תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות השקעות משותפות בנאמנות (הצעת יחידות של קרן חוץ) (תיקון), התשפ"א-2021
1. תיקון תקנה 1
טיוטת תקנות השקעות משותפות בנאמנות (הצעת יחידות של קרן חוץ) (תיקון מס'__), התשפ"ב-2022
חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994 קובע כי קרנות חוץ אשר עומדות בדרישות הקבועות בתקנות השקעות משותפות בנאמנות (הצעת יחידות של קרן חוץ), התשע"ו-2016 (להלן- "תקנות קרנות חוץ"), ואשר קיבלו את אישור רשות ניירות ערך (להלן – "הרשות") לכך, יכולות להציע לציבור בישראל את יחידותיהן.
כיום אחד התנאים לרישום למסחר של קרנות חוץ נסחרות בבורסה בישראל (לרוב ETFs) נשען על הסדר בחוק ניירות ערך (להלן – "חוק ניירות ערך") בנוגע לרישום למסחר בבורסה בישראל של תאגידים הרשומים למסחר בבורסות המנויות בתוספות השנייה והשלישית לחוק ניירות ערך (להלן – "הסדר הרישום הכפול").
יחד עם זאת, הישענות של קרנות חוץ נסחרות על הסדר הרישום הכפול בחוק ניירות ערך אינה נכונה ויוצרת בעייתיות כפולה, בכך שמחד עשויות להיכלל במסגרת רשימת הבורסות הרלבנטיות לקרנות חוץ בורסות שאינן מתאימות להסדר זה, ומאידך עשויות שלא להיכלל בורסות המתאימות להסדר.
לאור האמור, מוצע לנתק את הקשר בין רשימות הבורסות הקבועה בתוספות לחוק ניירות ערך לצורך ההסדר הרישום הכפול, לבין בורסות זרות לעניין רישום למסחר בישראל של קרנות חוץ, ולקבוע כי במסגרת התנאים למתן היתר למנהל קרן חוץ להציע יחידות של קרן חוץ נסחרת לציבור בישראל, תבחן הרשות את הבורסה מחוץ לישראל בה נסחרת קרן החוץ, חלף ההפניה היום לרשימת הבורסות בחוק ניירות ערך. הבחינה תתבסס על פרמטרים כמותיים שונים כגון, היקף מסחר, מספר הקרנות הנסחרות, ושווי הנכסים בכל בורסה, לצד הסתמכות על הדינים הרלבנטיים החלים על קרן החוץ וההכרות עם הרגולטור הרלבנטי של כל בורסה. .
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 113ב, 113ג ו-131(א) לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[1], לפי הצעת הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
1. |
בתקנות השקעות משותפות בנאמנות (הצעת יחידות של קרן חוץ), התשע"ו-2016[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, ההגדרה "בורסה בחו"ל" - תימחק. |
|
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות, בפסקה (8), במקום "בבורסה בחו"ל" יבוא: |
|
|
|
"בבורסה מחוץ לישראל שקיבלה אישור מידי מי שרשאי לתתו לפי דין במדינה שבה היא פועלת, המתאפיינת במסחר משמעותי בקרנות נאמנות, בין היתר, בהתבסס על מחזור מסחר בקרנות הנאמנות הנסחרות בה, מספר הקרנות הנסחרות בה ושווי סך כל החזקות הציבור בהן;". |
|
תיקון תקנה 8 |
3. |
בתקנה 8(א) לתקנות העיקריות, בפסקה (2)(ד), במקום "בבורסה בחו"ל ובישראל" יבוא "בבורסה כאמור בתקנה 2(א)(8) ובבורסה בישראל". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-4886)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
החל משנת 2017 ובהתאם לתיקון 23 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994, קרנות חוץ, העומדות בדרישות הקבועות בתקנות השקעות משותפות בנאמנות (הצעת יחידות של קרן חוץ), תשע"ו-2016 (להלן- "תקנות קרנות חוץ") ואשר קיבלו את אישור רשות ניירות ערך (להלן – "הרשות") לכך, מציעות לציבור בישראל את יחידותיהן.
תקנה 2(א)(6) לתקנות קרנות חוץ קובעת כי הדינים המאפשרים הצעה של קרן חוץ לציבור בישראל הם דירקטיבת UCITS (The Undertaking for Collective Investment in Transferable Securities Directive) או חוק השקעות משותפות האמריקאי (Investment Company Act of 1940). בנוסף, תקנה 2(א)(8) לתקנות קרנות חוץ קובעת כי התנאי לרישומה למסחר בבורסה בישראל של קרן חוץ נסחרת, הוא שהקרן נסחרת בבורסה בחו"ל כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח- 1968 (להלן: "חוק ניירות ערך").
כלומר, כיום התנאי לרישום למסחר של קרנות חוץ נסחרות בבורסה בישראל (לרוב ETFs[3]), נשען על הסדר בחוק ניירות ערך בנוגע לרישום למסחר בבורסה בישראל של תאגידים הרשומים למסחר בבורסות המנויות בתוספות השנייה והשלישית לחוק ניירות ערך (להלן :"הסדר הרישום הכפול").
יישום הסדר הרישום הכפול אינו מתאים לרישום למסחר של קרנות חוץ נסחרות כיון שרשימת הבורסות המנויות כאמור בחוק ניירות ערך אינה משקפת בהכרח את הבורסות שראויות להיכלל בהסדר החל על קרנות חוץ נסחרות. הסדר הרישום הכפול והבורסות מתבסס על נאותות הדינים, הפיקוח בפועל ומשמעת השוק הקיימת בבורסות אלה בנוגע לתאגידים הנסחרים בהן, לא אלו השיקולים שיש לשקול בהכרח בנוגע לרישום למסחר של קרנות חוץ נסחרות. מתווה התקנות למתן אפשרות להצעת קרנות זרות בישראל מסתמך קודם כל, ובעיקר, על הדינים המסדירים את קרנות הנאמנות. הסדרת הבורסות והפיקוח שלהן הוא רק נדבך נוסף, הרלוונטי לפעילות המסחר ולא להתנהלות הקרנות עצמן.
בנוסף, התיקון האמור יאפשר גמישות בשינוי רשימת הבורסות הרלוונטיות לרישום למסחר של קרנות חוץ בבורסה בישראל, שכן הן עשויות להשתנות מעת לעת. באופן זה, תתאפשר התאמה מיטבית בין המצב המשפטי לבין המצב בפועל של הבורסות שמתאימות לפעילות זו.
מוצע כעת לקבוע כי במסגרת התנאים למתן היתר למנהל קרן חוץ להציע יחידות של קרן חוץ נסחרת לציבור בישראל, תבחן הרשות את הבורסה מחוץ לישראל בה נסחרת קרן החוץ, חלף ההפניה היום לרשימת הבורסות בתוספות לחוק ניירות ערך לעניין הסדר הרישום הכפול. בחינה זו תתבסס על פרמטרים כמותיים כגון, היקף מסחר, מספר הקרנות הנסחרות ושווי הנכסים בכל בורסה, לצד הסתמכות על הדינים הרלבנטיים החלים על קרן החוץ וההכרות עם הרגולטור הרלבנטי של כל בורסה.
תקנה 1 מוצע למחוק את הגדרת "בורסה בחו"ל" שכיום מפנה להגדרה בחוק ניירות ערך. הגדרה זו מתייתרת על מנת לנתק את הקשר בין רשימות הבורסות הקבועה בתוספות לחוק ניירות ערך, לצורך ההסדר הרישום הכפול לבין בורסות זרות לעניין רישום למסחר בישראל של קרנות חוץ.
תקנה 2 תקנה זו מפרטת את התנאים אשר בהתקיימם הרשות רשאית להתיר למנהל קרן חוץ להציע יחידות של קרן חוץ לציבור בישראל. מוצע לתקן את התנאי הקבוע בתקנת משנה (א)(8), כך שלגבי קרן נסחרת, נדרש כי היחידות המוצעות יהיו רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל שקיבלה אישור מידי מי שרשאי לתתו לפי דין במדינה שבה היא פועלת, המתאפיינת במסחר משמעותי בקרנות נאמנות, בין היתר בהתבסס על מחזור מסחר בקרנות הנאמנות הנסחרות בה, מספר הקרנות הנסחרות בה ושווי כל החזקות הציבור בהן. זאת חלף הקביעה היום כי על היחידות להיות רשומות למסחר בבורסה בחו"ל, שמפנה לרשימת הבורסות בהסדר הרישום הכפול בחוק ניירות ערך. התיקון האמור יתקן את הטעות שבהפניה לתוספות בחוק ניירות ערך ויאפשר בחינה של הבורסות בהקשר של פעילות של קרנות חוץ נסחרות.
תקנה 8 בהלימה לתיקונים המוצעים כאמור, מוצע לתקן את פסקה (2)(ד) בתקנת משנה (א) שמפנה להגדרת "בורסה בחו"ל ובמקום זאת להפנות ל"בורסה כאמור בתקנה 2(א)(8)" שבה מוצע כעת לקבוע כי הרשות תבחן את הבורסה מחוץ לישראל בה נסחרת קרן החוץ בהתאם לשיקולים שנקבעו.