טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (רישיונות עובדי טיס) 1981 – תיקון נילווה לתיקון עבודות אוויר ...

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

מסמך זה מציג תיקון מוצע לתקנות הטיס (רישיונות עובדי טיס) כנילווה לתיקון תקנות ההפעלה בנושא "הפעלת כלי טיס בעבודות אוויר".

התיקון המוצע לתקנות הרישיונות עוסק בתיקון תקנה 22 לתקנות הרישיונות בשני נושאים:

דיוק הדרישה לניסיון לאחרונה כטייס מפקד – לדרישה להטסת כלי הטיס כמפעיל הגאי כלי הטיס

הוספת התייחסות לבעל תפקיד תיפעולי מוטס – אשר הגדרתו מוצעת בתיקון לתקנות ההפעלה בנושא  "עבודות אוויר".

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד....:

טיוטת תקנות הטיס (רישיונות עובדי טיס), תשמ"א-1981 (תיקון מס'...)

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף/סעיפים... לחוק [...]/לפקודת [...], ובאישור/בהסכמת/לאחר התייעצות עם [...], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

 

1.  

בתקנה 22 לתקנות העיקריות -

 

 

 

(א)  בתקנה משנה (א), אחרי המלים "ושלוש נחיתות" יבוא "כמפעיל הגאי כלי הטיס";

 

 

 

(ב) בתקנה משנה (ב), אחרי המלים "ושלוש נחיתות בלילה" יבוא "כמפעיל הגאי כלי הטיס";

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

 

תיקון זה נילווה לתיקון מקיף לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב 1981 בנושא אסדרת הפעלת כלי טיס בעבודות אוויר. לרקע, הסברת הצורך באסדרה, והמתודה המוצעת לאסדרה, ראו מסמך מס' 2 (נוסח מוצע) ומסמך מס' 3 (דברי הסבר) לתיקון תקנות ההפעלה).

התיקון המקיף לתקנות ההפעלה נסמך על הוראות הדין הקנדי בנושא עבודות אוויר. בבדיקת התקינה הקנדית לעניין דרישות ניסיון עדכני לטייסי עבודות אוויר נמצא כי אין דרישות נוספות בפרק הקנדי העוסק בהפעלת כלי טיס בעבודות אוויר (פרק 702) על אלה הקובעות בתקנות הרישיונות הקנדיות (תקנת ק.א.ר 401.05).

יחד עם זאת, בדיקת תקנה 22 לתקנות הרישיונות והשוואתה אל מול התקנה המקבילה הקנדית (ואף האמריקאית) העלתה שתי לקונות שמוצע לטפל בהן במסגרת תיקון זה כלהלן :

תקנה לתיקון תקנות משנה (א) ו- (ב) – בתקנות משנה אלה נקבע הניסיון הנדרש מטייס מפקד של כלי טיס המוביל נוסעים – טייס מפקד כזה נדרש לשמור על כשירות המראה ונחיתה ע"י ביצוע 3 המראות ו3 נחיתות ב- 90 הימים שקדמו להפעלה בה הוא נושא נוסעים (תקנה משנה (א). אם ההפעלה האמורה מבוצעת בלילה, הטייס המפקד של הכלי נדרש היה לשמור על כשירות המראה ונחיתה בלילה ע"י ביצוע 3 המראות ו- 3 נחיתות בלילה ב- 90 היום שקדמו להפעלה המבוקשת (תקנה משנה (ב).

במאמר מוסגר, יצויין כי בתקנות הקנדיות הדרישה היא לשמירה על חמש המראות וחמש נחיתות בטווח של 3 חודשים. (לא שלוש המראות ונחיתות בטווח של 3 חדשים.)

הלקונה בנוסח תקנות המשנה מתבטאת בהיעדר הדרישה שההמראות והנחיתות תתבצענה כאשר הטייס המפקד האמור הוא המפעיל של הגאי כלי הטיס.

בכל כלי טיס אשר נדרש יותר מאיש צוות אוויר אחד להפעלתו (וזהו המצב ברוב מטוסי התובלה המודרניים), אחד הטייסים מוגדר כטייס המפעיל את הגאי הטיס (pilot flying), והשני מוגדר כטייס "מנטר" (pilot monitoring). טייס זה מנטר את מכשירי המטוס, מתפעל קשר עם גורמים מחוץ למטוס, ותומך בטייס המפעיל את הגאי המטוס.

(יצויין כי חלוקה זו מנותקת מהגדרת אחד מאנשי הצוות כ"טייס מפקד" לאותה הטיסה – איש הצוות שהוגדר כטייס מפקד לטיסה כהגדרתו בחוק הטיס הינו הטייס המפקד גם כאשר אינו מפעיל את הגאי המטוס בכל רגע ורגע מהטיסה.)

בתקנה המקבילה בדין האמריקאי מצויין במפורש כי הניסיון העדכני הנדרש מטייס מפקד המבצע טיסה עם נוסעים נדרש כטייס המפעיל הגאי כלי הטיס (כלומר – pilot flying ולא  pilot monitoring). בצורה זו נשמרת כשירותו ומיומנותו הטכנית של הטייס בביצוע המראה ונחיתה. 61.57(a)(i):

 

§61.57 Recent flight experience: Pilot in command.

(a) General experience. (1) Except as provided in paragraph (e) of this section, no person may act as a pilot in command of an aircraft carrying passengers or of an aircraft certificated for more than one pilot flight crewmember unless that person has made at least three takeoffs and three landings within the preceding 90 days, and—

(i) The person acted as the sole manipulator of the flight controls; and

 

וכן 61.57(b)(i)

 (b) Night takeoff and landing experience. (1) Except as provided in paragraph (e) of this section, no person may act as pilot in command of an aircraft carrying passengers during the period beginning 1 hour after sunset and ending 1 hour before sunrise, unless within the preceding 90 days that person has made at least three takeoffs and three landings to a full stop during the period beginning 1 hour after sunset and ending 1 hour before sunrise, and—

(i) That person acted as sole manipulator of the flight controls; and

 

לפיכך מוצע לתקן  את תקנות משנה (א) ו- (ב) שעניינן הדרישות לניסיון לאחרונה הנדרש להטסת נוסעים (ביום ובלילה, בהתאמה) כך שיובהר כי ההמראות והנחיתות הנדרשות צריכות להתבצע כאשר הטייס הוא המפעיל של ההגאים.

 

השנייה, מוצע לשנות את נוסח התקנה על מנת להבהיר כי כאשר הניסיון העדכני לאחרונה מתייחס להמראות ונחיתות, הניסיון הנדרש הוא של הטייס המפעיל את הגאי כלי הטיס (להבדיל מה- pilot monitoring בכלי טיס המופעל על ידי צוות של שני טייסים). לעניין זה גם פ.א.ר 61.57 האמריקאי העוסק בנושא זה מבהיר כי מדובר אך ורק ב- " sole manipulator of the flight controls" .לעניין זה ראו תיקון מקביל לתקנות הרישיונות הנלווה לתיקון זה.