תזכיר חוק איסור אלימות בספורט (תיקון מס ___), תשפ"ב - 2022

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק איסור אלימות בספורט (תיקון מס' ____) התשפ"ב-2022.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק איסור אלימות בספורט, תשס"ח-2008 (להלן- החוק ) קובע תנאים לקיום אירוע ספורט, שמירה על הסדר הציבורי וביטחונו של הציבור באירועי ספורט. נקבעה בו חובת מינוי בעלי תפקידים שונים ותנאי הכשירות הנדרשים לכך. בנוסף, מעגן החוק היבטי בטיחות שונים, ונקבעו בו הוראות עונשיות וסמכויות אכיפה ועונשין.

שר התרבות והספורט נקבע בחוק כממונה על ביצועו. יחד עם זאת, הסמכויות הנקובות בחוק לצורך ביצועו מצויות ברובן בידי גורמים אחרים: המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל ומשרד הכלכלה (זרוע העבודה). התיקון המוצע מבקש לאפשר התמודדות טובה יותר עם אירועים של הפרות סדר ציבורי ואלימות באירועי ספורט ולאפשר אכיפה וטיפול יעילים ואפקטיביים יותר באירועים אלה. בין היתר, מוצע להאריך את תקופות ההרחקה שקצין משטרה מוסמך לקבוע  כנגד אדם המפריע לסדר הציבורי או מתנהג באופן אלים. כן מוצעת הוספת עבירות פליליות הקשורות למניעת אלימות באירועי ספורט, לצורך טיפול אפקטיבי בניהול אירועי ספורט, באופן שיאפשר צמצום  מספר האירועים של הפרת הסדר הציבורי ושל אלימות באירועי ספורט. יובהר, כי בהתאם לעונשים שנקבעו ביחס לעבירות הפליליות המוצעות במסגרת הצעת החוק, ניתן יהיה בהמשך לשקול את קביעתן כעבירות מנהליות אשר ניתן לאוכפן באמצעות קנס מנהלי.

בנוסף לאמור, מוצע לבטל את המועצה למניעת אלימות בספורט (להלן – המועצה), שהוקמה מכוח החוק, וכחילופין, להקים וועדת משנה של המועצה הלאומית לספורט, הפועלת מכוח חוק הספורט, התשמ"ח – 1988 (להלן – חוק הספורט), אשר תמליץ בעניין ההיבטים הקשורים למניעת אלימות בספורט. זאת מאחר שבאופן מהותי, הייעוץ בנושא מניעת אלימות מהווה חלק מתפקידי המועצה הלאומית לספורט, מכוח חוק הספורט, ואין כל סיבה להקים לשם כך מועצה נפרדת. הדבר יקל על הנטל הבירוקרטי הכרוך בהקמת גוף נפרד, ויותיר את המועצה הלאומית לספורט כגורם המייעץ המרכזי למשרד בתחום הספורט. מהלך זה הוא חלק מהמהלך המתוכנן במשרד לייעול ושיפור עבודת המועצות הציבוריות שבאחריות המשרד.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

 

תזכיר החוק יוסיף עבירות פליליות מתחום הספורט שיאכפו על ידי משטרת ישראל. 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק איסור אלימות בספורט, תשס"ח-2008 (תיקון מס'____), התשפ"ב- 2022

 

 

 

תיקון חוק איסור אלימות בספורט

1.  

בחוק איסור אלימות בספורט, תשס"ח-2008 (להלן: "החוק העיקרי"):

 

 

 

(1) בסעיף 1, בסעיף קטן  (א)  -

 

 

 

(א)      הגדרת  "המועצה"- תימחק.

 

 

(2) בסעיף 4(ב) לחוק העיקרי אחרי המילים "רשאי" יבוא "להתקין בתקנות דרישות נוספות להסמכת מנהל אירוע או לחידוש הסמכתו של מי שהוסמך כמנהל אירוע וכן רשאי "

 

 

(4) בסעיף 13 לחוק העיקרי:

 

 

 

(א) בסעיף קטן (ב) במקום "שלושים ימים" יבוא "60 ימים".

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ג) במקום "שלושים ימים" יבוא "60 ימים".

 

 

(5) בסעיף 13א(ב) לחוק העיקרי :

 

 

 

 

(א)       בפסקה (1) במקום "60 ימים" יבוא "150 ימים". 

 

 

 

(ב) בפסקה (2) במקום "90 ימים" יבוא "180 ימים".

 

 

(6) בסעיף 14(ג) לחוק העיקרי במקום "דינו- מאסר חמש שנים" יבוא "דינו מאסר שנתיים".

 

2.  

(7)  אחרי הוראות סעיף 16א' יבוא:

 

 

"זריקת חפץ ללא סיכון חיי אדם

16ב'

המיידה  חפץ לעבר שדה המשחק או לעבר אדם באירוע ספורט דינו – קנס לפי סעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

 

 

איסור ספסרות באירוע ספורט

16ג'

המוכר באירוע ספורט או בסמוך לו כרטיס  במחיר העולה מעל הערך הנקוב בו, לפי אחד מאלה - דינו  קנס לפי סעיף 61(א)(2) לחוק העונשין:

(1)  שלושה כרטיסים או יותר.

(2)  כרטיס במחיר העולה על פי 2 מהערך הנקוב בכרטיס.

 

 

איסור כניסה לאירוע ספורט ללא כרטיס

16ד'

הנכנס למקום בו מתקיים אירוע ספורט ללא ששילם את דמי הכניסה לאירוע, דינו קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין;

 

 

 

(8)  אחרי הוראות סעיף 18 יבוא:

 

 

"הפרת הוראת צו הרחקה או הגבלה 

18א'

בלי לגרוע מהוראות סעיף 13א, המפר צו הרחקה או הגבלה לפי חוק זה או תנאי מתנאיו, דינו - מאסר שנתיים".

 

 

(9)  פרק ה' לחוק  העיקרי בטל.

 

דברי הסבר

חוק איסור אלימות בספורט, תשס"ח-2008 (להלן- החוק ) קובע תנאים לקיום אירוע ספורט, שמירה על הסדר הציבורי וביטחונו של הציבור באירועי ספורט. נקבעה בו חובת מינוי בעלי תפקידים שונים ותנאי הכשירות הנדרשים לכך. בנוסף, מעגן החוק היבטי בטיחות שונים, ונקבעו בו הוראות עונשיות וסמכויות אכיפה ועונשין.

במהלך השנים האחרונות ונוכח קיומם של אירועי אלימות שונים במסגרת אירועי ספורט, נמצא – בהתייעצות עם משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים - כי יש מקום למתן כלים יותר אפקטיביים שיאפשרו התמודדות טובה יותר עם אירועי האלימות האמורים. בהתאם, מוצע לתקן את החוק בצורה שתיתן מענה לקשים שנתגלו בשנים האחרונות בכל הקשור לאכיפת החוק ולטיפול באירועי אלימות באירועי ספורט, בצורה יעילה ואפקטיבית.

במסגרת הצעת החוק מוצע לקבוע, כי שר התרבות והספורט, שהוא השר הממונה על ביצועו של החוק, יהיה מוסמך להתקין בתקנות דרישות נוספות להסמכת מנהל אירוע או לחידוש הסמכתם של מנהלי אירוע. הטעם לכך הוא ההבנה כי המדובר בדרישות שעשויות להתעדכן מעת לעת, והעמדה כי עדכונים כאמור יכולים להיעשות גם במסגרת נורמטיבית של תקנות. בין היתר, ניתן יהיה לשקול הוספת דרישות בדבר קיום הכשרות שונות, וזאת נוכח ההבנה כי שיפור המקצועיות של מנהלי האירועים תוכל לסייע גם בהתמודדות עם אירועי אלימות.

בנוסף, מוצע, בתיאום עם המשרד לביטחון פנים, להרחיב את סמכויות ההרחקה הנתונות בהתאם לחוק לקצין משטרה ולהאריך את התקופות שבהן יהיה קצין משטרה מוסמך להרחיק אדם המפריע לסדר הציבורי או מתנהג באופן אלים. הארכת תקופות ההרחקה נועדה לתת בידי משטרת ישראל כלים אפקטיביים ומרתיעים יותר לשם התמודדות עם אירועי הפרת סדר ציבורי ואלימות.

עוד מוצעת הוספת עבירות פליליות הקשורות למניעת אלימות באירועי ספורט. קביעת העבירות המוצעת מבקשת לתת כלי אכיפה אפקטיביים לטיפול במורחקים שנכנסו לאירועי ספורט בניגוד לצו שהוצא בעניינם וכן למנוע תופעות שבהתאם לעמדת משטרת ישראל עלולות להוביל לאירועים של הפרת הסדר הציבורי ולמקרים של גילויי אלימות. יצוין, כי חלק מהעבירות המוגדרות הן עבירות שהעונש על הפרתן הינו קנס. כמו כן, וביחס לכלל העבירות המוצעות בהצעת החוק – התיקון יאפשר לקבוע בעתיד, ככל שיימצא לכך מקום, עבירות אלו כעבירות מנהליות אשר ניתן לאוכפן באמצעות קנס מנהלי. זאת, בכדי לאפשר אכיפה אפקטיבית ויעילה יותר של ההתנהגויות האסורות לפי החוק, ובמטרה ליצור אפקט הרתעתי מול כלל ציבור האוהדים, כמפורט להלן:

1.  זריקת חפץ ללא סיכון חיי אדם- מוצע לקבוע כי זריקת חפץ ללא סיכון חיי אדם תהווה עבירה פלילית במסגרת חוק איסור אלימות בספורט. לאחר שנמצא כי בשנים האחרונות אירעו אירועי אלימות שונים שהחלו בעקבות זריקת חפצים ו/או שזריקת חפצים התרחשה במהלך אירועי אלימות ונמצא כי יש ליתן כלי אכיפה למקרים של זריקת חפצים באירועי ספורט.

2.  איסור ספסרות באירועי ספורט - במסגרת תיקון החוק מוצע להוסיף עבירה של ספסרות באירוע בספורט, וזאת בשונה מעבירת הספסרות לפי סעיף 194א לחוק העונשין. הוספתה של עבירה זו הינה בהתאם לעמדת גורמי המקצוע במשטרת ישראל, לפיה קיים קשר בין עבירת הספסרות באירועי ספורט לבין אירועי הפרת סדר ואלימות, בין היתר לאור העובדה שבמקרים רבים גורמת הספסרות לערבוב בין קהלי האוהדים של הקבוצות היריבות (בניגוד להפרדה המקורית בין יציעי הקבוצות המארחות לאלו של האורחות), וליצירת חיכוך ביניהם. יצוין, כי עבירת ספסרות באירוע ספורט מוגדרת רק כמכירה של שלושה כרטיסים ומעלה במחיר העולה על המחיר הנקוב של הכרטיס או כמכירת כרטיס במחיר העולה על פי שניים מהמחיר הנקוב של הכרטיס.  

3.  איסור כניסה לאירוע ספורט ללא כרטיס - מוצע לקבוע עבירה של כניסה לאירוע ספורט ללא כרטיס. על אף שמדובר בהתנהגות פסולה ברורה, עד היום התנהגות זו לא טופלה במסגרת מישור הפלילי מכוח חוק איסור אלימות בספורט. עוד יצוין, כי קביעתה של עבירה זו מהווה צעד נוסף המבקש להקשות על כניסתם של מורחקים לאירועי ספורט.

4.  הפרת הוראת צו הרחקה או הגבלה - מוצע לקבוע כי הפרת צו הרחקה או הגבלה שניתן לפי החוק תהווה עבירה פלילית. כיום, הפרת הוראת צו הרחקה שניתן מכוח חוק זה הינו עילה להרחבת תקופת ההרחקה. סעיף עבירה זו מוסיף לכך קביעה כי הפרת הוראות צו הרחקה מהווה עבירה פלילית וזאת לשם שיפור אפקטיביות האכיפה של צווי ההרחקה וההגבלה.  

5.  הפחתת העונש של עבירת איסור הכנסת חפץ אסור למקום שבו מתקיים אירוע ספורט -בנוסף להוספת עבירות הפליליות המפורטות לעיל, מוצע להפחית את העונש של סעיף 14(ג) לחוק. המדובר בעבירה פלילית שהעונש הקבוע בעניינה כיום הינו חמש שנות מאסר. משמעות התיקון היא שינוי העבירה מעבירת פשע לעבירה מסוג עוון, בכדי לאפשר בעתיד את הפיכת העבירה לעבירה מנהלית ולשפר באופן זה את האפקטיביות באכיפתה.

בנוסף לכל האמור לעיל, מוצע לבטל את המועצה למניעת אלימות בספורט (להלן – המועצה), שהוקמה מכוח החוק, וכחילופין, להקים וועדת משנה של המועצה הלאומית לספורט, הפועלת מכוח חוק הספורט, התשמ"ח – 1988 (להלן – חוק הספורט), אשר תמליץ בעניין ההיבטים הקשורים למניעת אלימות בספורט. זאת מאחר שבאופן מהותי, הייעוץ בנושא מניעת אלימות מהווה חלק מתפקידי המועצה הלאומית לספורט, מכוח חוק הספורט, ואין כל סיבה להקים לשם כך מועצה נפרדת. הדבר יקל על הנטל הבירוקרטי הכרוך בהקמת גוף נפרד, ויותיר את המועצה הלאומית לספורט כגורם המייעץ המרכזי למשרד בתחום הספורט. מהלך זה הוא חלק מהמהלך המתוכנן במשרד לייעול ושיפור עבודת המועצות הציבוריות שבאחריות המשרד.