן שחור מכלי שיט ברמת אטימות משתנה.
כיום אין חקיקה המאסדרת באופן מקיף את הפליטות לאוויר מכלי שיט. משרד התחבורה, בהובלת רשות הספנות והנמלים, פועל לקידום תקנות הנמלים (זיהום אויר מכלי שיט) המאמצות את הנספח השישי של האמנה הבין-לאומית למניעת זיהום מאוניות (להלן - האמנה). נכון לכתיבת מסמך זה הצעת התקנות נמצאת בשלב טיוטה סופית טרם הגשתן לאישור ועדת הכלכלה. עם זאת, הנספח השישי לאמנה אינו מטפל כלל בפליטות העשן השחור מכלי שייט.
תקנה 1
לפני חקיקת חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008 (להלן – חוק אוויר נקי), הטיפול במניעת זיהום האוויר בישראל הוסדר באמצעות החוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961 (להלן – החוק למניעת מפגעים) והתקנות מכוחו. בסעיף 96 לחוק אוויר נקי נקבע כי תקנות שהותקנו בנושא זיהום אוויר לפי החוק למניעת מפגעים יראו אותן כאילו הותקנו לפי חוק אוויר נקי. תקנות למניעת מפגעים (זיהום אוויר מחצרים), התשכ"ב-1962 (להלן – התקנות הקיימות), נותרו בתוקפן לפי סעיף זה. כעת, עם העדכון לתקנות, מוצע גם לעדכן את שם התקנות כך שיתאימו למקור ההסמכה בחוק אוויר נקי ולתיקון המוצע.
תקנות 2 ו- 3
בתקנות הקיימות נקבע כי פליטת עשן שחור מחצרים, הנוצר על ידי שריפה באש פתוחה, בתנור או בכל מיתקן לשריפה מהווה זיהום אוויר בלתי סביר. עם זאת, תקנה 7א בתקנות קובעת שהן לא יחולו על פליטת עשן שחור מכלי שייט.
כיום ידוע כי חלקיקים עדינים נשימים (2.5PM) גורמים לעודף תחלואה ותמותה. מחקר של משרד הבריאות מ-2016 מצא שבישראל מתים בין 1,608 ל-2,253 איש בכל שנה ממחלות הקשורות לזיהום אוויר מחלקיקים אלה. בסוף 2021, החליט ארגון הבריאות העולמי (WHO) כי הסיכון לבריאות הציבור עקב חשיפה לחלקיקים עדינים נשימים נגרם גם בערכים מחמירים יותר מאלה שנקבעו בעבר. לפיכך יש לפעול ביתר שאת לצמצום ומניעה של פליטת חלקיקים אלה לאוויר.
בעשרות השנים האחרונות, חל שיפור משמעותי בביצועי מנועי כלי השייט, וכיום הדרישה להגבלת פליטת העשן השחור הנפלט מהם בהתאם להוראות התקנות היא ישימה. לכן, מוצע להגביל את פליטת העשן השחור מכלי שייט כך שבעליו או קברניטו של מקור פליטה שהוא כלי שייט לא יגרום ולא ירשה לאחר לגרום לפליטת עשן שחור מכלי השייט במשך יותר משש דקות בכל שעה.
התקנות הקיימות מגבילות את פליטת העשן השחור מתנור או מדוד במשך לא יותר משש דקות בכל שעה
ואוסרות באופן מוחלט על פליטת העשן השחור ממקורות אחרים בחצרים. חלוקה זו נקבעה לאור העובדה כי בעת התנעה והדממה של תנור ודוד תיתכן פליטה זמנית של עשן וזאת עד להגעת התנור או הדוד לטמפרטורת העבודה שלו. אותו העיקרון חל גם על מנוע של כלי שייט ולכן תקנות אלה באות למנוע פליטת עשן שחור מפעילות רציפה של כלי השייט.
תקנה 4
מוצע לקבוע כי מועד התחילה של התקנות המוצעות יהיה 3 חודשים מפרסומן, כדי לאפשר פרסום הודעה מראש בדבר ההגבלות שנקבעו לכלי השייט המגיעים לישראל, באמצעים המקובלים בעולם הספנות.